2012-09-14, 10:42
Medlem
Jag tror inte alls på att dom missade 4-åringen eller att dom plötsligt blev utan skott när dom skulle döda 7-åringen. Vilket märkligt sammanträffande att det var just barnen som överlevde. Och inte någon av dom andra. Jag tror dom förskonade barnen.

Att ett så här planerat dåd som det måste varit, att dom då skulle bli utan skott eller missa en person som sitter i bilen när dom sätter skott rakt i huvudet på alla dom andra som sitter i bilen och inte heller lyckas döda en liten 7-åring om dom hade velat. Det tror inte jag på för fem öre. Det var meningen att barnen skulle överleva. Hade dom velat döda barnen så hade dom gjort det.

Att 7-åringen blev misshandlad tror jag beror på att dom ville få det att se ut som om dom var ute efter barnen också. Men dom var bara ute efter dom vuxna tror jag. Var det deras biologiska barn? Finns det andra biologiska föräldrar med i bilden?

Motivet var att röja barnens familj ur vägen?
Senast redigerad av johannahej 2012-09-14 kl. 10:46.
Citera
2012-09-14, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannahej
Sen kan jag inte förstå vad dom skulle i Frankrike att göra. Mördarna alltså. Det finns nåt samband där. Bodde dom där? Är det som du säger, att dom är kända i England och inte vågar sig in? Terrorister? Var det verkligen en semesterresa eller var det en "semesterresa"? Pappan kanske tänkte "jobba" lite på semestern? Han var orolig och nervös innan dom åkte..

Om mördarna inte kom från England är det helt logiskt att utföra morden i Frankrike. Från Storbritannien kontrolleras de flesta portar ut ut landet. Kanske inte så speciellt hård granskning på färjor, men ändå. Man kan omöjligt ta sig ut ur landet utan att passera platser med videokameror på alla passagerare. Från Frankrike, och Annecy, är det lätt att på en mindre väg ta sig till Schweiz eller Italien, sedan kanske fortsätta med bil till Österrike eller östra Europa, eller ta flyget från någon av otaliga flygplatser i Italien, Österrike, Slovakien, Slovenien etc.
Citera
2012-09-14, 11:40
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannahej
Bra synpunkter!

Vad hade mormor gjort för ont? Och barnen? Sådär agerar inte professionella yrkesmördare. Aldrig att dom dödar mormor. Eller misshandlar barn svårt. Nej, det tror jag inte.

Hade dom varit ute efter enbart pappan så hade dom endast skjutit pappan. Och ingen annan. Och när han var ensam. Kunde dom få fram exakt var i Frankrike familjen befann sig så hade dom också hur lätt som helst kunnat få fram när pappan befann sig ensam på ett ställe. Här har en hel familj blivit avrättade. Inklusive mormor. Vilket tyder så starkt på något personligt.

Sen kan jag inte förstå vad dom skulle i Frankrike att göra. Mördarna alltså. Det finns nåt samband där. Bodde dom där? Är det som du säger, att dom är kända i England och inte vågar sig in? Terrorister? Var det verkligen en semesterresa eller var det en "semesterresa"? Pappan kanske tänkte "jobba" lite på semestern? Han var orolig och nervös innan dom åkte..
SJälv känner jag mig rätt säker på att det var en "semesterresa" och inte en semesterresa. Sen kanske det bara var en av dem som hade aktiviteter vid sidan av och dom andra kanske inte visste så mycket.

Att mamma och mormor mördas kan bero på något personligt, men det kan också finnas andra skäl:

- de har sett mördarna och man vill eliminera vittnen.
- man vill förhindra att de organiserar en hämnd.
- de är trots allt inte så oskyldiga som man kan tro. Även nördar och kvinnor avslöjas ibland som ligaledare...
Citera
2012-09-14, 11:44
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Om mördarna inte kom från England är det helt logiskt att utföra morden i Frankrike. Från Storbritannien kontrolleras de flesta portar ut ut landet. Kanske inte så speciellt hård granskning på färjor, men ändå. Man kan omöjligt ta sig ut ur landet utan att passera platser med videokameror på alla passagerare. Från Frankrike, och Annecy, är det lätt att på en mindre väg ta sig till Schweiz eller Italien, sedan kanske fortsätta med bil till Österrike eller östra Europa, eller ta flyget från någon av otaliga flygplatser i Italien, Österrike, Slovakien, Slovenien etc.
Mmm..närheten till Italien och Schweiz är slående. Ett par timmar körning. Liksom det faktum att mordplatsen ligger i utkanten av Haute-Savoie, nära gränsen till nästa prefektur (så heter det väl? vi säger väl snarare län).

Nu är jag inte uppdaterad på hur Franska polisen jobbar, men jag gissar att det var polisen i Haute-Savoie som fick larmet. Skulle inte bli förvånad om det tog ett antal timmar innan polisen i närliggande prefektur informerades och alertades.
Citera
2012-09-14, 12:10
Medlem
Med stor sannolikhet vet polisen betydligt mer än vad man går ut med.
Allmänheten har inte fått veta något resultat av de här sakerna:

1. Flickan som har börjat tala.
2. Mobiltelefoner som beslagtogs på mordplatsen.
3. Laptop som beslagtogs i husvagnen.
4. Husrannsakan i al Hillis hus. Han hade till och med informerat grannarna om att han hade gömt något.
5. Husrannsakan i Huddinge hos Suhaila al allaff.

Skulle man inte ha fått ut något intressant av detta? Det tyder ju på en ensam galning, samtidigt säger man att man är säker på att det inte var en ensam galning.

Att polisen redan nu börjar tala om att det kan ta många år att lösa om det över huvud taget löses verkar märkligt. Jag är tyvärr oroad över att något spår så att säga har lagts åt sidan. Det finns klara likheter med Palmemordet.
Citera
2012-09-14, 12:27
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skulle man inte ha fått ut något intressant av detta? Det tyder ju på en ensam galning, samtidigt säger man att man är säker på att det inte var en ensam galning.

Att polisen redan nu börjar tala om att det kan ta många år att lösa om det över huvud taget löses verkar märkligt. Jag är tyvärr oroad över att något spår så att säga har lagts åt sidan.

Det är nog troligt att det här mordet relativt snart kommer att betraktas som polisiärt uppklarat, i betydelsen att polisen kommer att veta vem som gav order om att döda familjen och vad motivet är.

Men vi kommer kanske aldrig att få se varken den ansvarige för morden eller den som tryckte på avtryckaren åtalade i domstol.

Citat:
Det finns klara likheter med Palmemordet.

Ja, i båda fallen är det en vit statsminister som blivit skjuten på natten i en storstad och kopplingen till PKK och Sydafrika finns här också. Dags att byta folie.
Citera
2012-09-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Det är nog troligt att det här mordet relativt snart kommer att betraktas som polisiärt uppklarat, i betydelsen att polisen kommer att veta vem som gav order om att döda familjen och vad motivet är.

Men vi kommer kanske aldrig att få se varken den ansvarige för morden eller den som tryckte på avtryckaren åtalade i domstol.

Detta är vi tydligen ganska överens om.

Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Ja, i båda fallen är det en vit statsminister som blivit skjuten på natten i en storstad och kopplingen till PKK och Sydafrika finns här också. Dags att byta folie.

Jag påstår inte att jag vet vem som mördade Palme. Men jag påstår att det var en utredning som drog ut på tiden och rann ut i sanden. Det verkar dessutom som att man medvetet inte följde upp vissa spår.
Bara för att man har den uppfattningen måste man inte vara sjukligt paranoid, vilket prat om foliehattar implicerar.
Citera
2012-09-14, 13:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Detta är vi tydligen ganska överens om.
Jag påstår inte att jag vet vem som mördade Palme. Men jag påstår att det var en utredning som drog ut på tiden och rann ut i sanden. Det verkar dessutom som att man medvetet inte följde upp vissa spår.
Bara för att man har den uppfattningen måste man inte vara sjukligt paranoid, vilket prat om foliehattar implicerar.

Jag tror problemet med Palmeutredningen var en mkt tafatt inledning där man inte ens fick ut patruller på in-/utfarter, T-bana etc. Att sen stollen utan poliserfarenhet fick kurdiska bröllop på hjärnan blev nådastöten.

I detta fall kan det naturligtvis bli så att vi aldrig får veta vad som hände. Isf beroende på att man anser att det tillhör den typ av verksamhet som stater inte vill ska se dagens ljus. Skulle det däremot visa sig vara tex ett familjedrama lär inte myndigheterna ha anledning att mörka något.
Citera
2012-09-14, 13:45
Medlem
jardins avatar
7-aringen har lamnat Frankrike.
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2012/09/14/01016-20120914ARTFIG00681-tuerie-de-chevaline-zainab-7-ans-a-quitte-la-france.php
Citera
2012-09-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
7-aringen har lamnat Frankrike.
http://www.lefigaro.fr/actualite-france/2012/09/14/01016-20120914ARTFIG00681-tuerie-de-chevaline-zainab-7-ans-a-quitte-la-france.php

Bra, det är ju ett tecken på att hon är på bättringsvägen. Då kan vi nästan utgå från att hon har berättat allt hon kommer ihåg till polisen.
Citera
2012-09-14, 14:31
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Bra, det är ju ett tecken på att hon är på bättringsvägen. Då kan vi nästan utgå från att hon har berättat allt hon kommer ihåg till polisen.
Enligt artikeln verkar det inte sa. Man skall forsoka igen senare. Men man far givetvis ut en del aven utan direkt utfragning. Personerna runt henne ar givetvis specialutbildade till att fa barn att prata utan fragor.
Citera
2012-09-14, 14:39
Medlem
jardins avatar
Haydar Thaher-sparet nerlagt. Han var tydligen "instoppad" nagonstans vid tiden for morden.
http://www.sudouest.fr/2012/09/14/tuerie-de-chevaline-la-piste-suedoise-ecartee-820979-7.php
Att det skulle ta sadan tid att kolla upp det?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in