• 7
  • 8
2012-09-13, 14:20
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
killen har 16 000kr ut varje månad, säg att han betalar hem ca:3000/mån och att han har övriga räkningar/nödvändigheter på 5000/mån samt sparar 2000kr/mån, då har han 6000 att betala av bilen med varje månad.

bor man hemma och har jobb så har man mycket pengar (sen att killen inte prioriterar eget boende hör inte in i bilden)

Tack för förståelsen. :-)
Citera
2012-09-13, 17:05
Medlem
Han vill ha en fräsch bil han har ett hyfsat kapital att gå in med och låna till resten han är medveten om att han kommer betala ränta på pengarna, han har satt ihop en kalkyl som går ihop. Han vill väl nu när han är ung passa på att ta ett lån som han förutsatt att han har jobbet kvar ej kommer ha några problem att amortera av när han ej har andra utgifter så som lån på bostad, ungar osv. Han kommer således ha betalat av en bil där han har räknat in värdeminskningen samt räntan och kan fortsätta byta upp sig efter årens gång och fortsatt ha en trevlig bil. Bättre att ta detta lån nu i detta skede än längre fram när andra utgifter tar den största biten av kakan.

Det ända jag hade väntat på är att omfattas av en inkomstgaranti innan man belånar sig själv.

Hade TS däremot sagt att han ville köpa en dator,tv osv på kredit då hade jag reagerat.
Citera
2012-09-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
killen har 16 000kr ut varje månad, säg att han betalar hem ca:3000/mån och att han har övriga räkningar/nödvändigheter på 5000/mån samt sparar 2000kr/mån, då har han 6000 att betala av bilen med varje månad.

bor man hemma och har jobb så har man mycket pengar (sen att killen inte prioriterar eget boende hör inte in i bilden)

Att bara spara 2000 kr i månaden för att köpa bil är ju dock rätt galet.
Citera
2012-09-13, 18:09
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Att bara spara 2000 kr i månaden för att köpa bil är ju dock rätt galet.

jag tror du är lite klen i förståndet!

det handlar inte om vad som är mest ekonomiskt, det handlar om att ts har ett intresse och att hans ekonomiska situation tillåter det.

vissa flyttar hemifrån och betalar 6k i hyra, ts vill köpa bil och har möjlighet att amortera av lånet snabbt, jag skulle tro att han kan betala av lånet på 3år om han lever normalt (det var 150 000:- har jag för mig)

edit: sen tycker jag det är viktigare att betala av lån snabbt än att spara (men det är ju upp till var och en)
Senast redigerad av hashish-boy 2012-09-13 kl. 18:12.
Citera
2012-09-13, 21:42
Medlem
KjellSorterings avatar
Du bör tala med din bankman och fråga varför de tänker låna ut pengar GRATIS till dig då du inte har någon säkerhet för lånet. Bilens värde sjunker snabbare än du hinner betala tillbaka lånet.
Citera
2012-09-13, 22:06
Medlem
Du tänker väl inte köpa hos bilhandlaren hoppas jag. Begagnade dyra bilar är väldigt svårsålda för privatpersoner, så det är verkligen köparens marknad. Du borde lätt kunna spara 10-20% om du köper privat och prutar!

De bilmekar jag känner brukar åka skitbilar de fått typ gratis och lagat själva. Givetvis alltid med verktygslådan i bakluckan. Jag trodde det var den stora fördelen med det yrkesvalet...

Är det en kombi, om du nu ska ha den i fem år? Starka skäl att vilja ha kombi kan komma rätt plötsligt, särskilt om man har sambo. ;-)
Citera
2012-09-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIGHLENDER
Jag har en Volvo s60 T6a, och det är värsta skiten jag har haft inom bilväg kan jag säga.

S60 T6 är ingen rolig bil att ha, den är för tung. framvagnen håller inte...
Citera
2012-09-14, 17:49
Medlem
Hmm, inte rätt läge att köpa bil. Vi har inte sett det värsta än i den kris vi befinner oss i. Andrahandvärdet fär bilar för 200K kommer sjunka när folk blir av med jobben.

Jobba ett år, säkerställ A-kassan. Lägg undan pengar, vänta ut marknaden och slå till med pengar i handen. Du skulle kunna köpa en bil för 15K som rullar och få tillbaka iaf 10K om ett år. Spara 10K i månaden i ett år så slipper du banken.
Citera
2013-02-20, 18:14
Medlem
godboys avatar
Skulle nog inte rekommendera att ta lån för bilköp förrän du vet om tjänsten är fast. D v s efter sex månader. Enligt praxis så tillämpas normalt provanställning, dvs att du kan bli av med jobbet om det av någon anledning strular, typ företaget går sämre, eller du kommer ej överens med chef eller andra.

Skaffa en schysst bruksbil för 60 k. Finns massor på marknaden, som du säkert redan vet som bilmek. Du måste ju inte ha en värstingkärra även om det är kul.

Men lycka till och hoppas det funkar på jobbet. :

och just det, GLÖM INTE GÅ MED I A-KASSAN BUMS. Den kan du ha nytta av på flera sätt i framtiden om det blir dåliga tider.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in