2012-09-06, 19:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Eller så finns det de som tror att människan har makten att vara god utan en god makt (som oftast inte framställs som särskilt god).
Få förnekar all den ondska som finns i världen och att mäktiga intressen på jorden är onda. En människa som du upplever som god har kraft att motstå all denna ondska och tar inte efter den.
Citera
2012-09-06, 20:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
"God makt i tillvaron"? Räcker det med att tycka att en politiker eller kanske en sjuksköterska är god? De är goda (enligt definition), de har makt (du har inte sagt något om omnipotens här) och de är i tillvaron (de existerar).
Godheten i sig är en evig makt utan begränsningar, men de goda människorna är förstås i regel mer begränsade. Godheten i dem är utan begränsning.
Citera
2012-09-06, 20:02
Medlem
castanedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alla som tror att det finns en god makt i tillvaron tror på Gud. De som inte kan tro på denna goda makt ser bara ondskan och har ingen kraft att stå emot denna ondska.

Religion är bara människors fåfänga försök att styra de krafter som hon inte kan styra på annat sätt.

http://listen.to/iesho

Det första du skriver är en smula luddigt..men sedan slår du in religion spiken med..:"Religion är bara människors fåfänga försök att styra de krafter som hon inte kan styra på annat sätt...:"

Sant som det är sagt..
Citera
2012-09-06, 20:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad är en 'makt'? Något liknande som en 'kraft' i naturlagarna, dock möjligen med metafysisk ursprung? Hur kan existensen av en sån 'makt' observeras och valideras, och hur kan denna 'makts' inneboende kvaliteter/principer fastställas?

Är det en ultimativ, absolut sanning? Är denna 'sanning' associerat till en specifik 'gud' eller endast allmänt till guds-konceptet?

Som jag läsar det är frågaställningen här lika meningslös som om någon hade frågat om 'butterfly-effekten' av Russels tekanna.

Däremot vet jag, att funktionen 'rationellt tänkande' kan leda till skapandet av ett etisk underlag och påföljande etisk regelverk (utilitaristisk etik), som från ett perspektiv av 'minst möjliga lidande' är överlägset 'guda'-spekulationerna.
Nej, godheten är en obegränsad kärlek. Människor som tror på godheten har en kraft i form av ork och styrka. Det metafysiska formspråket famlar i luften här.
Citera
2012-09-06, 20:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Hur vet man att den goda makten är just Gud? Kan ju vara Allah, eller Buddah eller snälla Aliens, alternativt Michael Jacksson...
Ja, inte tror jag det är Michel Jacksson, men i övrigt spelar inte namnet någon roll.
Citera
2012-09-06, 20:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrboi
Tron på att man tror sig veta något.

Vad man än tror på kommer det man tro på vara felaktigt.

Man kommer alltid tro på något. Man kommer alltid tro att det man tror är sanning.

Vad händer om man sätter sin tro till det ultimata testet.

Att tro att allt man tror är en sanning skapad av en själv i syftet att nå högre i ens existens.

Vad händer om man VET med all säkerhet att allt man upplever och ser och tror sig vara en del utav enbart är skapat för dig.

Människans tro är det sista som lämnar människan innan döden. Det är något vi OMÖJLIGT kan undvika.
Att inte vara troende på livet i sig är att inte existera.

Så länge man känner att ens tro är något man behöver för att leva och inte något som livet kräver av en är allt ok.

Trons syfte är alltid bara att hålla ens tankar i ordning. Sanningen som ens tro pekar på är vi redan en del utav.
Men det är skillnad på att tro i betydelsen föreställa sig och tro i betydelsen förtroende. Den som har förtroende för godheten har ork att stå i mot ondskan, för godheten är starkare och sann.
Citera
2012-09-06, 20:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jp89
Så om jag inte tror på en gud så är jag ond och går runt och vill göra ont?
Om du inte har förtroende för godheten och kärleken får du mycket svårt att orka stå emot all ondska som du möter.
Citera
2012-09-06, 20:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
Det första du skriver är en smula luddigt..men sedan slår du in religion spiken med..:"Religion är bara människors fåfänga försök att styra de krafter som hon inte kan styra på annat sätt...:"

Sant som det är sagt..
Ja det är så sant som det är sagt. Och luddigheten består väl lite i det svåra att korrekt beskriva Gud - eller hur? Ingen människa kan överblicka Gud - den eviga kärlek utan vilken ingen kan finnas till.
Citera
2012-09-06, 21:08
Medlem
Citat:
Om du inte har förtroende för godheten och kärleken får du mycket svårt att orka stå emot all ondska som du möter.

finns miljoner troende som jag garanterar är mer syndiga och ondskefulla än mig och många andra ateister.
Citera
2012-09-09, 16:05
Medlem
Citat:
Men det är skillnad på att tro i betydelsen föreställa sig och tro i betydelsen förtroende. Den som har förtroende för godheten har ork att stå i mot ondskan, för godheten är starkare och sann.

Saker kan bara existera om det har en motsatts. Tar man bort ondskan i världen kommer godheten försvinna med. Kvar blir bara nuet och livet.

Ondska är bara något vi själva skapar när vi betraktar något genom våra tankar.

Som själv på jorden existerar inte ondska då man inte kan betrakta sig själv som ond.

Allt alla vill är att överleva, när strävan blir för stor tolkar vissa detta som ondska. Jag kallar det en psykisk sjukdom som får en att tro att man är en frånskild varelse från världen. Skadar man något runt en skadar man bara sig själv.

Så det sjukdomen gör är att man får en "fel" bild av vad man är och man "beskyddar" helt enkelt fel saker. Man har riktat sin livenergi utåt istället för inåt.

Det jag vill säga till dig är egentligen bara att livet inte är en kamp. Det finns inget att stå emot.
Och godhet är lika falsk som ondska. Du förändrar inget bara för att du definerar saker som bra och dåligt.
Citera
2012-09-09, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, godheten är en obegränsad kärlek. Människor som tror på godheten har en kraft i form av ork och styrka. Det metafysiska formspråket famlar i luften här.

Postulatet om 'godhet' som ett objektivt, absolut fenomen är lika fylld med hål som en schweizerost.

Särskild om det körs som ett cirkelargument:

"'Gud' är 'god', så 'godheten' 'bevisar gud' ".

Vilket du kanske .... kanske inte ..... gör; jag kan inte riktigt få kläm på din åsikt här.
Citera
2012-09-09, 17:40
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Alla som tror att det finns en god makt i tillvaron tror på Gud. De som inte kan tro på denna goda makt ser bara ondskan och har ingen kraft att stå emot denna ondska.
ovanligt hårddragen kategorisering och fyrkantigt konstaterande, som att du låter "alla" slänga ut varsin tärning och de som får ettor är godtrogna men de som får sexor är ondsinta.. ja barnsligt formulerat helt enkelt.

vad menar du med, DENNA goda makt ?

kan du specificera denna makten, nä det kan du inte eftersom det finns flera slags makter, makten att orka böja sig ner och plocka upp en strumpa istället för att låta den ligga, makten att nå fram och vad gud anbelangar så är det inte ens säkert att det som är så ouppnåeligt att förklara så alla fattar, ens är ämnat att förstås och vem säger att gud skulle varaförenat med gott, när alla dogmer baseras på synd & straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in