Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
I nästa stund ligger han på golvet och får massor av slag från ordningsvakten. Per får bojor bakom ryggen och hans kompis leds ut först. Under tiden väntar en annan vakt vid Per, som då känner trygghet i att stå med en vakt.
– Då var jag tvärlugn.
När de börjar gå utåt kommer vakten som var på Per första gången tillbaka.
– Han kommer då fram och knäar mig så att jag flyger bakåt och slår i golvet, berättar Per.
Han får tillbringa natten hos polisen och när han vaknar får han höra att det är han som varit våldsam mot vakterna - något som han direkt förklarade var en falsk anklagelse.
Citat:
Utan filmen hade ordningsvakten, som nu dömts för misshandel, troligen inte blivit dömd.
Citat:
Ordningsvakten stod åtalad för grov misshandel men tingsrätten ansåg att det endast var visat att brottet var av normalgraden. Straffet blev villkorlig dom och 120 timmars samhällstjänst.
Att knäa ned en bojad person renderar 120 timmars snällhetsarbete, dela ut mackor på frälsis eller spela pingis på fritidsgård. Och kollegan hans, som backade upp den lögnaaktiga versionen om att den misshandlade privatpersonen egentligen skulle ha misshandlat de två vakterna, den fan slipper förstås undan åtal för mened eller vilket lagrum det nu skall hänföras till.
Jaja, jag kommer väl aldrig förstå mig på sånt här helt enkelt.