• 1
  • 2
2012-09-06, 22:52
Medlem
Som jag har frsttt verkar det allmnt accepterat att universum till slut kommer att frsvinna helt och hllet, ven svarta hl. Men om tid och rum skapades nr universum skapades, kommer tid och rum frsvinna nr universum frsvinner? Kommer det terg till att vara intet?

Intet... kom nyss sjlv p namnet p grund av att jag inte vet vad man kallar det som var innan Big Bang. S vad r allts intet? Det mste ju nd varit ngonting, eftersom energipricken som utlste Big Bang fanns dr i. Jag frstr att detta r omjligt att svara p, och trden r inte skapad fr att diskutera detta, eftersom det r omjligt att sga ngot FRUTOM detta:

Utan universum finns inte tid, allts r avsaknaden av universum(intet) evigt. Och utan universum finns inte rum, allts r intet ven ondligt. Om intet r bde ondligt och evigt s innebr detta att allt som ngonsin hnt(Big Bang och allt vad det innebr) redan har hnt ett ondligt antal gnger p ett ondligt antal platser. Det mina damer och herrar, r en sorglig tanke.
Citera
2012-09-06, 23:00
Medlem
ninjaturtelss avatar
Det r en underbar tanke som r mycket mer vrd att tnka p n riktigt sorgliga tankar. Som vilket nagellack som r trendigast och vad Victoria Beckham gr om dagarna. Ja.. du frstr.
Citera
2012-09-06, 23:04
Medlem
Du skapade denna trden i ett annat universum. Jag svarade och bad dig komma hem till mig och ta mitt bajs vilket du gjorde och tyckte om. Kom och smaka igen.
Citera
2012-09-06, 23:05
Medlem
Menar du att utan tid r allt evigt, i vr bemrkelse, och att utan rum r allt ondligt, terigen i vr bemrkelse? Jag ser inte hur det kan stmma, 'dr' varken tiden eller rummet existerar. Hur kan ngonting inom tid och rum existera utanfr dessa element?
Citera
2012-09-06, 23:14
Medlem
krigsbarns avatar
Varfr skulle universum (samt "tid och rum" med det) frsvinna, menar du? Vi vet i princip ingenting om det yttre kosmos, det som den vetenskapliga samtiden pstr sig veta (eller marknadsfra som korrekt och lmplig kunskap) r nstan alltid spekulation eller bara felaktiga konstateranden som uteslutande dementeras efter vidare utveckling av forskningen i framtiden.

Men om du rent hypotetiskt frutstter att "universum" kommer frsvinna s mste vi nd vara p samma plan vad gller definitionen av bde tid och rum, vad universum har med dessa att gra, samt vad "frsvinna" innebr.

Fr stunden ligger diskussionen liksom mer p en terminologisk basis n ngonting annat, men visst kan man vl spekulera fr det...
Citera
2012-09-06, 23:19
Medlem
Vi mnniskor r inte kapabla till att frst universums alla gtor (gtor ur vrt perspektiv), s enkelt r det.
Citera
2012-09-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Menar du att utan tid r allt evigt, i vr bemrkelse, och att utan rum r allt ondligt, terigen i vr bemrkelse? Jag ser inte hur det kan stmma, 'dr' varken tiden eller rummet existerar. Hur kan ngonting inom tid och rum existera utanfr dessa element?

Det r just det som r pongen, utanfr elementet tid existerar inte tid, drfr r det evigt. Tid har en brjan och ett slut om man accepterar Big Bang. Urskta om jag r otydlig men det r s himla svrt att tnka om och nnu svrare att skriva om.
Citera
2012-09-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Varfr skulle universum (samt "tid och rum" med det) frsvinna, menar du? Vi vet i princip ingenting om det yttre kosmos, det som den vetenskapliga samtiden pstr sig veta (eller marknadsfra som korrekt och lmplig kunskap) r nstan alltid spekulation eller bara felaktiga konstateranden som uteslutande dementeras efter vidare utveckling av forskningen i framtiden.

Men om du rent hypotetiskt frutstter att "universum" kommer frsvinna s mste vi nd vara p samma plan vad gller definitionen av bde tid och rum, vad universum har med dessa att gra, samt vad "frsvinna" innebr.

Fr stunden ligger diskussionen liksom mer p en terminologisk basis n ngonting annat, men visst kan man vl spekulera fr det...

Jag r inte vldigt plst om all forskning kring universum men av det jag ftt fram p mina googleskningar samt dokumentrer jag sett har jag uppfattat det som att de flesta vetenskapsmnnen pstr detta.

Mm ja definitionerna p tid och rum, det r dem som gr allt svrt att snacka om. Men de definitioner jag tnker p hr r vad de anvnder nr de snackar om Big Bang i dokumentrer. Med Big Bang s skapades universum, tid och rum. Jag sjlv har extremt svrt att tro p allt som forskning som du sa marknadsfr som fakta, men denna trd bygger nd p det.
Citera
2012-09-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoo-Child
Det r just det som r pongen, utanfr elementet tid existerar inte tid, drfr r det evigt. Tid har en brjan och ett slut om man accepterar Big Bang. Urskta om jag r otydlig men det r s himla svrt att tnka om och nnu svrare att skriva om.

Evigt r ngot som beskriver tid som aldrig slutar, allts borde inte ngonting utanfr tiden kunna vara evigt. Istllet r det ngot lngt ifrn vad vi i dagslget kan frestlla oss. Redan nu nr vi brjat nosa p frstelse fr kvantmekaniska fenomen handlar det om skeenden utanfr det vi kan jmfra med vr egen existens.

Men om du vill lra dig om teorier kring hur big bang kan tnkas ha uppsttt freslr jag att du lser p om t ex strngteori.
Citera
2012-09-07, 01:16
Medlem
ordbaronens avatar
Du kan ta det lugnt i ngra miljarder r till, vi r i princip fortfarande i expanderingen efter big bang
Citera
2012-09-07, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjaturtels
Det r en underbar tanke som r mycket mer vrd att tnka p n riktigt sorgliga tankar. Som vilket nagellack som r trendigast och vad Victoria Beckham gr om dagarna. Ja.. du frstr.

Bde ja och nej. Jag har under flera r grubblat p existentiella frgor, och jag skulle inte vga pst att min livskvalitet frbttrats - snarare tvrtom. S mnga frgor, s f svar.

Fr att bidra till trden s levererar jag hr min syn p det hela: allt rrande Big Bang och pre-Universum/post-Universum r s oerhrt svrt att greppa, och ven om jag r smre insatt n gemene lekman s vgar jag pst att frklaringarna som ges inte lter rimliga nog. Jag tror helt enkelt p en allmktig Skapare, eller ngon sorts livsenergi som fungerar likadant. Buddhism och Karma r vl silvermedaljr p min lista om inte Gud existerar...
Citera
2012-09-07, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Bde ja och nej. Jag har under flera r grubblat p existentiella frgor, och jag skulle inte vga pst att min livskvalitet frbttrats - snarare tvrtom. S mnga frgor, s f svar.

Fr att bidra till trden s levererar jag hr min syn p det hela: allt rrande Big Bang och pre-Universum/post-Universum r s oerhrt svrt att greppa, och ven om jag r smre insatt n gemene lekman s vgar jag pst att frklaringarna som ges inte lter rimliga nog. Jag tror helt enkelt p en allmktig Skapare, eller ngon sorts livsenergi som fungerar likadant. Buddhism och Karma r vl silvermedaljr p min lista om inte Gud existerar...

Du tycker inte du borde stta dig in mer innan du frkastar teorierna d? Hur motiverar du att det r rimligare med "ngon sorts livsenergi"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in