2012-09-15, 22:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Eller, om man suddar ut gudkonceptet tills det är nog luddigt kan man få det att vara precis vad man vill så det passar in i ens argument.

Ateister är goda utan Gud, godhet är inte Gud även om Gud hade varit godhet.
En traktor är en maskin men alla maskiner är inte traktorer. Jag är säker på att det finns en bra benämning för detta logikfel. Någon som kan upplysa mig om vad ordet jag söker är?
Jag tror att ateister kan göra något gott, men precis som när vi andra gör det, så är det från Gud.
Citera
2012-09-15, 23:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ja, emotionellt störda i olika grad kan redan bädda för fritt utlopp av destruktivt beteende, det är ju det som till vardags kallas för ondska, eftersom det skadar och de människorna avser att göra ont, svårare än så är det inte.
Men menar du rent existentiellt så tror inte jag heller att människam föds med längtan att göra ont, jag tror människan primärt har behov att vara förstådd, medan samhället för effektivitetens skull inte alltid bjuder på sådan finmekanik som kan tillgodose varenda känsla som inte motsvaras - jag tycker annars att det ju finns tillräckligt med frihet och tillräckligt med vänlighet öppenhet, så betydligt färre skulle behöva bli så tillskruvade som de blir, men som du nämner kan det ha med missnöje i barndom och mer dupliggande psykologi att göra.

Ondska är annars det vi kallar för negativa spiraler, att vänja sig vid jävelskap, så jävligt att det blir livsstil där man fjärmar sig det trevliga, vänliga mer bahgliga, fast ibl är det förstås subjektivt, det kan också upplevas som "patetiskt" med avsaknad av onda/jävliga handlingar för den som t.ex inte blivit älskad, eller särskilt berörd.

Men fantasi, menar du då att människor testar?
Jag köper din modell med den ondskefulla spiralen, men står helt frågande till att bortförklara ondska med medicinska eller psykiatriska termer. Man kan inte klassificera bort ondskan och det är inte något gott att marginalisera svaga människor och projicera ondskan på dem.
Citera
2012-09-15, 23:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror att ateister kan göra något gott, men precis som när vi andra gör det, så är det från Gud.

Och med en del mera belägg, då ANSER jag (och sannoliken flera med mig), att det är meningslösa spekulationer.
Citera
2012-09-15, 23:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så det är alltså klart olämpligt, att TS refererar till 'gud', istället för att hitta ett mera passande ord.
Ordet Gud användes ursprungligen av kristna germaner som namn på Jesus himmelske fader, och det är så jag använder det också. Däremot är det ord "Gud" som avhandlas av teologer helt abstrakt och ointressant.
Citat:
Och detta är inte "resoneran' om 'gud'. Och så på köpet med 4 hemmasnickrade premisser.
Läs bättre, för jag resonerar inte om Guds existens - jag bara tror på den genom Jesus som jag har ett stort förtroende för. Men jag tror inte på teologernas "Gud", bara på han som Jesus undervisade om.Min tro har bara en "premiss" - att jag har förtroende för Jesus.
Citat:
Dina omtolkninger av dina egna ord verkar pinsamt semantik-akrobatisk.
Det är nog snarare du som har egna tolkningar av ord, medan jag använder dem i en mer ursprunglig betydelse från den tid innan de fick en överförd betydelse.
Citera
2012-09-15, 23:13
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det som du kallar universum har skapats eller bara är en självgående process. Universum är ett annat stort ord vilket betyder ungefär "precis alla platser som finns", med det relativistiska tillägget "och har funnits". Jag är inte så imponerad över att vetenskapen tror sig kunna mäta hela universum med geometriska mått, geometri betyder ju som bekant "jordmätning".

Jag kan inte visa att Fadern i Jesus budskap har skapat något, men jag tror på det som Jesus säger om den saken.
Seriöst, kan du klart och tydligt svara på frågan istället för att babbla osamanhängade om vetenskap och annat som är helt irrelevant?

Igen: Pysslar din gud med övernaturligheter?

Om JA: Förklara varför du inte är en idiot, då du försöker övertyga oss att folk som tror att godhet finns också tror att godhet är övernaturligt.
Om NEJ: Förklara varför du inte är en idiot, då du bara försöker omdefiniera ord.
Om VET EJ (som du verkar luta åt): Förklara varför du inte är en idiot, då du uppenbarligen inte har en aning om vad din gud är eller gör, men ändå har mage att påstå att folk tror på din gud utan att veta om det...
Citera
2012-09-15, 23:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Med fantasi och konstrukt menar jag att Ondska är ett koncept skapad i sagor för att måla en karaktär som osympatisk och en godtagbar måltavla eller objekt för att kanalisera hat och syfte för gruppen. Som satan och andra filurer.
Jag håller just på och läser igenom tråden https://www.flashback.org/t1952298 "Hur känner vi igen Satan då?", den mest seriösa tråd jag sett hittills på Flashback. Jag har märkt att också du har en mer seriös ton där. Synd att du inte är densamme alltid och mot alla. Se upp med djinnerna!
Citera
2012-09-15, 23:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
För att anknytna till det religiösa i tråden, skulle jag vilja säga att ju mer man svävar i det blå med hopp om goda fruktgivande samtal med store guden via dem som känner gud bäst, desto mer tätnar skygglapparna, eftersom man ser sig som så frälst att man till slut svävar förbi allt skit som man inte vill befatta sig med, det blir en slags passiv latent ignorans som väl inte är ondskefull men otroligt blasé.

Barn och ignoranta vuxna är inte så jättebra kombination, om man vill ta itu med ondskefulla förlopp.
Så frågan är om det verkligen handlar om gud.... en religiös någon?
Ordnar verkligen bibelläsning alla problem?
Iofs tycker jag att du rättvist beskriver många kristna varianter här, men hur får du in min tro i detta? Jag har väl inte skrivit om det som du tillskriver tråden? Jag är varken kristen eller religiös - bara en person med ett stort förtroende för Jesus. Om du beskriver mig som blasé på gränsen till ondskefull vill jag nog att du förklarar dig lite, för det är verkligen en överreaktion på min Jesusbild och trådrubrik.
Citera
2012-09-15, 23:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Grattis du har precis snott definitionen "gud". Är det inte bättre att du hittar på ett eget namn (eller använder Jaweh vilket verkar vara guden du pratar om) istället för att skapa förvirring.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Visst, Wikipedia är kanske din auktoritet, men ordet Gud användes från första början som namn på Jesus himmelske fader, densamme som är den ende som är god enligt Jesus. Du borde fundera på vad "en gud" skulle kunna vara. Om du kommer på något så berätta gärna för mig för jag har ingen aning.
Citera
2012-09-15, 23:29
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag köper din modell med den ondskefulla spiralen, men står helt frågande till att bortförklara ondska med medicinska eller psykiatriska termer. Man kan inte klassificera bort ondskan och det är inte något gott att marginalisera svaga människor och projicera ondskan på dem.
Jag har inte heller antytt metoder att ta sig an psykiskt svaga eller den som tyvärr går in i hatiska spiraler, däremot kan man mycket väl kartlägga förbindelser och kopplingar för att se mönster, men det du väljer att kalla för marginalisering och projicering anser jag inte vara passande i dessa sammanhang.

Att kartlägga en ondsint människas inre lidande i att inte kunna leva något så när harmoniskt och kunna känna igen sig eller ingå utan ist avvika, genom dåliga handlingar som förgör.. är alltså inte att projicera, projektion sker däremot när den som ägnar sig åt att skada t.ex hittar på en massa förevändningar för att slippa ansvara för handlingarna, och så vidare... tröttsamt att skriva om det.

Ja annars behöver det inte ens handla om s.k psykiskt svaga, kan mkt väl vara starka individer som däremot förespeglar sig med "svaghet" för att de är smarta, en slags dubbel svaghet kanske, att först inte klara av verkligheten, sedan förneka verkligheten för att slutligen ge sina offer skulden i att som du skriver inte ens ha problem att projicera skiten på oskyldiga.

Vet iofs inte vad du eg. menar med "svaga människor"
Det går att tolka på flera sätt, med din gudstrogenhet kan det bli värre, vill jag be att få upplysa dig om, det kan bli ett dalt som ingen vill ha, eftersom gud är tröstnallen nr ett, en hänvisning till bibeln kan få den mest hårdhudade att längta till ett normalt liv men så fort den får bibeln i händerna ser den enbart ännu fler anledningar att köra på med sin ondsinta stil och detta för att orden i bibeln framstår som direkt sinnesslöa sett i proportion till vad och hur ondska manifesterar sig, dels på det inre planet i enskilde individen men också i gruppdynamik (ringar på vattnet) och slutligen för samhället och globalt.

Att komma med en bibel i sådana sammanhang kan jag tycka är sinnesslött.
Citera
2012-09-15, 23:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genomond
Så gör du, eller gör du inga övernaturliga anspråk för din "gud"?
Övernaturlig är nog inte ett ord jag estimerar. Jag antar att DU med det menar allt okänt som inte dagens vetenskap kan observera eller förklara?
Citat:
Han/hon/det skapade inte universum, lyssnar och agerar inte på bön, fixade inte så att Jesus återuppstod, ser inte till att gudomlig rättvisa skippas efter döden, och har varken himmel eller helvete i väntan på oss som straff eller belöning efter vårat liv?
Jag vet inte svaret på dina frågor, men Jesus undervisade om frågor som kanske kan sägas ha en viss anknytning till dina sarkastiska frågeställningar. Läs evangelierna, så får du veta vad jag TROR men aldrig kommer att försöka bevisa.
Citat:
a) Om nej, du gör inga anspråk på att din "gud" pysslar med övernaturligheter: Zzzzz. Jätteintressant, verkligen... imorgon ska jag omdefiniera ordet "cykel" så att även bilar är cyklar. Sen ska jag påstå att det alla är miljömedvetna, trots att många inte vet om att de själva är det, eftersom nästan alla i Sverige cyklar till jobbet.
Verkligen produktivt, se så snabbt vi kan lösa hela världens miljöproblem. Nästa månad ska jag nog rädda världen från svält, genom att omdefiniera "mat" så att även sand och jord går att äta...
Ja, du gör ju som du vill. Men det verkar fåfängt.
Citat:
b) Om ja, du gör anspråk på att din "gud" pysslar med övernaturligheter: Grattis, du har just sänkt din egen TS hårt.
Det gör inget.
Citat:
ps. I både fall a) och b) så framstår du som en rätt stor idiot. Grattis, igen.
Jag är inte så stor.
Citera
2012-09-15, 23:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
'No true scotsman'??

Man måste alltså först acceptera nödvändigheten av att vara 'andlig', före man kan acceptera dina påstående.

Nu är du uppe på 5 premisser för att marknadsföra ditt budskap.
Det är nog en bug i ditt program - i all välmening!
Citera
2012-09-15, 23:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Och med en del mera belägg, då ANSER jag (och sannoliken flera med mig), att det är meningslösa spekulationer.
En människa skulle av den anledningen sluta att skriva i tråden, vilket vore sunt och förnuftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in