2006-02-02, 08:17
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Av det enkla skälet att du enögt kallar den arabiska motsåndskampen för terror men tillåter den andra sidan att göra samma sak utan samma fördömande. Läser du inte vad du skriver eller ramlar orden bara ur mun på dig i din idoktrinerade liberalinfektion ?
Återigen visar du på eminent mundiarré, du har inga argument utan enbart ett taskigt orförråd och dålig läsförståelse. Det är ingen motståndskamp, det är terroristattentat, Israel försvarar sig som vilken deokratisk nation som helst så ja jag kallar det terror.

Citat:
Den religiöst ortodoxa sidan av styrelseskicket är väl dolt i mainstreammedia och inte så känt bland de som till vardags inte får någon annan information.
Återigen dyker dina feberinitierade konspirationsteorier fram, jag har begärt att du med kalla fakta ska bevisa denna Judiska världskonspiration men det kan du så klart inte. Jag antar att i din verklighet så är du elokvent och faktabaserad, för oss andra framstår du som en påse nötter utan egna argument.

Citat:
Nej, du förstår nog inte riktigt vad du svamlar om TBE, men jag ska påminna dig igen; Styrelseskicket i Israel bygger i mångt och mycket på en urgammal ortodox judisk tradition - modell grottfolk hade bolt nog benämnt det - där judar går före ickejudar i alla läger medans araber däremot alltid välkomnat judar. Bråken i nuvarande Palestina började inte förän i slutet på artonhundratalet när det gick upp för araberna att en regelrätt invasion var under uppsegling.
Jahaja, då måste jag säga att jag är imponerad av Judarnas modell grottfolk. Att ha allmänn rösträtt samt ett parlamentariskt system och detta är en urgammal tradition det tycker jag verkar mycket eminent. Faktiskt bättre än den totalitarianism som plågar de flesta Arabstater (utom Irak av förklarliga skäl). Trist bara att alla dina inlägg är substanslösa fantasier utan tillstymmelse till argument, det är därför det är svårt att svara dig, du har helt enkelt inga argument utamn går direkt på personen.
Citera
2006-02-02, 10:09
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Ahmadinejad säger att Israel skall utraderas från kartan.

Först måste vi fråga oss om Israel skall finnas på kartan ö.h.t.

Här är Reader's Digest version från 29 nov. 1947:

"Partition Plan (UN General Assembly Resolution 181) was never ratified by the Security Council, and thus any division of Palestine into Jewish and non-Jewish areas was never legal. Moreover, a UNGA Resolution is only binding if all parties to it agree to be bound by its terms, which in this case did not happen."

General Assembly hade ingen rätt att under FN's kontrakt att ta land från ett folk (araberna) och ge till et annat (europeiska judar).

David ben Gurion deklarerade Israel som stat den 15 maj 1948, trots att mandatet enl. UNGA res. 181 inte börjat gälla.
Därför var bildandet av Israel ett rövande av land i motsats till FN och internationell lag.

Israel erkändes av FN den 11 maj 1949 först efter att ha signerat UNGA res.273, i vilket dom ger Palestinerna rätt att återvända till sina hem och uppbära kompensation.
Ett löfte som dom till denna dag inte uppfyllt.

Intressant. Finns det någon sida som innehåller Reader's Digest version från 29 nov. 1947? Och finns det nån annan sida som bekräftar det du skriver?
Citera
2006-02-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Intressant. Finns det någon sida som innehåller Reader's Digest version från 29 nov. 1947? Och finns det nån annan sida som bekräftar det du skriver?
Är väl bara att maila till Reader's Digest, och be att de skickar över en utskrift till dig. Du får säckert vara beredd att få betala vissa trasnport och administrativa kostnader, men det kan det vara värt ifall det är viktigt för dig. Tidningar osv brukar ha arkiv av sina gamla upplagor. Kanske, om du har tur, har dom den t.o.m på Kungliga Biblioteket i Sthlm, du kan ju alltid höra efter där om du vill, då de har en hel uppsjö av tidskrifter i sitt arkiv, lagrat från tidernas begynnelse.
Citera
2006-02-02, 11:37
Medlem
Isaac_As avatar
Man får inte glömma att Israel kommer att bli ett ovärdeligt brohuvud i mellanöstern när det där kriget som musslorna har tjatat över så länge kommer. Fin fint att ha Israel när västvärlden ska lasta av all krigsmaterial som ska utrota det största problemet som finns på jorden idag. När det hotet är undanröjt kommer mänskligheten att må mycket bättre.

Sen kan man ju hålla på i inlägg efter inlägg att stöta och blöta Israels vara eller inte vara. Israel kommer alltid att finnas get used to it.
Citera
2006-02-02, 16:14
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin

sten.b är ute och flyger än en gång och har antagligen läst detta inlägg.
http://www.gregfelton.com/middle/2005_12_22.htm

I sammanhanget betyder inte readers digest, tidningen "det bästa" utan det är enbart readers digest i sammanhanget "sammanfattning".
Du kommer alltså inte att finna ett nummer från den 29 november 1947 eftersom datumet refererar till det datum som resolutionen röstades igenom, inte något datum då en tidning gavs ut.

Detär alltså en individs uppfattning om hur det gått till, sten b är inte så bra på det här med källkritik.

Readers Digest är en värdekonservativ tidning som enbart återger artiklar från andra tidningar, att de skulle ha tagit ställning mot Israel helt på egen hand är så absurt att inte ens sten.b i sina vildaste feberdrivna konspirationsidéer kan hävda detta.
Citera
2006-02-02, 19:09
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
sten.b är ute och flyger än en gång och har antagligen läst detta inlägg.
http://www.gregfelton.com/middle/2005_12_22.htm

I sammanhanget betyder inte readers digest, tidningen "det bästa" utan det är enbart readers digest i sammanhanget "sammanfattning".
Du kommer alltså inte att finna ett nummer från den 29 november 1947 eftersom datumet refererar till det datum som resolutionen röstades igenom, inte något datum då en tidning gavs ut.

Detär alltså en individs uppfattning om hur det gått till, sten b är inte så bra på det här med källkritik.

Readers Digest är en värdekonservativ tidning som enbart återger artiklar från andra tidningar, att de skulle ha tagit ställning mot Israel helt på egen hand är så absurt att inte ens sten.b i sina vildaste feberdrivna konspirationsidéer kan hävda detta.

När det gäller Readers Digest så förmodar jag att du hänvisar mig som källa där jag inte nämner Det Bästa.
Detta ang. källkritik.

Det viktiga är väl frågan om vad som står i FN's resolutioner 181 och 273.

Nu är det så att ang. flyktingarnas återvändande står i res. 194, från den 11 december 1948

Denna resolution har sedan 1948 årligen bekräftats av FNs generalförsamling.

"Generalförsamlingen beslutar att de flyktingar som önskar återvända till sina hem och leva i fred med sina grannar skall tillåtas detta vid tidigaste tillämpbara datum och att kompensation skall utbetalas för egendom av ansvariga regeringar eller myndigheter, i enlighet med gällande internationell rätt eller sedvänja."

(Tomeh, 1975, s. 15-17)

Om det är sant att Israel inte uppfyllt förpliktelserna i dessa resolutioner så kan man väl hävda att dom bör suddas ut från kartan till dess förpliktelserna är uppfyllda.
Citera
2006-02-02, 19:21
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
När det gäller Readers Digest så förmodar jag att du hänvisar mig som källa där jag inte nämner Det Bästa.
Detta ang. källkritik.

Det viktiga är väl frågan om vad som står i FN's resolutioner 181 och 273.

Nu är det så att ang. flyktingarnas återvändande står i res. 194, från den 11 december 1948

Denna resolution har sedan 1948 årligen bekräftats av FNs generalförsamling.

"Generalförsamlingen beslutar att de flyktingar som önskar återvända till sina hem och leva i fred med sina grannar skall tillåtas detta vid tidigaste tillämpbara datum och att kompensation skall utbetalas för egendom av ansvariga regeringar eller myndigheter, i enlighet med gällande internationell rätt eller sedvänja."

(Tomeh, 1975, s. 15-17)

Om det är sant att Israel inte uppfyllt förpliktelserna i dessa resolutioner så kan man väl hävda att dom bör suddas ut från kartan till dess förpliktelserna är uppfyllda.

Iom att israel är erkänt av nästan alla fn länder tror jag inte deras vara är ifrågasättningsbar i juridiskt hänseende.
Citera
2006-02-02, 19:27
Medlem
Engelbreckts avatar
Med tanke på det tilltagande barbariet i arabstaterna, t.ex. Hamas seger i det palestinska valet och Irans utvecklande av interkontinentala kärnvapenmissiler, är det snarare av ökad betydelse att bevara Israel som en civilisationens sista utpost.

Dock vore det naturligtvis önskvärd med fredligare relationer mellan Israel och arabvärlden, men utvecklingen verkar knappast gå i den riktningen. Varken Israel eller Palestina verkar vara särskilt benägna till fredligt och försonligt samtal, det är naturligtvis olyckligt, men Israel bär knappast hela skulden.
Citera
2006-02-02, 19:35
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Iom att israel är erkänt av nästan alla fn länder tror jag inte deras vara är ifrågasättningsbar i juridiskt hänseende.

Jag bara hårddrog det lite för balansens skull för när Israel börjar tala om att Ahmadinejad vill förinta Israel så är det för att vi skall associera till den punkt i historien som Israel bygger hela sitt berättigande av att roffa åt sig mark av palestinerna.
Ja, frånsett att dom har blivit lovade landet av Gud.
Citera
2006-02-02, 19:37
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Jag bara hårddrog det lite för balansens skull för när Israel börjar tala om att Ahmadinejad vill förinta Israel så är det för att vi skall associera till den punkt i historien som Israel bygger hela sitt berättigande av att roffa åt sig mark av palestinerna.
Ja, frånsett att dom har blivit lovade landet av Gud.

Du nämner inte dom arabstater som roffade åt sig land av sina älskade bröder ?
Citera
2006-02-02, 19:43
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Du nämner inte dom arabstater som roffade åt sig land av sina älskade bröder ?

???
Citera
2006-02-02, 23:05
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Återigen visar du på eminent mundiarré, du har inga argument utan enbart ett taskigt orförråd och dålig läsförståelse. Det är ingen motståndskamp, det är terroristattentat, Israel försvarar sig som vilken deokratisk nation som helst så ja jag kallar det terror.
[...]
Trist bara att alla dina inlägg är substanslösa fantasier utan tillstymmelse till argument, det är därför det är svårt att svara dig, du har helt enkelt inga argument utamn går direkt på personen.
Jasså, min 'mundiarré' är 'eminent' nu? När du jämförde mig med naturbegåvningen Ezzelino var den just bara 'mundiarré', men nu tycks du jämföra med dig själv och då ställs mina inlägg i ett helt annat ljus förstås!

Är det någon här som attackerar debattören och budbäraren så är det du, Error. Det bevisas av att du aldrig diskuterar sakfrågor utan istället börjar svamla om att jag skulle förorda konspirationsteorier och mena att en judisk världskonspiration skulle ligga bakom allt, vilket varje besökare här med läskunnighet kunnat konstatera att jag aldrig nämnt ett ord om. Det är alltså du - i brist på förstånd och bättre vetande? - som belägger mig med något jag aldrig sagt. Att påstå att jag inga argument har är ju höjden av dumhet från din sida eftersom alla läsare kan ju se vem det är som undviker att diskutera - argumentsbrist! - och istället kallar debattmotståndaren för 'die ewige' konspirationsteoretiker, 'die ewige' neonazist, 'die ewige' judehatare och 'die ewige' antisemit - argumentsbrist! - och det är den här tråden är ett lysande exempel på: http://www.flashback.org/showthread.php?t=279006

Jag tror du kallar det för terroraktioner för att mainstreammedia gör det och för att det är bekvämt (att tillhöra den 'starka sidan'). Eftersom det förhåller sig på det sättet att palestinas araber anser att de är ockuperade så har de också rätt att försvara sig. Kalla det vad fan du vill, det rinner av mig som vatten på en gås, men jag anser att det borde kallas för terroraktioner även från israeliskt håll. Comprendo?

Du har uppenbarligen ingen aning om hur den israeliska staten är uppbyggd och hur den fungerar, men var inte orolig ni är många i din klass. Jag har flera gånger redovisat vad den i israel boende juden Israel Shahak har för åsikter om 'demokratin' i Israel. Och den källan kan du väl knappast kalla för varken konspirationsteoretisk eller jävig enär han kritiserar sitt eget lands styre och är väl insatt i judisk historia och judisk religion. Jag ska - med tanke på din motvilja att lära dig något nytt och spännande - så pedagogiskt som möjligt försöka förklara så även du ges möjlighet att förstå. Citaten om hur judisk religion och historia används och påverkar styrelseskicket i den judiska nationalstaten Israel kommer alltså från Israel Shahak's Judisk Historia, Judisk Religion - Tyngden Av Tre Tusen År:

http://www.radioislam.org/historia/shahak/his-rel/01.htm
Citat:
Utan en diskussion om de förhärskande judiska attityderna till ickejudar kan man inte förstå ens begreppet Israel som 'en judisk stat', såsom Israel formellt definierar sig. Den utbredda missuppfattningen att Israel, också frånsett dess styre på de ockuperade områdena, är en verklig demokrati, härrör från vägran att utreda vad begreppet 'en judisk stat' betyder för ickejudar. Enligt mitt sätt att se utgör Israel såsom en judisk stat en fara inte bara för sig självt och sina invånare utan också för alla judar och alla andra folk och stater i Mellanöstern och därutöver. Jag anser också att andra stater i Mellanöstern, vilka definierar sig som 'arabiska' eller 'muslimska', liksom Israel definierar sig som 'judiskt', likaledes utgör en fara. Skillnaden är emellertid att denna fara diskuteras allmänt, medan den fara, som ligger i staten Israels judiskhet, inte gör det.
Här menar alltså Shahak att det ligger en fara i all religiös fundamentalism och där är väl du och jag kanske överens med skillnaden att både Shahak och jag begriper att Israel innefattas i den religiösa fundamentalismen eftersom de särbehandlar ickejudar vilket kan läsas om i följande stycke:
Citat:
Principen om Israel såsom 'en judisk stat' har varit ytterst viktig för israeliska politiker alltsedan staten grundades, och den har inskärpts i den judiska befolkningen på alla tänkbara sätt.
Men uppenbarligen inte i den ickejudiska befolkningen utanför Israels gränser, speciellt i den 'fria delen av världen', vilket vilseledda debattörer på FB visar med all önskvärd tydlighet , i alla fall när det gäller mellanösternproblematiken. Shahak fortsätter med ett exempel på politiskt förtryck i en stat där 'demokrati' är lika med 'judisk ideologi':
Citat:
När i början av 1980-talet en liten minoritet av israeliska judar framträdde som motståndare till detta begrepp, antogs år 1985 en Författningslag (det vill säga en lag som upphäver andra lagar och som själv inte kan upphävas annat än med ett särskilt förfarande) av en överväldigande majoritet i knesset. Enligt denna lag kan inget parti, som i sitt program öppet motsätter sig principen om 'en judisk stat' eller söker få denna princip ändrad med demokratiska medel, tillåtas delta i valen till knesset.

Jag själv motsätter mig kraftigt denna författningsprincip. Den rättsliga följden för mig är att jag, i den stat jag är medborgare i, inte kan ansluta mig till något parti som vägleds av de principer jag hyllar och som får delta i valen till knesset. Redan detta exempel visar att staten Israel inte är någon demokrati, eftersom den tillämpar en judisk ideologi, som riktas mot alla ickejudar och mot de judar som motsätter sig denna ideologi. Men den fara, som denna härskande ideologi utgör, är inte begränsad till inrikesfrågorna. Den påverkar också Israels utrikespolitik. Denna fara blir allt större så länge som två skeenden växer sig allt starkare: Israels tilltagande judiskhet och Israels ökande makt, i synnerhet kärnvapenmakt. En annan illavarslande faktor är att det israeliska inflytandet ökar också i Förenta staternas politiskt ledande kretsar. Därför är det numera även ur politisk synvinkel livsviktigt att sprida korrekt information om judendomen och i synnerhet om Israels behandling av ickejudar.
Jag har boldat den sista meningen - så hittar du tillbaka enkelt om du skulle vilja repetera - som understryker vad jag tidigare sagt. Shahak fortsätter med att beskriva 'den officiella israeliska definitionen av termen "judisk"':
Citat:
Låt mig börja med den officiella israeliska definitionen av termen 'judisk' för att belysa den avgörande skillnaden mellan Israel såsom 'en judisk stat' och majoriteten av andra stater. Enligt denna officiella definition 'tillhör' Israel de människor och endast de människor som de israeliska myndigheterna definierar såsom 'judar', oavsett var dessa bor. Däremot 'tillhör' Israel officiellt inte sina ickejudiska medborgare, vilkas ställning också officiellt anses underlägsen.

Detta betyder i praktiken att om medlemmarna av en peruansk stam övergår till judendomen och alltså blir betraktade som judar, har de omedelbart rätt att bli israeliska medborgare och nyttja de omkring 70 procent av marken på Västbanken (och de 92 procent av det egentliga Israel) som officiellt avsatts för judar. Alla ickejudar (inte endast palestinierna) förbjuds att nyttja dessa markområden. (Förbudet gäller även israeliska araber som tjänstgjort i israeliska armén och nått höga grader.)

Fallet med peruanska konvertiter till judendomen inträffade faktiskt för några år sedan. De nyblivna judarna fick bosätta sig på Västbanken, nära Nablus, på mark från vilken ickejudar är officiellt utestängda. Alla israeliska regeringar har tagit oerhörda politiska risker, risken för krig inräknad, för att dylika bosättningar, bestående enbart av människor som definieras såsom 'judar' (och inte 'israeler', såsom de flesta nyhetsmedier lögnaktigt påstår), skulle lyda under 'judisk' makt och ingen annan.
Det blir lite mycket text nu men liknelsen i följande stycke är nyttig att förstå och den hugade gör sig nog besvär:
Citat:
Jag anar att judarna i Förenta staterna eller i Storbritannien skulle anse det en antisemitisk handling, om kristna föreslog att Förenta staterna eller Storbritannien skulle bli 'en kristen stat', vilken skulle tillhöra endast medborgare som vore officiellt definierade såsom 'kristna'. Konsekvensen av en sådan lära skulle bli att judar som överginge till kristendomen bleve fullvärdiga medborgare på grund av sin omvändelse.

Vi bör minnas att judarna genom sin egen historia känner väl till fördelarna med omvändelse. När de kristna och islamiska staterna började diskriminera alla dem som inte tillhörde statsreligionen, däribland judarna, kunde en jude genast slippa diskrimineringen genom att omvända sig. Likaledes kan en ickejude, som diskrimineras av staten Israel, slippa denna behandling i samma stund han omvänder sig till judendomen. Detta visar helt enkelt att samma slags utestängning, som de flesta judar i förskingringen anser som antisemitisk, betraktar majoriteten av alla judar som judisk. Att som jude motsätta sig både antisemitism och judisk chauvinism anses i vida judiska kretsar som 'självhat', ett begrepp jag anser sakna förnuftig mening.
Slutsats:
Citat:
Innebörden av termen 'judisk' och därmed besläktade ord, däribland 'judendom', blir därmed i det israeliska politiska sammanhanget lika viktig som innebörden av termen 'islamisk' i Irans officiella språkbruk eller 'kommunistisk', såsom detta ord användes av Sovjetunionen.
Hoppas att denna lilla lektion varit nyttig för din förståelse av det judiskt teokratiska Israel, Error.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in