2012-10-15, 22:02
Medlem
BAB7s avatar
Nu har det alltså framkommit att det finns ett foto på familjen som är tagit endast en halvtimme innan morden, familjen ska enligt uppgift ha verkat naturligt avslappnade och glada när detta foto togs.
Därtill är tiden för händelseförloppet, körtiden till mordplatsen etc väldigt snäv.

Jag håller mig till det som jag sa från början, att dom blev överraskade och att dom var helt ovetande om att dom var på väg in i den här situationen.
Alltså ett vägrån som gick snett..
Citera
2012-10-16, 12:13
Medlem
Jag antar att man har kollat att alla klockor går rätt.

Var är fotot, har någon sett det?
Citera
2012-10-16, 12:20
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storm.Hatt
RAF har varit på mordplatsen åtminstone kort tid efter att morden utförts. Han hade blod på sig, vilket han förklarar med att han velat hjälpa den skadade flickan. En besvärande omständighet och en förklaring som inte borde skingra en mordutredares misstankar.

Han uppger att han krossat en bilruta samt sträckt sig in i bilen för att stanna motorn, han kan således ge en förklaring, om än inte övertygande, om man tex upptäcker glassplitter på honom eller märker spår (tex DNA) av honom inne i bilen.

Han berättar att han på väg mot brottsplatsen blir omkörd av en mörk 4x4 och en mc – men har någon annan bekräftat de uppgifterna? Vidare säger han att han blev omkörd av den franske cyklisten – kanske var det RAF som skuggade fransmannen?

Om vapnet är en liten pistol så kan han som cyklist mycket väl haft den med sig. Och till en liten pistol kan ammunitionen ha tagit slut vilket skulle kunna förklara varför den skadade flickan inte fick dödande skottskador utan endast utsattes för kraftiga slag mot huvudet. Slag som mycket väl kunde ha varit avsedda att döda.

På väg från brottsplatsen möter han bilen med Philippe och dennes två väninnor och stoppar dem för att berätta om massakern. Om han inte stannat så skulle snart de tre i bilen själva upptäckt de döda och säkert omgående ha rapporterat till polisen. De skulle också kunna lämna signalementet på en cyklist som var på väg från brottsplatsen och han skulle snart kunna identifieras. Han skulle då kunna få svårt att förklara varför han inte tog vara på första tillfälle för att berätta vad han sett eller kanske inte omedelbart cyklat till en polisstation. Nu kanske ingen misstänkte honom och han kunde åka hem och tvätta av sig eventuella spår av krut eller glassplitter.

Han sa att hans mobil inte fungerade på brottsplatsen – men Philippes mobil fungerade.

För att kunna avföra RAF som misstänkt borde man bla
- kontrollerat om han hade krutstänk på sig
- kontrollerat hur hans mobil fungerade på platsen
- tagit hjälp av en spårhund som fått lukta på patronhylsorna.

Men det kan ju tänkas att man har information som avfärdar alla misstankar mot RAF.
(Min fetning)

Det kom upp en intressant kommentar i ämnet som inte precis styrker BM's utsago.
(Från Craig Murray's blog):
Citat:
Regarding network coverage in that lay-by, it is important to note that emergency calls are technically quite different from regular calls: They are provider-independent, in that the caller is automatically routed via the network offering the best reception in that particular location. (And you can even make them without having a SIM-card in your mobile.)

Thus, in purely technical terms, the argument that BM didn’t have network coverage whereas Didierjean did, doesn’t stand up. In fact, on many mobile phones, the user is shown a message “emergency calls only” when he is outside his own network operator’s coverage area.
Fråga: Kan man ringa nödnumret 112 från en mobiltelefon även om denna inte har täckning?
Svar från SOS alarm int.
Citat:
Både ja och nej. De tre teleoperatörer som finns på marknaden har varierande geografisk täckning. Därför finns det områden helt utan täckning samt områden där en eller två operatörer saknar täckning. I områden helt utan täckning kan man inte nå nödnumret 112, men om minst en operatör har täckning ska man kunna nå 112. Om det står "Endast nödsamtal" eller liknade på telefondisplayen saknar den egna teleoperatören täckning. Då kan man bara ringa 112.
De tre större teleoperatörernas täckningskartor som delvis överlappar varandra i det aktuella området.
http://maps.mobileworldlive.com/network.php?cid=123&cname=France
Citera
2012-10-16, 14:12
Medlem
För det första så ser man på täckningskartorna att det är problem i det områden. Mordplatsen ligger ju i en sänka mellan två bergsryggar som sluttar väldigt brant var sin sida. Exakt var man befinner sig kan därför ha en stor skillnad, även om det bara handlar om meter i en viss riktning.

Sen skiljer sig mottagningsförmågan mellan olika telefonmodeller. Hur man håller mobilen gör också stor skillnad, det var exempelvis på tapeten när Iphone 4 släpptes med det sk. dödsgreppet. Lägg där till den stressande situationen så tycker inte jag det är speciellt märkvärdigt att Brett Martin inte hade täckning.
Citera
2012-10-16, 15:52
Medlem
Enligt artikeln http://www.parismatch.com/Actu-Match/Societe/Actu/Chevaline-une-famille-si-sereine-avant-la-mort-438536/ så är den gröna bilen identifierad som tillhörande "Green National Forest" och föraren är avförd från misstanke. Det står även att den motorcykel som RAF såg ännu inte har hittats. Personligen så tycker jag att motorcykel känns som det mest troliga fordonet som mördaren kan ha kommit med. Det är snabbt och smidigt och kan ta sig fram över allt, i alla fall om det är en MC av cross-typ. En cross-mc kan ha tagit nästan vilken väg som helst från brottsplatsen. Det känns troligare än att mördaren skulle ha kommit på cykel som RAF. Sedan hade vi ju den vita peugeoten som en kvinna hade sett komma i hög fart. Är det någon som vet exakt var den observationen gjordes?

Vidare står det i artikeln att polisen har beslagtagit 1 miljon € på det schweiziska bankkontot. Man antar att pengarna är från arvet efter fadern.

Det står även att vapnet skulle ha varit en automatisk Luger-pistol som skall ha använts sedan länge av schweiziska polisen. Den skall ha varit väldigt smal står det, om jag har överstatt det rätt. Är det någon som vet något mer om de här vapnen? Är de nytillverkade eller använder Polisen vapen från från början av 1900-talet?
Citera
2012-10-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det står även att vapnet skulle ha varit en automatisk Luger-pistol som skall ha använts sedan länge av schweiziska polisen. Den skall ha varit väldigt smal står det, om jag har överstatt det rätt. Är det någon som vet något mer om de här vapnen? Är de nytillverkade eller använder Polisen vapen från från början av 1900-talet?

Schweiziska polisen använde Lugern fram till 70-talet dessa var med största sannolikhet tillverkad före kriget. Produktionen fortsatte i liten skala några år efter kriget innan det lades ner. Det finns mer nyproducerade Lugers men inte i den kalibern som användes i mordet.

http://www.lugerlp08.com/
Senast redigerad av mandelkaka 2012-10-16 kl. 19:20.
Citera
2012-10-16, 20:05
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
För det första så ser man på täckningskartorna att det är problem i det områden. Mordplatsen ligger ju i en sänka mellan två bergsryggar som sluttar väldigt brant var sin sida. Exakt var man befinner sig kan därför ha en stor skillnad, även om det bara handlar om meter i en viss riktning.

Sen skiljer sig mottagningsförmågan mellan olika telefonmodeller. Hur man håller mobilen gör också stor skillnad, det var exempelvis på tapeten när Iphone 4 släpptes med det sk. dödsgreppet. Lägg där till den stressande situationen så tycker inte jag det är speciellt märkvärdigt att Brett Martin inte hade täckning.
Du får det att låta som P-platsen ligger riktigt djupt i en sänka dit inga signaler knappt når.

Sanningen är att "La place du Martinet" HÄR där morden skedde, ligger 779 meter ö.h. och helt öppet mot slättlandet runt Doussard i norr. Både SFR och Bouygues Telecom ser ut att täcka hyfsat med vanlig GSM men liksom Orange, sämre med 3G.

Och det räcker att en operatör täcker för att 112 skall fungera. (Fast om han använde en Iphone så var det väl kört ändå...Stället får ju ändå räknas som en bit utanför tätort)...

Jag vill dessutom minnas att man, på tidiga bilder från platsen, såg folk som tillsynes obehindrat talade i sina mobiler.
Citera
2012-10-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Du får det att låta som P-platsen ligger riktigt djupt i en sänka dit inga signaler knappt når.

Sanningen är att "La place du Martinet" HÄR där morden skedde, ligger 779 meter ö.h. och helt öppet mot slättlandet runt Doussard i norr. Både SFR och Bouygues Telecom ser ut att täcka hyfsat med vanlig GSM men liksom Orange, sämre med 3G.

Och det räcker att en operatör täcker för att 112 skall fungera. (Fast om han använde en Iphone så var det väl kört ändå...Stället får ju ändå räknas som en bit utanför tätort)...

Jag vill dessutom minnas att man, på tidiga bilder från platsen, såg folk som tillsynes obehindrat talade i sina mobiler.

Helt öppet vill jag inte hålla med om, det är skog och slingrade vägar. Bouygues Telecom's officiella kartor visar att de inte har täckning på mordplatsen. SRF och Orange officella kartor är inte lika detaljerad men man ser i alla fall att det är kan vara problem med täckningen i områden.

Jag ser det som betydelig mer troligt att Brett Martin inte hade täckning än att han skulle hitta på hela historien, det finns också så mycket annat som talar emot att han skulle ligga bakom morden.
Senast redigerad av mandelkaka 2012-10-16 kl. 21:22.
Citera
2012-10-16, 23:39
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Helt öppet vill jag inte hålla med om, det är skog och slingrade vägar. Bouygues Telecom's officiella kartor visar att de inte har täckning på mordplatsen. SRF och Orange officella kartor är inte lika detaljerad men man ser i alla fall att det är kan vara problem med täckningen i områden.

Jag ser det som betydelig mer troligt att Brett Martin inte hade täckning än att han skulle hitta på hela historien, det finns också så mycket annat som talar emot att han skulle ligga bakom morden.
OK, enligt dina kartor (GSM-läge på max förstoring) så täcker SFR platsen ifråga, men inte Bouygues T. och Orange osäkert.

Hur många tillgängliga operatörer behövdes det nu för ett nödsamtal ?
Citera
2012-10-17, 01:36
Medlem
SibirienKalles avatar
Jag fick tillfälle att dra hela historien ett par ytterst skarpsinniga personer i en yngre generation i min släkt. Jag tror jag fick med alla väsentligheter, och när jag frågade vad en av dem trodde så fick jag snabbt följande förslag:

"Det som är mest udda är det där med pistolen och ammunitionen. Om det är en ovanlig pistol och ammunition man inte kan köpa över disk var som helst så skulle jag leta bland folk som har tillgång till sånt.

Med dem som finns inblandade här så är det helt klart bland banktjänstemännen i Geneve jag skulle leta. Nån äldre banktjänsteman kan nog ha haft ett sådant vapen i tjänsten i sina unga år, ärvt det eller kommit över det på annat sätt. Inklusive ammunition.

Så har tjänstemannen noterat att Al-Hilli hanterar stora summor på olika anonyma konton. Om tjänstemannen lyckas eliiminera Al-Hilli så kan han själv - kanske med hjälp av en bulvan - lägga rabarber på kontona eftersom de är anonyma.

Om Al-Hillis var på banken kort före dådet kan ju tjänstemannen ha förhört sig om deras planer och sett ett tillfälle. Vem vet - kanske har han till och med erbjudit sig att visa ett intressant ställe senare på dagen...

Om han själv varit för gammal för att skjuta kan han ju ha samarbetat med en yngre förmåga som fått ta över pistolen.

Den här varianten förklarar också varför de vuxna måste dö (de kunde alla känna till kontonumren) medan barnen fick leva (de var för unga för att känna till några kontonummer)".

Tjaa - det är i alla fall det hittills bästa sätter att förklara var pistolen kommer ifrån.

Jag skulle inte bli förvånad om någon Schweizisk banktjänsteman då och då faller för frestelsen att begå aldrig så allvarliga brott för att komma över de mycket stora summor som ljusskygga typer petar in på nummerkonton. Tvärtom skulle jag bli oerhört förvånad om det aldrig skett.
Citera
2012-10-17, 02:47
Medlem
Venators avatar
När det gäller vapen i Schweiz skall vi inte glömma att de har vapenlagar som är så generösa att det finns få delstater i USA som har så få restriktioner på handeldvapen, inklusive pistoler... Tror också att det skall till den yttersta otur för att torska med en pistol vid franska gränsen vid Genéve - jag har kört där ett antal gånger och aldrig blivit stoppad åt något håll. Vid Genéve är risken att föra över ett vapen ungefär lika stor som mellan Sverige och Norge gissar jag...
Citera
2012-10-17, 12:08
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Cykelhållare är det mest troliga. Förmålet i på BMW:n sitter fast i änden som cykelhåller gör, medan ett förvaringsrör sticker ut en bit efterom den har en öppningsbar front. Dessutom har vi vittnesuppgifter som talar för att det är en cykelhållare.

Den här modellen är nästan identisk med den som sitter på bilen:
http://powerandplay.com/truck_accessories_parts/Thule_Core_518/Thule_Core_518.jpg
Ja och för vad det nu kan vara värt, så är den tillsynes identiska hållaren en Thule velo-vise pro

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/08/article-2200388-14DEF9C4000005DC-848_638x624.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in