2025-07-24, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det behövs inga teorier alls, bara att se sig om. Man måste äta andra levande väsen för att ens överleva. Även om man är vegan och inte äter djur i någon form, så kan man inte överleva utan att döda växter. Man måste sedan vanligen betala för att "få lov" att äta och bo, fast man aldrig har bett att få komma till världen. Det finns sjukdomar, vålds- och sexualbrott, bedrägerier, myndighetsövergrepp, fängelser, sjukhus, koncentrationsläger krig, naturkatastrofer, olycklig kärlek, leda när man inte direkt känner smärta och stress...

Tror du att du är unik som sett att det finns lidande i världen? Som insett att man måste ta ansvar för sitt liv? Som förstått att klarar man inte det så har man inte mycket att erbjuda andra?

Vi faller alla någon gång, då är det bara att borsta bort smutsen från sina knä och försöka igen.
Det är så man lyckas, genom att först misslyckas och ta lärdom av det.
Det är det mest naturliga som finns, se bara hur små barn lär sig gå.

Det krävs en viss styrka, absolut men det är inte på något sätt orimliga krav. Så res dig upp streck på ryggen och visa lite mod i ditt liv.
Man behöver inte köpa allt stoikerna lärde ut, men alla kan se att de hade sina poänger.
Citera
2025-07-24, 18:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det behövs inga teorier alls, bara att se sig om. Man måste äta andra levande väsen för att ens överleva. Även om man är vegan och inte äter djur i någon form, så kan man inte överleva utan att döda växter. Man måste sedan vanligen betala för att "få lov" att äta och bo, fast man aldrig har bett att få komma till världen. Det finns sjukdomar, vålds- och sexualbrott, bedrägerier, myndighetsövergrepp, fängelser, sjukhus, koncentrationsläger krig, naturkatastrofer, olycklig kärlek, leda när man inte direkt känner smärta och stress...
Ja dessa omständigheter är existerande och gällande. Det var dock inte det du proklamerade som bevis, utan att dessa omständigheter är "skit som inte borde finnas". Det finns det inte något bevis för. Det är en åsikt.
Senast redigerad av particulum1 2025-07-24 kl. 18:47.
Citera
2025-07-24, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Tror du att du är unik som sett att det finns lidande i världen? Som insett att man måste ta ansvar för sitt liv? Som förstått att klarar man inte det så har man inte mycket att erbjuda andra?

Vi faller alla någon gång, då är det bara att borsta bort smutsen från sina knä och försöka igen.
Det är så man lyckas, genom att först misslyckas och ta lärdom av det.
Det är det mest naturliga som finns, se bara hur små barn lär sig gå.

Det krävs en viss styrka, absolut men det är inte på något sätt orimliga krav. Så res dig upp streck på ryggen och visa lite mod i ditt liv.
Man behöver inte köpa allt stoikerna lärde ut, men alla kan se att de hade sina poänger.

En förälder talar om för mig att det är jag som inte lever rätt

Allting är uppochner i denna sjuka värld.
Citera
2025-07-24, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja dessa omständigheter är existerande och gällande. Det var dock inte det du proklamerade som bevis, utan att dessa omständigheter är "skit som inte borde finnas". Det finns det inte något bevis för. Det är en åsikt.

Det finns inga ärliga argument för att sätta nytt liv till världen.
Citera
2025-07-24, 18:54
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det finns inga ärliga argument för att sätta nytt liv till världen.
Ärliga argument ligger långt bak i bagageluckan i denna kontext.

Det är natur. Djuriska instinkter, sexualdrift, överlevnad, evolution.
Citera
2025-07-24, 19:37
Medlem
Citat:

Nu är du inte mitt barn, även om du gnäller som ett barn.
Men vad är en förälders plikt om inte att lära sina barn att leva på rätt sätt?
Citera
2025-07-24, 20:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det ena utesluter nödvändigtvis inte det andra.
Citat:
Nej, din objektiva perception fördunklas bara utav din subjektiva åsikt, vilket gör att du ser världen som du gör.
Citera
2025-07-25, 10:35
Bannlyst
Citat:
Nu är du inte mitt barn, även om du gnäller som ett barn.
Men vad är en förälders plikt om inte att lära sina barn att leva på rätt sätt?

En förälders plikt är att dess biologiska barn ska förbli i ickeexistensen.
Citera
2025-07-25, 10:45
Medlem
Citat:
En förälders plikt är att dess biologiska barn ska förbli i ickeexistensen.

Din brist på logik undgår aldrig att förvåna.

Hur kan någon vara förälder om de aldrig fått ett barn?

Så om vi nu tänker logiskt och vi med förälder menar de som faktiskt har barn, har de då inte en skyldighet att ombesörja att deras barn har det bra och hjälpa dem att bli fungerande självständiga vuxna?
Citera
2025-07-25, 10:49
Bannlyst
Citat:
Din brist på logik undgår aldrig att förvåna.

Hur kan någon vara förälder om de aldrig fått ett barn?

Så om vi nu tänker logiskt och vi med förälder menar de som faktiskt har barn, har de då inte en skyldighet att ombesörja att deras barn har det bra och hjälpa dem att bli fungerande självständiga vuxna?

Man är potentiellt förälder om man kan föröka sig.

Jo, om man har satt barn till världen, så är man skyldig dem precis allt man kan göra för dem. Men bäst av allt är att aldrig sätta dem till världen.
Citera
2025-07-26, 15:59
Bannlyst
Dags att uppdatera antinatalistiska youtubelänkar:

Inmendham

Stop Having Kids

BenedictineTheTruth

Metaphysical Exile

Loon

Against Life 1000

The Prison Called Life

Masquerade of Misery

Pessimism Channel

Antinatalist Variety Hour

MarcMundSpilli

Ova Wrought

NightOwl Conundrums

Dessa är några av mina favoriter som har väldigt mycket välgjort material och som är hyfsat aktiva.
Citera
2025-07-27, 12:48
Medlem
Liten relaxvideo får bli veckans väckarklocka: "What If Birth Is the Real Violence?"

https://youtu.be/I6-QP8O-di8?si=jxUpnziI8Um3U759
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in