• 4
  • 5
2013-09-15, 14:26
Medlem
Ivarthebests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Jo men som jag nmnde r jag inte intresserad av att ligga och kramas

Fr vrigt r jag inte ute efter att skapa brk elr s

Krav maga har jag kollat p men mnga av vningarna verkar g ut p att avvpna sin motstndare, jag vill hellre lra mig mer om sjlvfrsvar, t.ex blockera och avrja slag och sparkar

nja, MMA r ju som du typ sger en blandning av de olika kampsorterna men som inte lockar s mycket:/

Nae judo rknar inte jag heller som sjlvfrsvar men finns det stilar inom kung fu eller karate som r baserad p sjlvfrsvar men nd instruerar slag och sparkar? Stmmer det bra in p karaten att man blir instruerad mycket sparkar men samtidigt avvrjning av slag?

I karate instrueras (tminstone i klubben jag trnar i) mest blockeringar, slag och olika grepp som t.ex att "saxa" men ocks en del sparkar (mest sparkar i maghjd och "svepningar mot benen.)
I en del strre klubbar vet jag att det finns speciella trningspass fr avvpning och direkt sjlvfrsvar fr tjejer.
Citera
2016-03-10, 22:24
Medlem
Vad rekommenderar ni t barn/tonringar att brja med fr att f fina meriter med sig med gradering och blten samt faktiskt lra sig slss bra med bra teknik, inget trams med massa ljliga ritualer osv?

Judo, Taekwondo, Karate eller ngot annat?

Synd att man inte graderar i Muay Thai och Kickboxning, fr de r bst och riktigt intensivt och kul.
Citera
2016-03-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antischemetischm
Vad rekommenderar ni t barn/tonringar att brja med fr att f fina meriter med sig med gradering och blten samt faktiskt lra sig slss bra med bra teknik, inget trams med massa ljliga ritualer osv?

Synd att man inte graderar i Muay Thai och Kickboxning, fr de r bst och riktigt intensivt och kul.

kan sga shr hade jag ftt gra om mina unga r inom sport hade jag satsat helhjrtat p taekwando eller BJJ. Ser det som stor frdel om dom i framtiden vill g vidare med trning, sttet man slnger sparkar f explosiviten bra fotarbete och reflerxer.

karate i all ra men kator gr dig inget gtt, hade en vn nr jag var yngre som trnade karate ett x antal r och visade upp en massa kator med skryt , jag hade inga problem som icke trnande att gra mos av honom ven om han hll p med sina ninja tricks..

varfr s viktigt med meriter? hade jag haft en knodd hade det varit taekwando frst fr att sedan kombinera med thai , inget snack om saken, bra kondition stark i kroppen, bra balans. Jag har mina planer jag
Senast redigerad av fluffarn 2016-03-11 kl. 01:35.
Citera
2016-03-11, 05:16
Medlem
Citat:

Om de kr med pyjamas s kan du rkna med ritualer, kata i judo o karate eller tul i taekwondo (svl itf som wtf). Ngon form av kamplge.lr man sig i samtliga former o alla har sina frdelar. Tre av mina barn trnar eller har trnat ngn kampsport. Min ldsta (12) brjade med itf taekwon-do, sen judo, fljt av jujutsu-kai. Idag trnar hon thaiboxning. Hon gillar de mesta, precis som jag.

Min rekommendation till dig r att barnet trnar det denne tycker r roligast.
Citera
2016-03-11, 14:17
Medlem
Ja, tack fr tipsen.

Men ngon seris gren som ger meriter och blten, r inte Karate och Judo de enda serisa?

Taekwondo lter bst, men verkar vara liten sport. Kick och Thai r bst, men har ingen gradering alls.
Citera
2016-03-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ja, tack fr tipsen.

Men ngon seris gren som ger meriter och blten, r inte Karate och Judo de enda serisa?

Taekwondo lter bst, men verkar vara liten sport. Kick och Thai r bst, men har ingen gradering alls.

Tkd r att se som minst lika serist. Wtf (den som representeras i OS) r vl kanske lite fr sportorienterad stubdtals, samt ngt orealistisk med sin vldigt sparkorienterade ibriktning. Itf dremot r att betrakta som kickboxning i drkt. Den r mer lik grundarens ambition o hmtar gott om inspiration frn karate o boxning. Det enda som skiljer itf tkd frn karate r att man.utfr tekniker statiskt i karate medab tkd fljer mer en vgrrelse. Utver det utfrs tekniker p samma stt och vid snabb anblick ser man ingen skillnad p stilarna. Ett itf-utfrande av rang frsvarar sin plats mot de flesta former. Jag sjlv anvnder en del tkd-tekniker i thaiboxning faktiskt.
Citera
2016-05-09, 16:15
Medlem
Glm inte bort vr klassiker, Brottningen.

Jag har sjlv trnat judo sen 25 r tillbaka (lite uppehll d och d men nd) och kan sga att nr jag sparrats med andra stilar r brottare och kickboxare vrst.
Mest harmlsa har varit folk frn aikido, jujutsu och shotokan karate.

Brottare r utan tvekan de jag sett som generellt r rstarka men samtidigt rrliga rakt igenom hela kroppen och hur osofistikerat det n lter...det kommer man rtt lngt p.
Citera
2016-05-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Glm inte bort vr klassiker, Brottningen.

Jag har sjlv trnat judo sen 25 r tillbaka (lite uppehll d och d men nd) och kan sga att nr jag sparrats med andra stilar r brottare och kickboxare vrst.
Mest harmlsa har varit folk frn aikido, jujutsu och shotokan karate.

Brottare r utan tvekan de jag sett som generellt r rstarka men samtidigt rrliga rakt igenom hela kroppen och hur osofistikerat det n lter...det kommer man rtt lngt p.

Japp, har sparrats med sm taniga tonriga brottare p 65 kg och helvete vilken explosivitet och snabbhet. Vilket misstag kampsportaren gr som underskattar brottning och brottare fr att det "bara r en sport".
Citera
2016-05-13, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Japp, har sparrats med sm taniga tonriga brottare p 65 kg och helvete vilken explosivitet och snabbhet. Vilket misstag kampsportaren gr som underskattar brottning och brottare fr att det "bara r en sport".

Jag brottades mot en icke tanig, fr sin lngd i alla fall. Han var kanske 168-170 cm, jag 185. Han fick inte ner mig. Visst, det kndes som att brottas mot lim, men han fick inte mer mig.
Citera
2016-06-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
kan sga shr hade jag ftt gra om mina unga r inom sport hade jag satsat helhjrtat p taekwando eller BJJ. Ser det som stor frdel om dom i framtiden vill g vidare med trning, sttet man slnger sparkar f explosiviten bra fotarbete och reflerxer.

karate i all ra men kator gr dig inget gtt, hade en vn nr jag var yngre som trnade karate ett x antal r och visade upp en massa kator med skryt , jag hade inga problem som icke trnande att gra mos av honom ven om han hll p med sina ninja tricks..

varfr s viktigt med meriter? hade jag haft en knodd hade det varit taekwando frst fr att sedan kombinera med thai , inget snack om saken, bra kondition stark i kroppen, bra balans. Jag har mina planer jag

Kata r koordinationstrning och gr att stllningarna och rrelserna kommer naturligt. Kanske inte det roligaste att nta men det har en mening.

https://www.youtube.com/watch?v=FXHlUqLllkk
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in