Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Långt inlägg får kort svar. Dels pga brist av tid och dels för att det egentligen inte behövs längre.
Newsflash:
Hamas fanns inte ens när konflikten börja. Man är jävligt historielös om man tror Hamas startade konflikten.
Ha ha ...Hamas startade inte konflikten..Hamas stal agendan från PLO. Konflikten fanns redan på 80 talet..men Israel lämande jo Gaza 2005, med god hopp om samexistens..och hur tillbakadragandet togs emot och hur det förklarades av Hams och folket i Gaza, finns det många minuter på youtubes..
Så nu ska du försöka lära mig historia , va ..?
Var/Vem har påstått förresten att Hamas har startat konflikten ?..Ka du citera det. Du tillskriver mig massa med saker jag varken sagt eller tycker...snacka om sjukligt intresse. Hamas började inte heller som terrororgan utan som ett politisk vägalternativ. Den startade med hjälp av Israel redan tidigt 80tal som alternativ organ till den nästan enda..sekulära militanta möjlighet...Arafats fatah, där man insåg/ansåg att man skulle hjälpas åt och finna alternativa skolor till de mängd av ungdomarna som hade inget politiskt alternativ än bara.....döda.. . och på detta vis finna andra lösningar.
Citat:
Och dels. Tror du på allvar man kan bygga upp en stat under de förutsättningar Palestinierna lever i? Du är bra rolig du. Du kan INTE varit där.
..Dels har jag varit där ett antal ggr..under mina år som ung fredsaktivist ..ja, faktiskt -med Shalom Achshav, dels som reservist, och fick ta långa diskussioner med andra kibbutzniks och försöka förklara den palestinska ståndpunkt...det var många år sedan...Jag håller med dig att många israeler är oerhört hatiska, och att precis som bland palestinierna, finns fanatiker även bland israelerna...
Ja förutsättningarna är inte de optimala, men om vi har lyckats...kan vi hjälpa varandra..och jag hoppas att inatt kommer beslutet i FN att övertyga palestinierna att PA och politik är mycket bättre väg att nå ens mål, än Hamas-terror.
Jag hoppas också att de seriöst kommer att samla sig /enas med Hamas, för att nu vet man inte riktigt vem tycker vad och vilka leder det palestinska folket samlade tycke..Tyvärr. Hoppas de kan enas sinsemellan och sedan om att deras frihet och självständighet inte går att uppnå utan avståndstagande från aspirationen att förgöra Israel - simple as that !
Citat:
Och nej, Jag är inte vänsterpartist. Att man är objektiv betyder INTE att man efter insamlad fakta ställer sig i mitten. Det betyder att man låter faktan avgöra ens åsikt. Och i det här fallet anser jag att det är naturligt att se att grunden till konflikten är förtryck och ockupation.
Dina åsikter är knappast objektiva och om du tror att det ockupationen eller förtrycket ( din definition) startade konflikten..då har du verkligen den rätta personen att tala om historielöshet..
må väl grabben
Giladi