Citat:
Ursprungligen postat av
speedygonsalez
hm du är mer påläst än mig förstår inte vad du menar.
1. köper lya för 300 000
2. säljer lya för 350 000 + ytterligare 50 000kr i näven, vilket ingen förutom du och köparen vet.
affären klar.
Varför skulle nån som köpt något av mig tidigare betala vinstskatt åt mig i framtiden? Och var är vinstskatt? skattar på de 50 000 utöver de 300 000 antar jag men mja.
Svarta delen motsvarar bara ren vinst inget annat?
vet inte ens vad mäklararvode är

Om vi tar bort allt svårt för dig då och bara räknar med köpesumman.
Du gör en vinst på 100 000, du redovisar summan 350 000 till skatteverket. Du är jätteglad, snuvat staten på skatten för de hemliga 50 000 extra i vinst. Betalar vinstskatt på de redovisade 50 000 i vinst.
Din polare som köpte lägenhet av dig för 400 000 har nu en lägenhet med inköpsvärde på 350 000.
Marknaden dippar lite och din polare får kalla fötter och säljer lägenheten till en tredje person.
Polaren lyckas endast sälja för 400 000 trots att denna ville ha mer. Både du och polaren tycker att detta är ju en affär som gått +-0.
Problemet blir när polaren ska deklarera sin försäljning så har skatteverket uppgiften att han definitivt har gjort en bra affär för denna lägenhet köptes ju för 350 000. Alltså har polaren gjort 50 000 i vinst på sin lägenhet och staten vill ha lite skatt på detta. Polaren blir sur på dig eftersom det var ju din vinst som han nu måste skatta för. Han har inga pengar till skatten och kräver pengar av dig.
Du däremot har ju redan köpt en resa för de pengarna och säger upp vänskapen.