Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Varför jag inte tror på att det var Mossad:
Om al-Hilli övervakades under Gulfkrig osv var det nog för att man ville ha koll på sådana som kan tänkas utföra eller samordna vedergällningar i England.
Med det i åtanke, om det nu var någon västerländsk säkerhetstjänst som dödade honom tror jag att det bara hade gått so brutalt tillväga om det var riktigt jävla bråttom och fråga om ett akut förestående hot i dignitet med en dirty bomb. Om vi alltså tror på zirconium spåret och att något riktigt jävla stort skulle hände mycket snart, då ligger väl måltavlan i Frankrike eller England.
Och då är inte Mossad intresserade. Det är inget hot mot Israel. Leta snarare bland fransk/brittisk säkerhetstjänst.
Däremot om det handlade om att han stödjer Irans kärnvapenprogram är Mossad absolut intresserade, men då är det inte något akut läge. Det finns alltså utrymme att sköta det hela snyggare. Kalla mig naiv, men jag tror inte att ens de tuffaste mossadagenter vill slå en 8-årig flicka sönder och samman med en jammad pistol.
Och om det handlar om en arvstvist eller hämnd från den egna gruppen, är inte Mossad intressant.
Om al-Hilli övervakades under Gulfkrig osv var det nog för att man ville ha koll på sådana som kan tänkas utföra eller samordna vedergällningar i England.
Med det i åtanke, om det nu var någon västerländsk säkerhetstjänst som dödade honom tror jag att det bara hade gått so brutalt tillväga om det var riktigt jävla bråttom och fråga om ett akut förestående hot i dignitet med en dirty bomb. Om vi alltså tror på zirconium spåret och att något riktigt jävla stort skulle hände mycket snart, då ligger väl måltavlan i Frankrike eller England.
Och då är inte Mossad intresserade. Det är inget hot mot Israel. Leta snarare bland fransk/brittisk säkerhetstjänst.
Däremot om det handlade om att han stödjer Irans kärnvapenprogram är Mossad absolut intresserade, men då är det inte något akut läge. Det finns alltså utrymme att sköta det hela snyggare. Kalla mig naiv, men jag tror inte att ens de tuffaste mossadagenter vill slå en 8-årig flicka sönder och samman med en jammad pistol.
Och om det handlar om en arvstvist eller hämnd från den egna gruppen, är inte Mossad intressant.
Om det var någon underrättelsetjänst alls så är hela operationen ett gigantiskt misslyckande. Säg bara för spekulation att Mossad ligger bakom. Nu vet inget exakt hur de opererar men av det som kommit ut handlar det om rätt stora grupper upp till 15 män och kvinnor under en operation där alla har olika roller. Det finns de som spanar, de som sköter logistik och de som har till enda uppgift att utföra själva aktionen. Att de som utför aktionen inte är med i de andra delarna handlar om de ska synas så lite som bara är möjligt.
Så svårt att ens tänka sig ett scenario där denna våldsamma aktion skulle vara berättigad eller ens taktiskt bra. Blev det en total överraskning att de träffades just då? Missade spangruppen att berätta att familjen var med? Hade man order att om de träffades ta ut bägge direkt så ingen kunde åka direkt till flygplatsen och nästa Teheran? Var det någon som gick galet i span, ordergivning, fick man order om att avvakta och någon grupp inte lydde etc något måste ju gått fel helt enkelt. För att ta ut alla så där extremt just för Mossad måste innebära att irakiern då mest troligt i detta fallet annars skulle tryck gasen i botten till närmsta flygplats och man inte hade tid helt enkelt att organisera en plan för att ta hand om det hotet på annat sätt än en massaker. Ter sig tämligen osannolikt för om hotet varit så uppenbart hade man redan innan agerat och inte låtit parterna träffas.