2012-09-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bostadslån tar man typiskt på 30-40 år eller till och med ännu längre. Att belåna sig för att det råkar vara billigt för stunden är riktigt korkat.

Man skall aldrig belåna sig mer än man absolut behöver, anledningen att det finns problem idag är att folk använder bostaden som "bankomat" - titta älskling vi har 300 000 mer i låneutrymme, skall vi inte låna lite mer och åka till thailand?

Det är så många svenssons resonerar tyvärr och en sak är säker, förr eller senare kommer baksmällan.

Att låna billigt om man kan placera till bra avkastning kan väl inte vara korkat?
Citera
2012-09-12, 10:32
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Vad då för instrument? En bastuba?

Köp vad du vill.

Citat:
Borde inte låga priser vara ett bra tillfälle att köpa? I detta fall pengar.

Låna vad du vill.

Citat:
Att låna billigt om man kan placera till bra avkastning kan väl inte vara korkat?

Inte om du hittar nåt som ger bättre avkastning till lägre risk, givetvis. Nåt tips?

En Thailandsresa, hur får du den att gå med vinst?
Citera
2012-09-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ett hus man bor i är konsumtion
Menar du att boende är konsumtion, eller att boende man äger är konsumtion?

Citat:
såvida man inte har rätt redig tur, dvs att det reella priset man får när man säljer täcker all ränta, alla löpande kostnader man haft samt opportunity-cost för alternativa investeringar. Edit: Plus, givetvis, alla skatter, pantbrev, mäklaravgifter etc...
Det är ju kostnader man maste täcka (indirekt, givetvis) även om man hyr, och det är inte ovanligt att totalkostnaden för hyra resp. ägande ligger pa samma niva (vid marknadshyror, i Sverige gäller det väl i princip bara hus byggda efter 1990).

Men, som sagt, det är ju en avvägning man maste göra. Är eventuella förhöjda manadskostnader värd den eller de anledningar man har till att köpa i stället för att hyra? Det är omöjligt att ge ett definitivt svar pa den fragan.

Citat:
Absolut. Men det gör ju inte hus till en investering för det. Särskilt inte en smart investering.
Per automatik? Nej. Men du glömmer bort att man kan investera i sig själv. Vi skulle ha mer pengar över om vi bodde mindre, men jag gillar att barnen har egna rum och anser alltsa att det motiverar den extra kostnaden. Precis som jag vet att ett motsvarande boende i ett liknande omrade kostar nästan 25 % mindre om jag är redo att lägga till ungefär 45 minuters resväg varje morgon och varje kväll, men inte anser att det är värt de pengar vi skulle spara.

För mig är det en investering, avkastningen är mindre stress, mer tid med barnen, ett bekvämare liv helt enkelt.

Citat:
Det hade varit sant om folk hade varit tvunga att låna för att köpa en bil, men det är det inte många som är. Folk lånar för att köpa en ny bil, eller en Audi, eller liknande.

Nästan aldrig värt det, ekonomiskt.
Tittar du bara pa kronor och ören kommer du leva ett högst obekvämt liv
Citera
2012-09-12, 10:59
Medlem
Citat:
En Thailandsresa, hur får du den att gå med vinst?
Liten parantes, men en vän brukar skeppa hem en container med lokalt producerade möbler och inredning (som han senare säljer eller använder i jobbet) när han är pa semester. Det innebär att han även kan dra av familjesemestern som arbetsresa...

Ibland blir man avundsjuk pa att man själv inte är lika driftig
Citera
2012-09-12, 12:56
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Menar du att boende är konsumtion, eller att boende man äger är konsumtion?

Boende är konsumtion.

Citat:
Det är ju kostnader man maste täcka (indirekt, givetvis) även om man hyr

Men ingen, mig veterligen, påstår att hyra är en investering.

Citat:
Men, som sagt, det är ju en avvägning man maste göra. Är eventuella förhöjda manadskostnader värd den eller de anledningar man har till att köpa i stället för att hyra? Det är omöjligt att ge ett definitivt svar pa den fragan. [...] Per automatik? Nej. Men du glömmer bort att man kan investera i sig själv. [...] För mig är det en investering, avkastningen är mindre stress, mer tid med barnen, ett bekvämare liv helt enkelt. [...] Tittar du bara pa kronor och ören kommer du leva ett högst obekvämt liv

Konsumtion är inte investering, och bara för att jag inte kallar konsumtion för investering betyder det inte att jag lever ett obekvämt liv. Givetvis konsumerar jag, om jag anser att kostnaden är värt det.

Citat:
Liten parantes, men en vän brukar skeppa hem en container med lokalt producerade möbler och inredning (som han senare säljer eller använder i jobbet) när han är pa semester. Det innebär att han även kan dra av familjesemestern som arbetsresa... Ibland blir man avundsjuk pa att man själv inte är lika driftig

Det är givetvis en investering. Avundsjuk, ja. Jag har också en del driftiga vänner som sysslar med liknande. Själv är jag mest lat.
Citera
2012-09-12, 14:40
Medlem
Citat:
Men ingen, mig veterligen, påstår att hyra är en investering.
Hyr du ditt boende är det inte ditt hus oavsett hur länge du hyr det, du far inte en spänn för det du lagt ut när du flyttar. Har du köpt ditt hus är det ditt [när lanet är avbetalat].

Sedan finns det visserligen de som hävdar att enbart saker som ger avkastning är investering, i sadana fall är de allra flesta husköp inte en investering. Själv är jag lite snällare pa den punkten och anser att allting man införskaffar med förhoppning om att göra vinst, även om det bara är vid försäljning, är en investering.

Har man lägre manadskostnad när man köpt ett boende än om man hyr ett liknande boende sa kan ju skillnaden anses vara avkastning... Investering!
Citera
2012-09-12, 14:59
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hyr du ditt boende är det inte ditt hus oavsett hur länge du hyr det, du far inte en spänn för det du lagt ut när du flyttar. Har du köpt ditt hus är det ditt [när lanet är avbetalat].

"När lanet är avbetalat" är en ganska stor hake, eftersom det läggs ränta på lån.

Citat:
Sedan finns det visserligen de som hävdar att enbart saker som ger avkastning är investering, i sadana fall är de allra flesta husköp inte en investering. Själv är jag lite snällare pa den punkten och anser att allting man införskaffar med förhoppning om att göra vinst, även om det bara är vid försäljning, är en investering.

Inget fel på din "snällare" definition. Problemet är att de allra allra flesta inte gör någon reell vinst när de säljer sitt hus, särskilt inte de som köper in sig i dag.

Att skatteverket anser att det finns en nominell positiv skillnad mellan köpe och försäljningsskillingen innebär inte att man har gjort en vinst. Bara att man måste betala skatt.

Citat:
Har man lägre manadskostnad när man köpt ett boende än om man hyr ett liknande boende sa kan ju skillnaden anses vara avkastning... Investering!

Absolut. Om man nu inte överdriver och lånar så mycket man orkar och köper sig ett boende som man aldrig skulle komma på tanken att hyra motsvarande, vilket är vad tråden handlar om och vad folk också gör.
Citera
2012-09-12, 16:55
Medlem
Citat:
Vad är poängen med att ha en obelånad villa när man dör? Blir man lyckligare då?

Blir man lyckligare om den är belånad när man dör då?

Handlar inte om att ha eller inte ha när man dör utan alla onödiga pengar folk slänger ut på räntor, blir nog miljontals man lagt på räntor den dagen man dör och vet att man kunde haft rätt roligt för dessa pengar!
Citera
2012-09-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Hus är garanterat en investering för framtiden såvida du inte Totalsabbar Hela skiten.
En bil kan oxså vara en investering beroende på vad du köper? Tror inte att tex en fin -68:a Ford Mustang tappar i värde precis..snarare tvärt om

Nej ett hus är ingen investering!!
En investering är något som ger en pengar dag in och dag ut, ett hus är raka motsatsen, kostar pengar dag in och dag ut!
Citera
2012-09-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Blir man lyckligare om den är belånad när man dör då?

Handlar inte om att ha eller inte ha när man dör utan alla onödiga pengar folk slänger ut på räntor, blir nog miljontals man lagt på räntor den dagen man dör och vet att man kunde haft rätt roligt för dessa pengar!

Man har i alla fall kunnat konsumera eller investera mer. Blir man lyckligare? Vet inte, men jag skulle inte vilja ligga på dödsbädden skuldfri och hungrig.
Citera
2012-09-12, 17:15
Medlem
Citat:

Jo och när det är ditt så är det DU som betalar för renoveringar, underhåll osv...
Citera
2012-09-12, 17:21
Medlem
Citat:
även om det bara är vid försäljning, är en investering.

Har svårt att tro att någon som köper ett hus idag och ahr det i massvis av år kommer att göra någon ekonomisk vinst!

Lånar du tex 2 mille så har du kanske en genomsnittlig räntekostnad på 100 000 om året, ovan på det så skall det renoveras och underhållas, betalas fastighetsskatt osv..

Amorterar du sedan oxå tex ett par tusen i månaden så hamnar du kanske på 150 000 om året, tänk om du köpt aktier för 150 000 om året istället!

Men tror man att en bostad skall öka i värde med typ 150 000 om året i 30 år (om säljer den då) så kan man väl kalla det en investering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in