2012-09-12, 21:20
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Mkt idioter i den här tråden. Man hamnar inte automatiskt i lyxfällan för att man lånar till en bil. Snubben kanske inte har något emot att lägga 4000kr i månaden på något som intresserar honom.

Jag själv lånade pengar till en motorcykel, det kostar mig många tusenlappar under sommarmånaderna men det är värt varenda krona, och jag har inte varit med i lyxfällan so far.

Varför i helvete måste alla "affärer" man gör vara vinstaffärer? Det kanske är en förlustaffär rent ekonomiskt ja, men livsglädjen och njutningen man får för pengarna då?

När ni går på krogen med era vänner, predikar ni för dem också om hur värdet på helröret minskar för varje centiliter ni dricker upp?

Nej bättre lägga pengarna på hög så man har råd med den flashigaste rullatorn lagom till pension?

Tack för att nån håller med mig, alla tror tydligen att det blir automatiskt att man hamnar i lyxfällan för att man vill ta ett billån. Jag är intresserad av bilar, det är mitt största intresse, och även min hobby.
Citera
2012-09-12, 21:22
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtarnekoll
Du har alltså en bil för 60k, som går sönder stup i kvarten. Du lagar allt själv, men tror att ingen vill köpa den? Får man fråga vad det är för bil?

Jag har en Volvo s60 T6a, och det är värsta skiten jag har haft inom bilväg kan jag säga.
Citera
2012-09-12, 21:28
Awaiting Email Confirmation
Många idioter här, är det dagens nöje för er att få en chans att slå in öppna dörrar genom att säga att TS är idiot som ska låna pengar till en bil?

Någon skrev att "prio ett" borde vara att skaffa lägenhet. Haha för dig kanske. För en annan människa kanske en riktigt schysst bil är viktigare.

Lycka till med lånet TS.
Citera
2012-09-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokstavsbarnet

EDIT: Sen alla efterblivna idioter som säger att 150 000 Kronor inte är mycket.. Snälla, väx upp. 150 000 Kronor är en jävla massa pengar.

150 000 plus räntan (hur det nu blir?), fatta hur många timmar du skall slava gratis på ditt jobb innan du fått ihop de pengarna!!
Citera
2012-09-12, 23:33
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIGHLENDER
Tack för att nån håller med mig, alla tror tydligen att det blir automatiskt att man hamnar i lyxfällan för att man vill ta ett billån. Jag är intresserad av bilar, det är mitt största intresse, och även min hobby.

Du ber om råd i ekonomiforum, klart att folk kommer med förnuftiga råd då!

Att låna 150 000 när man precis fått en anställning är mer än lovligt dumt och att dessutom göra det för att köpa en bil - epic fail.

Tar du ett såpass stort lån med en så dålig inkomst så har du mer eller mindre bundit upp ~25% av allt du tjänar under de kommande 5 åren på en bil (inklusive värdeminskning och driftkostnader).

Risken är dessutom hög att du då inte kommer ha råd att flytta hemifrån utan får stanna hemma hos mamma och pappa tills du närmar dig 30-strecket.
Citera
2012-09-13, 00:33
Bannlyst
Citat:
Jag vet att många rekommenderar att inte ta ett lån. Men jag behöver en ny bil, jag är trött på alla jävla skrothögar jag har haft hittills. Jag har förmodligen haft fler bilar än de flesta här.
Om du nu är mekaniker och har haft så många bilar. Hur kommer det sig att du inte kan skaffa en bil för 60k som inte krånglar? varken jag eller mina kompisar är mekaniker men alla har klarat av att skaffa en bil i 20-70k klassen som nästan aldrig krånglar.

Farsan's 945a från 97a är inte ens värd i närheten av 60k, men den har Aldrig krånglat på 10 år. Köp en sådan och skippa lånet. Kompisens Yaris går som en klocka i ur och skur och är mer eller mindre gratis att äga, får säkert en skitfräsch Yaris som inte krånglar för 60k.

Har man problem med att hitta en bil i 60k klassen som inte krånglar så vill man ha en "status bil". Klart går du och köper en 10 år gammal "lyxbil" så kan du räkna med en jävla massa krångel och dyra reparationer..

Sedan är det som många säger rent efterblivet att låna till bil. Bostad är en sak, den lär iaf stå sig i värde/stiga rent utav. En bil går bara ner i värde (snabbt oxå) samt kostar massa pengar. Låter som du behövts uppfostrats lite mer som barn; har man inte råd med det så ska man inte ha det (undantag bostad/stuider).
Senast redigerad av kringlarn999 2012-09-13 kl. 00:42.
Citera
2012-09-13, 02:44
Medlem
Varför svarar ni ens på pajasen?

Han tjafsar ju bara emot, låt han låna om han vill, han lyssnar ju inte på er ändå. Varför gjorde du en ens en tråd från början?
Citera
2012-09-13, 07:30
Medlem
Jag skulle inte sett några problem med det om du 1) Inte bodde hemma och 2) Hade en högre inkomst. Att låna till bil innan man har pengar till att flytta hemifrån är en konstig prioritering.

Däremot ser jag inge fel i att ta ett billån om man har en högre inkomst.
Citera
2012-09-13, 07:35
Moderator
v50s avatar
Citat:

Givetvis gör du som du själv vill men du bör ha i åtanke att när du flyttar (oavsett om du skaffar egen eller gemensam bostad) så tillkommer det en hel del kostnader i form av fasta kostnader som hyra, el, försäkringar osv. Till detta tillkommer alla inköp som behövs när man flyttar hemifrån då måste man köpa på sig allt från porslin, bestick, glas, grytor och kastruller till möbler, torrvaror och annan mat + mycket mycket mer vilket kostar mycket pengar.

Det många gör här då de inte vill ha begagnade prylar är att de drar på sig ytterligare lån för att köpa schysta möbler + allt annat som behövs vilket snabbt innebär nya kostnader på x antal tusen kr, detta ska man lägga på ditt billån samt driftskostnader för bilen som kommer ligga på ca 4-5000 kr i månaden eller rent av mer beroende på hur mycket du använder bilen.

Så i dina kläder hade jag avvaktat med att köpa en dyrare bil med större lån utan nöjt mig med en billigare tills du flyttat hemifrån och fixat allt som hör till det i form av inköp för där kan man snabbt bränna 50 - 100 000 kr om man ska ha allt nytt i form av möbler och tv m.m. För jag tvivlar på att du är intresserad av att köpa saker begagnade för att få ner kostnaderna eller har jag fel?
Citera
2012-09-13, 08:34
Medlem
HIGHLENDERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Givetvis gör du som du själv vill men du bör ha i åtanke att när du flyttar (oavsett om du skaffar egen eller gemensam bostad) så tillkommer det en hel del kostnader i form av fasta kostnader som hyra, el, försäkringar osv. Till detta tillkommer alla inköp som behövs när man flyttar hemifrån då måste man köpa på sig allt från porslin, bestick, glas, grytor och kastruller till möbler, torrvaror och annan mat + mycket mycket mer vilket kostar mycket pengar.

Det många gör här då de inte vill ha begagnade prylar är att de drar på sig ytterligare lån för att köpa schysta möbler + allt annat som behövs vilket snabbt innebär nya kostnader på x antal tusen kr, detta ska man lägga på ditt billån samt driftskostnader för bilen som kommer ligga på ca 4-5000 kr i månaden eller rent av mer beroende på hur mycket du använder bilen.

Så i dina kläder hade jag avvaktat med att köpa en dyrare bil med större lån utan nöjt mig med en billigare tills du flyttat hemifrån och fixat allt som hör till det i form av inköp för där kan man snabbt bränna 50 - 100 000 kr om man ska ha allt nytt i form av möbler och tv m.m. För jag tvivlar på att du är intresserad av att köpa saker begagnade för att få ner kostnaderna eller har jag fel?

Som jag skrev tidigare så bor min sambo redan i en lägenhet som jag inom en snar framtid flytta till, och vi har redan det mesta, vi kommer att dela på alla räkningar som el/vatten osv, you name it. Så kostnanderna kommer inte bli direkt stora för min del. Har redan räknat på detta och det har jag skrivit tidigare också, och då räknade jag till en överdrift. Och kommer ca ha 4-5k kvar varje månad. (det är inkl. avbet på billån.)
Citera
2012-09-13, 12:13
Moderator
v50s avatar
Ja då är det bara att tuta och köra bokstavligt talat
Citera
2012-09-13, 14:10
Medlem
hashish-boys avatar
killen har 16 000kr ut varje månad, säg att han betalar hem ca:3000/mån och att han har övriga räkningar/nödvändigheter på 5000/mån samt sparar 2000kr/mån, då har han 6000 att betala av bilen med varje månad.

bor man hemma och har jobb så har man mycket pengar (sen att killen inte prioriterar eget boende hör inte in i bilden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in