Citat:

Ursprungligen postat av kullerbytta

vad säger soc om att inte har ett hem? Säger dom bara "det skiter väl vi i? " det tvivlar jag på. Dom har säkert talat om att du får hitta lägenhet själv, och ja det blir man ofta tvungen till. dom hittade den inte åt mig det fick jag göra själv.

om man går till socialtjänsten med absolut noll och säger som det är.. att man är hemlös och pank.. då säger de "vi har inga lägenheter att erbjuda så det blir härbärge för dig.." det är jag levande bevis på och kan skriva under med mitt eget blod att det är så det går till.. dvs alternativet är att gå runt på gatan eller att ta chansen och gå till ett härbärge och få spendera natten med en 50-årig nedbajsad tjackis på överslafen, som om du har tur inte rånar dig medans du sover eller varför inte står med kuken i ansiktet på dig när du vaknar? seriöst vem fan vill ha det så bara för att man blivit hemlös?
om man vill ha pengar till hyra så måste man ha lägenheten först.. dvs ett slags kontrakt... så hur får man det? jo man måste oftast langa upp minst tre månadshyror i förväg.. upp emot tio lax.. och hur får man ihop det om man inte har varken familj, släkt eller vänner samtidigt som man är hemlös? nope det går bara inte, det fattar vem som helst, så man blir kvar på gatan pga ytterligare moment 22 i byråkratin.. dvs du ska konstant prestera något för att få hjälpen.. om du t,ex vill ha hjälp med tandvård så måste du betala besöket själv och sen lämna in kvitto.. som du måste lämna in senast innan den 15'e annars så får du vänta ytterligare en månad på utbetalningen..
allt är upp och ner. trust me. snälla sluta tro på "tryggheten".. tanken är ju fin.. men det fungerar bara inte.. lovar så hårt. massa mycket misstro och övertro på det egna systemet.. de flesta av er har aldrig ens varit nära hemlösheten.. som nån annan sa: om ni är så säkra på systemet, gå i botten och se vad som händer.. du kommer bli chockad.
edit: läser lite inlägg och börjar bli förbannad på riktigt.. om ni verkligen tror systemet fungerar varför i helvete ligger det människor och sover längs gatorna? varför tror ni unga tjejer horar ut sig för småpengar? jag var också en sovande svensson en gång i tiden och jag minns min egen inställning och tro på att hemlösa på något sätt hade valt sin situation.. att de hellre ville ha knark eller dylikt men det är bara så fel.. önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och örfila mig själv men det går inte, jag får helt enkelt hoppas att nån av er misstroende fjantar i tråden vill träffas över en kopp kaffe så jag kan ta ut mitt agg på er istället ^^
nu känns det som jag gjort mitt i den här tråden.. tack och hej =)
kommer pm'a vissa av er för att snacka mer.. hör gärna av er..
ps... reprisen sänds 0.55.. ska kolla då ja själv inte såg det.
_