Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Konstigt att så många tycker illa om Israel.
Det är inte så konstigt. Har du hört talas om ockupationen, om bosättarnas feta villkor (och om palestiniernas usla), om IDF:s samarbete med dessa kolonisatörer, har du hört talas om systematisk skövling av olivlundar, om beskjutning av barn, om muren som gör att många bönder inte kan nå sina fält, vilka då, allt i enlighet med Israels fina lag, blir lovliga för nya bosättningar.
Citat:
Min personliga uppfattning är att landet måste få fortsätta existera även i framtiden.
Jag håller med - förutom att ingen nation måste existera.
Citat:
Även om jag av förnuftsmässiga skäl förordar en tvåstatslösning på konflikten skulle jag gärna se ett betydligt större Israel i framtiden (jag pratar här om hundratals år).
Jag har troligtvis en syn på förnuft som radikalt skiljer sig från din, att döma av ditt inlägg, men även här "delar" jag din åsikt, även jag skulle gärna se ett större Israel i framtiden (jag pratar om några år, något decennium eller två), ett demokratiskt Israel inkluderande östra Jerusalem, västbanken och Gaza, där alla har samma rättigheter.
Jag frågar igen: skulle detta innebära Israels avskaffande?
Citat:
Ursprungligen postat av IT-man
Skrämmande att se hur många diktaturkramare det finns här. Ni föredrar teokrati och att islamism frodas framför demokrati (som det de facto är i Israel). Herregud, man blir mörkrädd.
Du menar
de jure? Kan du ge några exempel på detta diktaturkrameri? Vem föredrar teokrati och islamism?