Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-07, 11:53
  #1
Medlem
Plusbladets avatar
Hej har varit i kontakt med Fastighetsmäklarinspektionen, men idioten i telefon vägrade hjälpa mig och hänvisa mig till hemsidan. Så nu hoppas jag på att en vettig människa här kan hjälpa mig.

Kortfatta

Person A äger en fastighet som han hyr ut/förmedlar genom sin mäklarfirma (ett AB) han är alltså sin egen uppdragsgivare, verken han eller aktiebolaget är registrerad som förmedlare hos Fastighetsmäklarinspektionen och har inte rätt att förmedla fastigheten enligt ned

Fr.o.m. den 1 oktober 2003 måste den som yrkesmässigt förmedlar hyresrätter (t.ex. första- eller andrahandskontrakt på hyreslägenhet och hyresrätt till rum) vara registrerad som fastighetsmäklare hos Fastighetsmäklarinspektionen. Skyldigheten att vara registrerad gäller inte advokater och inte heller sådana fastighetsmäklare som ägnar sig enbart åt
1. kommunal förmedling av hyresrätter,
2. kostnadsfri förmedling av hyresrätter till studerande,
3. förmedling av hyresrätter för fritidsändamål,
4. förmedling av hyresrätter till lokaler eller
5. förmedling av hyresrätter till rum där hyrestiden uppgår till högst två veckor

Han förmedlade lägenheten som bostad för ett år, är ingen student!

Har han brutit mot lagen eller?
Citera
2012-09-07, 12:05
  #2
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plusbladet
Hej har varit i kontakt med Fastighetsmäklarinspektionen, men idioten i telefon vägrade hjälpa mig och hänvisa mig till hemsidan. Så nu hoppas jag på att en vettig människa här kan hjälpa mig.

Kortfatta

Person A äger en fastighet som han hyr ut/förmedlar genom sin mäklarfirma (ett AB) han är alltså sin egen uppdragsgivare, verken han eller aktiebolaget är registrerad som förmedlare hos Fastighetsmäklarinspektionen och har inte rätt att förmedla fastigheten enligt ned

Fr.o.m. den 1 oktober 2003 måste den som yrkesmässigt förmedlar hyresrätter (t.ex. första- eller andrahandskontrakt på hyreslägenhet och hyresrätt till rum) vara registrerad som fastighetsmäklare hos Fastighetsmäklarinspektionen. Skyldigheten att vara registrerad gäller inte advokater och inte heller sådana fastighetsmäklare som ägnar sig enbart åt
1. kommunal förmedling av hyresrätter,
2. kostnadsfri förmedling av hyresrätter till studerande,
3. förmedling av hyresrätter för fritidsändamål,
4. förmedling av hyresrätter till lokaler eller
5. förmedling av hyresrätter till rum där hyrestiden uppgår till högst två veckor

Han förmedlade lägenheten som bostad för ett år, är ingen student!

Har han brutit mot lagen eller?

Jag strök under det i din berättelse som du kan använda som ledtråd till om det handlar om förmedling i lagens mening eller inte (i så fall uthyrning av sin egen, ägandes fastighet).
Citera
2012-09-07, 12:08
  #3
Medlem
Definitionen av förmedling kan även den vara en ledtråd:

" Med förmedling avses en verksamhet som grundar sig på ett uppdragsavtal och som syftar till att anvisa en motpart med vilken uppdragsgivaren kan träffa avtal om överlåtelse eller upplåtelse."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback