Citat:
Ursprungligen postat av Fanvilldu
Insiktsfullt. Skillnaden på överbelånade husägare och aktieägare är stor. Precis som att skillnaden på husägare och mer än lovligt pantade aktieägare är stor.
Ja, det är stor, fundamental till och med, skillnad på att ha tillgångar och på att ha skulder, oavsett om man är intelligent eller pantad. Vad är det du försöker säga egentligen? FAKTUM är att svensken i gemen är belånad upp över öronen, bland de största personliga skulderna i världen, samtidigt som förmögenhetsfördelningen också är bland de sneaste i världen, där medianinvånaren knappt äger något alls.
Du tycker uppenbarligen inte att detta är något problem, det har jag förstått. Det är en märklig inställning.
Citat:
Du pratar om låntagare som går i konkurs. Är det ett problem?
Förra gången det skedde, första halvan av 1990-talet, så förvandlade det Sverige från ett av världens rikaste länder till ett mer mediokert land som sedan dess har kämpat med dålig ekonomi och hög arbetslöshet.
De senaste fyra åren har det åter skett i en hel rad med västländer, och ekonomierna rasar på löpande band. Det har inte skett i Sverige. Än. Men det kommer att ske.
Du ser uppenbarligen inte några problem med detta heller, har jag förstått. Också en märklig inställning.
Citat:
Jag har inte hört om några mängder av folk som inte klarar sina räntor. Klart att det händer, men jag kan inte se att det är ett stort problem just nu.
Just idag är det inga problem, nej, eftersom 1; räntan är extremt låg och 2; folk tror att de kan sälja sina hus med vinst.
Citat:
Jag må vara dum i huvudet, men du måste nog förklara i detalj exakt hur ni kapitalägare finansierar ränteavdraget.
Eh... Folk med skulder får dra av sina räntekostnader och betalar därmed mindre skatt än om de hade varit skuldfria. Detta innebär att vi som inte har skulder subventionerar er som har skulder.
Är det svårt att förstå?