2012-09-07, 12:45
Medlem
Bra bild som visar rastplatsen, och hur bilen var parkerad.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/07/article-2199670-14DEA43C000005DC-856_964x637.jpg

Ett lite udda ställe att stanna på, om nu inte någon behöver gå ur bilen för att tömma blåsan.

Annars ser det ut som en bra och diskret mötesplats.

Det är en fantastisk slump att en fransk cyklist, som "provar en ny rutt" just denna dag och arbetar på ett företag som handhar zirconium, samtidigt finns på samma plats som en irakier som övervakats under decennier av brittisk underrättelsetjänst.
Citera
2012-09-07, 12:45
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Mossad eller annan organisation har endast mannen som måltavla så vad skulle deras anledning vara att skjuta övriga familjemedlemmar? Och om de nu hade för avsikt att skjuta de andra varför sköt de inte allihopa? De två flickorna lever fortfarande och Mossad måste ha varit mycket väl medvetna om antalet som befann sig i bilen. Misshandeln utav den 8åriga flickan är också helt onödig om de hade vapen.

Samma sak vid en arvstvist, mördarna har vetat om antalet människor i bilen så att lämna överlevande skulle betyda att de dödat de andra helt i onödan.

Jag tror inte mördarna visste att det fanns en fyraåring gömd på golvet i baksätet under mammans ben. Hon låg där knäpp tyst i chock. Den åttaåriga flickan hittades misshandlad och skjuten i axeln utanför bilen. Alla andra sköts i huvudet. Detta måste ha en betydelse, även om hon satt på passagerarplatsen.

Jag skulle vilja säga tid.
De såg ingen 4åring och hade heller ingen tid till att leta pga risken för fler vittnen.

Att de andra barnet lever är nog endast tur.
Jag tror att skotten tog slut och att de sen försökte slå ihjäl henne, men även här får vi tänka på tid.
Jag tror att de var säkra på att 8åringen var död när de åkte, hon ligger ju trots allt i koma.

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/07/article-2199670-14DEA43C000005DC-856_964x637.jpg

Ett lite udda ställe att stanna på, om nu inte någon behöver gå ur bilen för att tömma blåsan.

Det är en fantastisk slump att en fransk cyklist, som "provar en ny rutt" just denna dag och arbetar på ett företag som handhar zirconium, samtidigt finns på samma plats som en irakier som övervakats under decennier av brittisk underrättelsetjänst.

Glöm inte den föredetta RAF-killen som var först på plats.
Senast redigerad av JohnSmith80 2012-09-07 kl. 12:50.
Citera
2012-09-07, 12:47
Medlem
Varför jag inte tror på att det var Mossad:

Om al-Hilli övervakades under Gulfkrig osv var det nog för att man ville ha koll på sådana som kan tänkas utföra eller samordna vedergällningar i England.

Med det i åtanke, om det nu var någon västerländsk säkerhetstjänst som dödade honom tror jag att det bara hade gått so brutalt tillväga om det var riktigt jävla bråttom och fråga om ett akut förestående hot i dignitet med en dirty bomb. Om vi alltså tror på zirconium spåret och att något riktigt jävla stort skulle hände mycket snart, då ligger väl måltavlan i Frankrike eller England.

Och då är inte Mossad intresserade. Det är inget hot mot Israel. Leta snarare bland fransk/brittisk säkerhetstjänst.

Däremot om det handlade om att han stödjer Irans kärnvapenprogram är Mossad absolut intresserade, men då är det inte något akut läge. Det finns alltså utrymme att sköta det hela snyggare. Kalla mig naiv, men jag tror inte att ens de tuffaste mossadagenter vill slå en 8-årig flicka sönder och samman med en jammad pistol.

Och om det handlar om en arvstvist eller hämnd från den egna gruppen, är inte Mossad intressant.
Senast redigerad av ka kui 2012-09-07 kl. 12:50.
Citera
2012-09-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inge-vidare
Intressant att se vilka som sörjer

http://www.facebook.com/#!/pages/RIP-Saad-al-Hilli-and-Family-God-bless-your-two-daughters/419120754803049

Att de skulle ha varit kristna irakier kan man nog stryka:

Citat:
May Allah rest their soul and grant them a place in heaven.
Citera
2012-09-07, 12:51
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Att de skulle ha varit kristna irakier kan man nog stryka:

Även kristna Irakier kallar gud för Allah.

Allah betyder gud på arabiska...
Citera
2012-09-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Brittiska skolor har sitt sommarlov betydligt senare än svenska. De brukar inte börja höstterminen förrän en bit in i september.

Men det är inte helt ovanligt att svenska familjer tar ledigt ett par av de först skolveckorna utan att de för den skull är inblandade i internationella spionhärvor.

Är fullt medveten om att de flesta europeiska länder inte har samma terminsrytm som vi har. Såg bara nånstans att en granne eller vän till familjen nämnde något om att den äldsta dottern missade skolstarten. Håller med om att det inte är ovanligt att ta ledigt från skolan.
Citera
2012-09-07, 12:54
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith80
Jag skulle vilja säga tid.
De såg ingen 4åring och hade heller ingen tid till att leta pga risken för fler vittnen.

Att de andra barnet lever är nog endast tur.
Jag tror att skotten tog slut och att de sen försökte slå ihjäl henne, men även här får vi tänka på tid.
Jag tror att de var säkra på att 8åringen var död när de åkte, hon ligger ju trots allt i koma.
Du kan ha rätt med att skotten tog slut och de därför var tvungna att försöka slå ihjäl henne. Enligt uppgift dog hon på sjukhuset men man lyckades få liv i henne igen, nu kanske hon lever endast med hjälp utav maskiner. Men att Mossad skulle få slut på kulor låter lite komiskt och de var troligen mer än en 1 skytt och då fler vapen än 1. Att de skulle låta den fyraåriga flickan leva på grund utav tid är en möjlighet, men variant mindre.

Det känns väldigt äventyrligt utav Mossad att göra ett dåd som detta just nu i dessa tider (Iran). En massopinion emot sig nu skulle betyda enormt mycket. Kan en glad familjefar verkligen vara värd den risken, kan hans död ha varit så enormt värdefull för Mossad? Jag tvivlar mycket starkt på det.
Citera
2012-09-07, 12:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Det var kanske en kiss-paus för den åtta-åriga flickan. Det skulle ju förklara, varför hon hittades utanför bilen.
Citera
2012-09-07, 13:06
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Men ändå, rätt märkligt att ta med sig hela familjen för ett diskret möte - han kunde själv tagit en cykeltur till ett möte. Att cyklisten sköts med fem skott tyder även på att det inte var riktigt planerat.
Citera
2012-09-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Även kristna Irakier kallar gud för Allah.

Allah betyder gud på arabiska...

Vet betydelsen, men väljer de "Allah" istället för "God" på engelska när de framför kondoleanser till en kristen person? Är osäker.
Citera
2012-09-07, 13:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Om det rörde sig om en arvstvist med brodern i UK är det också något märkligt att mordet utfördes i nordöstra Frankrike. Så valet av mordplats förblir ju rätt märkligt i alla händelser, om man skall ha det till ett planerat mord.
Citera
2012-09-07, 13:11
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det var kanske en kiss-paus för den åtta-åriga flickan. Det skulle ju förklara, varför hon hittades utanför bilen.
Bra bild där man ser tydligt att det är en rastplats. Om det skulle vara arvstvist eller Mossad så har de haft tur att familjen stannade för kisspaus eller annan anledning och då måste de ha förföljt familjen kanske i flera dagar. Detta skulle troligen pappan ha märkt om han känt sig orolig för något (en oro som bekanta till familjen har antytt). Det är en relativt stor rastplats men de har parkerat bilen långt till kanten, så långt att det finns anledning att tro att de fastnat. En möjlig anledning till det kan vara att pappan sett att de blev förföljda och tänkt gömma bilen där bakom. Förföljarna har sett dem och svängt in där. Pappan har försökt köra därifrån men bilen sitter fast. Flickan i framsätet blir rädd och försöker fly. Den andra flickan göms (eller gömmer sig själv) på golvet i baksätet under mammans ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in