2012-10-29, 13:54
Medlem
razaones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamBjoern
Nja, jag vet inte? Varför skulle man tjäna på det, menar du?

Om du betalar av dina skulder får du skatta på vinsten vid försäljning.
Citera
2012-10-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Om du betalar av dina skulder får du skatta på vinsten vid försäljning.

Att jag får skatta på vinsten gäller väl oavsett om och hur jag betalat av mina skulder..? Så har åtminstone jag fattat det.

Köper jag en lägenhet för 1 000' och säljer den för 1 200' så utgår beräkningen av beskattning på vinsten - alltså 200'. Det helt oavsett hur högt belånad lägenheten är.
Senast redigerad av EnsamBjoern 2012-10-29 kl. 14:40.
Citera
2012-10-30, 08:12
Medlem
razaones avatar
Citat:
Att jag får skatta på vinsten gäller väl oavsett om och hur jag betalat av mina skulder..? Så har åtminstone jag fattat det.

Köper jag en lägenhet för 1 000' och säljer den för 1 200' så utgår beräkningen av beskattning på vinsten - alltså 200'. Det helt oavsett hur högt belånad lägenheten är.

Precis. Men om vi säger att dom kräver handpenning 200 000 på en lägenhet och du sitter på 300 000 är det bättre att enbart sätta in de 200 000 och spara resterande 100 000 på ett sparkonto. OM du nu ska sälja lägenheten inom nåt år. Annars får du skatta på de 100 000.
Citera
2012-10-30, 08:22
Medlem
Citat:
Precis. Men om vi säger att dom kräver handpenning 200 000 på en lägenhet och du sitter på 300 000 är det bättre att enbart sätta in de 200 000 och spara resterande 100 000 på ett sparkonto. OM du nu ska sälja lägenheten inom nåt år. Annars får du skatta på de 100 000.

vad är det här för "hitte på"?

man skattar på reavinsten och inget annat...
Citera
2012-10-30, 09:12
Medlem
Citat:

Jag trodde skatten var baserad på eventuell realiserad vinst om man säljer lägenheten. Var har du fått för dig att lånets storlek (eller andel av värdet) har betydelse? Jag säger inte att du har fel alltså, men det är inte alls i linje med hur jag sköter min privatekonomi. Därav min fråga.
Citera
2012-10-30, 09:27
Medlem
så här fungerar det

"Beräkna vinst eller förlust

Du räknar ut vinst eller förlust så här:

Försäljningspris
- Utgifter för försäljningen
- Inköpspris
- Förbättringsutgifter
- Kapitaltillskott
- Andel av inre reparationsfond vid försäljningen
+ Andel av inre reparationsfond vid köpet
+ Återföring av uppskovsbelopp
= Vinst/Förlust"

källa: skatteverket

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800033855.html
Citera
2012-10-30, 14:57
Medlem
razaones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
vad är det här för "hitte på"?

man skattar på reavinsten och inget annat...

Citat:
Jag trodde skatten var baserad på eventuell realiserad vinst om man säljer lägenheten. Var har du fått för dig att lånets storlek (eller andel av värdet) har betydelse? Jag säger inte att du har fel alltså, men det är inte alls i linje med hur jag sköter min privatekonomi. Därav min fråga.

Jag vet att man skattar på vinsten. Men om du betalar av ditt lån och säljer lägenheten får du skatta på vinsten. Har du i stället lån kvar får du mindre vinst på lägenheten och slipper då skatta för den extra vinsten du får som du betalat av?
Citera
2012-10-30, 15:21
Medlem
Citat:
Jag vet att man skattar på vinsten. Men om du betalar av ditt lån och säljer lägenheten får du skatta på vinsten. Har du i stället lån kvar får du mindre vinst på lägenheten och slipper då skatta för den extra vinsten du får som du betalat av?

va?

vinsten är såklart den samma oavsett om man har betalat av lånet eller inte...
Citera
2012-10-30, 16:36
Medlem
Citat:

Vinst = försäljningspris minus köppris.

Köper du en lägenhet för 500' och säljer den för 500' så har du inte gjort en "vinst" på 200' om du har 300' i skulder då du säljer den - du har då gått +/- 0.
Citera
2018-01-08, 18:04
Medlem
speedygonsalezs avatar
är det inte ofta så att om man köper en lya för 500 och säljer för 500 trots den stigit kan man ju ta pengar i näven bredvid??

då slipper man ju skatta på den inte sant?
Citera
2018-01-08, 18:13
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
är det inte ofta så att om man köper en lya för 500 och säljer för 500 trots den stigit kan man ju ta pengar i näven bredvid??

då slipper man ju skatta på den inte sant?

Stämmer, men köparen är även denna tvungen att använda det lägre beloppet när denna ska sälja.
Så du skjuter bara skatten till en annan person, och de vill nog ha bra betalt för det "privilegiet".
Citera
2018-01-08, 19:14
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Stämmer, men köparen är även denna tvungen att använda det lägre beloppet när denna ska sälja.
Så du skjuter bara skatten till en annan person, och de vill nog ha bra betalt för det "privilegiet".

såklart inte, han kan la höja priset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in