Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag köper din modell med den ondskefulla spiralen, men står helt frågande till att bortförklara ondska med medicinska eller psykiatriska termer. Man kan inte klassificera bort ondskan och det är inte något gott att marginalisera svaga människor och projicera ondskan på dem.
Jag har inte heller antytt metoder att ta sig an psykiskt svaga eller den som tyvärr går in i hatiska spiraler, däremot kan man mycket väl kartlägga förbindelser och kopplingar för att se mönster, men det du väljer att kalla för marginalisering och projicering anser jag inte vara passande i dessa sammanhang.
Att kartlägga en ondsint människas inre lidande i att inte kunna leva något så när harmoniskt och kunna känna igen sig eller ingå utan ist avvika, genom dåliga handlingar som förgör.. är alltså inte att projicera, projektion sker däremot när den som ägnar sig åt att skada t.ex hittar på en massa förevändningar för att slippa ansvara för handlingarna, och så vidare... tröttsamt att skriva om det.
Ja annars behöver det inte ens handla om s.k psykiskt svaga, kan mkt väl vara starka individer som däremot förespeglar sig med "svaghet" för att de är smarta, en slags dubbel svaghet kanske, att först inte klara av verkligheten, sedan förneka verkligheten för att slutligen ge sina offer skulden i att som du skriver inte ens ha problem att projicera skiten på oskyldiga.
Vet iofs inte vad du eg. menar med "svaga människor"
Det går att tolka på flera sätt, med din gudstrogenhet kan det bli värre, vill jag be att få upplysa dig om, det kan bli ett dalt som ingen vill ha, eftersom gud är tröstnallen nr ett, en hänvisning till bibeln kan få den mest hårdhudade att längta till ett normalt liv men så fort den får bibeln i händerna ser den enbart ännu fler anledningar att köra på med sin ondsinta stil och detta för att orden i bibeln framstår som direkt sinnesslöa sett i proportion till vad och hur ondska manifesterar sig, dels på det inre planet i enskilde individen men också i gruppdynamik (ringar på vattnet) och slutligen för samhället och globalt.
Att komma med en bibel i sådana sammanhang kan jag tycka är sinnesslött.