2012-09-19, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qnekten
Såg inte programmet men det finns väl tre alternativ på vad det blev:

1. Ren och skär kanal5 skräp-TV (oftast skit)
2. Enkel känslofamilje-TV som svennebananer älskar (skit)
3. Bra (inte skit)

Så, hur var programmet?

Definitivt alternativ 3 om du frågar mig, väldigt bra första avsnitt. Fast är man inte intresserade att veta hur det är att vara hemlös i Stockholm så kommer det inte falla dig i smaken. Jag kommer se nästa avsnitt, men tvivlar på om det kommer kunna hålla samma höga klass serien igenom när man ska börja bygga på den där ladan.
Senast redigerad av losingyou 2012-09-19 kl. 23:48.
Citera
2012-09-19, 23:46
Medlem
subutexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
tack för svaret.. men alltså jag pratar inte om härbergen, utan om en riktig lägenhet. Soc är skyldiga att ge dig en summa i månaden som ska räcka till hyra mat och övrigt. Jag går på soc och får 7800 spänn i månaden och har en hyra på 3300 kr. Jag inser ju att det är knapert med lägenheter i sthlm, men dra till en annan stad! och skriv dig där. Förlåt men jag förstår verkligen inte problemet..

jo jag har också hört om deras skyldigheter men själv aldrig blivit erbjuden något.. t.ex. hört att om det inte finns tak så kan man få 800 spänn i handen att gå till hotell eller hostel och slagga.. men de enda två personerna ja vet som någonsin fått det är ett sambopar som hotade med att gå till aftonbladet med deras story.. då sprang handläggaren in bland kontoren och kom tillbaka med nån högt uppsatt jeppe och vips så fanns det både pengar och omtanke...

socialtjänsten drivs som ett företag.. de har krav på sig uppifrån.. besparingskrav.. vilket är helt fel... de förhalar all hjälp så länge de bara kan vilket går helt emot principen av att ge hjälp då man behöver den INNAN allt går åt helvete och man är helt nedgången.. här brister de rejält i både moral och tillvägagångssätt.. hela ledet har brustit hela vägen från politiker ner till handläggare.. vad jag frågar mig är hur länge har skiten sett ut så här och hur många människor har börjat med heroin eller prostitution i onödan?

låter soft med 7800 spänn.. själv har jag aldrig sett mer än 4000... hala jävlar. man köper ett busskort och sen har man valet: ska jag hyra en bostad för tre lax eller ska jag äta mat för en hundring om dagen? eller kanske sätta in allt på banken och låta räntan göra jobbet? alla dessa val... (ursäkta sarkasmen)... nope de undviker dig till varje pris, så länge de kan, tills du är på botten. fel på alla sätt. men "rätt" siffror tydligen.

om de tycker en hemlös kostar pengar idag.. hur mycket tror ni han kostar i morgon efter att han slagit sönder ett par skyltfönster för att tjåla grejer till smack för att sen bli hittad av snuten med nålen i armen och hamna på sjukan.. prislapp tack.. jävla idioter.. tyvärr alltså..
Citera
2012-09-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Har du ett hem betalar oftast soc. Har du inget hem så skiter soc alldeles för ofta i situationen. Jag är själv skriven i en mellankommun och där för jag just nu ingen hjälp alls i stort sett. Visst, jag får riksnormen men boende saknar jag. Och det blir fan inte billigare att leva som hemlös men likväl får du oftast inga extrapengar. Har tidigare varit skriven i en annan mellankommun och då var det vandrarhem som gällde. Dock går man ner sig när man inte har något social nätverk så jag var tvungen att dra från den kommunen till en där man känner lite folk. Det är inte så enkelt att bara skriva sig någon annanstans och sen hoppas få hjälp där.

Men du verkar veta. Så säg vilken kommun jag ska skriva mig i för att få ett ordnat boende innan 1 november. Lyckas du/de inte ordna ett boende till mig i den kommunen kan jag ju ta din lägenhet eftersom du ändå verkar veta hur jävla enkelt det är att få den hjälpen som behövs.

Mina föräldrar slängde ut mig så jag hade inget hem, jag gick till soc och talade om detta och dom sa att jag skulle leta hyresrätt och maxhyran fick vara 3300 kr. Inga problem. Bor i Borlänge.
Tror att du gör det svårare än det är. Du säger ju att du får normen, då är det ju bara att hyra en lägenhet eller hur?
Står du i kö? om det inte finns några hyresrätter lediga. Om du bor i en mellanstor stad som jag så går det ju nästan alltid att få napp på en etta med kokvrå.

vad säger soc om att inte har ett hem? Säger dom bara "det skiter väl vi i? " det tvivlar jag på. Dom har säkert talat om att du får hitta lägenhet själv, och ja det blir man ofta tvungen till. dom hittade den inte åt mig det fick jag göra själv.

nätverk nej.. men det måste väl fan vara bättre å ha ett hem, och skaffa nya polare i den staden?
Citera
2012-09-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subutex
jo jag har också hört om deras skyldigheter men själv aldrig blivit erbjuden något.. t.ex. hört att om det inte finns tak så kan man få 800 spänn i handen att gå till hotell eller hostel och slagga.. men de enda två personerna ja vet som någonsin fått det är ett sambopar som hotade med att gå till aftonbladet med deras story.. då sprang handläggaren in bland kontoren och kom tillbaka med nån högt uppsatt jeppe och vips så fanns det både pengar och omtanke...

socialtjänsten drivs som ett företag.. de har krav på sig uppifrån.. besparingskrav.. vilket är helt fel... de förhalar all hjälp så länge de bara kan vilket går helt emot principen av att ge hjälp då man behöver den INNAN allt går åt helvete och man är helt nedgången.. här brister de rejält i både moral och tillvägagångssätt.. hela ledet har brustit hela vägen från politiker ner till handläggare.. vad jag frågar mig är hur länge har skiten sett ut så här och hur många människor har börjat med heroin eller prostitution i onödan?

låter soft med 7800 spänn.. själv har jag aldrig sett mer än 4000... hala jävlar. man köper ett busskort och sen har man valet: ska jag hyra en bostad för tre lax eller ska jag äta mat för en hundring om dagen? eller kanske sätta in allt på banken och låta räntan göra jobbet? alla dessa val... (ursäkta sarkasmen)... nope de undviker dig till varje pris, så länge de kan, tills du är på botten. fel på alla sätt. men "rätt" siffror tydligen.

om de tycker en hemlös kostar pengar idag.. hur mycket tror ni han kostar i morgon efter att han slagit sönder ett par skyltfönster för att tjåla grejer till smack för att sen bli hittad av snuten med nålen i armen och hamna på sjukan.. prislapp tack.. jävla idioter.. tyvärr alltså..

Men jag köper inte det här.. normen är inte 4000, du ska få betydligt mer än så. Du ska få pengar så att du kan betala din hyra. och resten till mat. Busskort ingår inte i normen och är ingenting du behöver. Visst kan du lägga pengarna på busskort men då får du skylla dig själv om du inte kan köpa lika mkt mat.

antar att du bränner pengarna på knark..
Citera
2012-09-20, 00:07
Medlem
Spackelackans avatar
Det är sådana här program som får en att inse hur jävla bra man har det. Den där stackars blonda kvinnan som hade blivit utnyttjad sedan hon var fem år gammal berörde mig verkligen. Likaså den HIV-smittade killen som bodde i lägret. Vad hon den unga tjejen lyste upp när Anders frågade om hon ville komma och bygga sig ett hem! Äkta glädje!
Mycket bra program förövrigt!
Citera
2012-09-20, 00:13
Medlem
subutexs avatar
Citat:
vad säger soc om att inte har ett hem? Säger dom bara "det skiter väl vi i? " det tvivlar jag på. Dom har säkert talat om att du får hitta lägenhet själv, och ja det blir man ofta tvungen till. dom hittade den inte åt mig det fick jag göra själv.

om man går till socialtjänsten med absolut noll och säger som det är.. att man är hemlös och pank.. då säger de "vi har inga lägenheter att erbjuda så det blir härbärge för dig.." det är jag levande bevis på och kan skriva under med mitt eget blod att det är så det går till.. dvs alternativet är att gå runt på gatan eller att ta chansen och gå till ett härbärge och få spendera natten med en 50-årig nedbajsad tjackis på överslafen, som om du har tur inte rånar dig medans du sover eller varför inte står med kuken i ansiktet på dig när du vaknar? seriöst vem fan vill ha det så bara för att man blivit hemlös?

om man vill ha pengar till hyra så måste man ha lägenheten först.. dvs ett slags kontrakt... så hur får man det? jo man måste oftast langa upp minst tre månadshyror i förväg.. upp emot tio lax.. och hur får man ihop det om man inte har varken familj, släkt eller vänner samtidigt som man är hemlös? nope det går bara inte, det fattar vem som helst, så man blir kvar på gatan pga ytterligare moment 22 i byråkratin.. dvs du ska konstant prestera något för att få hjälpen.. om du t,ex vill ha hjälp med tandvård så måste du betala besöket själv och sen lämna in kvitto.. som du måste lämna in senast innan den 15'e annars så får du vänta ytterligare en månad på utbetalningen..

allt är upp och ner. trust me. snälla sluta tro på "tryggheten".. tanken är ju fin.. men det fungerar bara inte.. lovar så hårt. massa mycket misstro och övertro på det egna systemet.. de flesta av er har aldrig ens varit nära hemlösheten.. som nån annan sa: om ni är så säkra på systemet, gå i botten och se vad som händer.. du kommer bli chockad.

edit: läser lite inlägg och börjar bli förbannad på riktigt.. om ni verkligen tror systemet fungerar varför i helvete ligger det människor och sover längs gatorna? varför tror ni unga tjejer horar ut sig för småpengar? jag var också en sovande svensson en gång i tiden och jag minns min egen inställning och tro på att hemlösa på något sätt hade valt sin situation.. att de hellre ville ha knark eller dylikt men det är bara så fel.. önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och örfila mig själv men det går inte, jag får helt enkelt hoppas att nån av er misstroende fjantar i tråden vill träffas över en kopp kaffe så jag kan ta ut mitt agg på er istället ^^

nu känns det som jag gjort mitt i den här tråden.. tack och hej =)

kommer pm'a vissa av er för att snacka mer.. hör gärna av er..

ps... reprisen sänds 0.55.. ska kolla då ja själv inte såg det.

_
Senast redigerad av subutex 2012-09-20 kl. 00:26.
Citera
2012-09-20, 00:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
om man går till socialtjänsten med absolut noll och säger som det är.. att man är hemlös och pank.. då säger de "vi har inga lägenheter att erbjuda så det blir härbärge för dig.." det är jag levande bevis på och kan skriva under med mitt eget blod att det är så det går till.. dvs alternativet är att gå runt på gatan eller att ta chansen och gå till ett härbärge och få spendera natten med en 50-årig nedbajsad tjackis på överslafen, som om du har tur inte rånar dig medans du sover eller varför inte står med kuken i ansiktet på dig när du vaknar? seriöst vem fan vill ha det så bara för att man blivit hemlös?

om man vill ha pengar till hyra så måste man ha lägenheten först.. dvs ett slags kontrakt... så hur får man det? jo man måste oftast langa upp minst tre månadshyror i förväg.. upp emot tio lax.. och hur får man ihop det om man inte har varken familj, släkt eller vänner samtidigt som man är hemlös? nope det går bara inte, det fattar vem som helst, så man blir kvar på gatan pga ytterligare moment 22 i byråkratin.. dvs du ska konstant prestera något för att få hjälpen.. om du t,ex vill ha hjälp med tandvård så måste du betala besöket själv och sen lämna in kvitto.. som du måste lämna in senast innan den 15'e annars så får du vänta ytterligare en månad på utbetalningen..

allt är upp och ner. trust me. snälla sluta tro på "tryggheten".. tanken är ju fin.. men det fungerar bara inte.. lovar så hårt. massa mycket misstro och övertro på det egna systemet.. de flesta av er har aldrig ens varit nära hemlösheten.. som nån annan sa: om ni är så säkra på systemet, gå i botten och se vad som händer.. du kommer bli chockad.

edit: läser lite inlägg och börjar bli förbannad på riktigt.. om ni verkligen tror systemet fungerar varför i helvete ligger det människor och sover längs gatorna? varför tror ni unga tjejer horar ut sig för småpengar? jag var också en sovande svensson en gång i tiden och jag minns min egen inställning och tro på att hemlösa på något sätt hade valt sin situation.. att de hellre ville ha knark eller dylikt men det är bara så fel.. önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och örfila mig själv men det går inte, jag får helt enkelt hoppas att nån av er misstroende fjantar i tråden vill träffas över en kopp kaffe så jag kan ta ut mitt agg på er istället ^^

nu känns det som jag gjort mitt i den här tråden.. tack och hej =)

kommer pm'a vissa av er för att snacka mer.. hör gärna av er..

_

Lågtröskelboende då?
Citera
2012-09-20, 00:22
Medlem
Citat:

mycet du skriver stämmer ju inte. Här i Borlänge har jag aldrig hört att man ska behöva betala 3 månadshyror? Jag betalade bara första, och det fick jag ju pengar till när jag fick min norm. Dock har jag hört att om man har trasslig bakgrund med droger så kan hyresvärden neka en som hyresgäst. Där förstår jag att det är ett stort problem. :/

tandläkaren stämmer inte heller. Jag har varit hos tandläkaren hundra gånger nu (har mycketproblem med tänderna,) och INNAN du gör någon behandling så ber du om ett kostnadsförslag, tandläkaren skriver detta och du ger det till soc, tar kanske ett par veckor och sedan godkänns det förhoppningsvis av soc (om inte så ber dom tandläkaren skriva ett nytt) och du kan gå till tandläkaren och få behandlingen. Soc har betalat 40 000 kr sammanlagt för mina tänder nu. Skämtar inte.
Citera
2012-09-20, 00:23
Medlem
Citat:
Men jag köper inte det här.. normen är inte 4000, du ska få betydligt mer än så. Du ska få pengar så att du kan betala din hyra. och resten till mat. Busskort ingår inte i normen och är ingenting du behöver. Visst kan du lägga pengarna på busskort men då får du skylla dig själv om du inte kan köpa lika mkt mat.

antar att du bränner pengarna på knark..
Normen är på 3840 kronor. Utöver det kan man söka till el, hyra och övrigt. Jag vet att i Faluns kommun ingår det busskort och el i deras norm. Men det är kommunen själva som bakar in detta och det är väldigt bra, så där är normen runt 4500 kronor. Faluns kommun har bra chefer och i just den kommunen löser de oftast problemen. Men det är fan ett undantag av hur det fungerar i kommuner rent generellt.

Har du skulder och är hos KFM är det inte enkelt att skaffa en lägenhet helt enkelt. När folk som inte ens har problem har svårt att skaffa lägenheter så borde du väl inse att det inte är enklare om ens liv rasat samman. Tidigare när jag hade ut 18-25 papp i månaden hade jag inga problem att skaffa lägenhet ens i Malmö. I dag är det inte lika enkelt. Kanske kan du gissa varför?

Du borde läsa på lite vad riksnormen är och hur denna är framräknad. Runt 55 kronor om dagen är pengar till mat. Nöjen är 400 i månaden etc, men du kan ju välja exakt själv hur du ska nyttja din norm.

Jag vet även att en del hyresvärdar kräver tre månadshyror i förskott ifall du är hos KFM. Men Soc vägrar t ex att betala ut detta. Så även om jag hittar en lägenhet så kommer nästa problem på köpet. Ingenting från Soc sida underlättar kan jag meddela. Jag har haft tillfälliga boende utanför kommunen men det tänker de inte heller betala. De ser hellre att jag ligger på en parkbänk. Alternativt ska jag skriva mig i den nya kommunen men jag kan för fan inte skriva mig i 11 kommuner om året och flytta runt och starta om allt från botten varje månad i varje ny kommun. Hjälpen finns inte där förrän du tar fram vapnen och krigar.
Citera
2012-09-20, 00:29
Medlem
Citat:
mycet du skriver stämmer ju inte. Här i Borlänge har jag aldrig hört att man ska behöva betala 3 månadshyror? Jag betalade bara första, och det fick jag ju pengar till när jag fick min norm. Dock har jag hört att om man har trasslig bakgrund med droger så kan hyresvärden neka en som hyresgäst. Där förstår jag att det är ett stort problem. :/

tandläkaren stämmer inte heller. Jag har varit hos tandläkaren hundra gånger nu (har mycketproblem med tänderna,) och INNAN du gör någon behandling så ber du om ett kostnadsförslag, tandläkaren skriver detta och du ger det till soc, tar kanske ett par veckor och sedan godkänns det förhoppningsvis av soc (om inte så ber dom tandläkaren skriva ett nytt) och du kan gå till tandläkaren och få behandlingen. Soc har betalat 40 000 kr sammanlagt för mina tänder nu. Skämtar inte.
Jag kan nog hitta 40 000 som Soc inte har betalat för. Men bara för att en som vann fem miljoner på lotto säger att det är enkelt att vinna på lotto för han vann ju, så stämmer det ju inte i verkligheten.

Och hyresvärdar gör exakt som de vill. De har ingen skyldighet att ens hyra ut sina lägenheter. Och så skriver du att de KAN NEKA om man har trasslig bakgrund med droger... Jag blir fan pissed på spnt. De kan neka av vilken anledning som helt, för låg inkomst, soc-beroende, vita skor på dig när du ansökte etc. Hyresvärdar vill ha rika människor först och främst...
Citera
2012-09-20, 00:29
Medlem
Schutzstaffelns avatar
Jag gillade programmet skarpt. Skit samma om kanal 5 tjänar pengar på det, jag tycker det är underbart att de lyfter frågan om bostadslösa människor, när gjorde våra politiker det senast?
Min enda fråga är hur ska de förhindra att huset inte blir en knarkarkvart?
Citera
2012-09-20, 00:41
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men du verkar veta. Så säg vilken kommun jag ska skriva mig i för att få ett ordnat boende innan 1 november. Lyckas du/de inte ordna ett boende till mig i den kommunen kan jag ju ta din lägenhet eftersom du ändå verkar veta hur jävla enkelt det är att få den hjälpen som behövs.

I princip vilket sömningt litet samhälle som helst inåt landet som haft gammal produktionsindustri. Det säljs bostadsrätter för en ingenting på många håll, många tomma bostäder, och det beror på utflyttning snarare än att det skulle vara ett dåligt område eller en dålig bostad på något sätt.
Senast redigerad av zizacon 2012-09-20 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in