2005-04-09, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Frågan är vilket land han KAN bo i. Israels rasistiska invandringspolitik för att bara judar kan få israeliskt medborgarskap, oavsett om deras släkt bott i Ryssland i 500 år. De importerar visserligen horor från öststaterna till sina bordeller, de kanske är ett undantag?

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men det var inte riktigt min fråga. Snarare om han varit medbogare av ett visst land där i Mellanöstern, vilket skulle han välja?

Det finns problem i Israel, men att därifrån kräva dess förintelse/avskaffande/upplösande är ett väldigt stort steg.
Citera
2005-04-10, 14:36
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albanau
Jag har antisemitismen, men (eller just därför!) måste jag vara anti-sionist.

Sionismen är tanken på att det judiska folket har rätt till en egen stat. Kan man vara antisionist utan att ifrågasätta judarnas rätt till en egen stat? Varför ska då just judarna berövas rätten till en egen stat? Landar inte till slut antisionismen i antisemitism?
Citera
2005-04-10, 15:31
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Sionismen är tanken på att det judiska folket har rätt till en egen stat. Kan man vara antisionist utan att ifrågasätta judarnas rätt till en egen stat? Varför ska då just judarna berövas rätten till en egen stat? Landar inte till slut antisionismen i antisemitism?

Om man anser att alla "folk" utom "det judiska folket" har rätt till en egen stat - då är man antisemit. Inte längre än så sträcker sig din fråga.

Om man anser att alla världens judar har rätt att bosätta sig i Israel, men att de icke-judar som en gång bodde där och nu är flyktingar inte har rätt att återvända - vad är man då? var har man då landat?
Citera
2005-04-10, 21:33
Medlem
Banna mig om det är det ni vill
Citera
2005-04-10, 22:30
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iago
Om man anser att alla världens judar har rätt att bosätta sig i Israel, men att de icke-judar som en gång bodde där och nu är flyktingar inte har rätt att återvända - vad är man då? var har man då landat?

Har inga problem med det argumentet. Vänder mig mot populistisk användning av begreppet antisionism.
Citera
2005-04-11, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iago

Och dom judar som bodde i hela arabvärlden, vilket för övrigt var fler än de arabiska flyktingarna, får även dom återvända?

Nu vill förmodligen ingen av dom det eftersom Israel tog hand om sina flyktingar till skillnad från arabländerna där de arabiska flyktingarna används som ett utrpessningsmedel emot Israel. Skillnaden i humanism är total, i ett land blir flyktingarna ett med sitt land och de i andra länderna bor de fortfarande i flyktingläger. Det ska bli intressant att se hur Iago även får detta till Israels fel, men det går nog, inget är omöjligt i Israelfrågan.
Citera
2005-04-11, 01:59
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Självförsvar - finns inte en muslim i hela mellanöstern som inte hatar Israel, det har de gjort från dag ett. Om de skjuter ihjäl ett par terrorister eller torterar dem, så har de gjort världen en tjänst. Vi borde alla tacka dem ! Fan va jag garva när den där gubbjäveln i Hamas blev dödad, helt underbart!

Hur många judar/israeler (bortsett från arabiska sådana) finns det som gillar muslimer?
Det är israel som har skapat den muslimska terrorn.
Citera
2005-04-11, 02:55
Medlem
vertigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Hur många judar/israeler (bortsett från arabiska sådana) finns det som gillar muslimer?
Det är israel som har skapat den muslimska terrorn.

Det är det inte alls. Våld mot judar var vanligt i området även innan Israel bildades och muslimsk terror mot anhängare av andra religioner är inte direkt ovanlig på andra håll i världen (t ex Pakistan). Huruvida judiska israeler gillar muslimer eller inte är irrelevant så länge de har samma rättigheter i egenskap av israeliska medborgare.
Citera
2005-04-11, 03:13
Medlem
vertigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Frågan är vilket land han KAN bo i. Israels rasistiska invandringspolitik för att bara judar kan få israeliskt medborgarskap, oavsett om deras släkt bott i Ryssland i 500 år. De importerar visserligen horor från öststaterna till sina bordeller, de kanske är ett undantag?

Är du säker? Såvitt jag vet kan även icke-judar ansöka om israeliskt medborgarskap, de har dock ingen automatisk rätt till det. Oavsett hur det ligger till med den saken kan han besvara besvara frågan på ett hypotetiskt plan (arabländer har f ö inte heller fri invandring vilket du verkar tro) - skulle han helst bo i ett land med marknadsekonomi, yttrandefrihet och demokrati eller i Syrien/Saudiarabien/Iran etc? Sedan är det inte landet som sådant som importerar ryska horor utan enskilda kriminella, alltså är det inte relevant i en diskussion om israelisk invandringspolitik.
Citera
2005-04-11, 06:59
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vertigo
Det är det inte alls. Våld mot judar var vanligt i området även innan Israel bildades och muslimsk terror mot anhängare av andra religioner är inte direkt ovanlig på andra håll i världen (t ex Pakistan).

Terrorn fanns dock inte alls i samma skala, också va terror från judiska grupper vanligt. Jag är övertygad om att klyftan mellan den muslimska världen och väst till stor del beror på Usa:s (mfl) stöd till israel.

Om hatet då också va likadant som nu, varför tilläts de köpa mark av araberna som hatade dem?

Citat:
Huruvida judiska israeler gillar muslimer eller inte är irrelevant så länge de har samma rättigheter i egenskap av israeliska medborgare.

Det är relevant då det gällde det jag citera: "finns inte en muslim i hela mellanöstern som inte hatar Israel"
Och är det verkligen jämnställt mellan judar och araber i israel? Det tror jag itne ens du själv tror på. Nu vidare de har samma rättigheter så är det inget annat än officiellt bs, är det lika lätt för en jude o en arab att köpa mark i israel?

Med facit i hand så anser jag att skapandet av israel va fel, det skapades ett nytt fascistland. Ang alla judar som bodde där så skulle de självklart få bo kvar, dock skulle det inte va i en judisk stat.
Citera
2005-04-11, 10:06
Medlem
Citat:
Terrorn fanns dock inte alls i samma skala, också va terror från judiska grupper vanligt. Jag är övertygad om att klyftan mellan den muslimska världen och väst till stor del beror på Usa:s (mfl) stöd till israel.

Läs på om Stormuftin av Jerusalem, ja han som sammarbetade med Hitler och nazisterna för att utrota judarna i Mellanöstern. Eller varför inte pogromerna på 1920-t i området. Allt detta innan Israels grundande. Antisemitismen är tusenårig, glöm inte det. Notera även att att bokens folk (kristna men i synnerhet judar) alltid fått leva under specialregler, Dhimmi, under muslimsk herravälde. Så har det alltid varit. När ska ni Israelhatare kritisera den muslimska världen föra sina rasistiska tendenser?

Så det hade varit bättre att stödja/låta arabiska diktaturer att förinta Israel (det är deras mål)?

Citat:
Om hatet då också va likadant som nu, varför tilläts de köpa mark av araberna som hatade dem?

Därför det var stenöken där då och de sålde marken till hutlösa överpriser. Idag vill de givetvis ha tillbaka marken då Israel lyckats omvandla den till ett blomstrande land. Om du tittar i en atlas så ser du hur liten del Israel utgör av arabvärlden, det var inte så att araberna sålde "hela sitt land", utan snarare sålde ett litet område (som de antog att de kunde sno tillbaka en dag då de kört judarna ut i Medelhavet, allt med Europas goda minne.)

Citat:
Och är det verkligen jämnställt mellan judar och araber i israel?

Det sitter araber i Knesset. Har du hört talats om judar i ledande ställning i Saudiarabien/Iran/Syrien?

Citat:
Med facit i hand så anser jag att skapandet av israel va fel, det skapades ett nytt fascistland. Ang alla judar som bodde där så skulle de självklart få bo kvar, dock skulle det inte va i en judisk stat.

Med facit i hand så anser jag skapandet av Israel var det enda rätta, det skapades en fristad för judar över hela världen för att undkomma judehatet, som tydligt finns på detta forum. Det finns en viss poäng med att Israel ska vara en judisk stat, det är för att bevara sin egna kulturella identitet, något historien gång på gång försökt beröva dom med. Men det är som sagt judehatarnas våta dröm att låta Israel inte längre vara en judisk stat eftersom det skulle innebära slutet för Israel och i synnerhet judarna.

Uppdatering: Varför hatar ni inte även Finland, Norge och Island? Tre länder med extremt återhållsam invandringspolitik precis som Israel. Försök hitta en pizzeria i Helsingfors som drivs av invandrare.
Citera
2005-04-11, 10:50
Medlem
Iagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolfy
Och dom judar som bodde i hela arabvärlden, vilket för övrigt var fler än de arabiska flyktingarna, får även dom återvända?
Det är upp till dem att kämpa för sina rättigheter eller att avstå från dem. Men det är inte upp till dem att avstå andras rättigheter!

Citat:
Nu vill förmodligen ingen av dom det eftersom Israel tog hand om sina flyktingar till skillnad från arabländerna där de arabiska flyktingarna används som ett utrpessningsmedel emot Israel. Skillnaden i humanism är total, i ett land blir flyktingarna ett med sitt land och de i andra länderna bor de fortfarande i flyktingläger.
Jag blir illa berörd av att påpeka alltför självklara självklarheter: för Israel gäller ju att alla judar har rätt till landet, för Libanon gäller inte att alla araber har rätt till landet.

Det är inte Israels fel helt och hållet att de palestinier som fördrevs från sitt land fortfarande bor i flyktingläger. De kunde väl ha integrerats bättre på något vis i Libanon, t ex ha tillåtits ha kvalificerade yrken. Men de kommer ändå alltid att förbli flyktingar tills de tillåts återvända eller kompenseras tillräckligt för att välja att avstå den rätten.

Vi talar nämligen om rättigheter Rolfie, vet du vad det är? När du tänker "Israels rätt att existera" kanske det betyder något mer för dig än "med så mycket och så effektiva vapen och med en sådan villighet att använda dem och med en så mäktig vän som USA kommer Israel alltid att finnas"? Om det gör det, om du alltså i ditt sinne finner någon rätt som inte ges av makt, prova då att tillämpa detta på de palestinska flyktingarna: har de rätt (rättigheten) att återvända? Om inte, varför?

Citat:
Det ska bli intressant att se hur Iago även får detta till Israels fel, men det går nog, inget är omöjligt i Israelfrågan.
edit: Det är sanningens röst som talar i dig, samvetets röst. Att du projicerar den på mig är nog bara ett naturligt stadium på din väg till befrielse. "Inget är omöjligt i Israelfrågan" - så sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in