2012-07-16, 06:44
Medlem
Månsans avatar
Ett gigantiskt misstag att tillåta dessa araber att sprida ut sig över jordklotet. Med täckmantel av nya medborgarskap kan de nu planera och utföra sina djävulskap i hela den fria världen. Nu senast libanesen, omnämnd som "svensk", som avsåg att förvandla den fredliga semesterön Cypern till ett blodbad.

"Svensken" gillar visst inte Israel och ansåg sig därför ha rätten att ta livet av massa oskyldiga män, kvinnor och barn. Såväl israeler som helt andra personer som rest på en efterlängtad semester.

Otäcka typer de där araberna.
Citera
2012-07-16, 19:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ett gigantiskt misstag att tillåta dessa araber att sprida ut sig över jordklotet. Med täckmantel av nya medborgarskap kan de nu planera och utföra sina djävulskap i hela den fria världen. Nu senast libanesen, omnämnd som "svensk", som avsåg att förvandla den fredliga semesterön Cypern till ett blodbad.

"Svensken" gillar visst inte Israel och ansåg sig därför ha rätten att ta livet av massa oskyldiga män, kvinnor och barn. Såväl israeler som helt andra personer som rest på en efterlängtad semester.

"oja" "Alla med ursprung i MENA länderna springer säkert omkring på Cypern för att spränga israeler i luften"

Killen har förmodligen libanesiska föräldrar och är född i Sverige. Han hade förmodligen sympatier med Hezbollah och lurades in i något som han inte var kapabel till. Bara det att lalla runt på specifikt israeliska turist mål och enbart samla information om dessa. Hade fanskapet haft hjärna, (vilket han iof inte har eftersom han gett sig in i terrorverksamhet), så skulle han samlat ihop massor av helt oskyldig information tillsammans med den som han var inriktad på., och han skulle ha skapat en trovärdig täckhistoria för informationssamlandet. Då skulle han förmodligen på sin höjd kunnat bli utvisad ifrån Cypen pga av "misstänkt verksamhet" el.dyl. Mossad och Shin-bet har förmodligen både verksamhet och samarbete med SÄPO och MUST i Sverige. Vilket är helt ok för mig så länge de kan stoppa terrordåd riktade emot oskyldiga civila israeler. Cyprioterna blev alltså informerade om att fanskapet varit i kontakt med misstänkta islamistiska kretsar i Sverige och på annat håll.
Citera
2012-07-19, 14:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Grattis till att ha hittat och nu aktiverat Surfa Osynlig-alternativet!

Jag har redan sagt att jag ser det som "etnisk rensning" men att det inte är något faktum. Däremot har jag också förklarat att din förklaring, som går ut på att det måste finnas en "politisk plan", inte duger. Du har fortfarande fel. "Avsiktlig policy" är inte likvärdig med "politisk plan" så den här diskussionen är inte överstökad.

Okej, men då hoppas jag att du slutar antar så mycket.
Grattis till att du tagit bort Nazi-Duke från signaturen.

Ser du saker och ting ur egna definitioner? För det känns nästan som du bortser från det jag har försökt visa dig. Jag visade i mitt förra inlägg att avsiktlig policy är samma sak som planerad politik genom att hänvisa till ”synonymer.se”, följaktligen ska en politisk plan eller ett politiskt program (det har samma betydelse) finnas då ”etnisk rensning” avser planerad politik. Kan du nu slänga fram en källa som visar att en sådan policy/politik har funnits? Men det finns ännu ett problem, om en sådan policy ska ha funnits så skulle även dessa 156 000 araber, som blev kvar i Israel, varit borta.

Citat:
Du skrev: "[p]å vilket sätt skulle låta flyktingarna stanna i Israel samt avstå från att göra motstånd mot de arabiska trupperna hjälpa judarna att överta och upprätthålla staten Israel? Har du något som påvisar att Israels säkerhet var försäkrad under kriget? Med konstruktivt, menar jag att det ska vara väluttänkt, men du kan dessvärre enbart se det utifrån palestiniernas situation" och jag svarade: "156 000 araber bodde kvar i det som var Israel (detta har jag redan tagit upp), de kunde ju bo kvar där och de och deras släkt bor fortfarande kvar. Så jag tror absolut även att övriga araber från Palestina/Israel hade kunnat bo kvar där också (men inte ur judarnas synpunkt, varför har jag förklarat)". Jag behandlade bägge frågorna i mitt inlägg. Varför ska det vara så svårt att förstå och har du någon slags reflex som får dig att hela tiden skriva att jag missar och bortser från dina frågor (lite lustigt med tanke på hur du vägrat svara på mycket av det jag bett dig utveckla/förklara)? Om araberna som bodde kvar fick och kunde bo kvar där så ser jag inte varför de andra inte kunde återvända och jag förstår inte hur de skulle ses som säkerhetshot eller liknande. Något jag tidigare bemött men du har aldrig orkat svara på just detta, skrev det den 25 juni:
Anledningen till att det är svårt att förstå dig är för att du har en orealistisk syn på vad som borde ha gjorts. Du har ett synsätt som inte tar hänsyn till judarnas situation under kriget, närmare bestämt en ensidig uppfattning. Att påpeka 156 000 palestinska araber bodde kvar efter kriget försäkrar inte direkt Israels säkerhet, då du själv påpekar att du inte gör skillnad på ledare och civila. År 1948 beräknades den judiska populationen vara omkring 650,000 och du påstår att de palestinska flyktingar (som beräknades vara omkring 710,000 år 1948) borde absorberas av Israel. Om det är detta du anser som borde hände skulle den arabiska populationen kom att vara majoriteten i Israel efter ett antal år. Israel skulle därför tappa sitt syfte och inte längre räknas som en Judisk stat, som den egentligen skulle vara.

Källor:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/jewpop2.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Palestinian_refugee

Citat:
Det är inte alls hyckleri. Jag talar om situationen för palestinierna under den perioden och försvarar därför arabernas militära intervention medan du tar upp tidigare händelser innan kriget. Dessutom har jag inte sagt att det var fel i judarnas agerande per se var fel - tvärtom så har jag varit väldigt tydligt med att jag endast kritiserat ödet som drabbade de civila araberna (massakrer, den palestinska massutvandringen o.s.v.). En klar och tydlig skillnad.
De 170 000 flyktingar flydde från sina hem, det finns inget som tyder att de blev deporterade av Israeliska militärer, eller så kanske du kan motbevisa detta genom att ange källa. Jag tycker även att du visar dubbelmoral när du rättfärdigar arabnationernas agerande genom att hänvisa till massakrer. Det tycker jag eftersom att när jag angav anledningen till Haganah(s) handlande år 1929 genom att visa pogromer som araberna utförde mot judarna(samma år som Haganah(s) handlande år 1929) tyckte du att ”två fel inte gör ett rätt”. Varför använder du inte samma synsätt även här? Du vet att araber var de som först började massakrera judar. Slutligen rättfärdigar detta inte arabstaternas handlande, och då menar jag alltså utifrån ett juridiskt synsätt.

Citat:
I alla fall, det är så att jag är av den åsikten att man kan erkänna en stats rätt att existera utan att erkänna dess legitimitet.
Jag undviker från att diskutera detta då jag finner det meningslöst.

Citat:
Faktum är att du även i denna tråd skrivit att "araberna bosatte sig i efterhand" så jag känner att det vore bra om du kunde bringa klarhet i denna fråga.

Du verkar inte kunna acceptera att Israel/Palestina också är palestiniernas hemland.

Ursprungsbefolkningen till Palestina är Judar, sedan bosatte sig Kristna i landet som blev senare dominerad av muslimer. Huvudpoängen när jag skrev ”araberna bosatte sig i efterhand” var att motbevisa personen (kommer inte ihåg namnet) som påstod att ursprungsbefolkningen var araber, vilket är fel.

Självklart anser jag att Palestina även är palestiniernas hemland. Jag tycker inte att palestinierna har rätt till Palestina, men jag har inget emot att en Palestinsk stat etableras vid sidan om Israel i samband med fred.

Citat:
När jag såg detta (som jag lade i en spoiler) så drog jag slutsatsen att du ville överdriva arabernas roll i nakban och därför tyckte jag inte du höll dig till fakta, detta då du från ingenstans tar upp att arabledarna skulle ha pläderat för en utvandring från Palestina samtidigt som du inte nämner de verkliga, de stora, orsakerna bakom den palestinska massutvandringen. Du fortsätter skriva "arabledarna" i bestämd form (bra att du äntligen inser att jag faktiskt argumenterat mot din formulering och att jag bara anmärkte i en parentes, i samband med mitt argumenterande, på ditt särskrivande). Du har fortsatt skriva just "arabledarna" och att de skulle ha pläderat för denna sak men du kan inte utveckla ditt påstående och har vägrat svara på vem "arabledarna" är - ändå anser du att du "fastslog" att "arabledarna pläderade för en utvandring från Palestina i syfte för att införa en åtgärd mot Israel". Du håller inte dig till fakta om du håller fast vid denna formulering, annars hade jag dragit tillbaks mitt påstående om dig.
Jag förstår inte vad det är i din spoiler som visar att jag ska överdrivit om arabernas order. Jag har förklarat att jag inte kan ange källa/peka ut vilka arabledarna är. Det finns tillräckligt mycket som tyder på att arabiska ledare ska ha gjort sådana uttalade. Med andra ord baserar jag det på vad historikern Benny Morris har sagt/skrivit men även på utlåtande från vissa palestinier. Det är mer än vad jag behöver för att bli övertygat att sådana order ska ha funnits. Sammanfattningsvis har både palestinier och historiker bekräftat detta, det innebär att jag har hållit mig till fakta då det är vad fakta anger.

Citat:
Du har tidigare inte haft problem med när jag hänvisat till detta nedan så jag undrar vad du egentligen tycker.
Om du syftar på Benny Morris statistik så förstår jag inte vad det är du är ute efter. Om du syftar på citatet över kan jag endast säga att antigen ljuger Benny Morris och dessa palestinier samt Erskine Childers talar sanning eller vice versa, men vare sig det kom via radio eller inte är inte huvudpoängen. Poängen är att sådana order ska ha existerat.

Citat:
Det stämmer bra att jag frågade varför du förnekar att våld riktades mot civila. Jag hade förväntat mig ett svar istället för en motfråga. I samma diskussion påpekade jag att jag inte fått svar på min fråga samtidigt som jag också skrev att jag ändå kommer svara på din fråga, detta gjorde jag här: https://www.flashback.org/sp38219323. Detta är dock meningslöst tjafs så jag lämnar det. Kan du nu inte och svara på min fråga varför du förnekar att våld riktades mot civila? Massakrer förekom, t.ex.
Du har rätt, enligt Benny Morris ska 24 massakrer ha ägt rum av Israeler.

Citat:
Ja, just det, utöver det jag skrev ovan så borde du förstå att du inte kommer långt med ditt definitionstjafs. Läs på innan du försöker rätta mig:
Jag säger nog detsamma, läs innan du försöker rätta mig. Det står att fysiskt trauma (våld) kan resultera psykisk skada, det står inte att fysiskt trauma är samma sak som psykisk skada.
Citera
2012-07-19, 17:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Grattis till att du tagit bort Nazi-Duke från signaturen.

Typiskt drag att komma med anklagelser gällande nazister och/eller nazism när man kritiserar Israel. Sen så är David Duke inte någon nazist. Jag kommer förresten ordna till min signatur när jag har lust och ork, så vänta du på det som komma skall!

Citat:
Ser du saker och ting ur egna definitioner? För det känns nästan som du bortser från det jag har försökt visa dig. Jag visade i mitt förra inlägg att avsiktlig policy är samma sak som planerad politik genom att hänvisa till ”synonymer.se”, följaktligen ska en politisk plan eller ett politiskt program (det har samma betydelse) finnas då ”etnisk rensning” avser planerad politik. Kan du nu slänga fram en källa som visar att en sådan policy/politik har funnits? Men det finns ännu ett problem, om en sådan policy ska ha funnits så skulle även dessa 156 000 araber, som blev kvar i Israel, varit borta.

Om vi ska använda din tolkning så innebär det t.ex. att en militärisk plan som går ut på att etnisk rensa människor inte går att ses som "etnisk rensning".

Dessutom har jag aldrig hävdat att det är ett faktum att etnisk resning har utförts (läs texten nedan om att det faktiskt finns vissa som är av den åsikten) men dina argument har hittills varit usla, t.ex. skrev du följande: "[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel?". Jag kritiserade då det här påståendet men det tog ett långt tag innan du bemötte min kritik (se detta, t.ex.) - till slut tog du tillbaks det. Du verkar inte heller vilja förstå att inte hela processen måste uppfylla kraven för att ses om "etnisk rensning" då även enskilda händelser kan ses som "etnisk rensning" (t.ex. hänvisar du till att 156 000 araber bodde kvar i Israel).

Citat:
The expulsion of the Palestinians has since been described by some historians as ethnic cleansing,[17][18][19] while others dispute this charge.[20][21][22]

---

Israel opened up part of its archives in the 1980s for investigation by historians. This coincided with the emergence of various Israeli historians, called New Historians, who favored a more critical analysis of Israel's history. The Arab version hardly changed[73] but did get support from some of the New Historians. Pappé calls the exodus an ethnic cleansing and points at Zionist preparations in the preceding years and provides more details on the planning process by a group he calls the 'Consultancy'.[18] Morris also says that ethnic cleansing took place during the Palestinian exodus, and that "there are circumstances in history that justify ethnic cleansing.... when the choice is between ethnic cleansing and genocide—the annihilation of your people—I prefer ethnic cleansing."[19]

According to Ian Black, Middle East editor for The Guardian newspaper, the Palestinian exodus is "widely described" as having involved ethnic cleansing.[17] Not all historians accept this characterization.[74] Israeli documents from 1948 use the term "to cleanse" when referring to uprooting Arabs.[75]

Pappé's scholarship on the issue has been subject to severe criticism. Benny Morris says that Pappé's research is flecked with inaccuracies and characterized by distortions.[76] Ephraim Karsh refers to Pappé's assertion of a master plan by Jews to expel Arabs, as contrived.[77]

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus

Citat:
Anledningen till att det är svårt att förstå dig är för att du har en orealistisk syn på vad som borde ha gjorts. Du har ett synsätt som inte tar hänsyn till judarnas situation under kriget, närmare bestämt en ensidig uppfattning. ---

Det jag har sagt är att det bodde kvar 156 000 araber och eftersom dessa kunde bo kvar hade flyktingarna kunnat återvända och inte heller utgöra ett säkerhetshot eller liknande. Jag har däremot förstått att det var det demografiska som egentligen var orsaken, något du själv bekräftat flera gånger, men ändå vägrar du skriva det rakt ut och istället går du in på säkerhetsaspekten. Så, jo, jag är mycket medveten om att orsaken var att ena gruppen var araber och muslimer/kristna.

Utveckla det jag fetat ovan. Tack på förhand!

Citat:
De 170 000 flyktingar flydde från sina hem, det finns inget som tyder att de blev deporterade av Israeliska militärer, eller så kanske du kan motbevisa detta genom att ange källa. Jag tycker även att du visar dubbelmoral ---

Jag har inte heller hävdat det, var får du allt ifrån? Det jag har hänvisat är till den palestinska flyktingsituation och flyktingfrågan var (och är) en viktig faktor, oavsett orsak till varför människorna blev flyktingar.

Jag ser inte varför jag uppvisar en dubbelmoral. Jag har inte gått mot principen två fel gör inte ett rätt. Du kan ju inte likställa situationerna när de skiljer sig så kraftigt: jag kritiserade ödet som drabbade de civila. Om jag hade rättfärdigat arabernas attacker mot civila så skulle situationerna vara jämförbara, nu är det inte så.

Citat:
Ursprungsbefolkningen till Palestina är Judar, sedan bosatte sig Kristna i landet som blev senare dominerad av muslimer. Huvudpoängen när jag skrev ”araberna bosatte sig i efterhand” var att motbevisa personen (kommer inte ihåg namnet) som påstod att ursprungsbefolkningen var araber, vilket är fel.

Självklart anser jag att Palestina även är palestiniernas hemland. Jag tycker inte att palestinierna har rätt till Palestina, men jag har inget emot att en Palestinsk stat etableras vid sidan om Israel i samband med fred.

Okej, okej, det förklarar ju också varför det fungerar bra i din världsbild som bl.a. inkluderar tanken att palestiniernas rötter är i Jordanien och Egypten.

Citat:
Jag förstår inte vad det är i din spoiler som visar att jag ska överdrivit om arabernas order. Jag har förklarat att jag inte kan ange källa/peka ut vilka arabledarna är. Det finns tillräckligt mycket som tyder på att arabiska ledare ska ha gjort sådana uttalade. Med andra ord baserar jag det på vad historikern Benny Morris har sagt/skrivit men även på utlåtande från vissa palestinier. Det är mer än vad jag behöver för att bli övertygat att sådana order ska ha funnits. Sammanfattningsvis har både palestinier och historiker bekräftat detta, det innebär att jag har hållit mig till fakta då det är vad fakta anger.

Om du syftar på Benny Morris statistik så förstår jag inte vad det är du är ute efter. Om du syftar på citatet över kan jag endast säga att antigen ljuger Benny Morris och dessa palestinier samt Erskine Childers talar sanning eller vice versa, men vare sig det kom via radio eller inte är inte huvudpoängen. Poängen är att sådana order ska ha existerat.

Du skrev följande: "[j]ag har ingen källa på vilka arabledare det var som gjorde dessa uttal eftersom uttalen gjordes via radio. Jag har massvis med källor som berättigar mitt påstående. Här är två klipp där två palestinier själva berättar hur det var" och du hänvisade till Youtube-länkarna nedan. Jag bryr mig inte längre om du inte vet vilka dessa ledare är, då jag redan fått svar på det jag misstänkte redan från början och därför gav mig in i diskussionen från första början: du är av åsikten att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet.

Arab refugee: Arabs left Israel in 1948 because of leadership's promise that it would be temporary
Palestinian Authority TV: Arab leaders forced Palestinians to become refugees

Jag har redan hänvisat till Benny Morris och hans sammanställning ("Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris") men det spelar egentligen ingen roll, vi kommer ändå inte komma överens om detta. Det jag tänker på är att medan jag anser att det var fel att inte låta flyktingarna återvända (vilket inkluderar min ene förälders släkt) anser du att det var rätt (om jag nu tolkat dig korrekt), så oavsett vad vi ser som orsakerna bakom nakban lär det inte spela någon roll i den här diskussionen.

Citat:
Jag säger nog detsamma, läs innan du försöker rätta mig. Det står att fysiskt trauma (våld) kan resultera psykisk skada, det står inte att fysiskt trauma är samma sak som psykisk skada.

Det här var intressant: du fortsätter likställa "fysiskt trauma" med våld trots att det inte står något sånt i WHO:s definition. "Violence is defined by the World Health Organization as the intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation.[2]", så lyder den. Notera: "physical force or power... that either results in or has a high likelihood of resulting...".

Just det, ja, när jag förhandsgranskade mitt inlägg såg jag att det översteg 10 000 och därför tog jag bort lite av dina svar och ersatte med "---". Men det är förhoppningsvis inget problem med tanke på att man kan se ditt inlägg en liten bit ovanför mitt (detta) inlägg.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-07-19 kl. 18:04.
Citera
2012-07-20, 05:54
Medlem
TKD_1337s avatar
Hopes.N.Dreams, det är "--- då du själv påpekar att du inte gör skillnad på ledare och civila" jag vill att du utvecklar. Jag fetade först detta i mitt förra inlägg men tog ju senare bort vissa delar, inklusive denna, och ersatte med "---" p.g.a. platsbrist.

---

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
"oja" "Alla med ursprung i MENA länderna springer säkert omkring på Cypern för att spränga israeler i luften"

Killen har förmodligen libanesiska föräldrar och är född i Sverige. Han hade förmodligen sympatier med Hezbollah och lurades in i något som han inte var kapabel till. Bara det att lalla runt på specifikt israeliska turist mål och enbart samla information om dessa. Hade fanskapet haft hjärna, (vilket han iof inte har eftersom han gett sig in i terrorverksamhet), så skulle han samlat ihop massor av helt oskyldig information tillsammans med den som han var inriktad på., och han skulle ha skapat en trovärdig täckhistoria för informationssamlandet. Då skulle han förmodligen på sin höjd kunnat bli utvisad ifrån Cypen pga av "misstänkt verksamhet" el.dyl. Mossad och Shin-bet har förmodligen både verksamhet och samarbete med SÄPO och MUST i Sverige. Vilket är helt ok för mig så länge de kan stoppa terrordåd riktade emot oskyldiga civila israeler. Cyprioterna blev alltså informerade om att fanskapet varit i kontakt med misstänkta islamistiska kretsar i Sverige och på annat håll.

Bra skrivet. Nu i dagarna inträffade ett annat fall gällande terrorism riktade mot israeler och det var den i Burgas, Bulgarien. Inte helt förvånande skyllde Israel snabbt på Iran. Jag förstår inte varför Iran skulle utföra en sån attack - främst för att jag tror att en sån attack hade stärkt krigskampanjen mot Iran.

http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Burgas_bus_attack
Senast redigerad av TKD_1337 2012-07-20 kl. 06:49.
Citera
2012-07-20, 08:31
Medlem
Giladis avatar
Citat:

Bra skrivet. Nu i dagarna inträffade ett annat fall gällande terrorism riktade mot israeler och det var den i Burgas, Bulgarien. Inte helt förvånande skyllde Israel snabbt på Iran. Jag förstår inte varför Iran skulle utföra en sån attack - främst för att jag tror att en sån attack hade stärkt krigskampanjen mot Iran.

1. Visst kan det vara så som du skriver (... stärkt krigskampanjen mot Iran.) men Israel behöver inte uttala sig eller fina en alibi..Mossad har gjort sig skyldig till- utfört - så många anti-iranska dåd på iransk mark (likvideringar av topp inom kärnprogrammet och militära säkerhetstjänst..,) så verkar inte iransk reaktion av den typen alls vara konstig i mina ögon. Inte eller sättet och målet. De har svårt att nå/skada säkerhetstjänsten, IDF eller Israels försvars toppolitiker eller strategiska mål.. Att likvidera civila på detta sätt är /varit islamisternas mål sedan lång tid tillbaka. Det är jo det som man menar med "terrorisera.."

2. De dirigerar, sponsrar och leder Hizbollas verksamhet. Hizbolla är Irans egen militära arm i området. Organisationen inte gör ett pipps utan ett klartecken från högre ort i Persien

3. Ayatollorna i Iran är de (makten -spjutspetsen) idag som leder den antiisraeliska-antijudiska fronten i den muslimska världen. Irans regim -ej folket - har tagit på sig den rollen och förmodligen är beredda för konsekvenserna.

Hur är läget annars mannen ?

mvh
Giladi
Citera
2012-07-20, 16:29
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
1. Visst kan det vara så som du skriver (... stärkt krigskampanjen mot Iran.) men Israel behöver inte uttala sig eller fina en alibi..Mossad har gjort sig skyldig till- utfört - så många anti-iranska dåd på iransk mark (likvideringar av topp inom kärnprogrammet och militära säkerhetstjänst..,) så verkar inte iransk reaktion av den typen alls vara konstig i mina ögon. Inte eller sättet och målet. De har svårt att nå/skada säkerhetstjänsten, IDF eller Israels försvars toppolitiker eller strategiska mål.. Att likvidera civila på detta sätt är /varit islamisternas mål sedan lång tid tillbaka. Det är jo det som man menar med "terrorisera.."

2. De dirigerar, sponsrar och leder Hizbollas verksamhet. Hizbolla är Irans egen militära arm i området. Organisationen inte gör ett pipps utan ett klartecken från högre ort i Persien

3. Ayatollorna i Iran är de (makten -spjutspetsen) idag som leder den antiisraeliska-antijudiska fronten i den muslimska världen. Irans regim -ej folket - har tagit på sig den rollen och förmodligen är beredda för konsekvenserna.

Hur är läget annars mannen ?

mvh
Giladi

För privata frågor hänvisar jag till PM.

Det jag fetat låter rätt så frampressat och förklarar inte varför Iran skulle utföra något sånt mot civila. Israel måste inte "uttala sig eller fina en alibi" men såna här terroraktioner får Iran väldigt ofta skulden för och det stärker bara krigshetsarna som försöker få USA och Storbritannien att anfalla Iran, så jag kan inte se hur Iran inte förlorar på detta.

Hur kom Hizbollah in i bilden? Sen så är det fel att måla ut Hizbollah som en lydorganisation åt Iran, de förstnämndas främsta intresse idag är att främja shiamuslimernas roll i Libanon.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-07-20 kl. 17:00.
Citera
2012-07-20, 19:10
Medlem
Giladis avatar
Citat:
För privata frågor hänvisar jag till PM.
Aywa..

Citat:
Det jag fetat låter rätt så frampressat och förklarar inte varför Iran skulle utföra något sånt mot civila. Israel måste inte "uttala sig eller fina en alibi" men såna här terroraktioner får Iran väldigt ofta skulden för och det stärker bara krigshetsarna som försöker få USA och Storbritannien att anfalla Iran, så jag kan inte se hur Iran inte förlorar på detta.
Iran har tagit denna roll min vän tyvärr. Söker du förresten efter logik i denna konflikt??? Tycker du att Israel vinner sympatier i omvärlden på att fortsätta sin egen policy...?!

Citat:
Hur kom Hizbollah in i bilden? Sen så är det fel att måla ut Hizbollah som en lydorganisation åt Iran, de förstnämndas främsta intresse idag är att främja shiamuslimernas roll i Libanon.

Det måste väl vara ett av årets mest underliga påstående.

Ska vi behöva verkligen..är det verkligen nödvändigt att ta en historielektion om Hizbollahs närvaro fil bilad e'lubnani...?
Citat:
Hizbollah (arabiska حزب الله, "Guds parti"), är en shiamuslimsk organisation i Libanon, bestående av en politisk, en militär och många sociala grenar. Den följer en islamistisk shia-ideologi inspirerad av Ayatollah Ruhollah Khomeini, ledaren för den islamiska revolutionen i Iran.[1][2][3][4][5]

Hizbollah framträdde först under inbördeskriget i Libanon som en milis av shiiter som var anhängare till Ayatollah Khomeini, utbildade, organiserade och finansierade av en kontingent ur Irans revolutionsgarde.[6] Hizbollahs tre huvudsakliga mål är att utrota västerländsk kolonialism i Libanon, att föra dem inför rätta som begick grymheter under kriget (särskilt falangister) och att upprätta en islamisk stat i Libanon.[3][7][8][9] Hizbollah har i dagsläget om möjlighet fanns inte för avsikt att införa en islamisk stat då de inte anser situationen vara mogen.[6] Hizbollah önskar se en enstatslösning i Palestinafrågan då de ser Israel som en olaglig statsbildning och ickenation.[3][7][8][9] Hizbollah anser Israel vara en illegitim stat och förespråkar dess avveckling. Dock ser man det primärt som en 'palestinsk fråga' och Hizbollahs ledare (Sayed) Hassan Nasrallah har sagt att man inte ämnar sabotera en eventuell framförhandlad tvåstatslösning.[10]

Källa - http://sv.wikipedia.org/wiki/Hizbollah

Hizbollah vare sig du visste det eller inte, - inte är bara shiitiskorganisation i Libanon, ....utan en välutrustad och organiserad militärorgan, styrd av och från Iran ja. En Iransklydorganisation i alla högsta grad, vars grundare och ledare är utbildade i Ayatollornas bästa skolor i Iran.. är således...inte nog med detta strävar Hizbollah efter en egen islamistisk stat staten, i stil med det som Arabfnat försökte åstadkomma 1975 och satte hela Libanon i ett kaos av inbördesstrider och fördärv - Jo så var det tyvärr - även om Arabfnat inte var islamist utan bara sådär Al Fatach Nasserist ( Gjamal abd'l Nasser - du kan googla själv) med våta drömmar att tömma Palestina på sina judar !!.

Hur kom de med i bilden..Vad/hur fan tror grabben ?! De kan förneka självklart sin inblandning men allt tyder på detta. Shwaye..Shwaye..

mvh
Giladi
Citera
2012-07-20, 22:39
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giladi
Stämmer bra där, dock är vi inte ense i frågan om din frågeställning gällande " nödvändigheten" av tvångsflykt - den s.k "etniska rensning" och din flört med kända mer/mindre antisemiter.

Du vill gärna se/beröra den arabiska massflykt kriget 48, och förbudet mot återvändo s.k "exklusivt" - bortklippt från sitt sammanhang och utan att beröra/ifrågasätta bakomliggande mekanismer som orsakade detta på den arabiska sidan.. vilket jag menar är dels oseriöst, och dels står i motsättning till din egen syn på dig själv och din uppgift här på FB. Detta - dina frågeställning och metodik...bör ses i ljuset av att du babblar ständigt om jewish supermacy ..envisats med att hänvisa till D. Duke och K B. MacDonald som enligt dig är två personer som på ett bra sätt påvisar och förklarar judisk supremacism som finns på olika håll i världen. Inte nog med detta.. antytt du stor saknad och sorg över att två av FB största antisemiter Ezzele/Blizzi inte längre är med. Jag vill påpeka bara en liten och oviktig detalj till..utöver den enorma bristen på balans, sanningshalten och seriositeten i din person och metodik..Islam är en av världens största religioner och i likhet med Kristendomen men till skillnad från judendomen, använder sig av mission...Ja. Man/Ni missionerar i syfte att öka antalet trosbröder -och systrar...och i vilket syfte precis ...?? Opps...detta var en retorisk fråga, du behöver förstås inte svara ...men fundera över detta nästa gång, medan du ber till Mecka. Det går såklart inte att säga exakt hur många muslimer det finns i världen men antalet ökar dagligen. En reliabel uppskattning är att det ligger mellan 1,3 till 1,5 miljarder muslimer i världen. Det skulle motsvara ca 20% av världens befolkning. [Geografiskt fördelas enligt följande 60% i Asien samt 20% i Mellanöstern och Nordafrika. ] Kristendomen är, av allt att döma världens största religion och i likhet med Islam försöker utöka antalet trotjänare..kristendomen innehåller många variationer av tron inom själva religionen. Totalt tror man att antalet följare är mellan 1.6 miljarder - 2.1 miljarder människor, vilket utgör 20-30% av världsbefolkningen.

Hur många judar finns det i Världen tror du..?

Well...I hpoe you get my point. We've done my friend!!

ma'asalamu
Giladi
Jag saknar dig också.

Om du säger att judaismen inte är missionerande så kan du inget om den "religion" du säger dig tillhöra.
Citera
2012-07-20, 22:45
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Judar accepterade förslaget om en Judisk stat och en Arabisk. De som inte flydde tilläts stanna kvar, det innebär dock inte att de andra har rätt att återvända eftersom Judar gick med på att ha en Judisk och en Arabisk stat, inte en stat för båda. Det var kontraktet. Avstod du från min andra fråga avsiktligt eller vaddå?
Är du så jävla självbelåtet korkad att du tror att judarna "gick med" på F-Ö-R-S-L-A-G-E-T från UNGA av välvilja?
De gjorde det av taktiska skäl eftersom de naturligtvis visste att araberna skulle tacka nej och något "kontrakt" skrevs aldrig. Vad är det för substanslös smörja du sprider här?
Citera
2012-07-20, 22:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
[b]
---

Om attentatet mot civila i Burgas skulle ha utförts av Iran eller Irans proxy så skulle jag bli mycket förvånad. Hade däremot Israeliska diplomater, säkerhetspersonal samt militärer, samt för all del israeliska kärnvapenforskare, raket forskare el.dyl. varit offer så hade jag knappt högt på ögonbrynen.

Men om attentatet utförts på order ifrån Tehran eller/och Nasrallah så är ageradet inte bara förkastligt utan direkt dumt och kontraproduktivt. Min gissning är att det rör sig om en frilansare kanske med palestinska eller Hezbollah sympatier.
Citera
2012-07-20, 23:00
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Häckar du här med din miserabla verklighetsuppfattning fortfarande Månsan?

Svensken var ingen mindre än Mehdi Ghizali, han har väl varit på tapeten i många underforum tidigare? Nu är det så att Ghizali är sannolikt wahhabi och SÄPO förnekar hans inblandning, då de förmodligen har span på honom. Att Iran skulle samarbeta med en sekteristisk salafi förefaller ganska osannolikt och Bibbis utspel i frågan visar bara på den desperation de känner enär saker och ting inte fått den utveckling de hoppats på i Syrien. Attentatet i Burgas luktar Mossad lång väg. Judar är för övrigt kända genom historien för att kunna offra sina stamfränder för en politisk agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in