Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Vädigt intressant med tiderna. Det tar alltså 33 minuter från det att fotot togs till dess att larmsamtalet sker.
Följade ska alltså hinnas med:
1. (15.15) Fotot tas.
2. Familjen hoppar in i bilen.
3. Kör ca 6 km från Doussard (där fotot är taget) till parkeringsplatsen.
4. Familjen al-hilli samt Sylvain Mollier skjuts ihjäl
5. Gärningsmännen flyr från platsen.
6. Brett Martin upptäcker mordplatsen, hjälper flickan och stänger av bilen osv.
7. Brett Martin lämnar mordplatsen och möter Philippe D.
8. De båda återvänder till mordplatsen.
9. (15.48) Philippe D. larmar polisen
Det är ingen väg man kör speciellt fort på. Ca 15 min bilfärd kan nog vara en rimlig uppskattning. Lägg där till några minuter för att få in barnen i bilen osv. Blir inte mycket över, dvs familjen måste ha skjutits nästan direkt när de anlände till mordplatsen.
Har vi nån uppskattning på tidsavstådet mellan Martin och Mollier?
Ytterst märkligt att man ena stunden står glatt och blir fotograferad. Sedan kastar sig in i bilen och kör upp till en vändplats i skogen. Ingen ska ha sett att dom var förföljda.
Sedan undrar man vem som höll i kameran. I texten står det bara att dom två kvinnorna ler på bilden, men inget om mannen eller barnen. Kan Saad ha hållit i kameran eller hade dom den på självutlösare?
Vad kan ha varit anledningen till att bilderna togs? Tog dom ofta sådana här bilder? Om inte så var det nog ett särskilt tillfälle, en speciell dag för familjen. Jag kan tänka mig att Suhaila var på väg att resa någonstans. Dom kanske ville ta en sista bild av familjen innan hon åkte eller något sådant.
Sedan undrar man verkligen varför polisen vägrar att släppa bilder på de kvinnliga offren. Inte ens när det står om detta foto finns det någon bild. Kan det ha något med Islam att göra? Att det inte anses fint att visa kvinnors ansikten inom islam. Är det någon som vet?
Man undrar också var bilderna fanns. Var det i någons kamera eller mobil? Hur vet man så säkert tiderna? Om bilderna ligger i en elektronisk kamera av något slag så vet man ju ganska exakt. Men hur vet man när dom sköts? Detta är väl bara baserat på någon som påstår att dom hört skottlossning.