• 5
  • 6
2018-01-08, 20:30
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedygonsalez
såklart inte, han kan la höja priset?

Vem ska höja priset och hur menar du?
Citera
2018-01-08, 21:01
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
såklart inte, han kan la höja priset?

Köparen vill ju inte betala din vinstskatt i framtiden så den svarta delen kommer motsvara vad du hade betalt i skatt - men vad är då syftet med att betala under bordet om man ändå får betala samma? Kanske sparar några kronor på mäklararvodet - men dessa hade ändå sänkt vinsten och skatten.
Citera
2018-01-08, 21:49
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Köparen vill ju inte betala din vinstskatt i framtiden så den svarta delen kommer motsvara vad du hade betalt i skatt - men vad är då syftet med att betala under bordet om man ändå får betala samma? Kanske sparar några kronor på mäklararvodet - men dessa hade ändå sänkt vinsten och skatten.

hm du är mer påläst än mig förstår inte vad du menar.

1. köper lya för 300 000
2. säljer lya för 350 000 + ytterligare 50 000kr i näven, vilket ingen förutom du och köparen vet.

affären klar.

Varför skulle nån som köpt något av mig tidigare betala vinstskatt åt mig i framtiden? Och var är vinstskatt? skattar på de 50 000 utöver de 300 000 antar jag men mja.
Svarta delen motsvarar bara ren vinst inget annat?
vet inte ens vad mäklararvode är
Citera
2018-01-08, 21:50
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Vem ska höja priset och hur menar du?

han kan ju i sin tur höja priset såklart om han nu vill sälja vidare, men räcker la med att renovera så 3dubblas allt man lägger ned, kanske inte funkar o göra det "svart" hur länge som helst
Citera
2018-01-08, 22:37
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
hm du är mer påläst än mig förstår inte vad du menar.

1. köper lya för 300 000
2. säljer lya för 350 000 + ytterligare 50 000kr i näven, vilket ingen förutom du och köparen vet.

affären klar.

Varför skulle nån som köpt något av mig tidigare betala vinstskatt åt mig i framtiden? Och var är vinstskatt? skattar på de 50 000 utöver de 300 000 antar jag men mja.
Svarta delen motsvarar bara ren vinst inget annat?
vet inte ens vad mäklararvode är

Om vi tar bort allt svårt för dig då och bara räknar med köpesumman.

Du gör en vinst på 100 000, du redovisar summan 350 000 till skatteverket. Du är jätteglad, snuvat staten på skatten för de hemliga 50 000 extra i vinst. Betalar vinstskatt på de redovisade 50 000 i vinst.

Din polare som köpte lägenhet av dig för 400 000 har nu en lägenhet med inköpsvärde på 350 000.
Marknaden dippar lite och din polare får kalla fötter och säljer lägenheten till en tredje person.
Polaren lyckas endast sälja för 400 000 trots att denna ville ha mer. Både du och polaren tycker att detta är ju en affär som gått +-0.

Problemet blir när polaren ska deklarera sin försäljning så har skatteverket uppgiften att han definitivt har gjort en bra affär för denna lägenhet köptes ju för 350 000. Alltså har polaren gjort 50 000 i vinst på sin lägenhet och staten vill ha lite skatt på detta. Polaren blir sur på dig eftersom det var ju din vinst som han nu måste skatta för. Han har inga pengar till skatten och kräver pengar av dig.

Du däremot har ju redan köpt en resa för de pengarna och säger upp vänskapen.
Citera
2018-01-08, 22:56
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om vi tar bort allt svårt för dig då och bara räknar med köpesumman.

Du gör en vinst på 100 000, du redovisar summan 350 000 till skatteverket. Du är jätteglad, snuvat staten på skatten för de hemliga 50 000 extra i vinst. Betalar vinstskatt på de redovisade 50 000 i vinst.

Din polare som köpte lägenhet av dig för 400 000 har nu en lägenhet med inköpsvärde på 350 000.
Marknaden dippar lite och din polare får kalla fötter och säljer lägenheten till en tredje person.
Polaren lyckas endast sälja för 400 000 trots att denna ville ha mer. Både du och polaren tycker att detta är ju en affär som gått +-0.

Problemet blir när polaren ska deklarera sin försäljning så har skatteverket uppgiften att han definitivt har gjort en bra affär för denna lägenhet köptes ju för 350 000. Alltså har polaren gjort 50 000 i vinst på sin lägenhet och staten vill ha lite skatt på detta. Polaren blir sur på dig eftersom det var ju din vinst som han nu måste skatta för. Han har inga pengar till skatten och kräver pengar av dig.

Du däremot har ju redan köpt en resa för de pengarna och säger upp vänskapen.

ja nu fatta jag, idiot som jag är.

men lyckas han sälja för 450 eller väljer att renovera vilket ofta tripplar värdet av cashen man lägger på det så löser det ju sig, man säljer ju inte till sina vänner vetu min vän

Kan ju hända han vill bo där med och att värdet istället stiger.
Citera
2018-01-09, 08:39
Medlem
lfhs avatar
Citat:
ja nu fatta jag, idiot som jag är.

men lyckas han sälja för 450 eller väljer att renovera vilket ofta tripplar värdet av cashen man lägger på det så löser det ju sig, man säljer ju inte till sina vänner vetu min vän

Kan ju hända han vill bo där med och att värdet istället stiger.

Ja, men då måste han fortfarande skatta på 100k istället för de 50k som "han egentligen borde skatta på" och det äter upp hans vinst.

Han kan såklar renovera och försöka öka värdet men han kan göra samma saker på en "korrekt köpt bostad" och då slippa betala din skatt.

Om i antar att kompisen föredrar att ha mer pengar om möjligt. Varför ska han gå med på att betala den åt dig?
Citera
2018-01-09, 11:20
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ja, men då måste han fortfarande skatta på 100k istället för de 50k som "han egentligen borde skatta på" och det äter upp hans vinst.

Han kan såklar renovera och försöka öka värdet men han kan göra samma saker på en "korrekt köpt bostad" och då slippa betala din skatt.

Om i antar att kompisen föredrar att ha mer pengar om möjligt. Varför ska han gå med på att betala den åt dig?

För att han vill ha lägenheten såklart, gäller ju att sälja till en idiot eller någon som inte tänker sälja den vidare utan spendera tid där och vill ha den.
Men förstår vad ni menar.
Citera
2018-01-09, 12:08
Medlem
lfhs avatar
Citat:
För att han vill ha lägenheten såklart, gäller ju att sälja till en idiot eller någon som inte tänker sälja den vidare utan spendera tid där och vill ha den.
Men förstår vad ni menar.

Eller så hittar man en idiot som köper den till överpris. Samma sak och hade det varit lätt hade nog alla gjort det.

(Fast bostadspriserna idag kanske faktiskt pekar på att det är precis det som har pågått senaste åren?)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in