• 2
  • 3
2012-09-09, 21:10
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Om tid inte existerar r inte intet ondligt i tid. Det r odefinerbart.
Om rum inte existerar r inte intet ondligt stort. Det r odefinerbart.

ven om s vore fallet, betyder inte evigt rum + evig tid att allt har hnt ett ondligt antal gnger. Varfr inte? Betnk detta: Du konstruerar ett tal som ser ut s hr: 0.12121212 ... Tnk att talet har ett ondligt antal siffror. Detta betyder inte att alla tal frekommer dri.

Ondligt rum + ondlig tid =/= (ndvndigtvis) att allt har hnt.

Fr att ppeka att du har fel p ett tredje stt:
Om ngot hnder mste detta ngot existera. Om ngot existerar finns rum eller ngon likvrdig behllare i vilken saker kan existera. Om ngot hnder utgr detta givetvis en hndelse. En hndelse kan inte vara noll tidsenheter lng (inget hinner hnda under noll tidsenheter). Hndelsen tar allts upp x tidsenheter dr x =/= 0. Fr att detta ska vara mjligt mste tid finnas. Inget kan "hnda" utan vare sig tid eller rum.

Q.E.D
Citera
2012-09-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
Inget kan "hnda" utan vare sig tid eller rum.

Q.E.D

Och nd tnker sig mnga kloka och mindre kloka forskare och filosofer att bigbang uppstod utanfr tid och rum.
Citera
2012-09-09, 21:58
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Och nd tnker sig mnga kloka och mindre kloka forskare och filosofer att bigbang uppstod utanfr tid och rum.

Om det r s, att big bang var utanfr tid och rum, kan vi inte sga att det har hnt. Om ngon d pstr att det visst har hnt, stll motfrgan "Nr och var?".

Om det verkligen vore s skulle jag inte definera big bang som en hndelse.
Citera
2012-09-10, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick

ven om s vore fallet, betyder inte evigt rum + evig tid att allt har hnt ett ondligt antal gnger. Varfr inte? Betnk detta: Du konstruerar ett tal som ser ut s hr: 0.12121212 ... Tnk att talet har ett ondligt antal siffror. Detta betyder inte att alla tal frekommer dri.

Pstod aldrig att allt har hnt ett ondligt antal gnger, utan att allt som har hnt har hnt ett ondligt antal gnger, ser du skillnaden? Jmfr de dr 121212 som att 1 r hndelsen Big Bang och att 2 r hndelserna mellan Big Bang och till dess att universum helt frsvinner.

Angende det andra, jag tror som sagt inte p det jag skrev i denna trden utan det speglar bara vad ngon som inte tror att universum har en skapare mste tro om denne inte tror att hela universum bara skapade sig sjlvt helt random utan anledning, som forskare och andra "ickereligisa" som kper deras prat MSTE tro om de inte tror p det jag freslr i brjan av trden. Och att tro att universum bara skapade sig sjlv sdr r fr mig ofattbart och att nstan hela moderna vrlden smutskastar iden om att vrt universum kan ha skapats av ett medvetande r ocks helt vrickat.
Jag gillar vl helt enkelt inte tanken om att bli tillsagd att ngonting inte gr att frst sig p p grund av att det r odefinierbart, vi saknar ju helt enkelt ord i vrt sprk fr att tala om detta!

Frstr om ovanstende meningar blev lite svra att frst och ursktar fr det, men jag r inte van vid att tnka p snt hr och n mindre skriva om det. Skola imorn dags att drmma, peace!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in