2012-11-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
1. Det kom inte riktigt fram i dina inlägg. bra om du känner till det. Inte att det befriar Israel från att bli ännu bättre..men ändå!
2. med tanke på svaret (1). Jag kommer inte köra hårt med dig. Jag förstår nu att du redan vet..och som sagt var människors livsvillkor i arabländerna och deras berövade rättigheter har ingen som helst att göra med arabers rättigheter i Israel

det får dig ana, vad.. t ex..?

Giladi

Jag förstår bara inte kopplingen varför det är OK att Israel är "lite" rasistisk bara för att arabländer kan vara värre? Det är som att säga att det är OK om Sverige diskriminerar Somalier bara för att det är värre i Somalia.

När det gäller ogillandet av Judar i allmänhet och sionism i synnerhet så är det, även om det är fel, inte oförståeligt alla gånger. Det är jäkligt klantigt av t ex politiker i Israel i samband med attackerna på Gaza skrika för en jublande församling att "det finns inga civila i Gaza, alla är terrorister".

Sånt föder lätt hat.

Vad det får mig att ana? Att du 1) är Jude och/eller 2) Har sjukligt intresse för frågan. 3) Kanske tom jobbar med frågorna?
Citera
2012-11-29, 15:38
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren00
Jag förstår bara inte kopplingen varför det är OK att Israel är "lite" rasistisk bara för att arabländer kan vara värre? Det är som att säga att det är OK om Sverige diskriminerar Somalier bara för att det är värre i Somalia.
Då bör du komma med citering där jag motiverar rasism i Israel..? Jag tror du behöver sansa dig lite. Jag var /är ganska tydlig. Det är skillnad mellan att sätta saker och ting i dess korrekta sammanhang och att tycka att misshandel är OK..Skärp dig människa!

Citat:
När det gäller ogillandet av Judar i allmänhet och sionism i synnerhet så är det, även om det är fel, inte oförståeligt alla gånger. Det är jäkligt klantigt av t ex politiker i Israel i samband med attackerna på Gaza skrika för en jublande församling att "det finns inga civila i Gaza, alla är terrorister".
Sånt föder lätt hat.

Jag uppenbarligen. Det är också uppenbarligen att hat mot judar var/är från första början anledning till att starta kriget mot en demokratisk "judisk" statsbildning...Israel 1947 och är Hamas ledmotiv i kriget. O come on..menar du nu att politiker i Gaza inte siktar sin retorik och får genom detta att den militära grenen i Hamas riktar sina vapen specifikt mot civila i Israel..?

Anser du att civila i Israel är ett befogat och rätt mål att rikta sina vapen emot..?

Citat:
Vad det får mig att ana? Att du 1) är Jude och/eller 2) Har sjukligt intresse för frågan. 3) Kanske tom jobbar med frågorna?

Jag är israelisk medborgare inte bara jude...bor i Sverige och har friskt intresse att besvara /besvära tokstollar och deras inlägg..Har ett mycket bra jobb inom socialtjänsten..

Giladi
Citera
2012-11-29, 16:01
Medlem
Citat:
Då bör du komma med citering där jag motiverar rasism i Israel..? Jag tror du behöver sansa dig lite. Jag var /är ganska tydlig. Det är skillnad mellan att sätta saker och ting i dess korrekta sammanhang och att tycka att misshandel är OK..Skärp dig människa!

Jag uppenbarligen. Det är också uppenbarligen att hat mot judar var/är från första början anledning till att starta kriget mot en demokratisk "judisk" statsbildning...Israel 1947 och är Hamas ledmotiv i kriget. O come on..menar du nu att politiker i Gaza inte siktar sin retorik och får genom detta att den militära grenen i Hamas riktar sina vapen specifikt mot civila i Israel..?

Anser du att civila i Israel är ett befogat och rätt mål att rikta sina vapen emot..?

Jag är israelisk medborgare inte bara jude...bor i Sverige och har friskt intresse att besvara /besvära tokstollar och deras inlägg..Har ett mycket bra jobb inom socialtjänsten..

Giladi

Att Israel är en judisk stat för judar är inget du behöver motivera. Du behöver såklart inte hålla med, men enligt mig blir en stat rasistisk så fort man ger fördelar till medlemmar ur en viss religion.

Nu gör du samma sak igen. Rättfärdigare att Israeliska politiker kastar ur sig dumheter bara för att det finns liknande inom Hamas. Vad har det ens med saken att göra?

Det är aldrig rätt hota eller döda civila. Men att fokusera all kraft på att Hamas också skjuter mot civila när de inte ens är i närheten av att döda lika många som Israel är bara löjligt och man missar poängen. Du som jude och Israel gillar inte höra det här men palestinskt motstånd är mer OK enligt internationell lag än det ni håller på med. Ni anfaller Palestina bara för att de inte låter sig hunsas som det ockuperade och förtryckta folk de är. Dom anfaller i självförsvar. En rätt alla länder har. Och kom inte säg Israel försvarar sig nu....Israel försvarar sig lika mycket som en kvinnomisshandlare gör när frun slår tillbaka.

OCh nej, inte okej sikta mot civila mål i Israel. Men är man i Israel så ser man igenom skitsnacket. Livet i Israel är som i vilket västland som helst. Gallerior, bra vägar, lyxiga kvarter osv. I palestinska områden märks dock förtrycket direkt. Varje sekund. Finns tusentals palestinier som bor kilometern från Jerusalem men som aldrig varit där bara för att de inte tillåts resa dit. Självklart drabbas Israel av fler saker än ett "vanligt" västland. Men det är inte så konstigt. Ni är enda landet som ockuperar.

Men om du är Israel och Jude så är du bra färgat i den här debatten. Det hoppas jag du förstår.
Citera
2012-11-29, 16:39
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Att Israel är en judisk stat för judar är inget du behöver motivera. Du behöver såklart inte hålla med, men enligt mig blir en stat rasistisk så fort man ger fördelar till medlemmar ur en viss religion.

..och vid sidan av de exempel jag gav som motsätter din argument...Var / är det mest flagranta för denna sortens orätta..är förstås Israel. Fattat !!

Citat:
Nu gör du samma sak igen. Rättfärdigare att Israeliska politiker kastar ur sig dumheter bara för att det finns liknande inom Hamas. Vad har det ens med saken att göra?

Åter igen vill jag gärna att du citerar på vilket sätt jag rättfärdigar israeliska politiker..Allvarligt talat ..med vilket öga ser du världen för du verkar ha missat en hel del..!

Jag gissar att det är vänster ögat ?!"

Citat:
Det är aldrig rätt hota eller döda civila. Men att fokusera all kraft på att Hamas också skjuter mot civila när de inte ens är i närheten av att döda lika många som Israel är bara löjligt och man missar poängen. Du som jude och Israel gillar inte höra det här men palestinskt motstånd är mer OK enligt internationell lag än det ni håller på med. Ni anfaller Palestina bara för att de inte låter sig hunsas som det ockuperade och förtryckta folk de är. Dom anfaller i självförsvar. En rätt alla länder har. Och kom inte säg Israel försvarar sig nu....Israel försvarar sig lika mycket som en kvinnomisshandlare gör när frun slår tillbaka.

Nu gör du samma sak igen...

Antalet saknar betydelse i sammanhanget. Det visar inget annat om än om teknologiska skillnaden och storleksordning, möjligen om ens sätt att försvara sig..när det gäller Hamas även hur man utnyttjar ofrivilliga civila i ett makabert jippo - i syfte att vinna blåögda och vilseledda klantskallars sympatier !! ..Men fortsätt gärna föra en statistik över döda och antal liter av blod som spills. Det visar bara hur mycket du egentligen insatt i problematiken.. Israel har i uppgift att skydda sina medborgare först och främst. Detta är ett krig mellan Israel och Hamas..initierat av Hamas och om Hamas - stor eller litet...riktar sina hemgjorda raketer från civila området blir det oerhört tragiskt för egen del ( annat än om de inte har en dold agenda..) Jag håller med dig...men detta kan inte utnyttjas i syfte att försvara sig mot vedergällningar tyvärr!! Vad har storleken öht med rätten att försvara sig. Din politiska Gudrun avskymans plagiat från debatt programmet om kvinnomisshandel kan du spara till dina möten på ungvänster..

Citat:
OCh nej, inte okej sikta mot civila mål i Israel. Men är man i Israel så ser man igenom skitsnacket. Livet i Israel är som i vilket västland som helst. Gallerior, bra vägar, lyxiga kvarter osv. I palestinska områden märks dock förtrycket direkt. Varje sekund. Finns tusentals palestinier som bor kilometern från Jerusalem men som aldrig varit där bara för att de inte tillåts resa dit. Självklart drabbas Israel av fler saker än ett "vanligt" västland. Men det är inte så konstigt. Ni är enda landet som ockuperar.

Israeler ska inte straffas av sina grannar för de har åstadkommit ett mer öppet och produktivt samhälle. Palestinsk upprorsmakare har utnyttjat religionen ( Hadj amin el Husseini tex) för att motstå tanke om tvåstatslösning-som de nu efter 65 år börjar inse den enda rätta.... I palestinska områden sker fruktansvärda saker ja, till följd av omständigheterna. Palestinierna har i åratal varit mer fokuserade på att förstöra Israel än på att på bilda en egen demokratisk stat - de åtminstone hade fel fokus och prioritering. De bär på en stor del av ansvaret och skuld för sin misär...och självklart betalar israelerna för sitt behandlande av palestinier ...och vise versa. Detta Israel-Palestina beroendeband, är oerhört tragiskt..och jag hoppas att blodcirkelen tar slut en vacker dag..vi behöver varandra !!

Citat:
Men om du är Israel och Jude så är du bra färgat i den här debatten. Det hoppas jag du förstår.

Dina åsikter är alltså inte färgade av din vänster-politiska övertygelse menar du????

Giladi
Citera
2012-11-29, 16:44
Medlem
Citat:
..och vid sidan av de exempel jag gav som motsätter din argument...Var / är det mest flagranta för denna sortens orätta..är förstås Israel. Fattat !!

Åter igen vill jag gärna att du citerar på vilket sätt jag rättfärdigar israeliska politiker..Allvarligt talat ..med vilket öga ser du världen för du verkar ha missat en hel del..!

Jag gissar att det är vänster ögat ?!"

Nu gör du samma sak igen...

Antalet saknar betydelse i sammanhanget. Det visar inget annat om än om teknologiska skillnaden och storleksordning, möjligen om ens sätt att försvara sig..när det gäller Hamas även hur man utnyttjar ofrivilliga civila i ett makabert jippo - i syfte att vinna blåögda och vilseledda klantskallars sympatier !! ..Men fortsätt gärna föra en statistik över döda och antal liter av blod som spills. Det visar bara hur mycket du egentligen insatt i problematiken.. Israel har i uppgift att skydda sina medborgare först och främst. Detta är ett krig mellan Israel och Hamas..initierat av Hamas och om Hamas - stor eller litet...riktar sina hemgjorda raketer från civila området blir det oerhört tragiskt för egen del ( annat än om de inte har en dold agenda..) Jag håller med dig...men detta kan inte utnyttjas i syfte att försvara sig mot vedergällningar tyvärr!! Vad har storleken öht med rätten att försvara sig. Din politiska Gudrun avskymans plagiat från debatt programmet om kvinnomisshandel kan du spara till dina möten på ungvänster..

Israeler ska inte straffas av sina grannar för de har åstadkommit ett mer öppet och produktivt samhälle. Palestinsk upprorsmakare har utnyttjat religionen ( Hadj amin el Husseini tex) för att motstå tanke om tvåstatslösning-som de nu efter 65 år börjar inse den enda rätta.... I palestinska områden sker fruktansvärda saker ja, till följd av omständigheterna. Palestinierna har i åratal varit mer fokuserade på att förstöra Israel än på att på bilda en egen demokratisk stat - de åtminstone hade fel fokus och prioritering. De bär på en stor del av ansvaret och skuld för sin misär...och självklart betalar israelerna för sitt behandlande av palestinier ...och vise versa. Detta Israel-Palestina beroendeband, är oerhört tragiskt..och jag hoppas att blodcirkelen tar slut en vacker dag..vi behöver varandra !!

Dina åsikter är alltså inte färgade av din vänster-politiska övertygelse menar du????

Giladi

Långt inlägg får kort svar. Dels pga brist av tid och dels för att det egentligen inte behövs längre.

Newsflash:
Hamas fanns inte ens när konflikten börja. Man är jävligt historielös om man tror Hamas startade konflikten.

Och dels. Tror du på allvar man kan bygga upp en stat under de förutsättningar Palestinierna lever i? Du är bra rolig du. Du kan INTE varit där.

Och nej, Jag är inte vänsterpartist. Att man är objektiv betyder INTE att man efter insamlad fakta ställer sig i mitten. Det betyder att man låter faktan avgöra ens åsikt. Och i det här fallet anser jag att det är naturligt att se att grunden till konflikten är förtryck och ockupation.
Citera
2012-11-29, 17:48
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Långt inlägg får kort svar. Dels pga brist av tid och dels för att det egentligen inte behövs längre.

Newsflash:
Hamas fanns inte ens när konflikten börja. Man är jävligt historielös om man tror Hamas startade konflikten.

Ha ha ...Hamas startade inte konflikten..Hamas stal agendan från PLO. Konflikten fanns redan på 80 talet..men Israel lämande jo Gaza 2005, med god hopp om samexistens..och hur tillbakadragandet togs emot och hur det förklarades av Hams och folket i Gaza, finns det många minuter på youtubes..

Så nu ska du försöka lära mig historia , va ..?
Var/Vem har påstått förresten att Hamas har startat konflikten ?..Ka du citera det. Du tillskriver mig massa med saker jag varken sagt eller tycker...snacka om sjukligt intresse. Hamas började inte heller som terrororgan utan som ett politisk vägalternativ. Den startade med hjälp av Israel redan tidigt 80tal som alternativ organ till den nästan enda..sekulära militanta möjlighet...Arafats fatah, där man insåg/ansåg att man skulle hjälpas åt och finna alternativa skolor till de mängd av ungdomarna som hade inget politiskt alternativ än bara.....döda.. . och på detta vis finna andra lösningar.

Citat:
Och dels. Tror du på allvar man kan bygga upp en stat under de förutsättningar Palestinierna lever i? Du är bra rolig du. Du kan INTE varit där.

..Dels har jag varit där ett antal ggr..under mina år som ung fredsaktivist ..ja, faktiskt -med Shalom Achshav, dels som reservist, och fick ta långa diskussioner med andra kibbutzniks och försöka förklara den palestinska ståndpunkt...det var många år sedan...Jag håller med dig att många israeler är oerhört hatiska, och att precis som bland palestinierna, finns fanatiker även bland israelerna...

Ja förutsättningarna är inte de optimala, men om vi har lyckats...kan vi hjälpa varandra..och jag hoppas att inatt kommer beslutet i FN att övertyga palestinierna att PA och politik är mycket bättre väg att nå ens mål, än Hamas-terror.

Jag hoppas också att de seriöst kommer att samla sig /enas med Hamas, för att nu vet man inte riktigt vem tycker vad och vilka leder det palestinska folket samlade tycke..Tyvärr. Hoppas de kan enas sinsemellan och sedan om att deras frihet och självständighet inte går att uppnå utan avståndstagande från aspirationen att förgöra Israel - simple as that !

Citat:
Och nej, Jag är inte vänsterpartist. Att man är objektiv betyder INTE att man efter insamlad fakta ställer sig i mitten. Det betyder att man låter faktan avgöra ens åsikt. Och i det här fallet anser jag att det är naturligt att se att grunden till konflikten är förtryck och ockupation.

Dina åsikter är knappast objektiva och om du tror att det ockupationen eller förtrycket ( din definition) startade konflikten..då har du verkligen den rätta personen att tala om historielöshet..

må väl grabben

Giladi
Senast redigerad av Giladi 2012-11-29 kl. 17:55.
Citera
2012-11-29, 19:18
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
men var ska de flytta?

Polen vill inte ha tillbaka sina judar
Birobidjan!

http://www.birobidjan.co.uk/
Citera
2012-11-29, 19:22
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adujar
Är du trög?

Självklart är en jämförelse med omgivande MÖ-länder relevant när du skriver:

Det är högst intressant att araber i Israel på många sätt åtnjuter mer rättigheter i "rasistiska" Israel, än sina arabiska broderfolk gör i sina egna hemländer. Är inte det anmärkningsvärt?

Om du tror att Israel har en "rasistisk" konstitution, undersök då judens möjlighet i övriga MÖ-länder.

Återkom sedan.
Är du trög?

Araber "åtnjuter inte mer rättigheter i rasistiska 'Israel'" än de gör i de flesta andra arabländer. Var har du fått det ifrån?
Citera
2012-11-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Är du trög?

Araber "åtnjuter inte mer rättigheter i rasistiska 'Israel'" än de gör i de flesta andra arabländer. Var har du fått det ifrån?

Allt är relativt så visst, men i så fall är du gravt utvecklingsstörd.

Självklart är jag medveten om att det finns diskriminering av araber i Israel, men faktum kvarstår när man jämför "rasistiska" Israel med andra arabländer (vilket var det fundamentala här). Dessutom blir det nästan komiskt när man vänder på situationen. Låt oss säga såhär:

Hur många judar tror du sitter i motsvarigheten till Högsta domstolen i valfritt arabland?
Hur många judiska generaler tror du det finns i Irans armé?
Hur många arabiska män tror du kan kyssas öppet på gatorna i Teheran?
Hur många judinnor sitter i högsta beslutfattande organ i valfritt arabland?
Hur många judar, eller araber har rätten att fritt uttrycka sina åsikter, sexualitet, politiska tillhörighet och fan vet mer i dessa skitländer?

Får kvinnor ens köra bil i Saudarabien än förresten?

Citera
2012-12-01, 15:41
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adujar
Allt är relativt så visst, men i så fall är du gravt utvecklingsstörd.

Självklart är jag medveten om att det finns diskriminering av araber i Israel, men faktum kvarstår när man jämför "rasistiska" Israel med andra arabländer (vilket var det fundamentala här). Dessutom blir det nästan komiskt när man vänder på situationen. Låt oss säga såhär:

Hur många judar tror du sitter i motsvarigheten till Högsta domstolen i valfritt arabland?
Hur många judiska generaler tror du det finns i Irans armé?
Hur många arabiska män tror du kan kyssas öppet på gatorna i Teheran?
Hur många judinnor sitter i högsta beslutfattande organ i valfritt arabland?
Hur många judar, eller araber har rätten att fritt uttrycka sina åsikter, sexualitet, politiska tillhörighet och fan vet mer i dessa skitländer?

Får kvinnor ens köra bil i Saudarabien än förresten?

Det blir förstås ett problem när du kallar islamiska länder för arabiska. Din åsikt om dessa länder lyser så starkt igenom att jag finner det meninglöst att debattera med en rabiat arabhatare som av den anledningen tar en illegitim statsbildning i försvar. Som exempel kan jag dock nämna att det i Iran exempelvis så sitter judar på beslutsfattande stolar och de flesta trivs bra där och vill inte flytta till det förlovade landet.

Saudiarabien är ett land med wahhabitiskt styre och dessvärre ser det ut som bl.a. Egypten går åt samma håll och även andra länder som upplevt den "arabiska våren". Om vi t.ex talar om rasism så är den påtaglig i "Israel" och sannolikt det land i världen där den florerar som bäst och kanske skulle du flytta dit då du sannolikt hittar många där med samma nedsättande åsikter om araber som du.

Dock är landet stulet, vilket inte blir mindre sant av dina påståenden:
"---First of all, we should ask: “Should Israel be on the map in the first place?” Loyal readers of this space know the answer, but for the rest of you, here’s the Reader’s Digest version.

First, the Nov. 29, 1947, “Partition Plan” (UN General Assembly Resolution 181) was never ratified by the Security Council, and thus any division of Palestine into Jewish and non-Jewish areas was never legal. Moreover, a UNGA Resolution is only binding if all parties to it agree to be bound by its terms, which in this case did not happen.

Second, the General Assembly had no right under the UN Charter to take land from one people (Arabs) and give it to another people (European Jews).

Three, David ben Gurion declared Israeli statehood on May 15, 1948, even though the term of UNGA Res. 181 had not expired. Therefore, the creation of Israel was a land grab contrary to the UN and international law.

Four, Israel was admitted to the UN on May 11, 1949, only after it agreed to sign UNGA Res. 273, by which it recognized the right of all Palestinians to return to their homes and receive compensation.

Israel is a criminal entity that has never had a moral, legal or political right to exist. Score one for Ahmadinejad.
---"
http://www.gregfelton.com/middle/2005_12_22.htm

Citera
2012-12-01, 16:11
Medlem
Senast man raderade ut en statsbildning med våld var väl när Sovjet o Tyskland delade upp polen mellan sig. Israel lär inte gå samma väg eftersom man har, i stort alla världens länders stöd, i att existera som land. Är väl bara prästtokarna i Iran o terrorgruppen Hamas med anhängare som inte inser fakta. Men vem bryr sig om dom. PLO tog ju hem en seger i FN. Kanske stärkte det palestiniernas president när samtal med Israel kommer att ske.
Citera
2012-12-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Senast man raderade ut en statsbildning med våld var väl när Sovjet o Tyskland delade upp polen mellan sig. Israel lär inte gå samma väg eftersom man har, i stort alla världens länders stöd, i att existera som land. Är väl bara prästtokarna i Iran o terrorgruppen Hamas med anhängare som inte inser fakta. Men vem bryr sig om dom. PLO tog ju hem en seger i FN. Kanske stärkte det palestiniernas president när samtal med Israel kommer att ske.

Man ska akta sig för att förhandla med en regim som vill ta över ditt hem. Men självklart ska man acceptera Palestiniernas vilja och beslut men en våld & tvångssuppdelning ala 1948 hade varit det bästa då de enda som förlorar på det är Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in