2005-10-28, 16:59
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourt Wenty
Men hur var det Hamassnubbarna nurå?
Om de också agerar på order så måste du ju tycka att det är helt ok i krig, eller?
Om man följer krigets lagar så är det ok men det gör ju inte Hamas över huvudtaget.

Citat:
Hiroshima var INTE ett militärt mål, det hävdar nog inte ens amerikanska historiker.
Jo det var ett militärt mål hur har du fått för dig att det inte var det? Det var antagligen inte det viktigaste militära målet, men det fanns två saker som var positiva med Hiroshima det ena var att staden inte var speciellt skadad av bombningar sedan innan, vilket gjorde att man skulle kunna bedöma hur stor verkan atombomben hade, den andra var att det inte fanns några krigsfångeläger i staden vilket det gjorde i andra potentiella mål.
Citera
2005-10-28, 17:08
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Om man följer krigets lagar så är det ok men det gör ju inte Hamas över huvudtaget.

Det är ingen part som följer krigets lagar där.
Citera
2005-10-28, 17:14
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det är ingen part som följer krigets lagar där.
Jo Israel, givetvis gör dom fel ibland också men att jämföra med Hamas är ju enbart löjligt.
Citera
2005-10-28, 17:18
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Jo Israel, givetvis gör dom fel ibland också men att jämföra med Hamas är ju enbart löjligt.

Det var en väldigt enögd bild du har av Israel och deras krigföring.
Citera
2005-10-28, 17:27
Medlem
Fourt Wentys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
En Hamasledare är lika effektiv död som levande och hans efterföljare blir bara mer varse om fiendens hänsynslöshet som i sin tur rättfärdigar deras hänsynslöshet.

Mycket klokt sagt!

Citat:
Ursprungligen postat av vejroniottan
Vad skulle ha bombats istället? Det mesta var ju redan bombat men japanerna gav sig ändå inte.

Ja, jag tycker ju att de inte skulle ha bombat överhuvudtaget.

Citat:

På vilket sätt gör de inte det?
Israel dödar civila och säger att de egentligen siktade in sig på en ledare, Hamas dödar också civila som hämnd på en hämnd på en hämnd på en hämnd...osv.
Hade de kommit åt Israels ledare kanske de skulle ha gjort samma sak som Israel.

Citat:
Jo det var ett militärt mål hur har du fått för dig att det inte var det? Det var antagligen inte det viktigaste militära målet, men det fanns två saker som var positiva med Hiroshima det ena var att staden inte var speciellt skadad av bombningar sedan innan, vilket gjorde att man skulle kunna bedöma hur stor verkan atombomben hade, den andra var att det inte fanns några krigsfångeläger i staden vilket det gjorde i andra potentiella mål.

Du hymlar iaf inte med att det fanns ett experimentellt syfte med bombningarna.
Förvånansvärt att du tycker det var positivt måste jag säga.

Om det var enbart militära anläggningar de var ute efter fanns det väl ändå andra mål man kunde riktat in sig på som skulle ha minimerat antalet civila offer och haft den skrämseleffekt som de ville ha.
Tänker dock inte påstå att jag är överdrivet insatt i japanernas militära infrastruktur under 2:a världskriget.
Citera
2005-10-28, 18:17
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:

Det är det här som är vänsterns dilemma. De stoppar huvudet i sanden och hoppas att allt blir bra ändå.

Alternativen som fanns att välja på var en markinvasion eller en snabb atombomb. Vad var då fördelen med en markinvasion undrar jag?
Citera
2005-10-28, 18:34
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejroniottan
Det är det här som är vänsterns dilemma. De stoppar huvudet i sanden och hoppas att allt blir bra ändå.

Alternativen som fanns att välja på var en markinvasion eller en snabb atombomb. Vad var då fördelen med en markinvasion undrar jag?

Ca 160 000 färre civila dödsoffer
Citera
2005-10-28, 19:03
Medlem
Pirxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt

Det vet vi inte. Troligtvis inte. Med dåtiden taskiga precision vid bombningar hade vi nog kunnat räkna med åtskilliga civila och militära dödsoffer innan Japan hade gett upp. Bara i Tokyo dog det fler civila till följd av bombräder än det gjorde i Hiroshima.
Citera
2005-10-28, 20:28
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det var en väldigt enögd bild du har av Israel och deras krigföring.
På vilket sätt bryter Israel systematiskt och medvetet mot krigetslagar?
Citera
2005-10-28, 20:43
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Mycket klokt sagt!
Nja han har ju fel efter att Isreal började jaga hamas ledare så blev de mer välvilligt inställda till fred (de ville ju inte dö).

Citat:
Vad skulle dom ha gjort istället?

Citat:
På vilket sätt gör de inte det?
Israel dödar civila och säger att de egentligen siktade in sig på en ledare, Hamas dödar också civila som hämnd på en hämnd på en hämnd på en hämnd...osv.
Dom dödade ju ledaren som dom siktade på försök inte hitta på att det skulle vara en ursäkt. Om man vill döda civila så finns det billigare och bättre sätt än missiler från F-16 plan.
Citat:
Hade de kommit åt Israels ledare kanske de skulle ha gjort samma sak som Israel.
Att dom inte kommer åt israels ledare det tycker du är en bra ursäkt för att spränga civila? Du har inte många rätt det förstår du kanske.

Citat:
Du hymlar iaf inte med att det fanns ett experimentellt syfte med bombningarna.
Varför hymla om det så var det ju det var ett av många skäl till att dom valde Hiroshima precis som skälet att det inte fanns krigsfångar där. Andra orasker till att dom valde Hiroshima var att invasionen av Japan skulle ske i södra Japan (lägg märke till var Hiroshima Nagasaki ligger). I Hiroshima så fanns högkvarteret för försvaret av södra Japan och det var ett logistik och kommunikationscenter. I anslutning till staden fanns också några armebaser.
Citat:
Förvånansvärt att du tycker det var positivt måste jag säga.
Som tur är var det inte bara jag som tyckte att det var positivt den japanska regeringen tyckte att det var bra att nu kunde de kapitulera utan att "förlora ansiktet".

Citat:
Om det var enbart militära anläggningar de var ute efter fanns det väl ändå andra mål man kunde riktat in sig på som skulle ha minimerat antalet civila offer och haft den skrämseleffekt som de ville ha.
Hade du någon speciellt ställe i åtanke?
Citat:
Tänker dock inte påstå att jag är överdrivet insatt i japanernas militära infrastruktur under 2:a världskriget.
Det tror jag att alla har förstått.
Citera
2005-10-28, 20:44
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Hiroshima var INTE ett militärt mål, det hävdar nog inte ens amerikanska historiker.

Hiroshima var en regementsstad som dessutom hade en stor hamn och hade omfattande krigsindustri
Citera
2005-10-28, 20:47
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Knappast japanerna på Saipan tvingade kvinnor och barn att begå självmord hellre än att de skulle tillfångatas av amerikanerna hur tror du dom hade gjort på deras hemöar? Om det hade blivit en invasion så hade många fler civila fått sätta livet till förutom alla soldater som skulle ha dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in