2012-09-12, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Jo, jag inser att vi kan få högre räntor i framtiden och då kommer jag förmodligen att öka mina amorteringar

Är ju när räntorna är låga man har möjlighet att amortera mera, när räntorna stiger hur skall du då ha råd att amortera mera?
Citera
2012-09-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Snabbskola:
-Konsumtion är något som är en ren kostnad
-Investering är något som har ett förväntat positivt kassaflöde
-Spekulation är när man hoppas på framtida prisrörelser som går i rätt riktning

Alltså är boende antingen konsumtion eller konsumtion med inslag av spekulation. Det är definitivt ingen investering (såvida du inte köper för att hyra ut med vinst). En aktiedepå kan vara spekulering om den består av aktier utan utdelning eller investering om den har utdelning.

Intressant. Stämmer det?

Om jag vinner ett presentkort och använder det är det inte konsumtion?
Om staten bygger en motorväg som är gratis att köra på så är det ingen investering?

Vad händer om jag förväntar mig att mitt boende kommer att ge ett positivt kassaflöde? Förvandlas det till investering då?
Citera
2012-09-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är ju när räntorna är låga man har möjlighet att amortera mera, när räntorna stiger hur skall du då ha råd att amortera mera?

Med sparpengar, ökande inkomst och minskade kostnader hade jag tänkt.
Citera
2012-09-12, 22:04
Medlem
Citat:
Intressant. Stämmer det?

Om jag vinner ett presentkort och använder det är det inte konsumtion?
Om staten bygger en motorväg som är gratis att köra på så är det ingen investering?

Vad händer om jag förväntar mig att mitt boende kommer att ge ett positivt kassaflöde? Förvandlas det till investering då?

Om du så gärna vill att ditt boende skall vara en investering så går det nog inte övertyga dig om annat!

Jag försöker lura mig själv till att mitt lilla hus på Phuket är en investering (en begränsad ö med mer och mer turism för varje år) men innerst inne så vet jag att det förmodligen inte är någon investering eftersom jag tror aldrig att jag kommer att sälja huset utan barnen kommer att ärva i stället!
Citera
2012-09-12, 22:08
Medlem
Citat:
Om jag bygger upp en bra aktieportfölj tex så kan mina barn ärva den och förvalta den!

Jag har hus på Phuket så reser relativt ofta!

Om någon överbelånat sig så får de faktiskt skylla sig själv, inte meningen att jag skall jobba och investera för att rädda dem!

Hör ofta resonemang att man inte kan ta med sig pengar eller investeringar efter sin död och förstår inte hur folk tänker, det är ju redan bevisat att människor med bra ekonomi lever längre och mår bättre, hur jävla kul är det att sitta i slutet av varje månad och inte klara av att betala sina räkningar, eller ännu värre att ens ungar går halvhungriga.

Och vad ska barnen göra med aktieportföljen? Ska de också förvalta den så att den blir större och låta sina barn ärva den, eller ska de få använda den till sin egen konsumtion? Då kommer de också att bli sköna typer som inte behöver låna och kan racka ned på folk som gör det.

Tycker fortfarande att bra ekonomi är att ha god kontroll på skulder/tillgångar/intäkter/kostnader. Att vara förmögen är en annan sak.
Citera
2012-09-12, 22:10
Medlem
Citat:
Med sparpengar, ökande inkomst och minskade kostnader hade jag tänkt.

Du ökar ju inkomsterna varje gång du amorterar eftersom du månaden efter har lägre utgift

Så bästa enklaste sättet att få löneförhöjning är ju att amortera!

Nu har jag själv lån men inte på min bostadsrätt och inte på huset i Thailand men däremot på hyresfastigheten och på bilen men målet är att bli skuldfri och jag amorterar stenhårt just nu!

Har funderat på att handla nån flott bostad i Sverige när bobubblan spricker och då kommer jag belåna mig igen men kommer även då att försöka ha en stor kontantinsats plus hög amortering!

Jag HATAR att betala pengar till räntor, känns som att kasta pengar i sjön
Citera
2012-09-12, 22:15
Medlem
Citat:
Och vad ska barnen göra med aktieportföljen? Ska de också förvalta den så att den blir större och låta sina barn ärva den, eller ska de få använda den till sin egen konsumtion? Då kommer de också att bli sköna typer som inte behöver låna och kan racka ned på folk som gör det.

Tycker fortfarande att bra ekonomi är att ha god kontroll på skulder/tillgångar/intäkter/kostnader. Att vara förmögen är en annan sak.

Nu får man ju utdelningspengar hela tiden på en portfölj med utdelningsaktier så vore rätt korkat att sälja då eller!?

Om du hade en pengamaskin skulle du sälja den då?

Tror inte de kommer att racka ner på folk som lånar, för att några skall tjäna pengar måste andra köpa och belåna sig
Citera
2012-09-12, 22:22
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:
Välformulerat, men det jag inte förstår är varför så många tycks befinna sig på den ena sidan av skalan (den lånefientliga) just nu när det dessutom är rekordbilligt att låna...? Hela penningpolitiken riskerar ju att bli verkningslös eller kontraproduktiv när folk lånar och investerar mindre när räntan sänks. Tanken är ju att efterfrågan ska öka, eller hur?

Det är inte rekordbilligt att låna (det var det på 80-talet). Och med tanke på finanskrisen som började 2008 och man såg hur miljoner amerikaner förlorade tak över huvudet och folk runt om i världen begick självmord när de förlorade allt, så tror jag fler har dragit öronen åt sig och värdesätter skuldfrihet på ett annat sätt.
Det finns inget facit och det går inte att i förväg veta vem som gör rätt.
Citera
2012-09-12, 22:27
Medlem
ganglere2s avatar
Jag har varit emot lån i hela mitt liv. Har inga och jag kommer mest troligt inte att ta några heller. Varför? Tja, att inte låna pengar är bättre och billigare än att vara skyldig. Är du i skuld så är du inte fri. Vem äger ett hus som "ägaren" är skyldig en mille på? Vem äger det i praktiken?
Citera
2012-09-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har varit emot lån i hela mitt liv. Har inga och jag kommer mest troligt inte att ta några heller. Varför? Tja, att inte låna pengar är bättre och billigare än att vara skyldig. Är du i skuld så är du inte fri. Vem äger ett hus som "ägaren" är skyldig en mille på? Vem äger det i praktiken?

Precis den åsikten som jag tycker är så intressant. Lån är dåligt av någon sorts princip. Hur ser du på lönearbete? Massor av folk sitter fast i detta elände. Arbetsgivaren äger mig under 8 timmar per dag.
Citera
2012-09-12, 22:53
Medlem
Citat:
Nu får man ju utdelningspengar hela tiden på en portfölj med utdelningsaktier så vore rätt korkat att sälja då eller!?

Om du hade en pengamaskin skulle du sälja den då?

Tror inte de kommer att racka ner på folk som lånar, för att några skall tjäna pengar måste andra köpa och belåna sig

Om jag hade en pengamaskin, så skulle jag sälja den om jag behövde pengarna till något annat, ja. Pengamaskinen får ju sitt värde av den framtida förväntade avkastningen. Vad händer om maskinen går sönder?
Citera
2012-09-12, 22:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Precis den åsikten som jag tycker är så intressant. Lån är dåligt av någon sorts princip. Hur ser du på lönearbete? Massor av folk sitter fast i detta elände. Arbetsgivaren äger mig under 8 timmar per dag.

Jodå. De allra flesta skulle inte arbeta om de inte var tvungna. De allra flesta tar inte heller lån om de har ett val. Inte många mångmiljonärer köper en bil på avbetalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in