2012-09-12, 11:31
Medlem
Jag köpte ett par glasögon med plastbågar på nätet, funkade skitbra förutom att de glider ner efter näsan så fort jag svettas det minsta. Är det möjligt att böja ner skalmarna?

Jag har bara haft metallbågar förut, när jag har bett optiker om hjälp med passningen har de försvunnit bakom ett skynke och så hör man en liten fläkt - förmodar att de värmer och böjer. Kan hett vatten vara en bra idé?
Citera
2012-09-12, 11:56
Känner en optiker.
Han säger att du bara kan gå in till din optiker, så fixar de det gratis, oftast medan du väntar.
Men om du måste.
Så kan du ta en hårfön och köra lite med varmluften och böja försiktigt.
Knäcker du skalmen, så vet jag dock inte vad som händer.....
Citera
2012-09-12, 12:06
Medlem
lingonsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så kan du ta en hårfön och köra lite med varmluften och böja försiktigt.
Knäcker du skalmen, så vet jag dock inte vad som händer.....
Detta är inte att rekommendera då optiker isolerar värmen till själva böjen. Risken med hårfönsmetoden är att man får en böjning där skalmen ska vara rät.

Källa: En optiker jag frågade häromveckan.
Citera
2012-09-12, 12:50
Medlem
Gå till en optiker givetvis.
Citera
2012-09-13, 00:43
Medlem
Jag tänkte att optiker kanske inte är så glada på att hjälpa en med glasögon man köpt på nätet, jag gjorde en synundersökning nere på stan men när de försökte sälja brillor som kostade 5000:- tackade jag nej. Men jaja, även om de vill ha betalt för att fixa skalmarna kan det ju inte röra sig om mycket pengar. Tack för svaren, jag visste inte ens om det gick att justera plastbågar!
Citera
2012-09-13, 00:46
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Jag tänkte att optiker kanske inte är så glada på att hjälpa en med glasögon man köpt på nätet, jag gjorde en synundersökning nere på stan men när de försökte sälja brillor som kostade 5000:- tackade jag nej. Men jaja, även om de vill ha betalt för att fixa skalmarna kan det ju inte röra sig om mycket pengar. Tack för svaren, jag visste inte ens om det gick att justera plastbågar!

Jag har aldrig behövt betala i alla fall. Varesig jag kommit in med glasögon köpta på internet eller glasögon köpta från andra kedjor.
Citera
2012-09-13, 00:47
Medlem
Fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här