Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ett hus man bor i är konsumtion
Menar du att boende är konsumtion, eller att boende man äger är konsumtion?
Citat:
såvida man inte har rätt redig tur, dvs att det reella priset man får när man säljer täcker all ränta, alla löpande kostnader man haft samt opportunity-cost för alternativa investeringar. Edit: Plus, givetvis, alla skatter, pantbrev, mäklaravgifter etc...
Det är ju kostnader man maste täcka (indirekt, givetvis) även om man hyr, och det är inte ovanligt att totalkostnaden för hyra resp. ägande ligger pa samma niva (vid marknadshyror, i Sverige gäller det väl i princip bara hus byggda efter 1990).
Men, som sagt, det är ju en avvägning man maste göra. Är eventuella förhöjda manadskostnader värd den eller de anledningar man har till att köpa i stället för att hyra? Det är omöjligt att ge ett definitivt svar pa den fragan.
Citat:
Absolut. Men det gör ju inte hus till en investering för det. Särskilt inte en smart investering.
Per automatik? Nej. Men du glömmer bort att man kan investera i sig själv. Vi skulle ha mer pengar över om vi bodde mindre, men jag gillar att barnen har egna rum och anser alltsa att det motiverar den extra kostnaden. Precis som jag vet att ett motsvarande boende i ett liknande omrade kostar nästan 25 % mindre om jag är redo att lägga till ungefär 45 minuters resväg varje morgon och varje kväll, men inte anser att det är värt de pengar vi skulle spara.
För mig är det en investering, avkastningen är mindre stress, mer tid med barnen, ett bekvämare liv helt enkelt.
Citat:
Det hade varit sant om folk hade varit tvunga att låna för att köpa en bil, men det är det inte många som är. Folk lånar för att köpa en ny bil, eller en Audi, eller liknande.
Nästan aldrig värt det, ekonomiskt.
Tittar du
bara pa kronor och ören kommer du leva ett högst obekvämt liv