Citat:
Ursprungligen postat av Fourt Wenty
Mycket klokt sagt!
Nja han har ju fel efter att Isreal började jaga hamas ledare så blev de mer välvilligt inställda till fred (de ville ju inte dö).
Citat:
Ja, jag tycker ju att de inte skulle ha bombat överhuvudtaget.
Vad skulle dom ha gjort istället?
Citat:
På vilket sätt gör de inte det?
Israel dödar civila och säger att de egentligen siktade in sig på en ledare, Hamas dödar också civila som hämnd på en hämnd på en hämnd på en hämnd...osv.
Dom dödade ju ledaren som dom siktade på försök inte hitta på att det skulle vara en ursäkt. Om man vill döda civila så finns det billigare och bättre sätt än missiler från F-16 plan.
Citat:
Hade de kommit åt Israels ledare kanske de skulle ha gjort samma sak som Israel.
Att dom inte kommer åt israels ledare det tycker du är en bra ursäkt för att spränga civila? Du har inte många rätt det förstår du kanske.
Citat:
Du hymlar iaf inte med att det fanns ett experimentellt syfte med bombningarna.
Varför hymla om det så var det ju det var ett av många skäl till att dom valde Hiroshima precis som skälet att det inte fanns krigsfångar där. Andra orasker till att dom valde Hiroshima var att invasionen av Japan skulle ske i södra Japan (lägg märke till var Hiroshima Nagasaki ligger). I Hiroshima så fanns högkvarteret för försvaret av södra Japan och det var ett logistik och kommunikationscenter. I anslutning till staden fanns också några armebaser.
Citat:
Förvånansvärt att du tycker det var positivt måste jag säga.
Som tur är var det inte bara jag som tyckte att det var positivt den japanska regeringen tyckte att det var bra att nu kunde de kapitulera utan att "förlora ansiktet".
Citat:
Om det var enbart militära anläggningar de var ute efter fanns det väl ändå andra mål man kunde riktat in sig på som skulle ha minimerat antalet civila offer och haft den skrämseleffekt som de ville ha.
Hade du någon speciellt ställe i åtanke?
Citat:
Tänker dock inte påstå att jag är överdrivet insatt i japanernas militära infrastruktur under 2:a världskriget.
Det tror jag att alla har förstått.