Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Grattis till att du tagit bort Nazi-Duke från signaturen.
Typiskt drag att komma med anklagelser gällande nazister och/eller nazism när man kritiserar Israel.

Sen så är David Duke inte någon nazist. Jag kommer förresten ordna till min signatur när jag har lust och ork, så vänta du på det som komma skall!
Citat:
Ser du saker och ting ur egna definitioner? För det känns nästan som du bortser från det jag har försökt visa dig. Jag visade i mitt förra inlägg att avsiktlig policy är samma sak som planerad politik genom att hänvisa till ”synonymer.se”, följaktligen ska en politisk plan eller ett politiskt program (det har samma betydelse) finnas då ”etnisk rensning” avser planerad politik. Kan du nu slänga fram en källa som visar att en sådan policy/politik har funnits? Men det finns ännu ett problem, om en sådan policy ska ha funnits så skulle även dessa 156 000 araber, som blev kvar i Israel, varit borta.
Om vi ska använda din tolkning så innebär det t.ex. att en militärisk plan som går ut på att etnisk rensa människor inte går att ses som "etnisk rensning".
Dessutom har jag aldrig hävdat att det är ett faktum att etnisk resning har utförts (läs texten nedan om att det faktiskt finns vissa som är av den åsikten) men dina argument har hittills varit usla, t.ex. skrev du följande:
"[d]et har aldrig begåtts någon etnisk rensning av Araber i Israel, hur förklarar du en och en halv miljon Araber i Israel?". Jag kritiserade då det här påståendet men det tog ett långt tag innan du bemötte min kritik (se
detta, t.ex.) - till slut tog du tillbaks det. Du verkar inte heller vilja förstå att inte hela processen måste uppfylla kraven för att ses om "etnisk rensning" då även enskilda händelser kan ses som "etnisk rensning" (t.ex. hänvisar du till att 156 000 araber bodde kvar i Israel).
Citat:
The expulsion of the Palestinians has since been described by some historians as ethnic cleansing,[17][18][19] while others dispute this charge.[20][21][22]
---
Israel opened up part of its archives in the 1980s for investigation by historians. This coincided with the emergence of various Israeli historians, called New Historians, who favored a more critical analysis of Israel's history. The Arab version hardly changed[73] but did get support from some of the New Historians. Pappé calls the exodus an ethnic cleansing and points at Zionist preparations in the preceding years and provides more details on the planning process by a group he calls the 'Consultancy'.[18] Morris also says that ethnic cleansing took place during the Palestinian exodus, and that "there are circumstances in history that justify ethnic cleansing.... when the choice is between ethnic cleansing and genocide—the annihilation of your people—I prefer ethnic cleansing."[19]
According to Ian Black, Middle East editor for The Guardian newspaper, the Palestinian exodus is "widely described" as having involved ethnic cleansing.[17] Not all historians accept this characterization.[74] Israeli documents from 1948 use the term "to cleanse" when referring to uprooting Arabs.[75]
Pappé's scholarship on the issue has been subject to severe criticism. Benny Morris says that Pappé's research is flecked with inaccuracies and characterized by distortions.[76] Ephraim Karsh refers to Pappé's assertion of a master plan by Jews to expel Arabs, as contrived.[77]
http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Palestinian_exodus
Citat:
Anledningen till att det är svårt att förstå dig är för att du har en orealistisk syn på vad som borde ha gjorts. Du har ett synsätt som inte tar hänsyn till judarnas situation under kriget, närmare bestämt en ensidig uppfattning. ---
Det jag har sagt är att det bodde kvar 156 000 araber och eftersom dessa kunde bo kvar hade flyktingarna kunnat återvända och inte heller utgöra ett säkerhetshot eller liknande. Jag har däremot förstått att det var det demografiska som egentligen var orsaken, något du själv bekräftat flera gånger, men ändå vägrar du skriva det rakt ut och istället går du in på säkerhetsaspekten. Så, jo, jag är mycket medveten om att orsaken var att ena gruppen var araber och muslimer/kristna.
Utveckla det jag fetat ovan. Tack på förhand!
Citat:
De 170 000 flyktingar flydde från sina hem, det finns inget som tyder att de blev deporterade av Israeliska militärer, eller så kanske du kan motbevisa detta genom att ange källa. Jag tycker även att du visar dubbelmoral ---
Jag har inte heller hävdat det, var får du allt ifrån? Det jag har hänvisat är till den palestinska flyktingsituation och flyktingfrågan var (och är) en viktig faktor, oavsett orsak till varför människorna blev flyktingar.
Jag ser inte varför jag uppvisar en dubbelmoral. Jag har inte gått mot principen
två fel gör inte ett rätt. Du kan ju inte likställa situationerna när de skiljer sig så kraftigt: jag kritiserade ödet som drabbade de civila. Om jag hade rättfärdigat arabernas attacker mot civila så skulle situationerna vara jämförbara, nu är det inte så.
Citat:
Ursprungsbefolkningen till Palestina är Judar, sedan bosatte sig Kristna i landet som blev senare dominerad av muslimer. Huvudpoängen när jag skrev ”araberna bosatte sig i efterhand” var att motbevisa personen (kommer inte ihåg namnet) som påstod att ursprungsbefolkningen var araber, vilket är fel.
Självklart anser jag att Palestina även är palestiniernas hemland. Jag tycker inte att palestinierna har rätt till Palestina, men jag har inget emot att en Palestinsk stat etableras vid sidan om Israel i samband med fred.
Okej, okej, det förklarar ju också varför det fungerar bra i din världsbild som bl.a. inkluderar tanken att palestiniernas rötter är i Jordanien och Egypten.
Citat:
Jag förstår inte vad det är i din spoiler som visar att jag ska överdrivit om arabernas order. Jag har förklarat att jag inte kan ange källa/peka ut vilka arabledarna är. Det finns tillräckligt mycket som tyder på att arabiska ledare ska ha gjort sådana uttalade. Med andra ord baserar jag det på vad historikern Benny Morris har sagt/skrivit men även på utlåtande från vissa palestinier. Det är mer än vad jag behöver för att bli övertygat att sådana order ska ha funnits. Sammanfattningsvis har både palestinier och historiker bekräftat detta, det innebär att jag har hållit mig till fakta då det är vad fakta anger.
Om du syftar på Benny Morris statistik så förstår jag inte vad det är du är ute efter. Om du syftar på citatet över kan jag endast säga att antigen ljuger Benny Morris och dessa palestinier samt Erskine Childers talar sanning eller vice versa, men vare sig det kom via radio eller inte är inte huvudpoängen. Poängen är att sådana order ska ha existerat.
Du skrev följande:
"[j]ag har ingen källa på vilka arabledare det var som gjorde dessa uttal eftersom uttalen gjordes via radio. Jag har massvis med källor som berättigar mitt påstående. Här är två klipp där två palestinier själva berättar hur det var" och du hänvisade till Youtube-länkarna nedan. Jag bryr mig inte längre om du inte vet vilka dessa ledare är, då jag redan fått svar på det jag misstänkte redan från början och därför gav mig in i diskussionen från första början: du är av åsikten att arabledarna var orsaken till flyktingproblemet.
Arab refugee: Arabs left Israel in 1948 because of leadership's promise that it would be temporary
Palestinian Authority TV: Arab leaders forced Palestinians to become refugees
Jag har redan hänvisat till Benny Morris och hans sammanställning (
"Decisive causes of abandonment of Palestinian villages and towns according to Benny Morris") men det spelar egentligen ingen roll, vi kommer ändå inte komma överens om detta. Det jag tänker på är att medan jag anser att det var fel att inte låta flyktingarna återvända (vilket inkluderar min ene förälders släkt) anser du att det var rätt (om jag nu tolkat dig korrekt), så oavsett vad vi ser som orsakerna bakom
nakban lär det inte spela någon roll i den här diskussionen.
Citat:
Jag säger nog detsamma, läs innan du försöker rätta mig. Det står att fysiskt trauma (våld) kan resultera psykisk skada, det står inte att fysiskt trauma är samma sak som psykisk skada.
Det här var intressant: du fortsätter likställa "fysiskt trauma" med våld trots att det inte står något sånt i WHO:s definition.
"Violence is defined by the World Health Organization as the intentional use of physical force or power, threatened or actual, against oneself, another person, or against a group or community, that either results in or has a high likelihood of resulting in injury, death, psychological harm, maldevelopment or deprivation.[2]",
så lyder den. Notera:
"physical force or power... that either results in or has a high likelihood of resulting...".
Just det, ja, när jag förhandsgranskade mitt inlägg såg jag att det översteg 10 000 och därför tog jag bort lite av dina svar och ersatte med "---". Men det är förhoppningsvis inget problem med tanke på att man kan se
ditt inlägg en liten bit ovanför mitt (detta) inlägg.