Jag förstår inte varför du blandar in ateism, att förneka gud förutsätter inte att man tror på fri vilja eller tvärt om. Däremot förstår jag dig om du bara menar att den stereotype ateisten tror på fri vilja.
Man kommer till en punkt där man förutsätter att ödet då måste existera iom att viljan ej gör det men enligt kvantfysiken agerar elektroner slumpmässigt vad jag har förstått och motbevisar ödet.
Jag har nog inte riktigt förstått allting (vem har det?)...
Här har du den förmodligen största tråden av alla de trådar som skapats angående samma fråga:
https://www.flashback.org/t934108
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
I vilket fall så har vi åtminstone illusionen av att kunna fatta fria beslut och till detta tillkommer vårat medvetande. Om vi varit helt deterministiska ser jag inte poängen med den självmedvetenheten vi människor har. Det ter sig mer rimligt med så kallade filosofiska zombier om allt vore förutbestämt, eftersom hjärnan inte gärna förbrukar energi på meningslösheter (såsom en jaguppfattning) i onödan.
Bra/dåligt argument?
Vad säger att det måste finnas en poäng med självmedvetenheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Rotner
Problemet med att tänka att vi inte har någon fri vilja är riktigt problematisk. Jag vill tro att bearbetningen av våra sinnesuttryck ger oss kontrollen att välja fritt. Och valen utgör i vilken riktning våra liv går. Om det inte fanns någon fri vilja så skulle till exempel brottslingars val vara o-kontrollbara och därmed försvaras.
Jag har inga bättre argument för existensen om fri vilja och jag sätter mig heller inte emot att den faktiskt inte existerar men jag förkastar dessa tankar. Detta är enbart på grund av att jag inte vill att min egna världsbild ska bli helt och hållet snedvriden. Att vi inte kan tänka, styra eller göra våra val enligt vår egna vilja försvarar därmed orsaken till hemska händelser i historien vilket jag inte är villig att gå med på.
Detta är som sagt hur jag själv hanterar tanken men med det sagt så förkastar jag heller inte tanken och har inga konkreta motargument för dess existens.
Jag har svårt att ta dig på allvar med ditt språk men jag ska försöka. Brottslingars val kan vara okontrollerbara och därmed försvaras, bevisa att det finns en objektiv moral och återkom i den frågan. Om du har rätt när du tänker i dina förkastade banor skulle du förkasta sanningen och därmed inte vara annat än en som förnekar verkligheten och
det hade gjort din världsbild snedvriden. Du kan inte bara säga att du inte går med på att världens historia är hemsk utan anledning. Som sagt, bevisa för mig att objektiv moral existerar.