Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad tycker ni om det. Är det bra? Några nackdelar?

Finns inga punkteringsfria däck... bara med olika skydd i som gör att det blir lite svårare att få punktering,
Men punktering kan man få i alla fall.

Jag har chen chings kevlar däck vilket jag tyckt varit bra. Dom kostade 110:- kr st förut hade jag continental som lostade nära 300 kr men dom torrsprack väldigt fort så jag kommer alltid köra med dessa chen chin däck, bra rull i dom med.
billiga med är dom.
Torrspricker inte lika fort som swalbe och continental
Senast redigerad av Nostradamus1969 2014-01-22 kl. 00:03.
Citera
2014-01-23, 00:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus1969
Finns inga punkteringsfria däck... bara med olika skydd i som gör att det blir lite svårare att få punktering,
Men punktering kan man få i alla fall.

Jag har chen chings kevlar däck vilket jag tyckt varit bra. Dom kostade 110:- kr st förut hade jag continental som lostade nära 300 kr men dom torrsprack väldigt fort så jag kommer alltid köra med dessa chen chin däck, bra rull i dom med.
billiga med är dom.
Torrspricker inte lika fort som swalbe och continental
Det finns iofs däck som inte går att punktera. http://www.smartasaker.se/punktering...cykeldack.html Kolla på bilden hur däcken ser ut inuti så förstår du vad jag menar med punkteringsfria.
Citera
2014-01-23, 01:12
Medlem
Filantropis avatar
http://www.youtube.com/watch?v=2wAvxQfusWU
Detta är väl så punkteringsfritt (OCH LÄTT!) som det kan bli?
Citera
2014-03-11, 23:59
Medlem
Finns inga
Citera
2014-03-12, 21:59
Medlem
hyphens avatar
De håller bättre, har klarat krossgrus och liknande, jag känner ingen som helst skillnad när jag cyklar.
Jag slipper gärna byta slang/laga. (Ärligt talat lagar jag aldrig punktering, jag har alltid bytt hela slangen )
Citera
2018-07-08, 11:27
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad tycker ni om det. Är det bra? Några nackdelar?

Jag monterade på punkteringsfria däck på cykeln idag. Har testkört några hundra meter, och dom rullar bättre än vanliga cykeldäck.

Många påstår att punteringsfria cykeldäck skulle vara trögcyklande och att dom dessutom svårare att montera på - detta stämmer inte enligt mig. Däcken är förvisso styvare men inte för den saken svårare att montera på. Styvheten i däcken gör att dom dessutom rullar bättre.

SCHWALBE MARATHON PLUS monterades på cykeln.
Citera
2018-08-03, 19:38
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag har upptäckt att man regelbundet skall peta ut eventuella glasbitar eller vassa stenbitar. Man snurrar hjulet sakta och undersöker ibland.

Sedan skall man ha rätt lufttryck för resan. För lågt, man riskerar genomslag och s.k. "snake-bite", klämpunktering. För hårt, en stenflisa kan gräva sig in, särskilt vid regn. Dvs. för grusväg, ett moderat lufttryck, om du cyklar över rötter eller stora stenar, ett högre lufttryck. På putsad asfalt, ett stenhårt lufttryck för din komfort och lätta rullning.

Jag har icke haft en endaste punktering på över ett år [edit två år], har cyklat med Biltema-däck på grus och asfalt, 622x47. Trycket är 3,5 bar som är max. för den dimensionen.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-03 kl. 19:45.
Citera
2018-08-03, 20:14
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan räcka att cykla på en grusad cykelbana för att få punktering.
Risken minskar betydligt om du balanserar lufttrycket rätt, men visst är det sant.
Citera
2018-08-05, 19:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan räcka att cykla på en grusad cykelbana för att få punktering.
Det du beskriver händer ofta när de använt s.k. stenkross /stenflis. Djävulens påfund. Jag har fått punktering på bilen hela två gånger på två dagar, samma väg, det regnade. Jag bestämde att byta alla fyra däcken på en Lördag i Strömsund, tack mannen som ställde upp på sin lediga tid. Där låg det stenkross/stenflis på en väg. Vassa stenbitar, nästan som glasbitar.

Naturgrus, inte alls samma sak, och betydligt skonsammare på alla sätt.

Krossad sten duger bara som ballast i betong, inte på väg. Det kan finnas sorter av sten som inte blir lika vassa, de kan duga för grusvägar, men glashård svart granit är HELT olämpligt.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-05 kl. 19:47.
Citera
2018-08-05, 21:35
Medlem
tjockballes avatar
Har Schwalbe Marathon med kevlar och de är underbara.
Finns massor med miljöer i stan där man kan få punka, speciellt med högt tryck i däcken.
Citera
2018-11-18, 03:59
Medlem
Knivur-273s avatar
Man skulle kunna tänka sig däck hårt fyllda med pyttesmå ballonger. Dock skulle det bli grisigt när man nu blev tvungen att byta ut det utslitna däcket, haha.
Citera
2018-11-18, 04:01
Medlem
Jag köpte Biltemas punkteringsfria innerslangar, jag har aldrig behövt pumpa däcken så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in