Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-09, 13:41
  #1
Medlem
Hej!

Min syster har just köpt en dator som jag lade ihop. Lite dumt så fanns det ingen information om vilka skruvar osv. Man skulle använda, så jag körde på det som passade och funkade. Dock så tog jag fel på moderkortet - man behövde ett par som skapar en säkerhetsdistans mellan chassi och moderkort, och jag försökte starta datorn flera gånger utan att lyckas. Inget gick igång, men något kan ju givetvis bli fel ändå. Nu när elen går igång får jag ingen bild på skärmen, och det är där jag är fast nu.

Så, följande information har jag att ge:
  • RAM-stickorna är inte felet, testat med bara en samt byta slots osv.
  • Testat så skärmen funkar, två olika DVI-D kablar och en VGA
  • Moderkortets ingång till skärmen (VGA), samt grafikkortets (två DVI)
  • Allt snurrar i datorn, fläktar osv.
  • Alla LEDs funkar
  • Jag kan inte koppla in min "speaker" (för att kolla bip-ljud), för moderkortet har ingen uttag för det (bara audio som man kan koppla in för front-uttaget på chassit)
  • Testat koppla om sladdarna tre gånger, jag är 100% säker på att allt är rätt kopplat nu

Så, jag är slut på idéer. Följande hårdvara har jag:
Phenom 965
HD 6870
mATX AM3+
8GB DDR3 RAM (fungerade hastighet för moderkortet)
PSU 600W
500GB hårddisk (spelar ingen roll om jag inte får bild på skärmen, men ändå)


Allt är då kompatibelt och borde funka - jag har exakt samma på min dator minus hårddisk (1TB), RAM-stickornas hastighet och moderkortet (ATX istället för mATX), så jag tycker att det borde funka.

Några idéer på varför jag inte får bild på skärmen? Tacksam för svar!
Citera
2012-09-09, 13:55
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kontrollerat kablaget mellan nätaggregatet och moderkort, så att både 20/24pin och 4/8pin kontakterna sitter inkopplade på moderkortet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback