2006-04-28, 09:47
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo
Du verkar inte kunna läsa och skriva ren svenska kan du inte. I första stycket efterlyser du förslag på när jag anser att "modern tid" startar. Läs igen och läs rätt och försök förstå. Svaret finns där.

1. Ju det fattar man..förstås... men hur skulle indelningen se ut, menade jag..?Har du något förslag..?

Citat:
I övrigt har jag faktiskt svårt att argumentera med ngn som uttrycker sig så illa att jag varken förstår vad du arg. mot eller din ståndpunkt.

2. Det var verkligen illa..!

Citat:
Tex vad menar du med Trams och att jag erkänner? erkänner vad? och vad menar du med "vår diskussion vår blir kortvaraig.." knepig svenska va???? undrar om det är du som enbart gått grundskolan och springer hos imamen och ropar -abou broschan.

3. Tja...vad tycker du själv. Blir den kort eller långvarig...dikussionen, alltså?

4. Erkänner vad ...Att judarna ursprungligen kommer från detta område, men struntar totalt i det.. eftersom du inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. Var det verkligen så svårt att förstå...?

5. Det var tramset..men även denna mening..: "Gränsdragningar och landfrågan skulle skötts av folken som bodde i områdena. Kanske hade de tvingats genomlida krig och elände en tid men det hade troligen löst sig åt ett håll som varit mer hållbart i längden..." ..Varför...? Ju, pga den enkla anledning att detta är exakt vad som har hänt. Man struntade -från arabernas sida - i FN beslut och tog lagen i egna händer, körde egen raice....Där ser vi vart krigandet ledde till!!

Citat:
Judarna hade gott kunnat flytta till det som är nuvarande Israel utan nödvändigheten att utropa något eget land de inte hade rätt till.

6. Både Israel och Palestina fick sina rättigheter erkända, samtidigt i FN, redan 1947. Alltså finns det ingen anledning att måla Israels självständighet som något olagligt eller som en ensidig akt!

Citat:
Klart som fan man inte diskuterar tvångsförflyttning. Jag skulle vägra ge upp min bostad bara för att ngn bestämmer att han ska bo där. Idiot. Men ta och flytta själv och ge plats åt Ibrahim du....

7. Trams...men du verkar gila detta med olika epitet...Det fanns hsh judar i området under ca 3300 år, så till din allegoriska beskrivning:....Lägenheten vi bråkar om, var delad sedan tidigare och ägdes delvis av mig [- du erkände tom att jag byggde den, en gång för länge sedan...fast du vill strunta i det, fullständigt... ] ..Det var faktiskt Ibraim som hetade till och hotade sedan med att kasta ut mig till polen genom fönstret. Han kallade in sina bröder...ja hela klanen kom från utlandet...och gickt till attack.....Resten kan du själv!
Citera
2006-04-28, 10:11
Bannlyst
Detta är en av de löjligaste trådarna som jag har läst på länge!!!!

Att Komunisterna är Antiseminiter visste jag sedan länge tebaxs!

Komunisterna ni är ju inte ett dugg bättre än Nassarna var!
Ni erkänner inte dom övergrepp som ni har gjort mot människor som råkar ha en annan åsikt som ni har och sedan mobba ut dom personerna!!
(Det tycker jag är fär jäkligt)
Men att ni har sjunkit lägre än Glocalnets priser och är i samma nivå med Nassarna!

Ni kanske vet om att nassarna sponsrar Hamas med andra skitstövlar som begår övergrepp mot civila personer! Ska man begå krig mot en nation så ska man ju inte begå terrorangrepp mot civila! Utan mot dom som styrlandet.

Men ni har ju redan rökt ihop era hjärnor och hjärntvättas av era polare!
Tänk själva hur stor makt har egentligen Judarna?

Har inte det Judiska folket blivit hånade ganska länge dels av Nassar,Komunister,Muslimer Antiseminiter!

Och om man hånar ett folk och tränger in dom så kan man göra saker som man egentligen inte vill för att man är trängd.

Israel belv godkänt av FN efter andra världskriget och det var för att den utrensningen inte ska pågå igen!

Hur många av er umgås med Judar egentligen?
Jag kan säga att många Judar som jag har träffat är väldigt ödmjuka personer och inte manupalitiva! Dom har inte styrt mig att tänka som jag gör utan att acceptera dom.

Så lägg ner erat negativa snack om Israel och börja Jobba för människors rätt i sammhället! Så som Judar,Muslimer,Kristna osv..

Och ni Komunismen har fallit!
Citera
2006-04-28, 10:47
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Men bemöt och påtala vad som är fel då!

1. gjot det..flera ggr!
Citat:
Du är en östeuropeisk inkränktande invandrare som inte har ett dugg biblisk anknytning till det heliga landet (otherwise prove it). Därför försöker du inte ens motbevisa mig. Har jag fel, vänligen motbevisa mig.

2. Om det är själva inkränktandet [ klart du har en egen definiering där...] du menar som argument att avskaffa Israel..så tycker u.t att du ska se hur hälften av världsamfundets länder...däribland, EU:s länderna, inklusive den svenska nationen bildades, först...!

3. Jag är även svensk medborgare idag och tänker inte bevisa det för dig..

4. FÖ snackar du skit. Personligen härstammar jag från dem sefaradiska judarna som lyckades fly norrut, i samband med inkvisitionen. Har släktband med maimonides...Har släkttavla, skrivet på pergamentpapper...ända ner till slutet av 14 hundratalet...Ja faktiskt. Tillhör en av Europas få/enstaka adlade judisk familjerna ...från Worms/ Tyskland [ Germania...eller Gernazia, som min far brukade säga] Jag vet exakt var mina rötter är.... och vart mina föräldrar kom ifrån och visst har jag anknytning religiöst, etniskt och nationell till det heliga landet, ....för att säga det bibliskt....

Citat:
Du, tok-personifierade-sheketz-yngling; är zionismen lösningen på mellanösterns problem?

5. Återigen patetiska och fördomsfulla postulat. Varför detta tuggande, av personangrepp..Behöver man verkligen dra ner sig i ski... som du gör, om man har rätt i sak ..???... vidare...=> Om du menar med sionism, bildandet av staten Israel...så har det inte heller tänkt från början att vara det, så jag förstår inte relevansen i frågan.
Citera
2006-04-28, 12:31
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givati
1. Ju det fattar man..förstås... men hur skulle indelningen se ut, menade jag..?Har du något förslag..?

Nu var det inte så du skrev, eller jag skrev men skit samma. Indelningen anser jag bör gå tillbaka till -48. Detta eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt. Dvs judarna kan inte hävda rätten till landet pga gamla böcker heligheter och inte heller kräva suveränitet bara för att det funnits judiskt folk där.

Citat:
2. Det var verkligen illa..!

Ja, eller hur!

Citat:
3. Erkänner vad ...Att judarna ursprungligen kommer från detta område, men struntar totalt i det.. eftersom du inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. Var det verkligen så svårt att förstå...?

Att jag "erkänner" att judarna funnits där? ja men vilken infantil nivå befinner du dig på? jag har väl aldrig påstått att dom inte funnits där, alltså har jag varken erkännt eller dementerat detta faktum. Du tillskriver mig erkännanden ungefär som om jag tar tillbaka något och nu erkänner min skuld/fel. Lägg inte ord i mun på den du debatterar med, det är oförskämt och visar på att du är klart förvirrad. Och visst ger jag blanka fan i att dom funnits där då ingen kan räkna tillbaka till urminnes tider och hävda rättigheter. Åk till afrika då och kräv en nationalstat, vi kommer ju alla ursprungligen därifrån.

Citat:
5. Det var tramset..men även denna mening..: "Gränsdragningar och landfrågan skulle skötts av folken som bodde i områdena. Kanske hade de tvingats genomlida krig och elände en tid men det hade troligen löst sig åt ett håll som varit mer hållbart i längden..." ..Varför...? Ju, pga den enkla anledning att detta är exakt vad som har hänt. Man struntade -från arabernas sida - i FN beslut och tog lagen i egna händer, körde egen raice....Där ser vi vart krigandet ledde till!!

Du är ju totalt rabiat och historielös. Vad tror du utgången av detta konstlade krigande berodde på? Västs ogenerade stöd till Israel! snacka om David mot Goliat, flera Goliat.

Citat:
6. Både Israel och Palestina fick sina rättigheter erkända, samtidigt i FN, redan 1947. Alltså finns det ingen anledning att måla Israels självständighet som något olagligt eller som en ensidig akt!

7. Trams...men du verkar gila detta med olika epitet...Det fanns hsh judar i området under ca 3300 år, så till din allegoriska beskrivning:....Lägenheten vi bråkar om, var delad sedan tidigare och ägdes delvis av mig [- du erkände tom att jag byggde den, en gång för länge sedan...fast du vill strunta i det, fullständigt... ] ..Det var faktiskt Ibraim som hetade till och hotade sedan med att kasta ut mig till polen genom fönstret. Han kallade in sina bröder...ja hela klanen kom från utlandet...och gickt till attack.....Resten kan du själv!

Nja, det var ju snarare som så att för att få in en till skock judar och upprätta Israel så tvingade man bort araberna. Och att de försökte kriga sig till landet och inte accepterade detta ser jag som ganska naturligt. Yttre krafter FN hjälper en minoritet att upprätta en stat där du bor. Jag skulle också starta krig om mussarna med FNs EUs hjälp skapade en muslimsk stat i staten. De är ju på gång med särskilda regler för mussar. Kanske EU ska ta och besluta åt oss att det är helt ok och gå vidare därifrån....
Citera
2006-04-28, 12:42
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Och visst ger jag blanka fan i att dom funnits där då ingen kan räkna tillbaka till urminnes tider och hävda rättigheter. Åk till afrika då och kräv en nationalstat, vi kommer ju alla ursprungligen därifrån.
Dessutom, enligt det argumentet, bör judar flytta ut i öknen öster om Nilen, för det var där dom befann sig innan dom blev förslavade av Faraon. ;-)
Citera
2006-04-28, 13:48
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Nu var det inte så du skrev, eller jag skrev men skit samma. Indelningen anser jag bör gå tillbaka till -48. Detta eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt. Dvs judarna kan inte hävda rätten till landet pga gamla böcker heligheter och inte heller kräva suveränitet bara för att det funnits judiskt folk där.

1. 1948 har vi redan testat en gång... Gränsen jag anser är rimlig, med tanke på att omständigheterna har förändrast kapitalt sedan...1947.11.29...och eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt, så är Eldstilleståndslinje...alltså 05.06.67..Vore det jag skulle satsa på!!

Citat:
Ja, eller hur!

2. Visst

Citat:
Att jag "erkänner" att judarna funnits där? ja men vilken infantil nivå befinner du dig på? jag har väl aldrig påstått att dom inte funnits där, alltså har jag varken erkännt eller dementerat detta faktum. Du tillskriver mig erkännanden ungefär som om jag tar tillbaka något och nu erkänner min skuld/fel.

3. Nu är det så, faktiskt...om man erkänner att judarnas ursprung är där, för att i meningen efter deklarera att man struntar i detta fakta, ...dvs inte vilja inse det som ett relevant/legitimt argument, ty du räknar inte det historiskt...etc [ http://www.flashback.org/showpost.php?p=4087041&postcount=995... Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. ]... i en seriös debatt ...där man tydligt påpekar innevånarnas rättigheter och flyktingsproblemet, ....så har man inte bara varit skyldig till brott mot det logiska tänkandet, utan även mot det sunda förnuftet! Hur kan man då bli tagen på allvar som seriös debattör...?

Citat:
Lägg inte ord i mun på den du debatterar med, det är oförskämt och visar på att du är klart förvirrad. Och visst ger jag blanka fan i att dom funnits där då ingen kan räkna tillbaka till urminnes tider och hävda rättigheter. Åk till afrika då och kräv en nationalstat, vi kommer ju alla ursprungligen därifrån.

4. Var det inte du som tilldelade mig den ärade epiteten Idiotm, i ditt förra inlägg...? Nu vågar du anklaga mig för att bete mig oförskämt...Är du helt.. ?!..Men visst...jag förstår att du är upprörd. Vem som helst skulle bli det... om man blev - som du - totald avskalad och exponerad i sin okunnighet!

Vidare...vilka ord lades i din mun? Det enda jag har gjort var att citera dig och påpeka diskrepansen...för att inte säga motsägelserna...

Citat:
Du är ju totalt rabiat och historielös. Vad tror du utgången av detta konstlade krigande berodde på? Västs ogenerade stöd till Israel! snacka om David mot Goliat, flera Goliat.

5. apropå ....rabiat och historielöshet
och jämförelsen med Afrika....

....http://www.flashback.info/showpost.php?p=4087041&postcount=995

"...Det är just den historiska gränsdragningen som gör rätten till landet omöjlig. Själv anser jag att man kan utgå från vad jag kallar modern tid: 1900-talet. Sen har vi gränsdragningen från Osloavtalet? //Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. "

Citat:
Nja, det var ju snarare som så att för att få in en till skock judar och upprätta Israel så tvingade man bort araberna. Och att de försökte kriga sig till landet och inte accepterade detta ser jag som ganska naturligt.

6. Nu struntar då igen i avgörande huistoriska fakta. Kanske för att du INTE vill läsa det ur ett omfatande historiskt perspektiv...Vilket åter låter motsägelsefullt när du haävdar at jag är historielös!..

http://www.jewish-history.com/Palestine/zefad.html
Citat:
In the year 5594 (1834), during the rebellion of the Arabs and Bedouins against Abraim Pacha, Zafed suffered from a fearful calamity. On Sunday, the 8th of Sivan (June), a very large number of Arabs and Bedouins from the environs of Zafed, aided by those from the east of the Jordan, suddenly surprised the Jewish quarter of the town, and wasted and destroyed everything to such a degree that I am not able to paint accurately the scene of devastation which then ensued.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,227244,00.html
Citat:

”Ovanligt blodigt överfall”
Våldsamheter tillhör vardagen, men fredagskvällens överfall var ovanligt blodigt.
- Såvitt vi känner till är det här den klart blodigaste attacken mot israeler i Hebron, sade Knutsen.
Han räknade då inte med händelser före staten Israels bildande. 1929, under det brittiska mandatet, lämnade judarna Hebron efter en massaker som krävde 67 liv.

7. ...Britterna lovade till de arabiska palestinierna ett land redan 1916.... Britterna har dessutom indelat och överlämnat 1922, lejonparten av Palestina området, till att vara Jordanien - som blev självständigt 1946... på 75% av dess yta...!!

När man börjar diskutera modernhistorie men samtidigt struntar i modern fakta från 18hundra eller tidig 19hundra talet...då får man ta konsekvenserna, speciellt när man som du velat börja diskutera problemet ur ett modernt historieperspektiv!

Mot slutet av 20 talet, början av 30... blev det mer aktuell även för ett litet land till dem judar som bodde i trakterna, (Balfuor dek. 1917 men där talar man icke om ett land utan ett hem...) sedan mycket lång tid...Judiska palestinier som blev utsatt för våldsamhetr i området av palestinska araberna...och för judar som flydde Europa. Tanken om en liten judisk enklav vägrades av de muslimsk-arabiska palestinierna, som inte kunde acceptera att även en judisk minoritet skulle få ett st land...som enligt deras syn på sak var ett heligt muslimskt sådant!!

Citat:
Yttre krafter FN hjälper en minoritet att upprätta en stat där du bor. Jag skulle också starta krig om mussarna med FNs EUs hjälp skapade en muslimsk stat i staten. De är ju på gång med särskilda regler för mussar. Kanske EU ska ta och besluta åt oss att det är helt ok och gå vidare därifrån....

8. Konstig paralleller du drar...!! Var har då muslimerna ( varför denna nedlåtande namn/generalisering? ) för band till, Sverige...som liknar den som judar har till Israel tex...?
Citera
2006-04-28, 15:47
Medlem
Bonzos avatar
Citat:
1. 1948 har vi redan testat en gång... Gränsen jag anser är rimlig, med tanke på att omständigheterna har förändrast kapitalt sedan...1947.11.29...och eftersom man inte kan skruva tillbaka tiden orimligt mkt och det gäller för båda parters synsätt, så är Eldstilleståndslinje...alltså 05.06.67..Vore det jag skulle satsa på!!

3. Nu är det så, faktiskt...om man erkänner att judarnas ursprung är där, för att i meningen efter deklarera att man struntar i detta fakta, ...dvs inte vilja inse det som ett relevant/legitimt argument, ty du räknar inte det historiskt...etc [ http://www.flashback.org/showpost.php?p=4087041&postcount=995... Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. ]... i en seriös debatt ...där man tydligt påpekar innevånarnas rättigheter och flyktingsproblemet, ....så har man inte bara varit skyldig till brott mot det logiska tänkandet, utan även mot det sunda förnuftet! Hur kan man då bli tagen på allvar som seriös debattör...?

4. Var det inte du som tilldelade mig den ärade epiteten Idiotm, i ditt förra inlägg...? Nu vågar du anklaga mig för att bete mig oförskämt...Är du helt.. ?!..Men visst...jag förstår att du är upprörd. Vem som helst skulle bli det... om man blev - som du - totald avskalad och exponerad i sin okunnighet!

Vidare...vilka ord lades i din mun? Det enda jag har gjort var att citera dig och påpeka diskrepansen...för att inte säga motsägelserna...

5. apropå ....rabiat och historielöshet
och jämförelsen med Afrika....

....http://www.flashback.info/showpost.php?p=4087041&postcount=995

"...Det är just den historiska gränsdragningen som gör rätten till landet omöjlig. Själv anser jag att man kan utgå från vad jag kallar modern tid: 1900-talet. Sen har vi gränsdragningen från Osloavtalet? //Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. "

6. Nu struntar då igen i avgörande huistoriska fakta. Kanske för att du INTE vill läsa det ur ett omfatande historiskt perspektiv...Vilket åter låter motsägelsefullt när du haävdar at jag är historielös!..

http://www.jewish-history.com/Palestine/zefad.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,227244,00.html

7. ...Britterna lovade till de arabiska palestinierna ett land redan 1916.... Britterna har dessutom indelat och överlämnat 1922, lejonparten av Palestina området, till att vara Jordanien - som blev självständigt 1946... på 75% av dess yta...!!

När man börjar diskutera modernhistorie men samtidigt struntar i modern fakta från 18hundra eller tidig 19hundra talet...då får man ta konsekvenserna, speciellt när man som du velat börja diskutera problemet ur ett modernt historieperspektiv!

Mot slutet av 20 talet, början av 30... blev det mer aktuell även för ett litet land till dem judar som bodde i trakterna, (Balfuor dek. 1917 men där talar man icke om ett land utan ett hem...) sedan mycket lång tid...Judiska palestinier som blev utsatt för våldsamhetr i området av palestinska araberna...och för judar som flydde Europa. Tanken om en liten judisk enklav vägrades av de muslimsk-arabiska palestinierna, som inte kunde acceptera att även en judisk minoritet skulle få ett st land...som enligt deras syn på sak var ett heligt muslimskt sådant!!

8. Konstig paralleller du drar...!! Var har då muslimerna ( varför denna nedlåtande namn/generalisering? ) för band till, Sverige...som liknar den som judar har till Israel tex...?

Ja du får anse vilket datum och vilken gräns som helst som rimlig. Jag har min, och det är 48. Helst av allt skulle jag avskaffa Israel men det är löjligt omöjligt.

Semantiken bakom ordet "erkänner" verkar inte helt ha fastnat hos dig. Att jag vet som alla andra att judar befunnit sig där i "alla tider" betyder inte att jag måste acceptera det som ett argument till rätt till egen stat. Så mkt för ditt "brott mot logiskt tänkande"

För övrigt så visade ditt förra inlägg att du inte förstod det du läste, och jag skrev då att du lägger ord i min mun som jag inte sagt/skrivit. Nu visar du återigen att du inte förstått första inlägget. Detta hävdar jag eftersom du tror att jag skriver motsägeslefullt. Läs första stycket här igen om du inte greppar enkel svenska. Gör om gör rätt.

Gäääsp! som en sann rättshaverist upprepar du dogmer och fakta i en oändlig ström som snarare tröttar ut än överbevisar. Varför räckte det inte med "ett hem för judarna" då? mkt vill ha mer och man gapade så man satte en självmordsbombare i halsen. Inget jag sympatiserar med bör tilläggas så du inte börjar hävda det oxå i nästa inlägg.

Menar du att Mussar är nedlåtande? du kanske hör till dom som tycker att ordet neger också är fult? suck.

Ärligt talat, denna tråd är bara en massa tyckande och åsikter. Även om du verkar tro att det pga några årtal och avtal och tidigare boende går att " bevisa" en exakt vetenskaplig lösning/rättighet till judars fördel.

Jag anser som ovan. Israels bildande skapade en oroshärd utan lösning. De hade gott kunna bo där precis som kurderna bor i Iran Irak och Turkiet. Precis som vi har katalaner, basker mfl i Spanien utan egna länder. Ska vi fortsätta med folk som inte fått någon stat?
Citera
2006-04-28, 19:59
Medlem
Givatis avatar
Citat:
Semantiken bakom ordet "erkänner" verkar inte helt ha fastnat hos dig. /.../ Läs första stycket här igen om du inte greppar enkel svenska. Gör om gör rätt.

1. Ojdå...så du menar att det är inte motsägelsefullt att medvetet strunta i historiska fakta...och beskyla en annan för att vara historielös, idiot och rabiat..Du menar att det inte strider mot det sunda förnuftet..OK!

2. Och jag fortfarande väntar på dem enkla ord som u.t lade i munen på dig..dvs hävdade att du skrev...eller tyckte eller antydde...Det är iofs inte så svårt att förstå varför du motsäger dig själv..Du lever i en svår kompromis - egetligen skulle du vilja avskaffa Israel...som sagt..!

Citat:
Gäääsp! som en sann rättshaverist /../självmordsbombare i halsen. Inget jag sympatiserar med bör tilläggas så du inte börjar hävda det oxå i nästa inlägg.

3. Nu har jag fått ett nytt epitet...OK! ...om man självmant avsäger sig viljan att ta till sig historisk fakta, kan det vara svårt att bli övertyggad. Ännu svårare att bli överbevisad....

4. Nej jag förstår mycket väl att du inte tror på terrorism. Du har varit ganska tydlig med Gränslinje-kompromisen. Du har varit även tydlig med vad du anser borde ske med Israel egentligen...Helst av allt skulle du, som sagt... avskaffa Israel men det är löjligt omöjligt. ..men jag drar inte växlarna inte...det är lugnt

Citat:
Ärligt talat, denna tråd är bara en massa tyckande och åsikter. Även om du verkar tro att det pga några årtal och avtal och tidigare boende går att " bevisa" en exakt vetenskaplig lösning/rättighet till judars fördel.

5. Nej...det handlar absolut INTE om att bevisa vetenskapligt, att judars rätt är större. Men med flyktingar som argument eller historia -modern/arkaisk...som perspektiv...har vi minst lika mycket rätt...vilket du var inne på redan från första början. Jag förstår att du menar att lösningen är därför inte är lätt att uppnå... och jag uppskattar din/denna insikt, ja faktiskt!! ...Jag anser att just därför blir den inte heller 100%igt rättvist ...

6. Ärligt talat anser jag att historiensgång har sin egen dynamik, därför kan man gott strunta om Hjulet hit eller dit och se vad vi kan rädda...innan det går på tok för långt!

...och där..är vi ändå ganska nära varandra oavsett vilken väg vi tog. Du säger 48. (du menar förstås 1947.11.29)...Och jag anser att 04.06. 1967...Jag tror att man kommer att lösa det någonstans... in betwee...n Men det kommer att ta tid!

Citat:
Jag anser som ovan. Israels bildande skapade en oroshärd utan lösning.

7. Självfallet..skapades det ett problem...men lösningen finns...om man hade velat, förstås!! Faktumet är att tom Faissal, deras andliga ledare, välkomnade en israelisk/judisk stat, redan 1919. Och flertalet ledare under åren kunnat hävda i oilka sammanhang att Palestinier är något man skapade för att bekämpa sionismen...så OK. Ja...Israel är ett problem för araberna...det förnekar jag inte!

Citat:
De hade gott kunna bo där precis som kurderna bor i Iran Irak och Turkiet. Precis som vi har katalaner, basker mfl i Spanien utan egna länder.

8. Men det är just detta som inte fungerade...eller hur?!

Citat:
Ska vi fortsätta med folk som inte fått någon stat?

9. Ja men det vore roligt..
Citera
2006-04-28, 20:45
Medlem
Noam Chomsky

Noam Chomsky (en av de kändaste nutida amerikanska filosoferna, som f.ö. är jude själv) om Israel/Palestina:

Citat:
The only realistic political settlement, for the time being, in the past ten or twelve years, that would satisfy the right of self-determination for both national groups is a two-state settlement. Everybody knows what it would have to be: Israel within approximately the pre-June 1967 borders and a Palestinian state in the West Bank and the Gaza Strip, and a return of the Golan Heights to Syria, or maybe some other arrangement.
...
It's supported by most of the world. It's supported by Europe, by the Soviet Union, has been for a long time, by almost all the non-aligned countries, it's supported by all the major Arab states and has been for a long time, supported by the mainstream of the PLO and, again, has been for a long time, it's supported even by the American population
...

Om retoriken i mellanöstern:

Citat:
QUESTION: What dimension does the Holocaust play in this equation? Is it manipulated by the Israeli state to promote its own interests?

CHOMSKY: It's very consciously manipulated. I mean, it's quite certainly real, there's no question about that, but it is also undoubted that they manipulate it. In fact, they say so. For example,
...
he said it's sacrilege to use the Holocaust as a justification for oppressing others. He was referring to something very real: exploitation of probably the world's most horrifying atrocity in order to justify oppression of others. That kind of manipulation is really sick.

http://www.chomsky.info/books/dissent01.htm
Citera
2006-04-28, 21:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
1. Ojdå...så du menar att det är inte motsägelsefullt att medvetet strunta i historiska fakta...och beskyla en annan för att vara historielös, idiot och rabiat..Du menar att det inte strider mot det sunda förnuftet..OK!

2. Och jag fortfarande väntar på dem enkla ord som u.t lade i munen på dig..dvs hävdade att du skrev...eller tyckte eller antydde...Det är iofs inte så svårt att förstå varför du motsäger dig själv..Du lever i en svår kompromis - egetligen skulle du vilja avskaffa Israel...som sagt..!

3. Nu har jag fått ett nytt epitet...OK! ...om man självmant avsäger sig viljan att ta till sig historisk fakta, kan det vara svårt att bli övertyggad. Ännu svårare att bli överbevisad....

4. Nej jag förstår mycket väl att du inte tror på terrorism. Du har varit ganska tydlig med Gränslinje-kompromisen. Du har varit även tydlig med vad du anser borde ske med Israel egentligen...Helst av allt skulle du, som sagt... avskaffa Israel men det är löjligt omöjligt. ..men jag drar inte växlarna inte...det är lugnt

5. Nej...det handlar absolut INTE om att bevisa vetenskapligt, att judars rätt är större. Men med flyktingar som argument eller historia -modern/arkaisk...som perspektiv...har vi minst lika mycket rätt...vilket du var inne på redan från första början. Jag förstår att du menar att lösningen är därför inte är lätt att uppnå... och jag uppskattar din/denna insikt, ja faktiskt!! ...Jag anser att just därför blir den inte heller 100%igt rättvist ...

6. Ärligt talat anser jag att historiensgång har sin egen dynamik, därför kan man gott strunta om Hjulet hit eller dit och se vad vi kan rädda...innan det går på tok för långt!

...och där..är vi ändå ganska nära varandra oavsett vilken väg vi tog. Du säger 48. (du menar förstås 1947.11.29)...Och jag anser att 04.06. 1967...Jag tror att man kommer att lösa det någonstans... in betwee...n Men det kommer att ta tid!

7. Självfallet..skapades det ett problem...men lösningen finns...om man hade velat, förstås!! Faktumet är att tom Faissal, deras andliga ledare, välkomnade en israelisk/judisk stat, redan 1919. Och flertalet ledare under åren kunnat hävda i oilka sammanhang att Palestinier är något man skapade för att bekämpa sionismen...så OK. Ja...Israel är ett problem för araberna...det förnekar jag inte!

Ditt trams är rent patetiskt. Hur vore det om du redogjorde för dina bevekelsegrunder för ditt "ställningstagande" i stället?

"Israel" är en ideologisk fiktion, en chauvinistisk entitet som konstant äventyrar "världsfreden" och orsakar evinnerlig muslimsk irritation. Låt dessa "isareliter" utvandra till sitt förlovade land "Förenta Staterna", så upphör de mest infekterade etnisk-ideologiska problemen i Mellanöstern i ett nafs. Hela satans världen är utled på att höra skitprat om "judars lidanden" - asssimileras i "dollardemokratin" eller åk och hälsa på Jahve, who gives a fuck?
Citera
2006-04-28, 22:38
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
"Israel" är en ideologisk fiktion, en chauvinistisk entitet som konstant äventyrar "världsfreden" och orsakar evinnerlig muslimsk irritation.
Vems fel var det -prinsessan eller ärten? Förstår du inte att om några islamfascister borta i Indonesien sitter och har ont i israeltarmen så är det deras eget fel. Man kan sammanfatta de israelhatande muslimernas inställning såhär: "Judarna kränkte oss! Judarna gjorde oss så jäla illa! -Läs allt om judarnas nakenchock mot muslimerna under hajj."

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-04-28, 22:54
Medlem
Bonzos avatar
Citat:

Vet inte hur jag ska säga detta utan att framstå som värsta rassen: Du har inte svenska som modersmål va?! (snarare ett påstående än en fråga).

Det är omöjligt att diskutera när du argumenterar med dig själv och påståenden du själv kommer upp med och sen påstår att jag säger pga du inte fattat halvfem av vad jag skrivit. För sista gången: Att judar bott på en plats sen en viss tid anser jag inte vara ett legitimt skäl till att skapa en egen stat. Jag bortser inte från fakta, jag anser bara att dessa fakta inte är relevanta. Jag anser tex inte att tyskar är nassar bara för att väldigt många var det under Hitlers styre.

Främst ska du veta varför araberna hellre krigade och förlorade än att tvingas leva med judarna: De liksom USA och framförallt Europa ville inte veta av dom. Judarna var ett "problem" som Churchill uttryckt det. Inget land ville veta av de judiska flyktingarna efter ww2. Därav Israel

Ingen brydde sig om (nu talar jag om gräsrotsfolket OCH ledarna i Europa) att judarna forslades bort och brändes. Churchill med anhang fick dagliga rapporter om utrensningen men gjorde inget. Vet du varför? jo av samma hemska anledning som de skapade Israel, de ville inte veta av dem.

Judarna var inte önskade i Europa, här såg man en chans att på ett legitimt sätt bli av med dem.

Varför skulle araberna vilja leva med dem? klart som fan dom krigade och emotsatte sig alla förslag som någon utifrån pådyvlade dem.

Tyvärr, men det är den otäcka sanningen. Jag säger inte att jag håller med i sak om detta, men det jag förstår och alla borde förstå är att arabernas illvilja är inget unikt för araberna. Denna illvilja och ovilja att bo med judar fanns och finns i hela Europa. Inte bara östeuropa som media gärna vill påskina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in