Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Nu var det inte så du skrev, eller jag skrev men skit samma. Indelningen anser jag bör gå tillbaka till -48. Detta eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt. Dvs judarna kan inte hävda rätten till landet pga gamla böcker heligheter och inte heller kräva suveränitet bara för att det funnits judiskt folk där.
1. 1948 har vi redan testat en gång...

Gränsen jag anser är rimlig, med tanke på att omständigheterna har förändrast kapitalt sedan...1947.11.29...och
eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt, så är Eldstilleståndslinje...alltså 05.06.67..Vore det jag skulle satsa på!!
2. Visst
Citat:
Att jag "erkänner" att judarna funnits där? ja men vilken infantil nivå befinner du dig på? jag har väl aldrig påstått att dom inte funnits där, alltså har jag varken erkännt eller dementerat detta faktum. Du tillskriver mig erkännanden ungefär som om jag tar tillbaka något och nu erkänner min skuld/fel.
3. Nu är det så, faktiskt...om man erkänner att judarnas ursprung är där, för att i meningen efter deklarera att man struntar i detta fakta, ...dvs inte vilja inse det som ett relevant/legitimt argument, ty
du räknar inte det historiskt...etc [
http://www.flashback.org/showpost.php?p=4087041&postcount=995... Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. ]... i en seriös debatt ...där man tydligt påpekar innevånarnas rättigheter och flyktingsproblemet, ....så har man inte bara varit skyldig till brott mot det logiska tänkandet, utan även mot det sunda förnuftet! Hur kan man då bli tagen på allvar som seriös debattör...?
Citat:
Lägg inte ord i mun på den du debatterar med, det är oförskämt och visar på att du är klart förvirrad. Och visst ger jag blanka fan i att dom funnits där då ingen kan räkna tillbaka till urminnes tider och hävda rättigheter. Åk till afrika då och kräv en nationalstat, vi kommer ju alla ursprungligen därifrån.
4. Var det inte du som tilldelade mig den ärade epiteten Idiotm, i ditt förra inlägg...? Nu vågar du anklaga mig för att bete mig oförskämt...Är du helt..

?!..Men visst...jag förstår att du är upprörd. Vem som helst skulle bli det... om man blev - som du - totald avskalad och exponerad i sin okunnighet!
Vidare...vilka ord lades i din mun? Det enda jag har gjort var att citera dig och påpeka diskrepansen...för att inte säga motsägelserna...
Citat:
Du är ju totalt rabiat och historielös. Vad tror du utgången av detta konstlade krigande berodde på? Västs ogenerade stöd till Israel! snacka om David mot Goliat, flera Goliat.
5. apropå ....
rabiat och
historielöshet
och jämförelsen med Afrika....
..
..http://www.flashback.info/showpost.php?p=4087041&postcount=995
"
...Det är just den historiska gränsdragningen som gör rätten till landet omöjlig. Själv anser jag att man kan utgå från vad jag kallar modern tid: 1900-talet. Sen har vi gränsdragningen från Osloavtalet? //Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. "
Citat:
Nja, det var ju snarare som så att för att få in en till skock judar och upprätta Israel så tvingade man bort araberna. Och att de försökte kriga sig till landet och inte accepterade detta ser jag som ganska naturligt.
6. Nu struntar då igen i avgörande huistoriska fakta. Kanske för att du INTE vill läsa det ur ett omfatande historiskt perspektiv...Vilket åter låter motsägelsefullt när du haävdar at jag är historielös!..
http://www.jewish-history.com/Palestine/zefad.html
Citat:
In the year 5594 (1834), during the rebellion of the Arabs and Bedouins against Abraim Pacha, Zafed suffered from a fearful calamity. On Sunday, the 8th of Sivan (June), a very large number of Arabs and Bedouins from the environs of Zafed, aided by those from the east of the Jordan, suddenly surprised the Jewish quarter of the town, and wasted and destroyed everything to such a degree that I am not able to paint accurately the scene of devastation which then ensued.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,227244,00.html
Citat:
”Ovanligt blodigt överfall”
Våldsamheter tillhör vardagen, men fredagskvällens överfall var ovanligt blodigt.
- Såvitt vi känner till är det här den klart blodigaste attacken mot israeler i Hebron, sade Knutsen.
Han räknade då inte med händelser före staten Israels bildande. 1929, under det brittiska mandatet, lämnade judarna Hebron efter en massaker som krävde 67 liv.
7. ...Britterna lovade till de arabiska palestinierna ett land redan 1916.... Britterna har dessutom indelat och överlämnat 1922, lejonparten av Palestina området, till att vara Jordanien - som blev självständigt 1946... på 75% av dess yta...!!
När man börjar diskutera modernhistorie men samtidigt struntar i modern fakta från 18hundra eller tidig 19hundra talet...då får man ta konsekvenserna, speciellt när man som du velat börja diskutera problemet ur ett modernt historieperspektiv!
Mot slutet av 20 talet, början av 30... blev det mer aktuell även för ett litet land till dem judar som bodde i trakterna, (Balfuor dek. 1917 men där talar man icke om ett land utan ett hem...) sedan mycket lång tid...Judiska palestinier som blev utsatt för våldsamhetr i området av palestinska araberna...och för judar som flydde Europa. Tanken om en liten judisk enklav vägrades av de muslimsk-arabiska palestinierna, som inte kunde acceptera att även en judisk minoritet skulle få ett st land...som enligt deras syn på sak var ett heligt muslimskt sådant!!
Citat:
Yttre krafter FN hjälper en minoritet att upprätta en stat där du bor. Jag skulle också starta krig om mussarna med FNs EUs hjälp skapade en muslimsk stat i staten. De är ju på gång med särskilda regler för mussar. Kanske EU ska ta och besluta åt oss att det är helt ok och gå vidare därifrån....
8. Konstig paralleller du drar...!! Var har då muslimer
na ( varför denna nedlåtande namn/generalisering? ) för band till, Sverige...som liknar den som judar har till Israel tex...?