Citat:
Ursprungligen postat av Michailo
Jo men som jag nämnde är jag inte intresserad av att ligga och kramas
För övrigt är jag inte ute efter att skapa bråk elr så
Krav maga har jag kollat på men många av övningarna verkar gå ut på att avväpna sin motståndare, jag vill hellre lära mig mer om självförsvar, t.ex blockera och avärja slag och sparkar
nja, MMA är ju som du typ säger en blandning av de olika kampsorterna men som inte lockar så mycket:/
Nae judo räknar inte jag heller som självförsvar men finns det stilar inom kung fu eller karate som är baserad på självförsvar men ändå instruerar slag och sparkar?

Stämmer det bra in på karaten att man blir instruerad mycket sparkar men samtidigt avvärjning av slag?

Herregud vad många okunniga personer det finns på Kampsportsforumet, menar inte dig då du uppenbart frågar oss om råd utan folket som kommenterar att Judo är skit och inte självförsvar...
Judo kommer ge dig mer självförsvarsmöjligheter på gatan än någon annan ren kampsport(in hybrider såsom MMA) bortsett från BJJ och Krav Maga möjligen, finns ju också Jeet Kune Do men vet ej mycket om den...
Judo är en av de sjukaste jävla kampsporterna som finns som fungerar på gatan, sure, det är inte lika coolt och flashigt som att göra en hoppsnurrspark men å andra sidan så kommer du inte åka på stryk p.g.a att en hoppsnurrspark 90% av ggrna inte funkar på gatan då den andra kommer hoppa på och greppa tag i din tröja.
https://www.youtube.com/watch?v=YBZEuJAG3AQ
Titta på videon och sen föreställ dig att du kastar någon sådär på trottoaren... Där har du ditt självförsvar.
Förövrigt säger du att du inte är intresserad av att ligga o kramas, då kan jag jättegärna förklara att du antagligen kommer bli totalt överkörd på gatan vad du än kör som inte involverar grappling då en fight 90% av gångerna slutar på marken, tänk om lite om du är ute efter effektivt självförsvar eller om du vill se cool ut med highkicks.