Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-03, 21:05
  #1
Medlem
Lycurguss avatar
Det talas ju mycket om kvinnans rätt till sin egen kropp. Hon bestämmer över den själv.

Men endå ser jag många feminister vara emot kvinnans rätt till sin egen kropp om hon vill ha något i utbyte för sex.

Att betala med attraktivitet är ett okej betalmedel. Om man inte har detta att betala med utan istället måste betala med ett bra jobb som väcker denna känsla, eller kanske att man är rik som fan så är det också okej.

Men om man har lite pengar och vill ge ut dessa för att ha sex, så är det inte längre okej.

Då kan man fråga sig varför då? Vad är det som gör att vissa anser sig ha rätten att bestämma över dessa kvinnor som säljer sex?

Idag är det ju fullt lagligt att sälja sex i sverige, så horeri är fullt lagligt.

Men man väljer endå att straffa männen som köper sexet, varför då?

Kan det bero på att man ser ner på män som inte är attraktiva och tillräckligt med män? Att dessa har så låg status i samhällshierarkin att man kan göra lite som man vill med dessa?

Har dom inte rätten att få ingå avtal med kvinnor, men kvinnor har rätten att ingå avtal med män?

Är inte detta dubbelmoral så det stänker om det? Hur rättfärdigar man detta?

En gång så undra en tjej om jag ville med henne hem efter krogen, har du sprit hemma då? undrade jag, annars tänker jag inte hänga med.

Aa visst det har jag, vin och sånt

Är jag en manshora som krävde alkohol för att hänga med hem och ha sex med henne? Bör denna kvinna straffas för att hon "köpte" med mig hem, med alkohol?

Ja detta väcker många frågor hos mig.
Citera
2012-09-03, 21:14
  #2
Medlem
sven33s avatar
Dubbelpost
Citera
2012-09-03, 21:15
  #3
Medlem
sven33s avatar
Ur den amerikanska debatten har jag snappat upp att kvinnorättsorganisationer och andra feminister står på ja-sidan till en legalisering. Finns säkert feminister i USA som är emot det men de mest vokala för en legalisering är feministerna.
Citera
2012-09-03, 21:19
  #4
Medlem
Lycurguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Ur den amerikanska debatten har jag snappat upp att kvinnorättsorganisationer och andra feminister står på ja-sidan till en legalisering. Finns säkert feminister i USA som är emot det men de mest vokala för en legalisering är feministerna.

Det låter ju väldigt bra detta.

Vilka krafter kan tänkas vara emot detta i sverige eftersom män inte får köpa sex? Hur resonerade man fram detta liksom?

Skulle vilja höra dessa resonemang faktist.
Citera
2012-09-03, 22:26
  #5
Medlem
Disciplinas avatar
Ja, själva tanken är väl att om man sätter dit kunderna så kommer det inte att existera någon marknad för de som säljer sex, som då alltså skulle tvingas söka sig till något annat för att tjäna sitt levebröd. Jag tror inte att det i någon högre grad handlar om att se ner på de män som köper sex, utan snarare att vi betraktar de individer som säljer sex som offer. Även om det kanske inte kan tyckas som den mest effektiva metoden så resulterar det trots allt i att prostituerade, som är en relativt utsatt grupp, får större möjligheter att söka stöd hos lagen vid de tillfällen som de utsätts för brott och trakasserier i yrket. Sedan så har ju kvinnor egentligen inte några större friheter att ingå den här typen av avtal i lagen, sexköp är olagligt oberoende av köparens kön, även om det är betydligt vanligare bland män.

Huruvida prostitution sedan borde vara lagligt eller inte är snarare en fråga om etik än jämställdhet.
Citera
2012-09-04, 00:18
  #6
Medlem
Lycurguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, själva tanken är väl att om man sätter dit kunderna så kommer det inte att existera någon marknad för de som säljer sex, som då alltså skulle tvingas söka sig till något annat för att tjäna sitt levebröd. Jag tror inte att det i någon högre grad handlar om att se ner på de män som köper sex, utan snarare att vi betraktar de individer som säljer sex som offer. Även om det kanske inte kan tyckas som den mest effektiva metoden så resulterar det trots allt i att prostituerade, som är en relativt utsatt grupp, får större möjligheter att söka stöd hos lagen vid de tillfällen som de utsätts för brott och trakasserier i yrket. Sedan så har ju kvinnor egentligen inte några större friheter att ingå den här typen av avtal i lagen, sexköp är olagligt oberoende av köparens kön, även om det är betydligt vanligare bland män.

Huruvida prostitution sedan borde vara lagligt eller inte är snarare en fråga om etik än jämställdhet.

Jo det har du rätt i. Men eftersom det i princip är praxis att kvinnor är prostituerade och män köparna så blir det endå indirekt en man/kvinno-fråga.

Och indirekt även lagligt för kvinnor att genomföra avtalet men inte för mannen.

Lite realistisk syn på sexualiteten får man ju endå ha, men jag förstår ditt perspektiv, känns som ett sätt att blunda för detta faktumet dock.
Citera
2012-09-04, 01:26
  #7
Medlem
Stiffnippless avatar
Kvinnor som säljer sex minimerar alla övriga kvinnors pussy-power. Valet för dessa är att antingen vara positiva till begränsande lagförslag eller börja hora själva. Problemet stavas "egoism" och dessa kvinnor tänker som så att får de inte utnyttja männen ekonomiskt så ska ingen annan få det heller.

Ordet "man" hör inte hemma i debatten alls, eftersom män inte kan påverka i denna fråga. Horeriet är en kvinnlig grundegenskap och ett kvinnligt problem. Av just denna anledning är det patetiskt att det är tillåtet för kvinnor att sälja sex men förbjudet för män att köpa; en dubbelmoralistisk lagstiftning utan någon som helst logik. Skrämmande.

De kvinnor som är mest högljudda i debatten är de värsta hororna.
__________________
Senast redigerad av Stiffnipples 2012-09-04 kl. 01:29.
Citera
2012-09-04, 01:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, själva tanken är väl att om man sätter dit kunderna så kommer det inte att existera någon marknad för de som säljer sex, som då alltså skulle tvingas söka sig till något annat för att tjäna sitt levebröd. Jag tror inte att det i någon högre grad handlar om att se ner på de män som köper sex, utan snarare att vi betraktar de individer som säljer sex som offer. Även om det kanske inte kan tyckas som den mest effektiva metoden så resulterar det trots allt i att prostituerade, som är en relativt utsatt grupp, får större möjligheter att söka stöd hos lagen vid de tillfällen som de utsätts för brott och trakasserier i yrket. Sedan så har ju kvinnor egentligen inte några större friheter att ingå den här typen av avtal i lagen, sexköp är olagligt oberoende av köparens kön, även om det är betydligt vanligare bland män.

Huruvida prostitution sedan borde vara lagligt eller inte är snarare en fråga om etik än jämställdhet.

Nej det finns ett oerhört "horstigma", kvinnor vågar inte vända sig till myndigheterna, den vanligaste anledningen är att dom riskerar att tex bara få sina barn tvångsomhändertagna om dom söker "hjälp"-
Citera
2012-09-04, 04:35
  #9
Medlem
Varför skall den i så fall bara stå för mäns rätt att köpa sex?
Citera
2012-09-04, 08:52
  #10
Medlem
Det är inte en fråga om jämställdhet. Det är en fråga om invidens rätt att själv bestämma om den egna kroppen.

Här en ganska intressant tråd. Även om trådstartaren missar målet helt och inläggen varierar i kvalitet så finns det en del som är tänkvärda. Varför olagligt?
Citera
2012-09-04, 12:24
  #11
Medlem
parkmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Jo det har du rätt i. Men eftersom det i princip är praxis att kvinnor är prostituerade och män köparna så blir det endå indirekt en man/kvinno-fråga.

Och indirekt även lagligt för kvinnor att genomföra avtalet men inte för mannen.

Lite realistisk syn på sexualiteten får man ju endå ha, men jag förstår ditt perspektiv, känns som ett sätt att blunda för detta faktumet dock.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fl...sex_435659.svd Är tveksam till att det skulle vara många fler tjejer än killar som säljer sex.

Utöver det så är det inte en fråga för feminismen då den behandlar kvinnors problem, inte det som drabbar männen.
Citera
2012-09-04, 12:44
  #12
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, själva tanken är väl att om man sätter dit kunderna så kommer det inte att existera någon marknad för de som säljer sex, som då alltså skulle tvingas söka sig till något annat för att tjäna sitt levebröd. Jag tror inte att det i någon högre grad handlar om att se ner på de män som köper sex, utan snarare att vi betraktar de individer som säljer sex som offer. Även om det kanske inte kan tyckas som den mest effektiva metoden så resulterar det trots allt i att prostituerade, som är en relativt utsatt grupp, får större möjligheter att söka stöd hos lagen vid de tillfällen som de utsätts för brott och trakasserier i yrket. Sedan så har ju kvinnor egentligen inte några större friheter att ingå den här typen av avtal i lagen, sexköp är olagligt oberoende av köparens kön, även om det är betydligt vanligare bland män.

Huruvida prostitution sedan borde vara lagligt eller inte är snarare en fråga om etik än jämställdhet.
Det är väldigt skumt att prostitution är lagligt, när sexköp inte är det. Det är som om drogförsäljning vore lagligt, men att ingen fick köpa. Om man vill bekämpa sexköparna så är det inte rätt väg att bara förbjuda prostitution för den som köper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback