Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Varför hungrig?
Eller du tror tydligen bara för att man en god ekonomi så har man missunnat sig saker och ting?
Om jag har tio tusen över varje månad efter att jag gjort allt jag vill så investerar jag dem och på så vis så får jag mer och mer pengar över varje månad för varje år som går!
För det flesta av oss är det helt orealistiskt att spara ihop så mycket pengar att man har råd att skaffa utbildning och bostad utan att låna pengar.
Med ett par eller flera miljoner i skuld, krävs ganska rejält amorterande om man vill bli skuldfri. Tyvärr sammanfaller ju lånebehovet med en massa andra saker rent tidsmässigt, som att man är i början av sitt yrkesliv och därför har låg lön, familjebildande mm. Visst, jag kan lägga varenda sekin på att amortera istället för att åka på semester med barnen, men hur schysst är det egentligen?
Jag sätter inte likhetstecken mellan god ekonomi och frånvaro av lån. En god ekonomi tycker jag är en bra balans mellan tillgångar och skulder samt ett kassaflöde som tillåter mig att leva bra och spara en slant.
Det jag inte förstår är den närmast hatiska inställningen till lån som många verkar ha nu för tiden. Visst, jag betalar en hel del räntor till banken, men inte fan skäller jag på rörmokaren för att han vill ha lite vinst på jobbet han gör och för att han föreslår att jag ska passa på att fixa lite extra när jag ändå håller på. Man har väl ett eget ansvar för att se till att man inte lånar mer än man kan hantera.
Spara 10000 per månad är väl jättebra, men varför? Något ska väl pengarna användas till någon gång, eller ger det bara en skön känsla att titta på kontoutdraget och tänka att vi som lånat är losers?