2010-12-14, 22:21
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Du hoppade över den mest väsentliga frågan:

"---Har något av de länder du räknat upp haft en lobbygrupp som i över hundra år jobbat för ett ”etniskt nationalhem”?---"

Att det judiska nationalhemmet bör avskaffas bygger förstås på att tillvägagångssättet var rent kriminellt, juridiskt och moraliskt.

Lägg ner ditt jävla skitprat Blizzardfart. Du vill inte ha Israel för att du inte tycker om judar. Punkt slut.
Citera
2010-12-15, 05:14
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Lägg ner ditt jävla skitprat Blizzardfart. Du vill inte ha Israel för att du inte tycker om judar. Punkt slut.
Många tycker inte om Judar och alla som inte gillar Judar enligt dig är lögnare.Jag behöver inte ens förklara varför världen hatar dom svinen där nere.
Citera
2010-12-15, 09:39
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Många tycker inte om Judar och alla som inte gillar Judar enligt dig är lögnare.Jag behöver inte ens förklara varför världen hatar dom svinen där nere.
Du har, likt som Blizzidizzy...rätt att tro på vad ni vill och hata vilka ni vill..men hur ni än vänder och vrider på det så,.. är har staten Israel både juridisk och etisk rätt att existera även och kommer att finnas kvar ..!!!

mvh
Giladi
Citera
2010-12-15, 09:40
Medlem
Giladis avatar
Citat:
instämmer helt ..

Glad Hanucka
Giladi
Senast redigerad av Giladi 2010-12-15 kl. 09:43.
Citera
2010-12-15, 09:56
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Du får gärna förklara hur just den frågan är väsentlig då vi diskuterar en stats rätt att existera.

Och då är frågan, än en gång, hur tillvägagångssättet är olikt från USA, Kanada, Nya Zeeland, Argentina, Mexico eller Australien. Ett gäng kolonister från Europa flyttar in, först i litet antal men snart i stort antal, med våld och etnisk rensning fördriver de den befolkning som fanns där när de kom och till slut utgör de en egen stat där de själva är i majoritet.

Att det här inte är moraliskt håller vi båda med om, men du tycks mena att det bara är ett problem när det gäller Israel, inte för de mer än 30 andra länder som skapats på samma sätt.

Bullshit...Finns inget omoraliskt i folkvandringar och viljan att bygga sitt hem. Vilka är ni att fördöma detta. Det som är omoralisk i detta fall... är de orsakerna till judeflykten och varför just judarnas flykt tillbaka till sin ursprungsland och hemtrakter granskas/fördöms och ifrågasätts..! Inget annat land/folk har ens haft i tanke att försöka köpa marker - (pga mångåriga förföljelser ) - och sedan plantera/bygg sina odlingar, samhälle...snarare om vi ska vara härliga, gick det våldsamt till när stormakterna erövrat sina område inklusive arabiska mohammedaner...Ja.

Att det har under årens lopp begått ömsesidiga omoraliska handlingar...är hel annan sak - och det kan jag hålla med er båda två om!!

mvh
Giladi
Citera
2010-12-15, 10:36
Medlem
rex144s avatar
på 1930-talet fanns många som ville skicka judar till Madagaskar,
"judar till Madagaskar" var vanligt slagord,

Madagaskar ser ut som ett paradis, berg, regnskog, bördiga jordar, lågt ut i havet, inga grannar...
medan Israel är mest öken,

eller så tar Polen tillbaka sina 3 miljoner judar, och Tyskland och Ryssland gör detsamma
Citera
2010-12-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Bullshit...Finns inget omoraliskt i folkvandringar och viljan att bygga sitt hem. Vilka är ni att fördöma detta.

Vi är inte överens där. Du anser alltså att det i Australien var moraliskt riktigt att stjäla landet från aboriginerna och bedriva massmord på dem? Jag håller inte med. Om du anser att det är moraliskt riktigt, skulle det inte då vara lika moraliskt riktigt i din syn att, om araberna om 20 år har bättre vapen, erövra Israel och mörda samt fördriva befolkningen? Jag anser att det skulle vara fruktansvärt omoraliskt, men du verkar inte hålla med.

Det är det här som är det tråkiga med er nationalister, oavsett vilken sida ni står på. Er totala avsaknad av att kunna se saker från ett objektivt perspektiv. Man ser det i konflikterna i det forna Jugoslavien och man ser det i Mellanöstern. Både ni som är för Israel och ni som är emot förenas i tankegången "Det är rätt när min folkgrupp gör det, fel när de andra gör det.

Den här tråden är ett typiskt exempel. Vi har Israel-hatare som anser att Israel inte har rätt att existera på grund av sättet det kom till på. Inte ett ord från deras håll om att tiotals andra stater kommit till på samma sätt. Och på andra sidan spektrer har vi Israel-vänner som menar att när deras folk tog över landet med vapenmakt var det rätt, men det skulle vara fel om araberna i framtiden gjorde samma sak.
Citera
2010-12-15, 11:41
Medlem
hundensårs avatar
Citat:

Föreslår att du gör en snabb sökning i Blizzards postcount. Pröva att söka på "jude" eller "judar".

Att tro på antisemitismen är liksom inget giltigt argument när man diskuterar israelpolitik.
Citera
2010-12-15, 12:40
Medlem
Giladis avatar
Citat:
Vi är inte överens där. Du anser alltså att det i Australien var moraliskt riktigt att stjäla landet från aboriginerna och bedriva massmord på dem? Jag håller inte med. Om du anser att det är moraliskt riktigt, skulle det inte då vara lika moraliskt riktigt i din syn att, om araberna om 20 år har bättre vapen, erövra Israel och mörda samt fördriva befolkningen? Jag anser att det skulle vara fruktansvärt omoraliskt, men du verkar inte hålla med.

Det är det här som är det tråkiga med er nationalister, oavsett vilken sida ni står på. Er totala avsaknad av att kunna se saker från ett objektivt perspektiv. Man ser det i konflikterna i det forna Jugoslavien och man ser det i Mellanöstern. Både ni som är för Israel och ni som är emot förenas i tankegången "Det är rätt när min folkgrupp gör det, fel när de andra gör det.

Den här tråden är ett typiskt exempel. Vi har Israel-hatare som anser att Israel inte har rätt att existera på grund av sättet det kom till på. Inte ett ord från deras håll om att tiotals andra stater kommit till på samma sätt. Och på andra sidan spektrer har vi Israel-vänner som menar att när deras folk tog över landet med vapenmakt var det rätt, men det skulle vara fel om araberna i framtiden gjorde samma sak.

bedrövlig tolkning..tyvärr. Jag vill gärna att du vänder tillbaka till inlägget och citerar varifrån du drog denna slutsats... ".Du anser alltså att det i Australien var moraliskt riktigt att stjäla landet från aboriginerna och bedriva massmord på dem? "..?

Nej det gör jag inte och väntar tålmodigt på svar!

"Finns inget omoraliskt i folkvandringar och viljan att bygga sitt hem. Vilka är ni att fördöma detta. Det som är omoralisk i detta fall... är de orsakerna till judeflykten och varför just judarnas flykt tillbaka till sin ursprungsland och hemtrakter granskas/fördöms och ifrågasätts..! "

- skrev jag inget annat. Vad är fel där..? Är folkvandringar omoraliska..är det fel att önska sig ha ett hem, när man varit utsatt i ca 2000 år . Jo ..vad är inte sant här, eller får dig att göra din tolkning...?!

Vidare skrev jag : "Inget annat land/folk har ens haft i tanke att försöka köpa marker - (pga mångåriga förföljelser ) - och sedan plantera/bygg sina odlingar, samhälle"... Vad inte stämmer menar du?

...snarare om vi ska vara härliga, gick det våldsamt till när stormakterna erövrat sina område inklusive arabiska mohammedaner...Ja.

Ja... stämmer inte detta påstående ?

"..Att det har under årens lopp begått ömsesidiga omoraliska handlingar...är hel annan sak - och det kan jag hålla med er båda två om."..är inte detta mera sanningsenligt och rät definiering av situationen...? "

Stämmer inte detta?

FÖ när det gäller läget Palestina, råder det idag ingen tvekan längre om att islamistiska (t.ex Hadj Amin el Husseini) och panarabiska extremister (Abdel Kader el Husseini)..tidigt på 1920 talet ...för att inte tala om våldsbrotten åren 1830 - var första att bemöta judar i Palestina med våld. Genom att vända på ordningen och felcitera...tillför du inte till denna debatt. Genom att inte våga se/säga skillnaden som framkommer i jämförelsen gentemot hur t.ex Australierna körde över Aboriginerna...bidrar du dessutom med rena felaktigheter!!

mvh
Giladi
Senast redigerad av Giladi 2010-12-15 kl. 12:43.
Citera
2010-12-15, 12:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Och då är frågan, än en gång, hur tillvägagångssättet är olikt från USA, Kanada, Nya Zeeland, Argentina, Mexico eller Australien. Ett gäng kolonister från Europa flyttar in....

Vänta dig inget svar. Farbror Blizzardking väljer alltid att drypa av från tråden och utebli en längre tid då denna fråga dyker upp. Jag har gjort exakt samma jämförelse ett antal gånger och varje gång bestämmer sig snömoskungen för att ta långledigt.

För övrigt räknas antalet nationer där ursprungsbefolkningen skyfflats undan inte i ett 30-tal utan snarare i 100-tal.
Citera
2010-12-15, 14:55
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Föreslår att du gör en snabb sökning i Blizzards postcount. Pröva att söka på "jude" eller "judar".

Att tro på antisemitismen är liksom inget giltigt argument när man diskuterar israelpolitik.

Enligt en FN-rapport [25] dödades under kriget 1434 palestinier, varav 235 var stridande. Bland de döda fanns 288 barn och 121 kvinnor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gazakriget

500 Hizbollah-soldater
13 tillfångatagna
4500 civila sårade
1 191 civila libaneser döda[1] 121 soldater döda (inklusive 2 tillfångatagna kroppar)
Ca 450 sårade
44 civila döda

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Libanon-konflikten_2006

Bara för 6 miljoner judar dog i Andra Världskriget så skall dom icke få tillstånd att döda oskyldiga människor medvetet.
Citera
2010-12-16, 00:01
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Enligt en FN-rapport [25] dödades under kriget 1434 palestinier, varav 235 var stridande. Bland de döda fanns 288 barn och 121 kvinnor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gazakriget

500 Hizbollah-soldater
13 tillfångatagna
4500 civila sårade
1 191 civila libaneser döda[1] 121 soldater döda (inklusive 2 tillfångatagna kroppar)
Ca 450 sårade
44 civila döda

http://sv.wikipedia.org/wiki/Israel-Libanon-konflikten_2006

Bara för 6 miljoner judar dog i Andra Världskriget så skall dom icke få tillstånd att döda oskyldiga människor medvetet.

Väldigt bra. Men lyssna inte på Blizzardking. Inga folkslag är elaka av naturen. Utom möjligen mobiltelefonförsäljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in