Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-04, 09:55
  #1
Medlem
vasaduellers avatar
Det verkar bli allt vanligare med "pensionärslägenheter" och bostadsrätter som utannonseras såsom "55+-boende", "för dig mellan 50-70" etc.

Är det lagligt för bostadsrättsföreningar att endast acceptera boende som är av en viss ålder? Kan brf lägga upp sådana diskriminerande begränsningar i stadgarna? Jag vet att det är lagligt att t ex göra det förbjudet för juridiska personer att stå som ägare, men det drabbar ju inga människor av kött och blod. Får en ekonomisk brf verkligen förkasta en potentiell köpare endast utifrån dennes ålder?

Om nej, är ovanstående rubriker i Hemnet-annonser endast ett försök att vilseleda marknaden, så at potentiella köpare under t ex 55 års ålder låter bli att lägga bud?

Om ja, är det i så fall även lagligt för en ICA-butik att vägra människor under 55 år tillträde? Eller att skriva in i brf-stadgar att endast vita svenskar accepteras som medlemmar?
Citera
2012-09-04, 09:57
  #2
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det verkar bli allt vanligare med "pensionärslägenheter" och bostadsrätter som utannonseras såsom "55+-boende", "för dig mellan 50-70" etc.

Är det lagligt för bostadsrättsföreningar att endast acceptera boende som är av en viss ålder? Kan brf lägga upp sådana diskriminerande begränsningar i stadgarna? Jag vet att det är lagligt att t ex göra det förbjudet för juridiska personer att stå som ägare, men det drabbar ju inga människor av kött och blod. Får en ekonomisk brf verkligen förkasta en potentiell köpare endast utifrån dennes ålder?

Om nej, är ovanstående rubriker i Hemnet-annonser endast ett försök att vilseleda marknaden, så at potentiella köpare under t ex 55 års ålder låter bli att lägga bud?

Om ja, är det i så fall även lagligt för en ICA-butik att vägra människor under 55 år tillträde? Eller att skriva in i brf-stadgar att endast vita svenskar accepteras som medlemmar?


Det låter lite som förr när frisörer hade dam/herr klippning. Nu heter det långt/kort för att inte diskriminera någon
Citera
2012-09-04, 10:24
  #3
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Ica får inte sälja tobak till personer som inte fyllt 18år, bolaget får inte sälja något till personer under 20 år osv.


Ot: Jag har sett att dett finns alkoholfria varor på bolaget, får man köpa dem även fast man inte fyllt 20?
Asså, det har mer med lagen att göra. Om det inte fanns en lag om vilken ålder det skulle vara, då skulle man i stort sett kunna sälja till vem man vill, vilket jag ser som någonting positivt. Jag vill såklart inte att 13 år gamla barn går runt på stan och dricker Jäger.

Men om man tar någonting annat som Energidryck till exempel, 90% av alla affärer har ju åtmistånde 15 års gräns på det. Och det har dom bara för att dom själva inte vill att för unga människor köper det. Och det är helt ok enligt mig, skall man göra det olagligt för företag att sälja som dom vill till vilka dom vill?
Om vi håller på och gör så, ja, då minskar ju friheten i att skräddasy ett eget företag. Då kommer regeringen hålla på och göra en massa lagar om vad vi får dricka och inte dricka. Det är bara negativt från en ekonomisk synpunkt.
Och vad kommer hända? Jo en massa föräldrar blir arga för att affärer säljer energidryck till unga människor och det kommer bli en lag på att sälja energidryck, en åldersgräns. Det kommer helt klart påverka ekonomin det det negativa som jag sa tidigare.

Nu till on topic efter din lite off topic post.
Jag tycker ärligt talat att man får sälja lägenheter till vilka man vill, om dom tjänar mer pengar på det, och dom som bor där är lyckligare så ser jag inget negativt av det. De där lägenheterna blir nog mer eftertraktade än lägenheter där alla får bor i.

Nu till varför dom säljer till folk över 55+, för mig är det rätt så självklart, folk vid den åldern har det svårare att sova, dom tar saker lite lungnare, dom har inga högljudda fester, dom är inte sent uppe på natten eller liknande. Det blir en mer naturlig miljö för dom, och jag tror dom betalar mer i hyra för det.

tl:dr, det kan ses som diskriminering, men inte som någonting dåligt.
Sluta vara butthurt och låt folk styra sina egna företag/liv.
__________________
Senast redigerad av Jaran 2012-09-04 kl. 10:32.
Citera
2012-09-04, 10:32
  #4
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det verkar bli allt vanligare med "pensionärslägenheter" och bostadsrätter som utannonseras såsom "55+-boende", "för dig mellan 50-70" etc.

Är det lagligt för bostadsrättsföreningar att endast acceptera boende som är av en viss ålder? Kan brf lägga upp sådana diskriminerande begränsningar i stadgarna? Jag vet att det är lagligt att t ex göra det förbjudet för juridiska personer att stå som ägare, men det drabbar ju inga människor av kött och blod. Får en ekonomisk brf verkligen förkasta en potentiell köpare endast utifrån dennes ålder?

Om nej, är ovanstående rubriker i Hemnet-annonser endast ett försök att vilseleda marknaden, så at potentiella köpare under t ex 55 års ålder låter bli att lägga bud?

Om ja, är det i så fall även lagligt för en ICA-butik att vägra människor under 55 år tillträde? Eller att skriva in i brf-stadgar att endast vita svenskar accepteras som medlemmar?

Vad säger du om studentbostäder, då?
Är det också olaglig diskriminering?
Eller ålderdomshem? Eller sjukhus?
Handikappboende, gruppboende, etc.
Saken är ju den att dessa bostäder är
anpassade för en viss kategori av personer.

Det är inget olagligt med det.
(I så fall hade de redan varit polisanmälda
och stoppade.)

Ica med åldersgräns? En konstig parallell.

Anser du att krogar med 18-årsgräns
också är diskriminerande?

Att vissa filmer på bio är barnförbjudna?
__________________
Senast redigerad av Zeke Warg 2012-09-04 kl. 10:52.
Citera
2012-09-04, 10:32
  #5
Avstängd
barkborrens avatar
Seniorboendeformen har ju funnits länge, och skulle det strida mot någon diskrimeneringslag så hade det säkert stoppats för länge sedan, det är säkert så BRF har i sina stadgar att 55+ gäller, jag vet att det räcker med att ena parten är 55+.
Skulle man däremot även ha i sina stadgar att till exempel färgade,homosexuelle,eller handikappade utestängdes så blev det nog ett fall för diskrimineringsombudet.
Citera
2012-09-04, 10:37
  #6
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Vad säger du om studentbostäder, då?
Är det också olaglig diskriminering?
Eller ålderdomshem? Eller sjukhus?
Handikappboende, gruppboende, etc.
Saken är ju den att dessa bostälder är
anpassade för en viss kategori av personer.

Det är inget olagligt med det.
(I så fall hade de redan varit polisanmälda
och stoppade.)

Ica med åldersgräns? En konstig parallell.

Anser du att krogar med 18-årsgräns
också är diskriminerande?

Att vissa filmer på bio är barnförbjudna?
Ja, på ett sätt så är det diskriminerande. Man dömer någon på hur många varv dom har snurrat runt solen. Men jag tycker att man skall få kunna avskilja folk ifrån mängden, det är många som vill det ochså, och det är inget fel med det.
Citera
2012-09-04, 10:49
  #7
Medlem
vasaduellers avatar
Tack för alla synpunkter, men jag känner mig inte klokare.

För att förtydliga min frågeställning:
Jag frågar inte vad någon tycker och avser inte att diskutera vad som är moraliskt etc. i frågan. Jag undrar endast vad lagen säger. Detta eftersom jag gärna vill lägga ett bud på en s k "pensionärslägenhet".

Är nämnda rubriker i Hemnet-annonser endast en "marknadsföringsgrej" för att locka/avskräcka rätt/fel köpare, eller har de laga stöd?
__________________
Senast redigerad av vasadueller 2012-09-04 kl. 10:51.
Citera
2012-09-04, 10:52
  #8
Medlem
Jarans avatar
Nej det är inte olagligt.
Citera
2012-09-04, 11:03
  #9
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Nej det är inte olagligt.

Tack. Om du är lagkunnig (vilket jag inte är) så kanske du kan hänvisa mig till den lagtext eller praxis som reglerar detta? Vore snällt och skulle spara mig mycket tid.

Kan du säga något om vad som rent generellt är tillåtet i brf-stadgar, när det gäller att begränsa vem som får bli medlem? Om ålder är en laglig faktor, är nationalitet, etnicitet, politisk hemvist också lagliga faktorer?

Jag upplever det hela som lite förvirrande, eftersom åldersdiskriminering är förbjudet vid anställning och i de flesta andra situationer, undantaget fall där minderåriga hindras från att köpa tobak/alkohol/våldsunderhållning etc. Var finns lagen som säger att andra faktorer gäller för diskriminerande brf-stadgar, än vid diskriminering på arbetsmarknaden etc.?
__________________
Senast redigerad av vasadueller 2012-09-04 kl. 11:05.
Citera
2012-09-04, 17:42
  #10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Tack för alla synpunkter, men jag känner mig inte klokare.

För att förtydliga min frågeställning:
Jag frågar inte vad någon tycker och avser inte att diskutera vad som är moraliskt etc. i frågan. Jag undrar endast vad lagen säger. Detta eftersom jag gärna vill lägga ett bud på en s k "pensionärslägenhet".

Är nämnda rubriker i Hemnet-annonser endast en "marknadsföringsgrej" för att locka/avskräcka rätt/fel köpare, eller har de laga stöd?

Nej, det är inte olagligt. Diskrimineringslagen är uppbyggd så att det är möjligt att positivt ge vissa människor en fördel. Diskrimineringslagen säger också tydligt att om inte avsikten är att diskriminera någon så är positiv särbehandling laglig.

Det är alltså möjligt att ge kvinnor fritt inträde på nattklubbar om avsikten är att få en mer utjämnad könsfördelning.

EDIT...

Titta gärna här...

https://www.flashback.org/t1948504
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2012-09-04 kl. 17:50.
Citera
2012-09-04, 17:52
  #11
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Tack. Om du är lagkunnig (vilket jag inte är) så kanske du kan hänvisa mig till den lagtext eller praxis som reglerar detta? Vore snällt och skulle spara mig mycket tid.

Diskrimineringslagen, så klart.

12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

[...]
12 a § Förbudet i 12 § gäller inte diskriminering som har samband med ålder.
Citera
2014-01-21, 18:12
  #12
Medlem
UrsulaLeGuins avatar
Från och med 1 januari 2013 är det inte tillåtet att ha en övre åldersgräns för medlemsskap i en brf. Det verkar dock fortfarande vara ok med en nedre gräns som kriterium för medlemsskap.

http://www.fastighetsagarna.se/stock...med-arsskiftet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback