2012-09-11, 23:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Det kostar väl sådär tre miljoner att bygga en ny villa av normalstandard. Hur många kan spara ihop så mycket? Är det bättre att hyra och betala någon annans lån?

Att köpa en villa idag kommer sannolikt inte bli en bra affär, nej, inte ens jämfört med att hyra. Lokala variationer förekommer, givetvis.

Edit: Men jag säger inte att man skall spara ihop till hela summan, bara att man inte skall tro att det är en investering, eller att det är smart i sig att låna, vilket ger att det blir underförstått att man bör låna så mycket som möjligt, "YOLO". Lånet är en skuld som skall betalas tillbaks med ränta och bör hållas så låg som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Hus är garanterat en investering för framtiden såvida du inte Totalsabbar Hela skiten.

Eh, ja, det är därför folk över hela västvärlden blivit utblottade de senaste fyra åren, därför att deras hus var såna fantastiskt bra affärer.

Citat:
En bil kan oxså vara en investering beroende på vad du köper? Tror inte att tex en fin -68:a Ford Mustang tappar i värde precis..snarare tvärt om

Precis vad som helst "kan vara" en investering "beroende på vad man köper". En potatis kan vara en investering, om den föreställer Elvis.
Senast redigerad av Celeno 2012-09-11 kl. 23:58.
Citera
2012-09-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonV
CharlieSöderberg på Balansekonomi sade förra året att en bostad sällan är en bra investering,kan tolkas på olika sätt.
Följande finns att begrunda, Skåneartikeln.
http://bostaden.wordpress.com/

Oavsett om en bostad är en bra investering eller inte så måste man ju bo någonstans. Jag betalar hellre mina egna kapitalkostnader än någon annans. Varifrån kommer den våg av lånefientliga bloggar, forumkommentarer och domedagsprofetior som säger: 1. Folk måste sluta låna. 2. Det kommer att gå åt helvete på bostadsmarknaden?

Om vi stramar upp utlåningen, samtidigt som ekonomin går knackigt och vi skrämmer skiten ur alla riskerar vi inte bara att utlösa eller förvärra en eventuell sättning? Vore det inte bättre med en sansad debatt och en lugn boprisutveckling där realekonomin för jobba ikapp bostadpriserna om de nu är för höga?
Citera
2012-09-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att köpa en villa idag kommer sannolikt inte bli en bra affär, nej, inte ens jämfört med att hyra. Lokala variationer förekommer, givetvis.

Själv tror jag att ett problem är att folk ser sina bostäder som spekulationsobjekt i för hög utsträckning. Just nu är det poppis att spekulera i nedgång. Lär visst finnas en hel del människor som har sålt sina bostadsrätter dyrt och håller tummarna att den stora kraschen ska komma någon gång. Kanske de som bloggar om bostadsbubbla?
Citera
2012-09-12, 00:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
En potatis kan aldrig likna Elvis..

http://www.examiner.com/images/blog/replicate/EXID11989/images/Elvis-Potato.jpg

Citat:
Det är ju inte husen som gjort folk utblottade!! Det är ju alla idiotlån folk inte har råd att betala som gjort folk utblottade..

Goddag mister obvious. Då undrar man varför du för några minuter sedan tyckte att det nästan alltid är en strålande idé att låna pengar till att köpa sig ett hus. För det var ju det du skrev.

Citat:
Hus i sig är oftast en bra affär på sikt.. Ett hus som Man på 60talet gav 150000:- kan man i många fall kränga för över miljonen beroende på var i landet den liggger naturligtvis. försök få den räntan på en bank om du kan..

Pris på boende har aldrig, på sikt, utvecklats snabbare än KPI, och är alltså inte en särskilt bra affär.

Detta säger sig självt. Hur skulle det gå till? Förklara det för oss dödliga som tror att folk faktiskt måste ha råd att bo och att det inte går att sälja saker folk inte ha råd med.

Läs gärna Börje Lindströms utmärkta artikel: http://www.borjelindstrom.se/ladan/varldsspekulationen/megabubblan.html

Sen finns det givetvis mycket annat att läsa, http://bostaden.wordpress.com/ har redan länkats.

Citera gärna ordentligt, förresten.
Citera
2012-09-12, 00:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Själv tror jag att ett problem är att folk ser sina bostäder som spekulationsobjekt i för hög utsträckning.

Ja, ser man pengarna enbart som boendekostnad så får det såklart kosta så mycket som man tycker det är värt att lägga på boende, så som folk som bor i hyresrätt resonerar.

Citat:
Just nu är det poppis att spekulera i nedgång. Lär visst finnas en hel del människor som har sålt sina bostadsrätter dyrt och håller tummarna att den stora kraschen ska komma någon gång. Kanske de som bloggar om bostadsbubbla?

Huruvida det kommer en krasch eller inte bryr jag mig inte om att spekulera i. Kanske kraschar det rejält, kanske kommer bostadspriserna bara att öka långsammare än KPI de närmsta decennierna. Jag sålde 2009 och kommer inte att köpa hus igen (av personliga, inte ekonomiska skäl), så jag bryr mig inte.

En sak är säker: Räntan är i princip 0 och folk är nästan maxade när det gäller räntekostnader. Hus kan inte bli mycket dyrare, och mycket riktigt så har kurvan planat ut och börjat sjunka.

Med andra ord: Oavsett och det kraschar eller inte så kommer ett hus man köper idag INTE att vara en fantastisk vinstmaskin.

Men det kan ju vara ett trevligt boende för det.
Citera
2012-09-12, 00:41
Medlem
Borde inte denna nollränta erbjuda ett fantastiskt tillfälle att låna mera? Priset på pengar är lågt. Varför inte slå till på en miljon eller så? Under förutsättning att utrymme och lämplig investering finns.
Citera
2012-09-12, 00:51
Avslutad
Citat:
Borde inte denna nollränta erbjuda ett fantastiskt tillfälle att låna mera? Priset på pengar är lågt. Varför inte slå till på en miljon eller så? Under förutsättning att utrymme och lämplig investering finns.
Nollränta?

Lån är bra, alla lånar, avdragsgillt, sina egna pengar kan man investera någon annanstans och tjäna mer .
Citera
2012-09-12, 00:55
Medlem
Citat:
Svar: Ja, man blir lyckligare då.

Det har aldrig varit smart att låna, förutom till investeringar. För den som vet vad han gör alltså, en bil eller ett hus är inte en investering.
Hus tappar sällan i värde, om man inte har rätt redig otur, sa det är ju knappast samma sak som att lana till konsumtion.

Att lana till ett hus innebär bara att man anser att eventuella högre boendekostnader väger upp mot att hyra (det vill säga bortfall av disponibel inkomst alternativ framtida konsumtion är mindre värt än att äga sitt eget/bättre levnadsstandard/vad man nu har för anledning till att köpa).

Sen far man ju hoppas att folk lärt sig att se till att kunna täcka boendekostnaderna även vid en löjligt hög ränta sa de slipper ga pa knäna om nagot skulle hända.

Samma sak gäller bilar, vinsten i att köpa en bil i dag och betala av den pa fem ar i stället för att vänta fyra ar och elva manader pa att ha rad att köpa den kontant kan lätt vara värt det, särskilt om man som de allra flesta inte bor i en ABC-stad.
Citera
2012-09-12, 01:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Hus tappar sällan i värde, om man inte har rätt redig otur, sa det är ju knappast samma sak som att lana till konsumtion.

Ett hus man bor i är konsumtion såvida man inte har rätt redig tur, dvs att det reella priset man får när man säljer täcker all ränta, alla löpande kostnader man haft samt opportunity-cost för alternativa investeringar. Edit: Plus, givetvis, alla skatter, pantbrev, mäklaravgifter etc...

Citat:
Att lana till ett hus innebär bara att man anser att eventuella högre boendekostnader väger upp mot att hyra (det vill säga bortfall av disponibel inkomst alternativ framtida konsumtion är mindre värt än att äga sitt eget/bättre levnadsstandard/vad man nu har för anledning till att köpa).

Absolut. Men det gör ju inte hus till en investering för det. Särskilt inte en smart investering.

Citat:
Samma sak gäller bilar, vinsten i att köpa en bil i dag och betala av den pa fem ar i stället för att vänta fyra ar och elva manader pa att ha rad att köpa den kontant kan lätt vara värt det, särskilt om man som de allra flesta inte bor i en ABC-stad.

Det hade varit sant om folk hade varit tvunga att låna för att köpa en bil, men det är det inte många som är. Folk lånar för att köpa en ny bil, eller en Audi, eller liknande.

Nästan aldrig värt det, ekonomiskt.
Citera
2012-09-12, 01:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Kör på. Själv anser jag att man lika gärna kan köpa färdiga instrument med hävstång i så fall.
Citera
2012-09-12, 07:10
Medlem
Citat:
Kör på. Själv anser jag att man lika gärna kan köpa färdiga instrument med hävstång i så fall.

Vad då för instrument? En bastuba? De derivat som jag känner till som ger en omedelbar utbetalning till den som ställer ut dem, inte till den som köper. Vilka instrument kan ge den effekt jag vill uppnå, dvs en möjlighet att investera i valfri tillgång, till exempel potatis, till en låg kostnad? Även om en lämplig option eller annat instrument skulle finnas att ställa ut, misstänker jag att banken skulle kräva så mycket provision för det hela att det inte skulle vara en bra affär. Förmodligen måste jag också ställa en säkerhet till förfogande.

Borde inte låga priser vara ett bra tillfälle att köpa? I detta fall pengar.
Citera
2012-09-12, 09:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vad då för instrument? En bastuba? De derivat som jag känner till som ger en omedelbar utbetalning till den som ställer ut dem, inte till den som köper. Vilka instrument kan ge den effekt jag vill uppnå, dvs en möjlighet att investera i valfri tillgång, till exempel potatis, till en låg kostnad? Även om en lämplig option eller annat instrument skulle finnas att ställa ut, misstänker jag att banken skulle kräva så mycket provision för det hela att det inte skulle vara en bra affär. Förmodligen måste jag också ställa en säkerhet till förfogande.

Borde inte låga priser vara ett bra tillfälle att köpa? I detta fall pengar.

Bostadslån tar man typiskt på 30-40 år eller till och med ännu längre. Att belåna sig för att det råkar vara billigt för stunden är riktigt korkat.

Man skall aldrig belåna sig mer än man absolut behöver, anledningen att det finns problem idag är att folk använder bostaden som "bankomat" - titta älskling vi har 300 000 mer i låneutrymme, skall vi inte låna lite mer och åka till thailand?

Det är så många svenssons resonerar tyvärr och en sak är säker, förr eller senare kommer baksmällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in