• 1
  • 2
2012-09-09, 12:27
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Jag har en lägenhet i centrala sthlm som jag bor i medan jag studerar, dock är jag skriven på min hemadress hos mamma och pappa.

Nu har jag planer på att flytta hem så jag tänkte hyra ut lägenheten i andra hand samtidigt som jag kammar hem bostadsbidraget.

Funkar det?

Vad händer om personen som flyttar in också söker efter ett bostadsbidrag? Då ser de väl att h*n söker bostadsbidraget till MIN lägenhet och då fattar de att något är fel?
Citera
2012-09-09, 13:54
Medlem
Malleusus avatar
du lär få betala tillbaka ditt bostadsbidrag isf men de kan ta upp till 2 år innan de märker att du har fått för mycket eftersom du har ett beslut att du ska få bostadsbidrag varje månad.
Citera
2012-09-09, 13:59
Medlem
Man måste väl vara skriven på den adress man söker bostadsbidrag för?
Citera
2012-09-09, 14:01
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamse25
Man måste väl vara skriven på den adress man söker bostadsbidrag för?

Brev från försäkringskassan kommer till lägenheten men alla andra brev som är skrivna på mig kommer hem till mor och far.
Citera
2012-09-09, 14:02
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malleusu
du lär få betala tillbaka ditt bostadsbidrag isf men de kan ta upp till 2 år innan de märker att du har fått för mycket eftersom du har ett beslut att du ska få bostadsbidrag varje månad.

Så man måste bara betala tillbaka bidraget, man får alltså inte betala någon form av böter för det?

Man kan väl spela dum?
Citera
2012-09-09, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gogoimfrodo
Man kan väl spela dum?

Ja, men det gör dig inte ansvarsfri.
http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHUUU2/

http://www.forsakringskassan.se/priv...vZ0FBIS9nQSEh/
Citera
2012-09-09, 15:41
Medlem
Citat:
Jag har en lägenhet i centrala sthlm som jag bor i medan jag studerar, dock är jag skriven på min hemadress hos mamma och pappa.

Nu har jag planer på att flytta hem så jag tänkte hyra ut lägenheten i andra hand samtidigt som jag kammar hem bostadsbidraget.

Funkar det?

Vad händer om personen som flyttar in också söker efter ett bostadsbidrag? Då ser de väl att h*n söker bostadsbidraget till MIN lägenhet och då fattar de att något är fel?

Sluta med att forsoka snylta till dig pengar som du inte ska ha.....
Citera
2012-09-09, 16:33
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Ofta man endast blir återbetalningsskyldig? Då är det ju fritt fram att försöka hur mycket man vill då det värsta som kan hända är att man måste betala tillbaka pengarna.

Det är ju som att det är fritt fram att råna butiker och det enda straffet är att lämna tillbaka varorna man snott.
Citera
2012-09-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ofta man endast blir återbetalningsskyldig? Då är det ju fritt fram att försöka hur mycket man vill då det värsta som kan hända är att man måste betala tillbaka pengarna.

Det är ju som att det är fritt fram att råna butiker och det enda straffet är att lämna tillbaka varorna man snott.

skillnaden är att du får ingen fiffig återbetalningsplan utan du ska pynta igen allt direkt.
Citera
2012-09-09, 19:26
Medlem
Citat:

Har sett ärliga misstag där folk år i efterhand har fått pynta upp 60-70 000 på ett bräde.
Då känns nog inte planen så genomtänkt längre.
Citera
2012-09-09, 19:30
Medlem
Denoms avatar
Visst, försök du. Men du bör låta pengarna ligga lättillgängliga utifall att du blir återbetalningsskyldig.
Citera
2012-09-09, 19:40
Medlem
Gogoimfrodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
skillnaden är att du får ingen fiffig återbetalningsplan utan du ska pynta igen allt direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Har sett ärliga misstag där folk år i efterhand har fått pynta upp 60-70 000 på ett bräde.
Då känns nog inte planen så genomtänkt längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Visst, försök du. Men du bör låta pengarna ligga lättillgängliga utifall att du blir återbetalningsskyldig.

Självklart spenderar jag inte dessa pengar direkt utan jag sparar dem i några år innan jag vågar börja använda dem.

Nu är det så att jag inte vågar hyra ut lägenheten mer än kanske 2 månader eftersom risken att åka fast blir för stor om man hyr ut den en längre tid.

Någon som har koll på exakt hur ofta och HUR de kollar upp sånt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in