2012-09-18, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Men hur resonerar ett "proffs"?
Hur många skall dödas?
Själva målet är ju klart, men vem/vilka var målet, vilka var bara vittnen av dom som dödades?

7-åringen var ju träffad, troligen av en kula som var avsedd för pappan (hur man nu kan komma fram till det), hade det inte räckt med det?
Varför även misshandla henne, om det nu var ett känslokallt "proffs"?

Hon gjorde för mycket oväsen? 4-åringen satt tyst så henne behövde dom inte tysta. Men 7-åringen kanske skrek och ropade på hjälp och därmed var dom tvungna att tysta henne för stunden? Dom eller han eller hur många det nu var.

Givetvis hade ett proffs dödat barnen om det var meningen. Även om skotten tog slut så är det bara att strypa, ta runt nacken eller något annat. Nu slog man henne "bara". För att tysta henne för stunden tror jag. Hon skrek för mycket?
Citera
2012-09-18, 13:21
Medlem
Tycker det lutar åt någon nära anhörig ändå. Hur gick det med farbrorn? I och med att mormor blev mördad också så verkar det osannolikt att det skulle handla om något annat än familjerelaterat. Hade det handlat om något annat och dom var ute efter pappan så hade dom dödat enbart honom. På något helt annat ställe.

Vem får vårdnaden om barnen nu när föräldrarna är döda tro? Vem ärver dom? Dom var väl förmögna? Flickorna ärver sina föräldrar men vem kommer ta hand om flickornas arv åt dom tills dom är 18? Och så vidare..
Citera
2012-09-18, 13:27
Medlem
SibirienKalles avatar
- En inhyrd yrkesmördare skulle väl aldrig använda en standard P08 med allt krångel och alla risker som flera magasinbyten skulle medföra?

- Inte heller skulle väl en inhyrd yrkesmördare använda modellen med trummagasin? Känns ju fruktansvärt omodernt.

Den sista P08:an producerades 1943 enligt denna sajt över vapenhistorik:

http://www.nramuseum.com/the-museum/the-galleries/ever-vigilant/case-62-world-war-ii-axis-germany-and-italy/mauser-p08-luger-black-widow-semi-automatic-pistol.aspx

Mördaren har alltså använt en pistol som slutade tillverkas för 69 år sedan....
Citera
2012-09-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannahej
Tycker det lutar åt någon nära anhörig ändå. Hur gick det med farbrorn? I och med att mormor blev mördad också så verkar det osannolikt att det skulle handla om något annat än familjerelaterat. Hade det handlat om något annat och dom var ute efter pappan så hade dom dödat enbart honom. På något helt annat ställe.

Om du hade läst tråden kanske du hade kommit till en annan slutsats.
Citera
2012-09-18, 13:39
Medlem
Jag reagerar på att mamman är 47 år. En relativt hög ålder att få små barn. Kan det vara några märkligheter där med biologiska barn osv?

Det känns som någon ville röja alla viktiga personer ur barnens liv. Mamma. Pappa. Mormor. Samtidigt hade man väl inte slagit 7-åringen så illa om man hade velat åt barnen?

Kan inte släppa att det är något konstigt med att mormor blir mördad.
Citera
2012-09-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
- En inhyrd yrkesmördare skulle väl aldrig använda en standard P08 med allt krångel och alla risker som flera magasinbyten skulle medföra?

- Inte heller skulle väl en inhyrd yrkesmördare använda modellen med trummagasin? Känns ju fruktansvärt omodernt.

http://www.nramuseum.com/the-museum/the-galleries/ever-vigilant/case-62-world-war-ii-axis-germany-and-italy/mauser-p08-luger-black-widow-semi-automatic-pistol.aspx

Nej inte riktigt kanske. Längst ned på sidan står det ju så här:

Citat:
Limited production was undertaken by both Mauser and Kreighoff immediately after the war, when a few hundred guns were manufactured under Allied supervision. These guns were intended as presentation models. Production resumed in the 1970s, with the introduction of the Mauser/Interarms P08. These examples differ slightly from the original German-manufactured pistols, and are actually patterned after the Waffenfabrik Bern Lugers. More recently, both Stoeger and Mitchell Arms have produced stainless steel versions. Although not as widely produced in either original runs or as reissues as other military pistols such as the M1911, the Luger has achieved legendary status, and these guns have gained a dedicated following among both shooters and collectors.
Citera
2012-09-18, 14:09
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle

Pja, det funkade ju tydligen ypperligt..
Citera
2012-09-18, 14:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Det är ändå inte ett vapen man skulle föreställa sig en yrkesmördare väljer? Ser att även ansedda auktionshus som Christies bjuder ut en till försäljning.

Någon som minns hur många skott som träffade offren?
Citera
2012-09-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Du menar att en person som påstås vara den brittiske RAF-cyklisten har visat sig med namn och bild i statliga BBC. Det behöver ju inte alls vara rätt person.

Det skulle inte vara första gången en officer från brittiska SAS används som lockbete för att locka fram en attack. Jag hittar inte länkarna nu, men det är en av SAS specialiteter att göra detta och ha ett dolt team som bevakar och skyddar betet.

3 vittnen i en bil mötte RAF-cyklisten när han kom nedför vägen, det var då man larmade. Det är därför i stort sett uteslutet att mannen i BBC-intervjun inte skulle vara RAF-cyklisten.
Citera
2012-09-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
3 vittnen i en bil mötte RAF-cyklisten när han kom nedför vägen, det var då man larmade. Det är därför i stort sett uteslutet att mannen i BBC-intervjun inte skulle vara RAF-cyklisten.

Vem säger att dom 3 i bilen inte är inblandade? LOL

Skämt åsido. Det verkar som att alla Luger som är tillverkade efter WWII har varit 9mm.
Citera
2012-09-18, 14:43
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Jag förutsätter att det då handlar om 9mm. 7,65mm är ovanlig - få var visst intresserade av den här kalibern. Förutom Schweiz har jag läst att Finland köpte några tusen.

Förtydligande: När jag skrev 9 mm så syftade jag till inlägget som jag citerade (om den fortsatta produktionen i Tyskland). Alltså, den ursprungliga Lugern var 7,65 mm, men i Tyskland bytte man till 9mm nästan omgående.
Senast redigerad av spoiler 2012-09-18 kl. 15:15.
Citera
2012-09-18, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Jag förutsätter att det då handlar om 9mm. 7,65mm är ovanlig - få var visst intresserade av den här kalibern. Förutom Schweiz har jag läst att Finland köpte några tusen.

Okej, men jag har för mig att polisen sa att det var kaliber 7.65 från början, innan dom hade sagt något om Luger. Har dom ändrat sig på den punkten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in