Citat:

Ursprungligen postat av 
antischemetischm

Vad rekommenderar ni åt barn/tonåringar att börja med för att få fina meriter med sig med gradering och bälten samt faktiskt lära sig slåss bra med bra teknik, inget trams med massa löjliga ritualer osv?
Judo, Taekwondo, Karate eller något annat?
Synd att man inte graderar i Muay Thai och Kickboxning, för de är bäst och riktigt intensivt och kul.

kan säga såhär hade jag fått göra om mina unga år inom sport hade jag satsat helhjärtat på taekwando eller BJJ. Ser det som stor fördel om dom i framtiden vill gå vidare med träning, sättet man slänger sparkar få explosiviten bra fotarbete och reflerxer.
 karate i all ära men kator gör dig inget gått, hade en vän när jag var yngre som tränade karate ett x antal år och visade upp en massa kator med skryt , jag hade inga problem som icke tränande att göra mos av honom även om han höll på med sina ninja tricks..
varför så viktigt med meriter? hade jag haft en knodd hade det varit taekwando först för att sedan kombinera med thai , inget snack om saken, bra kondition stark i kroppen, bra balans. Jag har mina planer jag