2012-09-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Radioaktivt material betyder inte nödvändigtvis sånt som behövs för att framställa kärnvapen
Jag tänkte mer på know-how än material från CERN.
Citera
2012-09-13, 18:33
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSmith80
Troligtvis en miss som träffade fel person.

Menar du även att slagen i huvudet inte var meningen?
Citera
2012-09-13, 18:36
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Menar du även att slagen i huvudet inte var meningen?

Nej.

Flickan träffas av misstag i axeln, får panik och försöker fly. För att hon inte ska rusa iväg och hämta hjälp/ses av vittnen så slås hon medvetslös. (med lite för mycket våld)
Citera
2012-09-13, 18:51
Medlem
Citat:
Nej.

Flickan träffas av misstag i axeln, får panik och försöker fly. För att hon inte ska rusa iväg och hämta hjälp/ses av vittnen så slås hon medvetslös. (med lite för mycket våld)

Ska jag då tolka det som att den troliga instruktionen var att alla vuxna skola elimineras, medans barn skall skonas då de saknar skuld? Är då alla vuxna i bilen målet? Inte bara Al-Hili. Talar ju då för ilska mot familjen.

Att då barnen skonas även fast de skulle kunna ha känt igen mördaren, tyder väl på inhyrd torped. Rena spekulationer såklart, även fast jag hellre gillar fysik-spåret. Mer spännande.
Citera
2012-09-13, 19:01
Medlem
JohnSmith80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Ska jag då tolka det som att den troliga instruktionen var att alla vuxna skola elimineras, medans barn skall skonas då de saknar skuld? Är då alla vuxna i bilen målet? Inte bara Al-Hili. Talar ju då för ilska mot familjen.

Att då barnen skonas även fast de skulle kunna ha känt igen mördaren, tyder väl på inhyrd torped. Rena spekulationer såklart, även fast jag hellre gillar fysik-spåret. Mer spännande.

Jag vet faktiskt inte, allt i detta fall är så udda och speciellt.
Det finns motiv från broderns sida (dock dumt att låta de ärvande barnen leva), det är ett skumt sammanträffande att dessa personer befinner sig där och det är väldigt bra skjutet.

Jag vet inte vad jag ska tro.. Men säg att barnen skonades, det om något tyder på en gärningsman/män från ett civiliserat samhälle. Väldigt få klarar av att mörda barn.

Hade målet varit att döda den äldre flickan och att de missat den yngre så tyder de på individer som inte inser människors värde, ofta från mindre civiliserade länder.

Jag gillar också fysik-spåret.
Senast redigerad av JohnSmith80 2012-09-13 kl. 19:06.
Citera
2012-09-13, 19:11
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En ny information kanske:
http://www.expressen.se/nyheter/vittne-sag-mordet-i-alperna-fruktansvart/
Flickan var alltså uppe på benen när RAF kom till platsen. Hon måste vara av segt virke då hon både var skjuten i axeln och hade fått ett kraftigt slag i huvudet.
Precis vad RAF sager. Kalla: sudouest.fr
"Une enfant très jeune titubait sur la route et au début, j'ai pensé qu'elle était juste en train de jouer car on aurait dit, de loin, qu'elle tombait en rigolant comme le font les enfants", a-t-il expliqué.
Citera
2012-09-13, 19:13
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
En s.k. double tap. Den tekniken är väl militär/underättelse?

double tap är väl ett i bålet och ett i huvudet.
Citera
2012-09-13, 19:21
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte, allt i detta fall är så udda och speciellt.
Det finns motiv från broderns sida (dock dumt att låta de ärvande barnen leva), det är ett skumt sammanträffande att dessa personer befinner sig där och det är väldigt bra skjutet.

Jag vet inte vad jag ska tro.. Men säg att barnen skonades, det om något tyder på en gärningsman/män från ett civiliserat samhälle. Väldigt få klarar av att mörda barn.

Hade målet varit att döda den äldre flickan och att de missat den yngre så tyder de på individer som inte inser människors värde, ofta från mindre civiliserade länder.

Jag gillar också fysik-spåret.

Jag tror att dom flesta oavsett kultur tycker att det är lite jobbigt att döda barn. Om det inte finns någon direkt anledning att döda barnen så gör man nog inte det. I det här fallet så har väl gärningsmannen försökt att oskadliggöra barnet utan att döda. Även om hon bara var 7 så skulle hon kunna berätta vad hon har sett eller springa iväg. Man skall väl också komma ihåg att yrkesmördare inte är några mysgubbar precis. Varför dom skulle vara så snälla med barn begriper jag inte. Bara det att man dödar hennes föräldrar och mormor framför hennes ögon är väl tillräckligt grymt i sig.
Citera
2012-09-13, 19:24
Medlem
Citat:
Att barnen skonades kan tyda på att uppdragsgivaren är från ett civiliserat samhälle, inte mördaren. Han gör det jobb han accepterat att utföra, döda barn eller inte, det är redan avtalat.

Ponera att uppdragsgivaren även han kommer från Irak. Är det då inte lättast att fråga runt om en hitman bland landsmän. Kan tänka mig att det finns ett par hitmans från krigets Irak som inte skulle banga för att även ta livet av barnen, om nu önskan vore det.
Citera
2012-09-13, 19:36
Medlem
Sokolovas avatar
Nu när både WB har framträtt och det har stått i media hos vem barnen ska bo, får nya vårdnadshavaren och hennes familj, barnen och piloten nya identiteter? Någon form av skydd måste de få.
Citera
2012-09-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Att barnen skonades kan tyda på att uppdragsgivaren är från ett civiliserat samhälle, inte mördaren. Han gör det jobb han accepterat att utföra, döda barn eller inte, det är redan avtalat.

Ponera att uppdragsgivaren även han kommer från Irak. Är det då inte lättast att fråga runt om en hitman bland landsmän. Kan tänka mig att det finns ett par hitmans från krigets Irak som inte skulle banga för att även ta livet av barnen, om nu önskan vore det.

För det första så kan man säga att barn dödas i krig av alla sidor. Vissa personer eller makter kan se det som att dom utkämpar ett krig även i fredstid, fast att omvärlden inte ser det så.

Men oavsett detta så behöver inte barnen över huvud taget ha ingått i uppdraget. Vi vet egentligen inte alls vilka som var avsedda att dödas. Kanske var det bara en person, kanske var det alla vuxna i familjen eller så var det alla vuxna i familjen plus Sylvain Mollier. Om vi exempelvis antar att uppdraget var att döda Saad al Hilli så kan mördaren ha ansett sig tvungen att döda dom övriga för att undanröja vittnen.

Att mördaren skulle komma från Irak verkar osannolikt med tanke på att personerna inte har bott i Irak på många år. Saad al Hilli kom till Europa med familjen på 1970-talet som tonåring såvitt jag har förstått. Svärmodern verkar ha kommit någon gång på 1980 eller 1990-talet. Vem i Irak som skulle vara så arg fortfarande så att man skulle utföra detta har jag svårt att förstå.
Citera
2012-09-13, 20:33
Medlem
five_angelss avatar
Brett Martin är, av dialekten att döma, Australienare, eller upväxt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in