• 4
  • 5
2013-09-15, 14:26
Medlem
Ivarthebests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Jo men som jag nämnde är jag inte intresserad av att ligga och kramas

För övrigt är jag inte ute efter att skapa bråk elr så

Krav maga har jag kollat på men många av övningarna verkar gå ut på att avväpna sin motståndare, jag vill hellre lära mig mer om självförsvar, t.ex blockera och avärja slag och sparkar

nja, MMA är ju som du typ säger en blandning av de olika kampsorterna men som inte lockar så mycket:/

Nae judo räknar inte jag heller som självförsvar men finns det stilar inom kung fu eller karate som är baserad på självförsvar men ändå instruerar slag och sparkar? Stämmer det bra in på karaten att man blir instruerad mycket sparkar men samtidigt avvärjning av slag?

I karate instrueras (åtminstone i klubben jag tränar i) mest blockeringar, slag och olika grepp som t.ex att "saxa" men också en del sparkar (mest sparkar i maghöjd och "svepningar mot benen.)
I en del större klubbar vet jag att det finns speciella träningspass för avväpning och direkt självförsvar för tjejer.
Citera
2016-03-10, 22:24
Medlem
Vad rekommenderar ni åt barn/tonåringar att börja med för att få fina meriter med sig med gradering och bälten samt faktiskt lära sig slåss bra med bra teknik, inget trams med massa löjliga ritualer osv?

Judo, Taekwondo, Karate eller något annat?

Synd att man inte graderar i Muay Thai och Kickboxning, för de är bäst och riktigt intensivt och kul.
Citera
2016-03-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antischemetischm
Vad rekommenderar ni åt barn/tonåringar att börja med för att få fina meriter med sig med gradering och bälten samt faktiskt lära sig slåss bra med bra teknik, inget trams med massa löjliga ritualer osv?

Synd att man inte graderar i Muay Thai och Kickboxning, för de är bäst och riktigt intensivt och kul.

kan säga såhär hade jag fått göra om mina unga år inom sport hade jag satsat helhjärtat på taekwando eller BJJ. Ser det som stor fördel om dom i framtiden vill gå vidare med träning, sättet man slänger sparkar få explosiviten bra fotarbete och reflerxer.

karate i all ära men kator gör dig inget gått, hade en vän när jag var yngre som tränade karate ett x antal år och visade upp en massa kator med skryt , jag hade inga problem som icke tränande att göra mos av honom även om han höll på med sina ninja tricks..

varför så viktigt med meriter? hade jag haft en knodd hade det varit taekwando först för att sedan kombinera med thai , inget snack om saken, bra kondition stark i kroppen, bra balans. Jag har mina planer jag
Senast redigerad av fluffarn 2016-03-11 kl. 01:35.
Citera
2016-03-11, 05:16
Medlem
Citat:

Om de kör med pyjamas så kan du räkna med ritualer, kata i judo o karate eller tul i taekwondo (såväl itf som wtf). Någon form av kampläge.lär man sig i samtliga former o alla har sina fördelar. Tre av mina barn tränar eller har tränat ngn kampsport. Min äldsta (12) började med itf taekwon-do, sen judo, följt av jujutsu-kai. Idag tränar hon thaiboxning. Hon gillar de mesta, precis som jag.

Min rekommendation till dig är att barnet tränar det denne tycker är roligast.
Citera
2016-03-11, 14:17
Medlem
Ja, tack för tipsen.

Men någon seriös gren som ger meriter och bälten, är inte Karate och Judo de enda seriösa?

Taekwondo låter bäst, men verkar vara liten sport. Kick och Thai är bäst, men har ingen gradering alls.
Citera
2016-03-12, 05:44
Medlem
Citat:
Ja, tack för tipsen.

Men någon seriös gren som ger meriter och bälten, är inte Karate och Judo de enda seriösa?

Taekwondo låter bäst, men verkar vara liten sport. Kick och Thai är bäst, men har ingen gradering alls.

Tkd är att se som minst lika seriöst. Wtf (den som representeras i OS) är väl kanske lite för sportorienterad stubdtals, samt ngt orealistisk med sin väldigt sparkorienterade ibriktning. Itf däremot är att betrakta som kickboxning i dräkt. Den är mer lik grundarens ambition o hämtar gott om inspiration från karate o boxning. Det enda som skiljer itf tkd från karate är att man.utför tekniker statiskt i karate medab tkd följer mer en vågrörelse. Utöver det utförs tekniker på samma sätt och vid snabb anblick ser man ingen skillnad på stilarna. Ett itf-utförande av rang försvarar sin plats mot de flesta former. Jag själv använder en del tkd-tekniker i thaiboxning faktiskt.
Citera
2016-05-09, 16:15
Medlem
Glöm inte bort vår klassiker, Brottningen.

Jag har själv tränat judo sen 25 år tillbaka (lite uppehåll då och då men ändå) och kan säga att när jag sparrats med andra stilar är brottare och kickboxare värst.
Mest harmlösa har varit folk från aikido, jujutsu och shotokan karate.

Brottare är utan tvekan de jag sett som generellt är råstarka men samtidigt rörliga rakt igenom hela kroppen och hur osofistikerat det än låter...det kommer man rätt långt på.
Citera
2016-05-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dekadens
Glöm inte bort vår klassiker, Brottningen.

Jag har själv tränat judo sen 25 år tillbaka (lite uppehåll då och då men ändå) och kan säga att när jag sparrats med andra stilar är brottare och kickboxare värst.
Mest harmlösa har varit folk från aikido, jujutsu och shotokan karate.

Brottare är utan tvekan de jag sett som generellt är råstarka men samtidigt rörliga rakt igenom hela kroppen och hur osofistikerat det än låter...det kommer man rätt långt på.

Japp, har sparrats med små taniga tonåriga brottare på 65 kg och helvete vilken explosivitet och snabbhet. Vilket misstag kampsportaren gör som underskattar brottning och brottare för att det "bara är en sport".
Citera
2016-05-13, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Japp, har sparrats med små taniga tonåriga brottare på 65 kg och helvete vilken explosivitet och snabbhet. Vilket misstag kampsportaren gör som underskattar brottning och brottare för att det "bara är en sport".

Jag brottades mot en icke tanig, för sin längd i alla fall. Han var kanske 168-170 cm, jag 185. Han fick inte ner mig. Visst, det kändes som att brottas mot lim, men han fick inte mer mig.
Citera
2016-06-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
kan säga såhär hade jag fått göra om mina unga år inom sport hade jag satsat helhjärtat på taekwando eller BJJ. Ser det som stor fördel om dom i framtiden vill gå vidare med träning, sättet man slänger sparkar få explosiviten bra fotarbete och reflerxer.

karate i all ära men kator gör dig inget gått, hade en vän när jag var yngre som tränade karate ett x antal år och visade upp en massa kator med skryt , jag hade inga problem som icke tränande att göra mos av honom även om han höll på med sina ninja tricks..

varför så viktigt med meriter? hade jag haft en knodd hade det varit taekwando först för att sedan kombinera med thai , inget snack om saken, bra kondition stark i kroppen, bra balans. Jag har mina planer jag

Kata är koordinationsträning och gör att ställningarna och rörelserna kommer naturligt. Kanske inte det roligaste att nöta men det har en mening.

https://www.youtube.com/watch?v=FXHlUqLllkk
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in