2012-09-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För det första har du rätt att vi inte kommer att få veta vad som egentligen hände.

Sedan den här frågan varför han släpade med sig svärmor och hustru. Jag hade samma tvivel som du i början men nu vet jag att åtminstone svärmodern som bodde i Sverige var väldigt anti israel. Hon hade jobbat som sjuksköterska i Palestina och hon var med i PLO. Hon har även sagt att hon sympatiserade med Saddam för hon trodde att han kunde stoppa Israel. (Du kan hitta detta tidigare i tråden). Det är då inte svårt att gissa att även hennes dotter var på samma linje. Det var alltså inte så konstigt att hela familjen var med i bilen. Dom var antagligen involverade i anti-Israelisk verksamhet hela familjen genom spionage för Irans räkning. Dessutom kan dom ha varit rädda att dom var förföljda och då kändes de säkrare att alla var tillsammans i bilen, vilket ju visade sig vara helt fel.
Jag har också varit inne på att dom jagades till platsen men i och med att fransmannen som sköts på cykel verkar ha en koppling genom hans arbete med just sådan utrustning som Iran behöver för sitt atomprogram, så finner jag det troligt att man hade stämt träff med honom. I så fall var det altså en avtalad mötesplats och det var den idealiska platsen för mördaren att slå till eftersom han slog 4 flugor i en smäll.
Svärmor var pro-Palestina, jo jag har läst det. Din teori är inte osannolik, men då tycker jag att man kan dra slutsatsen att pappan inte var särskilt slipad. Oavsett om fru och svärmor sympatiserade och visste så ska pappan ha dragit med hela familjen in i en situation som var potentiellt farlig.Och som visade sig vara det på riktigt. Jag har svårt at förstå det.
Citera
2012-09-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakobCreutzfelt
Svärmor var pro-Palestina, jo jag har läst det. Din teori är inte osannolik, men då tycker jag att man kan dra slutsatsen att pappan inte var särskilt slipad. Oavsett om fru och svärmor sympatiserade och visste så ska pappan ha dragit med hela familjen in i en situation som var potentiellt farlig.Och som visade sig vara det på riktigt. Jag har svårt at förstå det.

Jag håller med dig. Det är förstås inte omöjligt att det var det som hände, men ingen som inte är riktigt korkad tar väl med sig gamla svärmor och två småungar på hemligt uppdrag, speciellt inte när man har en husvagn några kilometer därifrån och lika enkelt kan lämna kvar dem där. Det betyder inte att det inte gick till så, men det låter inte speciellt sannolikt.
Citera
2012-09-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Ja, jag är kanske "envis" om du med envis menar att jag inte är beredd att acceptera att du vet mer än polisen och alla andra. Du kanske tycker det är "envist" av mig att hålla fast vid att det är för tidigt att säga vad morden berodde på. Du kanske tycker det är "envist" att jag inte anser att du sitter på Den Enda Sanningen.

Det är väldigt tydligt att du har bestämt dig för vad mordet berodde på, nämligen det mest spännande och sensationella spåret, nämligen en säkerhetstjänst. Jag gissar också att om det kommer fram att det "bara" var ett rån eller ett familjedrama så kommer du att vägra acceptera det och envist hålla fast vid Sanningen och påstå att allt bara är en cover-up.

Däremot kan du kanske fråga dig vem som är mer "envis"? Är det jag för att jag säger att vi inte ännu vet vem mördarna var och vad motivet är? Eller är det du för att du bestämt dig för att du redan vet allt och vägrar att ens acceptera att andra skriver inlägg om andra spår?

Om det läggs fram starka bevis så är jag naturligtvis beredd att ändra min uppfattning, men om det bara försvinner och avskrivs under kategorin ensam galning så kommer jag inte att köpa det nej.

Jag förstår inte minst av hur vissa personer här resonerar att det skulle anses vara en stor katastrof om det skulle visa sig att exempelvis Is..el låg bakom. Våra politiker i västvärlden är av samma uppfattning och därför kommer den officiella förklaringen att bli en annan.
Citera
2012-09-10, 17:45
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Om det läggs fram starka bevis så är jag naturligtvis beredd att ändra min uppfattning, men om det bara försvinner och avskrivs under kategorin ensam galning så kommer jag inte att köpa det nej.

Jag förstår inte minst av hur vissa personer här resonerar att det skulle anses vara en stor katastrof om det skulle visa sig att exempelvis Is..el låg bakom. Våra politiker i västvärlden är av samma uppfattning och därför kommer den officiella förklaringen att bli en annan.

Nu har jag bara skummat tråden men varför skulle en frilansande ingenjör av Irakiskt ursprung bekymra Israel? Mossad skulle verkligen ha händerna fulla om dom tänkt avliva alla utvandrade Irakier och PLO-sympatisörer i i världen
Citera
2012-09-10, 17:46
Medlem
Varifrån kommer källan att svärmoder ska ha jobbat som sjuksköterska i Palestina samt uttryckt israelhat? Eller är det bara nått som är taget ut luften?
Citera
2012-09-10, 17:46
Medlem
Citat:

Personligen anser jag att det skulle vara den mest intressanta lösningen om Israel låg bakom, det skulle leda till politika förvecklingar och en högintressant rättegång samt enorm mediabevakning. Om det istället var ett par droglangande zigenare skulle det vara ett enormt antiklimax.

Skillnaden är kanske att medan du försöker argumentera för det scenario du vill att det ska vara så försöker jag argumentera för vad jag tror att det kan vara.

För övrigt uppger ett vittne nu att familjen kom till parkeringen en god stund innan de mördades. Det skulle ge ett visst stöd åt teorin att de hade stämt möte med någon. Samtidigt minskar det drastiskt teorin om att de såg något de inte borde ha sett, för eventuella brottslingar borde ju då ha noterat dem.
Citera
2012-09-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JakobCreutzfelt

Okej vi har olika syn på detta, men jag skulle i alla fall känna mig tryggare ifall alla var med i bilen än att lämna kvinnor och barn, om jag trodde att vi var förföljda. Det kunde ju ha hänt att mördaren hade kidnappat barnen i husvagnen eller något. Men som sagt det är ju en smaksak.

Att det tog så lång tid mellan det att dom lämnade husvagnen till att dom anlände till vändplatsen kan ha varit beroende på att man ville skaka av sig eventuella förföljare. Dom skall enligt någon ha plockat äpplen också men det betyder egentligen inte särskilt mycket i sammanhanget. Det kan ha varit en av anledningarna till att alla följde med i bilen. Efter denna långa tur på kanske 1 - 2 timmar var dom väl tämligen säkra på att ingen förföljde dom, men mördaren visste var mötesplatsen var och stod och väntade någonstans.
Citera
2012-09-10, 17:49
Medlem
JohnSmith80s avatar
Ni som tror att detta är ett rån, varför tror ni detta?
Hade jag valt att råna familjen så hade jag ju försökt stjäla något, inte minst bilen.
Jag hade absolut inte skjutit offren så systematiskt med avslutande huvudskott osv.
Går ett bilrån åt skogen är det lättast att bara tömma magasinet i bilen och ta sig där ifrån.

Att gå fram och försäkra sig om att offren är döda via perfekta huvudskott känns meningslöst då detta tar onödigt lång tid och risken för fler vittnen ökar. Det är aldeles för överdrivet, våldsamt och välutfört för att vara ett misslyckat rån.
Citera
2012-09-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu har jag bara skummat tråden men varför skulle en frilansande ingenjör av Irakiskt ursprung bekymra Israel? Mossad skulle verkligen ha händerna fulla om dom tänkt avliva alla utvandrade Irakier och PLO-sympatisörer i i världen

De som argumenterar mest för den teorin utgår från att både Al-Hilli och Mollier var framstående kärnvapenexperter. Däremot finns det inget som tyder på det, åtminstone inte ännu. Tvärtom, om man ser på vad de båda mördade männen arbetar med så verkar det som om deras eventuella kontakt med kärnvapen var minimal, och att det måste finnas minst flera tusen bara i Europa som arbetar mycket mer direkt med kärnvapen.

Det hindrar förstås inte att någon kanske trodde att Al-Hilli var kärnvapenexpert, så det utesluter inte någon teori.
Citera
2012-09-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Pust!!! Ja du tänker som vanligt baklänges. Vi vet ju att mordet har ägt rum. Alltså försöker vi hitta ett motiv. Detta motiv kan ha varit att han var industrispion. Det innebär ju inte att man kan vända på det och säga att alla Irakier är industrispioner bara för att dom har teknisk utbildning.
Citera
2012-09-10, 17:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Pust!!! Ja du tänker som vanligt baklänges. Vi vet ju att mordet har ägt rum. Alltså försöker vi hitta ett motiv. Detta motiv kan ha varit att han var industrispion. Det innebär ju inte att man kan vända på det och säga att alla Irakier är industrispioner bara för att dom har teknisk utbildning.

Tänker som vanligt baklänges? Och vad grundar du det på? Exempel?

Ok, vilka brittiska atomforskningsanstalter kunde han ha spionerat på då? Trodde han höll på mest med bildbehandling etc
Citera
2012-09-10, 17:59
Medlem
Citat:
Okej vi har olika syn på detta, men jag skulle i alla fall känna mig tryggare ifall alla var med i bilen än att lämna kvinnor och barn, om jag trodde att vi var förföljda. Det kunde ju ha hänt att mördaren hade kidnappat barnen i husvagnen eller något. Men som sagt det är ju en smaksak.

Att det tog så lång tid mellan det att dom lämnade husvagnen till att dom anlände till vändplatsen kan ha varit beroende på att man ville skaka av sig eventuella förföljare. Dom skall enligt någon ha plockat äpplen också men det betyder egentligen inte särskilt mycket i sammanhanget. Det kan ha varit en av anledningarna till att alla följde med i bilen. Efter denna långa tur på kanske 1 - 2 timmar var dom väl tämligen säkra på att ingen förföljde dom, men mördaren visste var mötesplatsen var och stod och väntade någonstans.
Jag avfärdar inte det du säger, helt klart för tidigt att utesluta ngt. Smaksak som sagt.Ett alternativ kunde ha varit art sätta familjen på en välbesökt restaurang el likn under tiden och hämta upp dem efteråt. Men att jag tycker det förändrar ju inte så mycket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in