Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-11, 20:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad tycker ni om det. Är det bra? Några nackdelar?
Citera
2012-09-11, 20:53
Medlem
Venditas avatar
Om du menar som i helgjutna så finns det en jävla massa nackdelar.

-Dyrt.
-Tyngre.
-Blir inte speciellt bekvämt, varje gruskorn känns som en trottoar-kant.

Det är inte en slump att det inte finns i någon större utsträckning...
Citera
2012-09-11, 21:14
Moderator
Fear2bes avatar
Det finns flera olika sorter.

*Billigaste punkteringsskyddade utan garanti.

*Lite dyrare med 1 års garanti, du får nytt däck och slang om det blir punka.

*En variant med extremt tjockt däck, som inte ingår i kategorin punkteringsskyddade.

Brukar själv köpa dom som har garanti. Funkar skitbra. Kör över krossat glas, klammer och spikar och annat skit utan att det blir punka. Det sägs att dom rullar trögt, vilket jag inte har märkt av. Med högsta möjliga tryck i däcken så rullar dom på riktigt bra.

Däcken har en kevlarremsa som skydd ingjutet i däcket.

Värt varenda krona. Dom som har garanti kostar bara några tior mer än dom billigaste, fast då ingår slang i priset.
Senast redigerad av Fear2be 2012-09-11 kl. 21:16.
Citera
2012-09-12, 11:14
Medlem
Däck som inte springer läck är en bra idé. Men de däcken på marknaden som finns idag som 'r punkteringsfria har fler nackdelar, bl.a. att de är mycket tyngre än "vanliga" däck.
Citera
2012-09-12, 11:23
Medlem
Jag har på bakhjulet, sparat in åtskilligt på att slippa mecka med punka, visst väger de men jag borde gå ner mer i vikt än vad däcket väger
Citera
2012-09-18, 21:12
Medlem
Adonis avatar
Hur fan cyklar ni?!
Jag har haft min cykel i fem år och har inte haft punka en enda gång! Jag har i och för sig bytt slang fram och bak för att få bilventiler, men det borde inte påverka punkteringsrisken. Jag har ganska lågt tryck i däcken för att det ska bli bättre grepp när man kör i skogen eller kör trial. Kör runt med ett par Maxxis Holy Roller som är ganska grova. Men visst, om man har tunna däck, stenhårt med luft, väger 167kg och cyklar över häftstift så kanske det går att få punktering?

Annars finns det en sak som heter Slime, som är en slags smet som man stoppar in i slangen. När man får punka så trycks detta slime ut i hålet och fyller igen det direkt.
Citera
2012-09-18, 22:24
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Hur fan cyklar ni?!
Jag har haft min cykel i fem år och har inte haft punka en enda gång! Jag har i och för sig bytt slang fram och bak för att få bilventiler, men det borde inte påverka punkteringsrisken. Jag har ganska lågt tryck i däcken för att det ska bli bättre grepp när man kör i skogen eller kör trial. Kör runt med ett par Maxxis Holy Roller som är ganska grova. Men visst, om man har tunna däck, stenhårt med luft, väger 167kg och cyklar över häftstift så kanske det går att få punktering?

Annars finns det en sak som heter Slime, som är en slags smet som man stoppar in i slangen. När man får punka så trycks detta slime ut i hålet och fyller igen det direkt.

Det är inte särskilt svårt att få punktering när man cykelpendlar genom stan. Glas och skit överallt som sticker hål på däck å slang.
Citera
2012-09-18, 22:28
Medlem
JasonVs avatar
Biltema har Tjeckiska punkteringssäkra som är i en annan klass än allt kinaskit.
Sedan finns det självläkande slang eller slime till vanliga som fungerar bra,500 extragram är ju skit samma för en vardagscyklist.
Citera
2014-01-16, 12:19
Medlem
MrWins avatar
Har blivit trött på punkteringar och undrar vad ni har för erfarenheter av punkteringsskyddade cykeldäck. Har hittat den här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...slangar-27110/

och den här som verkar vara punkteringsfri
http://www.smartadack.se/
Citera
2014-01-16, 12:50
Medlem
Jag hade skippat Biltemas och gått på märke så som Michelin, Continental, Schwalbe osv. Visst.. de kostar runt 400kr per däck, men du behöver inte tänka på punkteringar för 5öre. Jag har kört på mina continental gatorskins nu i snart ett år utan något överdrivet slitage eller punkteringar.
Citera
2014-01-16, 13:57
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Har blivit trött på punkteringar och undrar vad ni har för erfarenheter av punkteringsskyddade cykeldäck. Har hittat den här:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...slangar-27110/

och den här som verkar vara punkteringsfri
http://www.smartadack.se/
Nej, lägg lite mer pengar på ett par Continental med ett års punkteringsgaranti. Däcken med garanti kostar nästan samma som dom som bara är punkteringsskyddade och då ingår även slang till däcken. Dessa däck innehåller en kevlarremsa som skyddar slangen mot stickskador.
Pris per hjul 250-300 kr.

Däcken håller kanske två års dagligt cyklande över krossat glas, sand och grus. Efter så mycket cykling är däcken blankslitna. Gissar att dom håller 300-400 mil minst. Att jämföra med vanliga däck som knappt rullar milen utan punka.

Köp däcken med ett års garanti. Det har hänt mig en gång att det blev punka och då var jag glad att det var garanti. Prisskillnaden är liten.
Citera
2014-01-18, 02:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är inte särskilt svårt att få punktering när man cykelpendlar genom stan. Glas och skit överallt som sticker hål på däck å slang.
Kan räcka att cykla på en grusad cykelbana för att få punktering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in