Citat:
Ursprungligen postat av Bonzzzo
Det är just den historiska gränsdragningen som gör rätten till landet omöjlig. Själv anser jag att man kan utgå från vad jag kallar modern tid: 1900-talet. Sen har vi gränsdragningen från Osloavtalet? som båda parter förkastat i tid och otid. En början borde kunna vara att rätta sig efter de gränserna. Men vem äger rätten att säga att vi ska räkna bakåt x antal år?
1. Bra – Var kan vi då börja anser du, om man ska utgå från vad du kallar modern tid? Kom med förslag…Det har funnits flera tidigare...
Citat:
750 000 araber tvingades från sina hem för att göra plats för judarna. ...// Gränsdragningar och landfrågan skulle skötts av folken som bodde i områdena. Kanske hade de tvingats genomlida krig och elände en tid men det hade troligen löst sig åt ett håll som varit mer hållbart i längden.
2. punkter…. två fel
a. Största antalet araber som tvingades fly gjorde det, som den direkta konsekvensen av att 5 arabiska länder samt palestinska araber, vägrade acceptera olika tudelningsförslag…och istället för att fortsätta förhandla om premisserna startade dem ett omfattande krig ..A'nakbah - ...mot judarna…Senare staten Israel. När staten Israel bildades, var deras katastrof uppenbar. Kalkylerna slog helt fel...till dem 600,000 försvarande israeler, strömade nu lika många flyende judar från arabvärlden.
Rätta ekvationen är alltså inte så enkelt som du har lärt dig i grunskolan eller hos kvarterets Imam :
Staten Israel +
uppbyggnad =
Flytingproblemet
....utan snarare ....
FN:s Tudelningsförslag -
arabernas ointress till att förhandla +
judarnas vilja och intresse till förhandling +
staten Israels deklaration i enighet med FN:s förslag +
ett all omfattande krig mot Israel =
Flyktingsproblemet !!
b. Man kan gott säga att deras totala vägran till all form av resonlig diskussion, politiska förhandlingar om hur en möjlig gränsdragning mellan två likvärdiga staterna Israel och Palestina…skulle se ut, ger mer än en antydan om motargumentet, för ditt andra påstående..
Citat:
Att judarna ursprungligen kommer från detta område struntar jag i eftersom jag inte räknar rätt till land så långt bak i tiden. Se första stycket. Isåfall kan vi rättfärdiga de vitas rätt till Afrika (och bagatellisera kolonialismen) eftersom vi alla ursprungligen kommer därifrån.
Trams...men bra att du erkänner det. Det gör att vår diskussion vår blir kortvaraig..
Citat:
En arab har ett helvete i Israel. Susan Nathans bok "Ett annat Israel" #993. Mer behöver inte sägas.
Fast något bättre än den juden som skulle ha haft, om han fick bo i Saudien, Jordanien…eller varför inte Syrien tex…! Avsevärt mycket bättre har dock, Susan N ….om man jämfär mot persierna Salman Rushdi eller...Bethi Mahmudi..