Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Det blir bara tjatigt detta. Du har fortfarande inte förstått att feltänket ligger hos dig tydligen eftersom du gör en falsk analogi.
Så här har du skrivit tidigare:
” Ja sanningen har den effekten.
Det har såklart aldrig funnits något hopp, eftersom det inte är möjligt att få svar på dom existentiella frågorna. Religion är bara illusionen om hopp. Det finns bara liv död liv död, och en massa lidande och en del gott däremellan. Rinse and repeat.”
Ett exempel på många liknande inlägg.
Mitt problem med dina resonemang är inte att du tycker livet är meningslöst, det står dig fritt.
Min invändning är dina påståenden om att du funnit en allmängiltig sanning.
När filosofin hittar objektiva och verifierbara sanningar så övergår filosofi till att bli vetenskap.
Det enda jag vill skall vara tydligt är att ni själva kommit fram till er livsåskådning.
Det står er fritt att förklara varför ni ser på livet som ni gör men när ni påstår att det är den enda sanningen så går ni från att vara filosofer till att vara bokstavstroende precis som de religösa ni föraktar.
Det kan tyckas vara enbart semantik men det finns en kärna som är viktig och det är individens egna ansvar. När ni fastnar i era slutsatser så har ni ett egenansvar för detta, precis som jag har.
Livet efter gud ger oss människor både frihet och ansvar.