Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-09-03, 13:08
  #1
Medlem
Ovcharkas avatar
En vanlig bieffekt när man petar i sig opiater och andra opioider är att man får svårigheter att urinera, i vissa fall så allvarligt att det upplevs som omöjligt. Vi talar om urinretention!

En kort sammanfattning hämtad från Wikipedia:
"Urinretention innebär svårighet att tömma urinblåsan. Det kan bero på sjukdom eller uppstå som biverkan av ett läkemedel."

Det dyker upp trådar med jämna mellanrum - särskilt i denna forumdelen - där folk oroligt undrar varför de inte kan kissa. Jag tänkte vi kunde ha en "stor" tråd i ämnet där vi delar med oss av tips och knep och dit oroliga kissnödiga stackare kan vända sig för att få råd, stöd och förståelse.

-

Mina upplevelser är att jag får svårt att kissa på Tramadol, men att det ändå är ganska överkomligt och till slut går. Subutex kan vara knepigare, men när jag brukat preparatet i fråga så får jag in vanan och urinerandet blir inget problem. Det flyter på obehindrat. Jag vet inte varför det är så; om kroppen vänjer sig eller om jag undermedvetet kommer på rätt teknik.

Heroin däremot! För det första är jag extremt ny när det kommer till "H" och för det andra tar jag det aldrig två dagar i rad och aldrig mer än två gånger i veckan, så det finns ingen chans att varken vänja eller lära sig hur man ska göra. Tror jag...?

Någon erfaren heroinist som vill dela med sig av information kring hur man kastar vatten när man är hög? "Som tur väl är" (hrm...) så sitter ju inte heroin i så länge så efter några timmar funkar det att kissa igen, men det är likväl irriterande och jag ser alltid till att inte dricka så mkt under ruset, just för att slippa bli pissnödig.

Mina generella tips:
1. Slopa manligheten och sitt ner. Slappna av i hela kroppen, från fötter till huvud. Det finns alltid nån muskel som spänner. Försök slappna av i den också, även om det verkar meningslöst.
2. Stå över/i badkaret med händerna mot väggen. Låt penis hänga fritt och slappna av.
3. Sista alternativet (som jag nästan aldrig använder mig utav) är att krysta. Pressa på. Med denna metod har jag ibland lyckats få ut några enstaka droppar (sittandes). Jag tycker det är en tämligen värdelös metod.
Citera
2012-09-03, 13:36
  #2
Medlem
Mitt bästa tips är att sätta sig ner, luta sig fram mot knäna typ, varpå man försöker klämma ut några droppar. Ofta funkar det inte men man kommer så att säga närmre att kunna urinera. När man gjort detta utan resultat ställer man sig raklång ett par sekunder och sen ner igen och luta sig mot knäna. Upprepa några gånger så fungerar det snart.
Citera
2012-09-03, 17:16
  #3
Medlem
Somethingroyals avatar
Jag ser till att inte vara för pissnödig. I värsta fall sätter jag mig i duschen, det underlättar något.
Citera
2012-09-04, 15:04
  #4
Medlem
Det är vanligt när man inte är tillvänjd. Jag blev jävligt nojjig en kväll efter sub. Då hade jag varit ren i nästan 1 år. Men när ruset släppt på förmiddagen dan därpå var det inga problem att pissa.

Om man är idiotpissnödig men ändå inte kan så finns väl inget alternativ - åka till akuten och bli tömd.
Citera
2012-09-04, 20:16
  #5
Medlem
qleks avatar
ååh alla dessa gånger man har försökt pissa utan att lyckas och suttit och somnat på toan för det känns helt omöjligt att pissa.
Säger som TS bäst är att sätta sig ner och bara slappna av så mycket det går
Citera
2012-09-10, 16:19
  #6
Medlem
valiumvaliums avatar
Hur reagerar sjukvården om man söker hjälp när man inte kan kissa? Är de väldigt dömande eller fattar det att det är allvarligt? Hur ser hjälpen ut?
Citera
2012-09-11, 08:59
  #7
Medlem
Ovcharkas avatar
Jag undrar.... Om man tar 10mg Stesolid - hjälper det? 10mg är ju en vanlig kramplösande dos, så det borde vara nog för att få musklerna att slappna av. Och inte kan väl 10mg Stesolid/Valium/Diazepam vara såå farligt i kombination med opiater...?

Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Hur reagerar sjukvården om man söker hjälp när man inte kan kissa? Är de väldigt dömande eller fattar det att det är allvarligt? Hur ser hjälpen ut?

Jag har bara en historia att dela med mig utav här. Det var en man (som jag känner - ingen kompis kompis) som inte pissade på ett par dagar. Han tänkte "Det går väl över", men inte.

Han åkte in till sjukan och de tömde nån liter. Så nog tömmer de ens blåsa alltid. De kan liksom inte neka en när man kommer in och grinar av smärta och säger att man inte kan urinera, och när sjukvårdspersonalen känner efter på buken och känner att det faktiskt ligger en hel del vätska där inne...

Huruvida de bryr sig om droger eller ej... Jag har varit på sjukan ett par gånger pga missbruk av medicin och bruk av knark och de har aldrig varit dömmande mot mig utan behandlat mig som vem som helst.

Kontenta: Har du kört opiater och inte kan kissa och du börjar få smärtor - åk till sjukan. Du får hjälp. (Men försök sköta knarkandet och kissandet på egen hand, så att vi inte sliter på sjukvården i onödan. Det kostar pengar och de pengarna måste Staten faktiskt lägga på somalierna!!)
Citera
2013-01-03, 22:10
  #8
Medlem
Agzzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Hur reagerar sjukvården om man söker hjälp när man inte kan kissa? Är de väldigt dömande eller fattar det att det är allvarligt? Hur ser hjälpen ut?


bra fråga. ngn med erfarenhet kanske?
Citera
2013-01-03, 23:05
  #9
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valiumvalium
Hur reagerar sjukvården om man söker hjälp när man inte kan kissa? Är de väldigt dömande eller fattar det att det är allvarligt? Hur ser hjälpen ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Agzzzo
bra fråga. ngn med erfarenhet kanske?

Vi säger "Skyll dig själv din luffare!" och skickar hem dig.

Nej, naturligtvis gör vi som Ovcharka säger. Självklart måste man "tömma" en människa som inte kan kissa ut all urin själv (eller, i förekommande fall, inte kan bajsa). Man sätter i en kateter i urinröret, bara. Lätt som en plätt. Fast inte så trevligt att göra alla gånger. Säkert inte så trevligt att få gjort heller.
Citera
2013-01-04, 01:31
  #10
Medlem
AntiAliass avatar
När jag var horseare så brukade jag antingen sitta ner alternativt sitta på huk i badkaren med duschslangen på, spola ljummet vatten på fötter och kuk. Just det sistnämnda brukar vara mkt effektivt av någon anledning. Ovärdigt ja, men jag behöll aldrig någon värdighet i mitt heroinmissbruk ändå.
Citera
2013-02-09, 22:54
  #11
Medlem
Ovcharkas avatar
Tror jag kommit på en till teknik, men jag är inte säker på om den verkligen funkar. Fler försök måste göras.

Idén går ut på att knipa åt (verkligen hålla sig) en stund (nån minut) och sedan - när man sitter på toaletten - slappna av totalt (och förhoppningsvis urinera).

Ska testa tekniken mer och återkomma. Ni andra kan också testa och avlägga rapport, eller så gör ni inte det. Välj själva.
Citera
2013-02-11, 23:09
  #12
Avstängd
nkvd2s avatar
har aldrig varit något problem för mig, annat än att man då kan var lite kissnödig och sen kommer det knappt något. Men vet man det så tänker man ju att man inte egentligen är så kissenödig, och sen samlas det ihop så mycket att man kisser naturligt. Inte så ofta, men när man kissar så kissar man, men inte så mycket då heller iofs. Vad resten tar vägen vet jag inte?
Man kanske svettas ut det, haha. För man svettas ju mycket när man påtänd av opiater eller amfetamin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback