2012-09-08, 14:23
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Om BO bestämt möte med någon hade han knappast släpat med sig hela familjen, inklusive svärmor.

Frågan är vad de skulle göra på den där skogsvägen. Promenad?
Skogsvägen ifråga löper längs botten av en skogklädd dal. Rätt mörkt och murrigt även på dagen. Inget mysigt ställe att ta en promenad på. (Framgår rätt bra om man använder Google Earth eller Google Maps).

Parkeringen ser inte ut att vara någon välanlagd sak. Mer en plätt där man huggit ner skogen och lagt ut grus/sand.

De turiststigar som finns i området ligger närmare de berg och kullar som ger fin utsikt när man når toppen.

Jag vet inte, men spontant är det inte alls stället jag skulle köra till för att ta en promenad med familjen.

Och nån från lokalbefolkningen sade ju också att det i stort sett bara är lokalbefolkningen som brukar vistas längs den vägen.
Citera
2012-09-08, 14:36
Medlem
Sokolovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Hur fungerar BMWs centrallås?
Aktiveras det automatiskt när man för växelväljaren från P som på amerikanska bilar eller måste man låsa manuellt?

De bilar jag kört har alla dörrars lås blivit upplåsta om man öppnar en dörr inifrån. Att RAF-cyklisten krossade sidorutan för att stänga av motorn indikerar att bilens lås var aktiverat.

Den skadade flickan kan då inte ha hoppat ur bilen efter att den låsts. Vilket betyder att flickan gick ur innan hotet uppstod, de hade m.a.o. varit på rastplatsen en tid.

7-åring kissnödig, bilen stannade?

Jag läste att 4-åringen dels var väldigt späd, dels hade gömt sig under mammas kjol. Polis (och ambulans?) borde ha kollat noggrannare efter överlevande. Tänk om hon hade dött.
Citera
2012-09-08, 14:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Skogsvägen ifråga löper längs botten av en skogklädd dal. Rätt mörkt och murrigt även på dagen. Inget mysigt ställe att ta en promenad på. (Framgår rätt bra om man använder Google Earth eller Google Maps).

Parkeringen ser inte ut att vara någon välanlagd sak. Mer en plätt där man huggit ner skogen och lagt ut grus/sand.

De turiststigar som finns i området ligger närmare de berg och kullar som ger fin utsikt när man når toppen.

Jag vet inte, men spontant är det inte alls stället jag skulle köra till för att ta en promenad med familjen.

Och nån från lokalbefolkningen sade ju också att det i stort sett bara är lokalbefolkningen som brukar vistas längs den vägen.

De hade ju bott på en campingplats i närheten. När de åkte därifrån, kan de ha tagit den här vägen av misstag pga fel eller missförstådd information om traktens småvägar.

De kan ha kört in på parkeringsplatsen för att vända.... de kan ha stannat där för att den äldre dottern skulle kissa.
Citera
2012-09-08, 15:03
Bannlyst
Citat:

Ja, att dom åkt fel är bara att glömma bort.

Någon/Några har velat döda dom och har lett dom dit eller följt efter och haft några i bakhåll.
Att dom skulle åkt fel och råkat träffa på FB-knarkande nazister kan vi skippa.
Det är bara att läsa sig in i hur mossad och andra aktörer agerar vid liknande fall när man eliminerar sina byten.
Citera
2012-09-08, 15:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Eller hade de stämt möte med någon/några t.ex. för att göra upp en snabb affär kring något höjt i dunkel. Dessa några öppnar eld direkt när fadern backar in på platsen, pappan trycker på gasen, antingen medvetet eller för att foten pressas mot gasen när han är död. Hjulen gräver ner sig. Någonting säger mig att han hade backen i? Eftersom det sluttade precis bakom bilen.

Tittar man på bilden ser man hur hjulen gått upp en bit i sluttningen och att det ligger mycket sant bakom denna plats.

Hade han haft Driven i hade bilen varit på hamnat på andra sidan vägen. Så dålig terräng var det inte. Bilen skulle inte grävt ned sig om de hade haft driven i.

Hade han backen i tyder det enligt mig på att de blev beskjutna direkt när de kom till platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
Jag tycker bilden där man ser ett bakhjul delvis nedgrävt i marken verkar vara manipulerad. Kanske fanns det något utanför bilen som man inte vill visa med hänsyn till utredningen. En annan bild ger ett annat intryck av marken. Marken verkar torr och plan så varför skulle hjulet grävt ner sig så djupt? Men jag är naturligtvis inte säker.
När jag såg i bilden i Daily Mail så tyckte jag det såg ut som en punktering och inte att hjulet grävt sig ned.

Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Hur fungerar BMWs centrallås?
Aktiveras det automatiskt när man för växelväljaren från P som på amerikanska bilar eller måste man låsa manuellt?

De bilar jag kört har alla dörrars lås blivit upplåsta om man öppnar en dörr inifrån. Att RAF-cyklisten krossade sidorutan för att stänga av motorn indikerar att bilens lås var aktiverat.

Den skadade flickan kan då inte ha hoppat ur bilen efter att den låsts. Vilket betyder att flickan gick ur innan hotet uppstod, de hade m.a.o. varit på rastplatsen en tid.
Intressant, finns det något mer som stöder detta?
Senast redigerad av Madagascar 2012-09-08 kl. 15:13.
Citera
2012-09-08, 15:18
Medlem
Storm.Hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tror inte bilden är manipulerad. Det ser ut som att det är en mötesplats vid vägkanten. Där har al Hilli av någon anledning stannat. När det började skjutas backade han antagligen tills att det tog stopp i uppförsbacken. Sedan kanske motorn fortsatte att gå med växeln i så ett hjulet grävde ned sig.

Se bra bilder här:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2198777/French-Alps-shooting-Police-question-Saad-Al-Hillis-brother-Zaid-inheritance-row.html

Det kanske är oviktigt men men några har kommenterat det till synes delvis nedgrävda hjulet och dragit slutsatser.

Några saker som får mig att tro att bilden är manipulerad:

- Kantlinjen mellan hjul och mark är märkligt rak.

- Hjulet verkar synas genom ett eventuellt jordlager.

- Ingen jord verkar uppkastad framför hjulet vilket borde vara fallet om bilen backat.

- Bilden efter att bilen avlägsnats visar ingen grop där bakhjulet bör ha varit.

Bilder

En anledning till att manipulera bilden skulle kunna vara att det på marken nära bakhjulet fanns något föremål som man inte vill visa. Det skulle kunna skada utredningen om det var allmänt känt vad som fanns där. Tidningarna kanske är välvilliga till polisens önskemål ?
Senast redigerad av Storm.Hatt 2012-09-08 kl. 15:29.
Citera
2012-09-08, 15:20
Medlem
Kolla videon
http://www.youtube.com/watch?v=t2prXPCnFhY
Skylten säger farlig väg, avstängd efter 3 km.
Konstigt att man kör in här med hela familjen. Kan dom ha varit ute för att plocka svamp?
I alla fall ett skapligt ställe att mörda på, inte mycket trafik här inte.
Citera
2012-09-08, 15:22
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
De hade ju bott på en campingplats i närheten. När de åkte därifrån, kan de ha tagit den här vägen av misstag pga fel eller missförstådd information om traktens småvägar.

De kan ha kört in på parkeringsplatsen för att vända.... de kan ha stannat där för att den äldre dottern skulle kissa.
Campingplatsen ligger ganska långt bort - typ en mil eller så.

Och för att komma till mordplatsen måste man köra igenom en rad små byar och göra massor med vägval. Har dom kört fel borde dom märkt det långt tidigare.

Stannat för att dottern skulle kissa är ju faktiskt en möjlighet.

En annan tanke är att något eller någon spärrat vägen så dom var tvungna att köra in på grusplanen.
Citera
2012-09-08, 15:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kolla videon
http://www.youtube.com/watch?v=t2prXPCnFhY
Skylten säger farlig väg, avstängd efter 3 km.
Konstigt att man kör in här med hela familjen. Kan dom ha varit ute för att plocka svamp?
I alla fall ett skapligt ställe att mörda på, inte mycket trafik här inte.
Ja, att där sitter en skylt om att vägen är spärrad tyder väl på att dom åkt in på den av något väldigt speciellt syfte. Inte för att ta nån random skogspromenad.

Funderade också över svampplockning. Men att ta med en 4-åring och en snart 70-årig mormor på det? Tjaa, kanske, men jag undrar.
Citera
2012-09-08, 15:35
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
När jag såg i bilden i Daily Mail så tyckte jag det såg ut som en punktering och inte att hjulet grävt sig ned.

Intressant, finns det något mer som stöder detta?

Kan förvisso vara en punktering men kika på bilden igen.

Du ser att det är en sluttning bakom bilen. Det ser ut som bilen gått upp på den sluttningen med backen i och börjat gräva, det ser ut som en jordhög ligger bakom bilen.

Då låter såklart konstigt att jag påstår att de haft backen i men jag tror bilen har varit längre uppemot sluttningen och grävt och sedan rullat ner. Tycker man kan se hjulspår som styrker den teorin.

Men det är bara spekulationer och det kan mycket väl vara som du säger.

Jag tror inte bilen har kört fast med Driven i (eller 1:an om den är manuell.) Marken ser tillräckligt bra ut för att man inte ska fastna när man försöker köra framåt. Bakåt däremot, uppemot sluttningen där tar det stopp.

Får jag gissa hej vilt tror jag bilens underrede eller bakre kofångare gått emot sluttningen och bilen då börjat spinna. Att pappan bara stampat på gasen antingen i panik eller genom att fotens tyngd tryckte ned gasen (att han redan var skjuten.)

Ett väldigt intressant händelse.

Jag gissar på familjedrama av någon anledning. Eventuellt kan det även finnas ett konflikt inom företaget och någon där som står nära har arrangerat det. Och visste att de skulle till den aktuella platsen vid den tidpunkten. Det behöver ju inte vara en familjemedlem utan kan vara en "nära vän" eller kollega också.

EDIT: Eller att någon i familjen, sannolikt fadern skulle möta någon på platsen för att genomföra en affär av något slag. Laglig eller olaglig.
Citera
2012-09-08, 15:35
Medlem
Nitess avatar
Om man är Irakie/Iranien/Kurd och åker till Iran (är samtidigt känd vapen/kärnvapen forskare) utan att ha kontakt med Iranska militära underrättelsetjänsten och anställas av de (när man är på plats) är väldigt osannolikt. Sen kallar man det som "pilgrimresa"... vilken saga!

Antingen jobbade han mot Iran till slut och hade försökt kontakta MI6 för beskydd, dödades av iranierna eller alt. två; israelerna rensade bland Iranska agenter i Europa.

Jag tippar på alt 1, där av det "orena", aggressiva utförandet. Iranierna är inte direkt kända för att vara "inkognito" med sina uppdrag utomlands. Det är däremot judarna.
Sen skulle inte judarna döda folk från Mi6 bara så där på fransk mark utan att känna av konsekvenserna. För Iran finns det inga konsekvenser.

Cyklisten var MI6 på väg till mötet för att diskutera beskydd och överlämnandet av känslig information.
Citera
2012-09-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ja, att där sitter en skylt om att vägen är spärrad tyder väl på att dom åkt in på den av något väldigt speciellt syfte. Inte för att ta nån random skogspromenad.

Funderade också över svampplockning. Men att ta med en 4-åring och en snart 70-årig mormor på det? Tjaa, kanske, men jag undrar.

Brukar halvrika araber plocka svamp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in