2012-10-19, 15:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus
Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
meningslösa ord, det fysiska är nog prio ett ska du se, att göra sig till spöke har aldrig blivit en hit mer än för de nischade sekterna som snart sagt är varenda gudslära som ploppar upp
Att bejaka sin andlighet är inte att bli till ett spöke. Att ha koll på sina materiella behov är något bra. Att konsumera för att känna sig levande, förvandlar människor, kanske inte till spöken men till robotar.
Citera
2012-10-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Att bejaka sin andlighet är inte att bli till ett spöke. Att ha koll på sina materiella behov är något bra. Att konsumera för att känna sig levande, förvandlar människor, kanske inte till spöken men till robotar.

Hört talas om den gyllene medelvägen? Att exempelvis konsumera överdrivet är inte bra av många olika orsaker, men att påstå att motsatsen är att bli andlig är fel. Man kan lära sej fördelarna av måttlighet utan att blanda in andlighet. Samma sak med alla andra materiella behov.
Citera
2012-10-19, 16:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du är som vanligt kryphåls-sökande, någonstans där du kan stoppa in din 'gud' och Jesus, och det besvärar dig uppenbarligen inte, att det ena kryphålet efter det andra stängas för dig.

Nu har turen kommet till den falska dikotomin konsumerism vs andlikhet.
Citera
2012-10-19, 17:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
meningslösa ord, det fysiska är nog prio ett ska du se, att göra sig till spöke har aldrig blivit en hit mer än för de nischade sekterna som snart sagt är varenda gudslära som ploppar upp
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Hört talas om den gyllene medelvägen? Att exempelvis konsumera överdrivet är inte bra av många olika orsaker, men att påstå att motsatsen är att bli andlig är fel. Man kan lära sej fördelarna av måttlighet utan att blanda in andlighet. Samma sak med alla andra materiella behov.
Jag skrev inte att motsatsen till överkonsumtion var andlighet, utan replikerade bara på BlackJewels inlägg högst upp här. Vad jag ville skriva till BlackJewel var att man inte blir ett spöke av att följa Jesus budskap och att "det fysiska" alls inte är prioritet nummer 1.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är som vanligt kryphåls-sökande, någonstans där du kan stoppa in din 'gud' och Jesus, och det besvärar dig uppenbarligen inte, att det ena kryphålet efter det andra stängas för dig.

Nu har turen kommet till den falska dikotomin konsumerism vs andlikhet.
Nejdå! Det är inget absolut motsatsförhållande mellan dessa. Men BlackJewel gjorde en rangordning som jag kommenterade.

Det skulle vara intressantare om du inte bara letade efter formella fel i andras texter. Men om du ändå måste hålla på att reflektera - läs åtminstone vad andra verkligen skriver i det sammanhang det skrivs. Annars blir det ju hela tiden "Goddag yxskaft!", om än på latin.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2012-10-19 kl. 17:37.
Citera
2012-10-19, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det skulle vara intressantare om du inte bara letade efter formella fel i andras texter. Men om du ändå måste hålla på att reflektera - läs åtminstone vad andra verkligen skriver i det sammanhang det skrivs. Annars blir det ju hela tiden "Goddag yxskaft!", om än på latin.

Konstigt nog finns det en del forum-deltagare, som faktisk förstår det konstruktiva innehållet i mina inlägg.

Inte helt så konstigt är, att det är ytterst sällsynt att dessa 'förståere' är pådyvlande teister
Citera
2012-10-19, 18:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Konstigt nog finns det en del forum-deltagare, som faktisk förstår det konstruktiva innehållet i mina inlägg.

Inte helt så konstigt är, att det är ytterst sällsynt att dessa 'förståere' är pådyvlande teister
Jag kan bara tala för mig själv, men jag förstår oftast inte ett smack.

On topic:

Att tro på Gud, i betydelsen att ha förtroende för Jesus och hans budskap, är som att lära sig att köra bil. I början är man osäker och vänder sig ängsligt hit och dit och undrar vad man gör för fel. Man läser körkortsboken som fan läser Bibeln och misstror att man någonsin ska få körkort. Men med tiden, när man är mer bekant med materialet och har fått rutin, så fungerar allt på ett naturligt sätt: man gör rätt och det blir rätt. Ingenting är svårt eller osäkert. Man har körkort!
Citera
2012-10-19, 19:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att tro på Gud, i betydelsen att ha förtroende för Jesus och hans budskap, är som att lära sig att köra bil. I början är man osäker och vänder sig ängsligt hit och dit och undrar vad man gör för fel. Man läser körkortsboken som fan läser Bibeln och misstror att man någonsin ska få körkort. Men med tiden, när man är mer bekant med materialet och har fått rutin, så fungerar allt på ett naturligt sätt: man gör rätt och det blir rätt. Ingenting är svårt eller osäkert. Man har körkort!

Tyvärr en mycket kontraproduktiv allegori du har vald här. För körnings-inlärning är mest en fråga om att 'zombifiera' kroppen till mekaniska reflexer; vilket påminnar mycket om teismens inkörning av religion o.dyl. som zombifierar medvetandet.
Citera
2012-10-19, 21:03
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Påståendet att religionstro och tro på Jesus skulle vara likställt med andlighet är att ta i så det sjunger falskt, andlighet är att kunna se saker och ting för vad de är, inte att materialisera - du är verkligen indoktrinerad att vända på ord och meningar.
Citera
2012-10-19, 21:19
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=AskMeAboutJesus]
Citat:
Jag skrev inte att motsatsen till överkonsumtion var andlighet, utan replikerade bara
Jo du körde polemiken direkt och nu med svansen mellan benen, med den vanliga negligeringen om rangordningarna och din ovanligt krystade tro på att jesutro är en slags nödvändighet, när vilken klarsynt person på jorden som helt, vet att det du ägnar dig åt är äkta kommersialiserande, lanserande och direkt optimering av spirituell materialism och du är genomskådad i detta.

Citat:
man inte blir ett spöke av att följa Jesus budskap och att "det fysiska" alls inte är prioritet nummer 1.

Jo du blir det, som en gast som förrirar sig i historik så långt bakåt som inte längre vet vad du moraliserar om, buhuuuu

Citat:
Det skulle vara intressantare om du inte bara letade efter formella fel i andras texter.
Vad gäller dina myter handlar det iaf om genuina fel.. vilket säger allt om den andlighet du måtte ha förlorat för längesedan och nu sitter och kallar på jesus, jag förmodar att du indentifierar dig med figuren, det finns vissa som ägnar sig åt att gå in i andra identiteter, det brukar kunna bli störningar av sådant men för de kristna är det passionerat allvar, då du antagligen utan jesus hade ätits upp inifrån av ett vad det verkar.. frånvarande samvete. Men hittat en figur att gripa hårt om.

Citat:
Men om du ändå måste hålla på att reflektera - läs åtminstone vad andra verkligen skriver i det sammanhang det skrivs. Annars blir det ju hela tiden "Goddag yxskaft!", om än på latin
Det finns inget vettigt att skriva, du har en bibel/en myt ....drunkna i den och ha den som din napp.. förresten vad skulle du säga om folk gick och identifierade sig med Napoleon Sartre Kafka och andra.. seriösa identifikations-störningar, för du verkar inte förstå de intellektuella förhållningssätten, då det är just du som robotiserat de kunskaper du haft men fått känna på att du väl hamnat i den inhumana sfären och då tagit en flight långt tillbaka i tiden, det är ju din lek som hela tiden genomskådas som platt och grund lek i mytomanins värld.
Citera
2012-10-19, 22:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag har ingen svans. Och du är dum. Och elak och lögnaktig. Och rädd!
Citera
2012-10-19, 22:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tyvärr en mycket kontraproduktiv allegori du har vald här. För körnings-inlärning är mest en fråga om att 'zombifiera' kroppen till mekaniska reflexer; vilket påminnar mycket om teismens inkörning av religion o.dyl. som zombifierar medvetandet.
Hoppas att jag slipper möta dig ute på vägarna i sådana fall.
Citera
2012-10-20, 09:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hoppas att jag slipper möta dig ute på vägarna i sådana fall.

Det kanske kommer att förvåna dig, men jag är en inbiten 'bikare' med en sådär stor överdekorerat bjässe av en motorcykel, med tre MC Europa-korsninger bakom mig och inte en trafik-olycka på 40 år.

Vi kan ju vända på din miserable allegori och säga, att det skulle vara önskvärd om din religiösa retorik kunne bli lika bra som min MC-körning.
Senast redigerad av Bogomil 2012-10-20 kl. 10:26. Anledning: syntax-ändring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in