Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rånteorin tror jag inte ett skit på. Det känns alldeles för utstuderat, med misshandel av barn, för att röra sig om det. Inte heller känns ett rasistdåd som så troligt - platsen är väl inte den rätta om man vill ge sig ut och ha ihjäl en muslimsk familj?
Lutar nog åt främst två möjligheter:
1) Mannens irakiska påbrå är on topic. Han han ha varit oppositionell exilirakier och nu avrättats av meningsmotståndare.
2) Mannen var insyltad i grov kriminalitet, och det rör sig om någon form av hämndaktion.
Att det skedde i ett helt annat land är där de bor talar dock i annan riktning än båda dessa scenarior.
1. Det var 40+ år sedan han flydde från Irak och det har hänt en del i Irak sedan dess. Är det inte lite väl lång tid och inte så aktuellt (med tanke på situationen i Irak) att tysta honom nu?
2. Skjuter man verkligen mannen när han är med familjen om han är en fd kriminell och de kriminella vet var han befinner sig? För om de hittar honom på semester bör de veta exakt var han bor i England.
1. Ja, så är det absolut.
2. Ja precis, det var det jag menade med det om att det skedde i ett annat land.
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Vad tror du om att familjen skulle göra en transaktion där nere? Familjemedlem, ta med en flykting från Irak eller droger? Det pratas om ett okänt pass nu, kan det tillhöra en flykting de betalat stora summor pengar för att få ut från Irak? Mördarna tar pengarna och har inte flyktingen i utbyte? Pappan har sträckt sig efter sin pistol men blev skjuten först. Vild teori men den sorten har jag massor utav så de blir ingen brist hos mig som du redan vet

Tja, man kan väl tänka sig något åt det hållet. Men det finns, tycker jag, några omständigheter som talar i annan riktning:
1) Mannen beskrivs som lugn. Inga uppgifter (har iofs inte följt media så noga de senaste timmarna) talar för att han hade koppling till kriminalitet, vilket polisen annars brukar vara snabba med att gå ut med - om inte annat för att lugna allmänheten. Visst kan det vara så att han ägnat sig åt kriminalitet utan att vara tidigare straffad, men är kriminell på en nivå att det motiverar att massmord (som dessutom verkar utstuderat) så ska det väldigt mycket till för att man inte ska vara på polisens radar.
2) Vid grövre droghandel (vilket det antagligen handlar om i så fall) tar man nog inte med sig hela familjen. Flyktingsmuggling; möjligen. Men det känns som det skulle bli rätt trångt i bilen på vägen hem? Dessutom tror jag inte det motiverar en sådan här handling. Att lämna över en flykting känns också som en ganska basic transaktion, och inte något smugglarna är tungt beväpnade inför och är beredda att utföra ett massmord för. Vid droghandel kan det nog däremot vara annorlunda. Och var är i så fall den smugglade flyktingen? Han borde väl också skjutas.
3) Platsen är väl inte direkt den man direkt tänker på när det handlar om droghandel.
Samtidigt finns det en stark omständigheter som talar för åt att det är något ditåt: Nämligen platsen. Det är ju något som tyder på någon form av bekantskap mellan BO och GM, hade det rört sig om någon form av organisation som ligger bakom och fattat beslut om att avrätta familjen så känns det som ett logistiskt hinder att sköta det i ett annat land. Hur visste i så fall organisationen att de skulle finnas just där? Det tycker jag starkt talar för att något gått fel på platsen, eller i anslutning till den.